Csaló hirdetések: ne bízz senkiben!
Ne higgyünk a meséknek, autót venni nem mindig könnyű!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Keveset futott, hibamentes autó a piaci ár alatt? Ilyen legtöbbször csak a mesékben létezik. Mesék azonban a hirdetések között is akadnak.
Pörög a használtautó-piac - évről évre erősödik, adtuk hírül múlt héten, a sok-sok hirdetés között pedig megbújik egy-egy átverés is. Nem is elsősorban a hazai hirdetések között (a Használtautó.hu rendszerében például igen jók működik a cenzúra, jelenthetők is a "hibás" hirdetések), sokkalta inkább a külföldi szájtokon. Utóbbiakat mind több honfitársunk nézegeti, hiszen a használtautó-import is mind jelentősebb tényező. Sport a hirdetések böngészése, a vonzó ajánlatokra így aztán bőven vannak érdeklődők. Tudják ezt azok is, akik a vevők átverésével szeretnének pénzt keresni. És itt nem is azokra a szerencsevadászokra gondolunk, akik manipulált óraállással, elhallgatott hibákkal szeretnének túladni portékájukon, hanem azokra, akik gyakorlatilag nem is rendelkeznek "portékával", mégis eladnák azt, azaz a semmit.
Szakállas, de sokaknál még ma is átcsúszhat a nem irreálisan, de olcsón hirdetett autóknál elsütött történet: a jármű már másik országban van, mint amelyiknek rendszámát viseli. Képzeletbeli tulajdonosa leggyakrabban építész, aki már hazaköltözött, csak egyetlen projekt miatt volt külhonban, alig használt autóját pedig hazaköltözése miatt adná el. Autóját átszállíttatná a rendszámot kiadó országba, hiszen ott lehetne átíratni az autót. A szállításhoz jellemzően tud is egy "megbízható", a vevő és az eladó számára egyaránt "biztonságot" ígérő céget, amelynek az előleget utalni kellene. Az említett cég akár hihetőnek tűnő weboldallal is rendelkezhet, de akár az ebay nem létező letétrendszerét is említhetik, bezzeg olyan alapvető kérdésre, mint az autó alvázszáma rendszerint nem tudnak válaszolni.
Hiába küldünk konkrét kérdést az autó múltjára, szervizkönyvére vonatkozóan, utóbbiról fotót jellemzően ugyanúgy nem kapunk, mint az alvázszámról. Ellenben temérdek részletfotót igen, meg persze rizsát is bőséggel. Ha az autóról magáról nem is tudjuk meg a kívánt infókat, az eladónak nem csupán foglalkozását, hanem még feleségének nevét is. Sokra megyünk vele...
Ismeretlen cégnek, magánszemélynek eszünkbe ne jusson előleget, foglalót, szállítási költséget küldeni, még akkor sem, ha amúgy nagyon vonzó az autó ára.
A semmiért biztosan sok lesz. A rendszer persze átgondolt, telefonon jellemzően nem érhetőek el a csalók, hiszen a telefon lenyomozható lenne. Meg aztán nehogy túl sok idejük menjen el a hazudozással. Sokkal gyorsabb előre megírt sablon-emaileket küldözgetni. Utalás előtt mérlegeljünk: van a kezünkben bármiféle garancia, hogy kapunk bármilyen autót pénzünkért? Biztosan rendben van azzal minden? Ismerjük egyáltalán a múltját, például márkaszervizből? Nem lenne érdemes egy átvizsgálásra elvinni, ahogyan megtehetnénk azt egy hazai (vagy legalább már itthon lévő) használt autó esetén? Biztosan megéri az árelőnyért kockáztatni? Ha netán csaló (vagy egyéb okból hibás) hirdetést találunk a Használtautó.hu rendszerében, azt néhány kattintással jelezhetjük. A hazai járműpiac legfőbb felülete maga is jelentősen cenzúrázza hirdetéseit, így itt jóval kevésbé jellemzők a csalók, mint a külföldi oldalakon.A csalók persze nem csak a vevőkre, az eladókra is vadásznak.
