Csinos legyen, vagy sportos? X2 vs. E-Pace

Nehéz ügy - BMW X2 és Jaguar E-Pace összehasonlító teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A BMW szinte minden modelljével kategóriát teremt, a Jaguar követi a divatot, de mindent kicsit nagyobban csinál. A két új kis SUV meccse nem egyszerű, a választás izzasztó lesz.


Van itt szabadidő-autó, ötajtós karosszéria, kupé, emelt hasmagasság, minden, ami ma hívó szó, ráadásul egyben.

Pontosabban mindkét autón egyszerre. A Jaguar a BMW-hez képest még elég zöldfülű, ami az SUV kategóriát illeti, hisz az X5 egy év híján 20 éve mutatkozott be, az F-Pace viszont csak 2016-ban. Nem tett rosszat a Jaguarnak, 83 százalékkal emelte meg az eladásaikat, a kisebb E-Pace-nek így már kikövezett út vezet a siker felé. A BMW-nél hagyományos szabadidő-autóból már szinte minden kategóriából van, lassan ők sem tudják, hová férne be még egy modell, az X2 megszületése és lényege is kissé kérdéses. Az X2 stílusa megkérdőjelezhetetlen, ahogy a Jaguaré is, de vajon melyik a jobb prémium kupé SUV?
Itt a méret a lényeg
Ha szigorúan vesszük a kategóriájukat és ragaszkodunk ahhoz, amit a gyártó kommunikál, akkor valóban nem játszhatnának együtt. Úgy a BMW modelljei teljesen egyedül lennének, hisz Sport Activity Coupe nincs másnak. Méreteiket tekintve viszont bátran helyezhetjük őket a kompakt SUV kategóriába, bár a BMW által említett szubkompakt méret épp csak 2-3 centivel marad el a kompakttól. Külsőre a Jaguar foglal el több teret a világból, hosszban csupán 3,5 centivel, szélességben néggyel, magasságban viszont 12-vel nagyobb, mint az X2. Tengelytávolságukban csupán 1,1 centi a különbség a Jaguar javára, azonos beállítású sofőrüléssel mégis a BMW-ben marad több hely a hátsó utas térdének. A Jaguarban érezhetően magasabbra kell ülnünk, a csomagtér padlója is magasabb, és hiába a nagyobb test, kalaptartó alatt mérve elmarad az X2-től a poggyásztér.
BMW X2, Jaguar E-Pace - méretek (mm)
Hosszúság Szélesség Magasság Tengelytáv Csomagtér (l)
BMW X2 4360 1824 1526 2670 425-1355
Jaguar E-Pace 4395 1984 1649 2681 484-1234

Mindenki másképp méri, ezért is különös, hogy az E-Pace katalógusértéke 577 liter, ami plafonig pakolva értendő felhajtott ülésekkel, padló alatti rekeszekkel együtt. Az X2 csomagtere már csak szemre is nagyobb, a padló kivehető, kalaptartó alatt mérve értendő a 425 liter, lehajtott ülésekkel a bajor több mint 100 litert ver a brit versenytársra. Fejtérben, válltérben az X2 a szűkebb, az M csomagos sportülések miatt amúgy is skatulyába zárt élményt kapunk, ami persze elengedhetetlen a sportos hangolathoz. Az ülések nagyon jól tartanak, állíthatóságuk még az oldaltámaszokat is érinti, az E-Pace inkább hagyományos értelemben véve kényelmes és hétköznapi. Anyaghasználatuk nagyjából jól ismert, a prémium minőségű bőr és Alcantara mellett elég jó műanyagokat is találunk. Összeszereltségben az E-Pace a márka modelljeit tekintve erősen pozitív élmény, akárcsak a Velar a Land Rovernél, úgy a Jaguarnál ez most a legminőségibb érzetű modell. A BMW hozza a márkától elvártat, a karosszéria merev, zörejt sehonnan sem hallunk.
BMW X2 és Jaguar E-Pace belső méretek (mm)
BMW X2 Jaguar E-Pace
Belső szélesség elöl 1470 1520
Belső szélesség hátul 1460 1500
Belmagasság elöl 900-970 980-1030
Belmagasság hátul 900 920
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött 240 220
Ülőlap hossza elöl 500-560 550
Ülőlap hossza hátul 500 520
Csomagtér maximális szélessége 1200 1310
Csomagtér szélessége a kerékdobok között 1020 1040
Csomagtér magassága 450 730
Csomagtér hossza 770 830
Csomagtér hossza üléshajtással 1600 1590
Raktérnyílás szélessége 1000 1190
Raktérnyílás magassága 700 1160

