Csere helyett olcsóbb lehet a felújítás. Lengéscsillapítónál is
Eldurrant a lengéscsillapító? Fel lehet azt tölteni!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem kell kétségbe esni, ha csillagászati áron kapható csak lengéscsillapító egy típushoz, a felújítás ugyanis újat ad.
Amennyiben esetleg az utóbbi tünetek nem lennének kellően feltűnőek, idővel az abroncsok kagylós kopása fogja jelezni a rossz gátlókat. Szemrevételezéssel egyébként szintén csak a már nagyon rossz lengéscsillapítókat lehet kiszűrni, például, ha úgy tudjuk nyomogatással hintáztatni a kocsiszekrényt, hogy az kettőnél többet lengjen, akkor baj van! Akkor is ugyanez mondható el, ha már látványosan szivárog az olaj a gátlóból, akkor ugyanis ugyanúgy nem tud megfelelően csillapítani, mint amikor a benne lévő áteresztő szelepek kopnak el.
Ha még emlékszik valaki a használt autók alkatrészköltségeit firtató cikkünkre, melyben egyebek mellett hátsó lengéscsillapítóra kértünk árajánlatot - egyedül a két nem is túlzottan ritka (Nissan Almera és Toyota Corolla) sorozat esetén kaptunk 15 ezer forint feletti árat. A rossz nyelvek szerint a hazai útminőségért lobbizó lengéscsillapító kereskedők és felújítók szerint pont a japán autóknál, persze inkább a nagyobb és ritkább típusoknál jellemző, hogy új vásárlása helyett érdemes a régit felújíttatni. Ugyanis míg a japán autóknál a 15 ezer forintos szint általában az alsó határt jelenti, a felújítási költségek szinte modelltől függetlenül 12-17 ezer forint között mozognak (a magasabb összeg akkor jellemző, ha a dugattyúrudat is cserélni kell). Szakszerű szereléssel és minőségi alkatrészekkel a felújított lengéscsillapítók a gyáriakkal azonos kondíciókat ígérnek, és mivel a teljesen új „töltetet” (olaj, gáz, szelepek, lezáró-gyűrűk) az eredeti házba szerelik, felújítással nem csak a futómű gatyába-rázásának költsége, hanem az annak során keletkezett hulladék is jelentősen csökken.
Szerintem egy átlagos autóhoz nem feltétlenül éri meg a felújítás,gondolok itt pl a Swift vagy Astra kategóriákra,kb ugyanannyiból megvan a csere,sőt,sokkal hamarabb megvan,nem kell várni x időt,kiszerelt csillapítókkal,ráadásul nem minden városban van ilyen lehetőség.Nyilván ritka /veterán autókhoz ez egy jó lehetőség,vagy esetleg egy olyan típusnál,aminél irreális az új ára.Biztosan van ilyen is.Azért én kíváncsi lennék,hogy a szervizek hová teszik a kiszerelt lengéscsillapítókat,ami még esetleg menthető ezen a módon.
Hát igen, egy klasszikus magyar sajátosságra világítottál rá! Békásmegyeri lakótelep lepukkant cellájába lakik a paraszt, de bálnával jár! Mutatja a „látszat” gazdagságát. Ez egy tipikus magyar sajátosság, hogy ki így, ki úgy de szeretne kitűnni a kis dolgozó szürke egerek közösségéből. Az a baj, hogy ezek az emberek nem ismerik a régi magyar közmondást miszerint „okos ember a pénzével és a f@szával nem kérkedik”!
Ja és elnézést a Békásmegyeriektől.