Sportosak, de tényleg jó vezetni?
Mindkét gyártó érti, hogyan kell sportos hétköznapi autót, vagy jól mozgó nagykategóriás limuzint csinálni, így az eredmény nagyjából borítékolható. Akkor is, ha mindkettő keresztmotoros és elsőkerékhajtású alapból, hisz mint tudjuk, a BMW is képes nagyon jó elsőkerekes platformra épített autót csinálni, lásd a Minik. Az X2 padlólemeze ráadásul pont ugyanaz, mint az új Countrymané, vagy épp a 2-es Active és Grand Toureré, na meg persze az X1-é. Az X2 mozgása, pláne xDrive-val kifogásolhatatlan, nincs orrtolás, nincs bénaság, mintha sínen húznák. Az X2 súlya nagyjából annyi, amennyit tippelnénk, picivel 1,5 tonna feletti, ami egy ekkora autótól elfogadható, pláne, hogy még összkerékhajtás is van. Ennek ellenére rendkívül nehéznek érződik vezetés közben, a kormányzás indokolatlanul súlyos érzetű, ennél lehetett volna egy hangyányit erősebb a rásegítés. Az is igaz, hogy így minden pillanatban komolyan vesszük, és élvezzük, hogy egy kicsit küzdhetünk vele. A súlyos érzet mellé rendkívül kemény futóműhangolás tartozik, ami még a 18 colos kerekekkel is határozottakat üt a gerincünkön, de ez garantálja azt is, hogy tempós kanyarban nem dől észrevehetően a karosszéria.
Hirdetés

A Jaguarnál egészen más a helyzet, a kormányzás, a futómű hangolása és a zajkomfort is egy jóval könnyedebb autó hatását kelti. Ennek ellenére közel 300 kilóval nehezebb az X2-nél, ami vélhetően nem a nagyrészt alumínium karosszériának, hanem az Evoque-tól örökölt acél padlólemeznek köszönhető. Az E-Pace mozgása viszont szintén nem vet föl kérdéseket, a kormányzás ugyan jóval érzéketlenebb az X2-énél és a karosszéria dőlései is jelentősebbek, nem érezni annyira nehéznek, mint amennyit valójában nyom, sem haladáskor, sem tempós kanyarvételkor.

A mindennapi használat mellett jóval komfortosabb a brit versenyző, hisz ha nem akarjuk, akkor nem sportos, hanem komótos, csöndes és kényelmes.

Szemben az X2-vel, ami minden körülmények között kemény, határozott és zajos, utóbbi főleg a kerekek gördülési zajától lehetséges. A súlykülönbség tehát kevésbé érződik, annál jobban látszik, méghozzá a fogyasztáson.

Motorügyileg?
Nem teljesen fair a verseny, ugyan mindkettő kétliteres dízel, összkerékhajtással, automata váltóval, az X2 egy 25d, azaz duplaturbós gázolajos, 231 lóerővel. A Jaguar a gyengébbik dízellel érkezett, 180 lóerejével inkább a BMW 20d-jéhez van közel, ám náluk is kapni 240 lóerős gázolajost, így a 25d-nek is épp találni konkurenst. Bár lóerőben erősen eltérnek, nyomatékuk között 20 Nm csupán a különbség, ám a jelentős súlytöbblet miatt a Jaguarnak papíron közel három másodperccel több időre van szüksége a 0-100-as sprinthez. Mint ismerjük, az erősebbik dízel sem túl virgonc a Jaguarokban, ellenben a BMW motorjaival, ahol a 20d gázreakciója is igencsak élénk, akárcsak a hangja. A Jaguar dízelének orgánuma jóval kellemesebb, egyáltalán nem zavaró, a BMW 25d-je messziről hallhatóan kopácsol, nem túl méltó, ilyen külső mellé egy duruzsoló benzinmotor dukál. Fogyasztási adataik nagyjából hozták az elvártat.

Közel azonos felhasználás mellett, ami javarészt várost jelent, a BMW 7,5 litert, az E-Pace 9,3 litert kért 100 kilométerenként, tehát erősebb motorjával is takarékosabb tudott lenni az X2.


BMW X2 25d és Jaguar E-Pace 2.0 D műszaki adatok
E-Pace 2.0 D 180 LE AWD X2 25d xDrive
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1999 1995
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat automata/9 automata/8
Teljesítmény [LE] 180 (4000) 231 (4400)
Nyomaték [Nm] 430 (1750) 450 (1500-3000)
Gyorsulás 0-100 km/h 9,3 6,7
Végsebesség [km/h] 205 237
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 5,6 5,1-5,3
CO2-kibocsátás [g/km] 147 133-139
Saját tömeg [kg] 1843 1585
Megengedett össztömeg [kg] 2400 2180
Alapár [Ft] 13 005 000 13 056 000

Az indok, hogy mégis miért kerültek egymás mellé, az az indulóár. Míg a Jaguar E-Pace kétliteres dízelmotorral, összkerékhajtással és az opciósan választható 9 fokozatú automata váltóval 5000 forinttal lépi túl a 13 millió forintot, addig az X2 ennél csupán 51 ezer forinttal drágább az erősebb motorral. A tesztautók kapcsán azért nagyobb a különbség, ugyanis az E-Pace a mindennel megpakolt limitált szériás First Edition, több mint 20 milliós árcédulával. A hasonlóan fölszerelt, ám nem bőr, hanem Alcantara kárpitos BMW kicsit több mint 18 millió forint feletti összegbe fáj.

Áraikat, felhasználhatóságukat tekintve tehát meglehetősen prémium-, azokon belül is erősen rétegmodellek.

Kettejük közül érdemes azt választani, amelyik közelebb kerül a szívhez, hiszen a pénztárca vastagsága ezen a szinten nagyjából már mindegy. A BMW X2 vezethetőségével, masszivitásával és béemvéségével tudja eladni magát, míg a Jaguar E-Pace jóval különlegesebb autó hatását fogja kelteni mindig is. Nem mellesleg kényelmesebb is, így ha be kéne lőnünk a vásárlóközönséget, azt mondanám, hogy a magasabb üléspozíció miatt utóbbi inkább az idősebb korosztály szívét, míg a BMW azon fiatalokét fogja elrabolni, akik megengedhetik maguknak.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.04.11. at 09:18
    Permalink

    A Jag sokkal jobban nézni, felszínes benyomások alapján igényesebb is a belseje. Az jag konifgurációa is jobban bejön (jól felszerelt, alapabb motorral), de alapjűában véve tök mindegy, 13 milla nem a realitások talaján ál…

    “kalaptartó alatt mérve elmarad az X2-től a poggyásztér” csak amatőrök alapoznak kijelenteéseket erre az adatra…

    • 2018.04.11. at 16:49
      Permalink

      Szemmel láthatóan is kisebb a Jaguar csomagtere, miközben katalógusértéknek jóval többet adnak meg, mint a BMW-nél, a különböző mérések és a jobban mutató adatok miatt. Kifejtenéd a problémát?

      • 2018.04.11. at 18:54
        Permalink

        Egyrészt értem hogy mire gondolsz, az E-Pace csomagtartója valóban elég apró. Egyrészt arra gondoltam, hogy a csomagtartó katalógusadatokban nagyobb a csalás mint a fogyasztási adatokban, másrészt hogy egy családi autónál (kombi vagy SUV) a leginkább irreleváns adat az az övvonalig megadott hivatalos katalógusadat…

          • 2018.04.11. at 19:04
            Permalink

            ha esetleg kiszedné kommentmotor: a fenti két katalógusadat az, ami a legirrelevánsabb egy családi kombinál. Ha igazán számít a hely, akkor az alábbi helyzet áll fenn: 1. a család utazik (pl nyaralni), hátsó ülések használatban a gyerekek miatt, hátul ezért minden hátul, a plafonig pakolva. Ami ilyenkor számít: csomagtartó teljes térfogata egészen a plafonig (védőhálóval), viszont megpakolva kevéssé releváns hogy mi fér a csomagtérpadló alá (mert nem férsz hozzá), ezért a szabványos katalógusadat 2-szeresen is irreleváns. 2. (fő) eset: a csomagtartóban pár üres bevásárlószatyor zötykölődik… 🙂

            A BMW a katalógusadatok hajhászásának magymestere: egyrészt a runflat miatt eleve 50-100 liter előnnyel indul, aztán amikor az ADAC-nál lemérik ővéké a legkisebb tényleges csomagtartó…

          • 2018.04.11. at 19:06
            Permalink

            Egy jól bevált saját módszeresem megnézni az ADAC méréseit, ők meg szokták mérni a csamagtartó tényleges méretét. Érdekes adatok szoktak kijönni. Lexus NX vagy a Merc GLC csomagtartója a tetőig alig nagyobb mint az övvonalig mért hivatalos kataógusadat…

  • 2018.04.12. at 09:52
    Permalink

    Ez egy teljesen jó felvetés és nem kétlem, hogy igazad van, vélhetően két kombi összehasonlításánál én is a tetőig mért adatokhoz ragaszkodtam volna. Ellenben van egy fontos különbség, ami mellett nem tudok elmenni, mégpedig az, hogy egy kombinál rolós a kalaptartó, tehát ha tényleg szükséged van hirtelen a teljes raktérre, akkor egyszerűen felcsévéled és pakolhatsz, így találták ki. Ugyanakkor két merev kalaptartós kocsinál, mint az X2 és az E-Pace, szintén a lehetőségekhez kell ragaszkodnunk és ha logikusan gondolkodsz, egy olyan pakolásnál, ahol nem számítottál előre a nagy méretű poggyászra és nem hagytad otthon a kalaptartót, akkor csupán addig tudsz pakolni. Szélsőséges példa és csak akkor lesz probléma, ha a kalaptartót nem tudod hová rakni, értsd, mindenhol ülnek az autóban, de a lényeg az, hogy az egy elég nagy alkatrész, amit oda terveztek, a kocsi része, a tesztben szerintem mindenképp helye van, hisz így kapod az autót, így is használod. Plusz a vásárló a katalógusadatokat látja vásárlásnál – már aki nem néz utána jobban – így ő joggal fogja magát átverve érezni, ha a nagyobb csomagtartós autót választotta, az mégsem lesz elég.

    • 2018.04.12. at 16:18
      Permalink

      A nagyobb SUV-k között nem sokat ismerek ami kalaptartóval készül, ezzel tényleg elveszik a koncepció egyik fontos eleme e két modellnél. Én arra emlékszem az E-paceből hogy a csomi teljes térfogatát meg tudtam tekinteni, de az is lehet, hogy a kalaptartó el volt csomagolva. A volvóknál (pl xc60) megszoktam, hogy a roló nem látható, de ott van ha kell és kihúzható (ahogy a háló is, sőt ha kell ledöntött támlánál, az első ülés mögött is rögzíthető, lásd a linkelt posztban a saját fotó)…

Vélemény, hozzászólás?