Itt sem a személyes, sokkal inkább az "elektronikus" megkeresés jellemző, leginkább a hirdetési felületekre hivatkozva. Például a „Az Ön reklámja automatikusan ki lett választva hitelességi felülvizsgálatra!” (kifejezetten magyaros) fordulattal csalhatják ki az autó alvázszámát is eláruló forgalmi engedélyét, hogy azzal aztán majd mind hitelesebb kamuhirdetést adhassanak fel. Erre is felhívtuk már korábban is a figyelmet, de nem árt az ismétlés, hiszen a gazemberek sem pihennek. Tudni kell, hogy ilyen e-maileket a Használtautó.hu sosem küld, de a többi hirdetési oldalra sem jellemző. Ha hasonló üzenetet kapunk, mindig ellenőrizzük a feladót, illetve ellenőrizzük, hogy vajon valóban az adott weboldal linkjét nyitja-e meg, netán csak egy olyannak tűnő adathalász oldalét. Utóbbi jóval esélyesebb. Forgalmi engedélyünkért, alvázszámunkért természetesen "vásárló" is kopogtathat. Előbbinek még másolatát se se adjuk ki, utóbbit viszont nyilván érdemes, hiszen az a valódi vevőt is érdekelni fogja. Aminek viszont ne dőljünk be eladóként, az a külföldre értékesítés "szállítmányozó" cégen keresztül. A jellemzően e-mailben jelentkező vevő, aki épp olyan autóra vágyik, mint a miénk, jellemzően azt ígéri, hogy fizeti majd a szállítást, de azt nekünk kell megelőlegezni. Utóbbit ne tegyük, mert ugyanúgy a vakvilágba fogunk utalni/pénzt küldeni, mintha vásárláskor fizetnénk "előleget".Hogyan úszhatjuk meg az átverést? Ha látjuk magunk is a megvásárolni kívánt autót, annak papírjait (törzskönyv, forgalmi engedély), lehetőleg átvizsgálásra is elvittük, látjuk előéletét is + megvan az eredetiségvizsgája, akkor vélhetően nem fogunk pórul járni. Ha bármelyik is hiányzik, akkor nő a rizikó, nem biztos, hogy a vonzó árú autó tényleg jó vétel lesz.
Aprópénz nekik a 15m Ft!
Én is bedőltem nekik. A lényeg, hogy időpontra mész, de ott ülsz 5-6 órát.A végén meg odaadod a kocsit, csak hadd menj már. Én 700.000-et kértem a kocsiért, 300.000-at adtak volna. Aztán alkudoztak, felmentek 500.000-ig. Otthagytam őket. Másnap még háromszor hívtak és már 650.000-nél tartottunk. Ekkor mondtam neki, hogy ennek a szemét bandának egymillióért sem adom oda. Azóta nem hívtak.
Most olvastam az autopro-n, hogy megbüntette őket a GVH…
Azt Az A betüs céget nem ajánlom senkinek!
˙
Engem gyak. fogva tartottak órákig, ‘bevonva’ a forgalmit, mivel nem adtam oda olcsón a kocsimat (az előzetes telefonos megegyezés szerinti ár minusz 500e ft volt a gáláns ajánlatuk a helyszinen).
˙
Aztán már nem adtam sehogyan sem, pedig miután el tudtam szabadulni, még telefonon bombáztak utólag is – ’emelt’ árral.
Nekik / tőlük soha, semmit többé!
Meg egy nemzetközi, hárombetűs cég eljárása: SMS-t kldenek egy (vagy akár több) telefonszámról, hogy megvennék az autót, csak vidd el hozzájuk (akár 100km-t is). Arra a számra SMS-t küldeni nem lehet, és hívja az, aki akarja…
Jogos. Egyébként ezt nem a TC-osok írták, hanem itt az egyik kommentelő kolléga. Talán Kaller volt az.
“Színház az egész világ. És színész benne minden férfi és nő”
Shakespeare már a Totalcar előtt 400 évvel leírta.
Eladóként tapasztalt trükk, hogy a nepper telefonon felhív, és örömmel közli, hogy az egyik ügyfelének pont ilyen autóra van szüksége, még a színe is stimmel, és a megadott áron el is vinné! Kell ennél szebbet hallania annak, aki végre el akarja adni az autóját? Csak annyi lenne a teendő – folytatta a kedves hangú, nőnemű nepper – hogy be kellene vinni a kereskedésbe, és néhány napig otthagyni az autót, a forgalmi engedéllyel együtt. Őszintén szólva nem tudom, mi történt volna ezután, mert természetesen a hallottak után gyanút fogtam, megköszöntem az érdeklődést, és elköszöntem a hölgytől. Gondolom, ha netán beviszem a kereskedésbe, alaposan átvizsgálják az autót, mindenféle hibát felfedeznek, kifogásokat találnak (mert természetesen MINDEN használt autón lehet), az autót – hogy is mondják? – elkezdi “fikázni”. Végül jó pár százezerrel kevesebbet ígér, de mivel a vidéki csóró a főnökétől nagy nehezen kikönyörgött szabadnapján végre fel tudta vinni az autót, hát – most már minden mindegy alapon – végül is otthagyja. A forgalmival, “letétbe helyezéssel” nem tudom, mit okoskodtak volna.
🙂 Mai Totalcar-cikk:
[url]http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2016/01/21/a_vonat_szakitotta_le_a_orrat_a_hirdetesben_azt_irjak_ujszeru/[/url]
Egy nagyon jó gondolatot olvastam itt nemrég:”Színház az egész világ, és mi nem nézők, hanem szereplők vagyunk benne”.
Ezek a módszerek mind az emberi kapzsiságra épülnek! Aki annyira kapzsi, hogy használt autó piaci árát sem akarja megfizetni annak úgy kell, nem tudom sajnálni érte. Ez a módszer a pénzügyi tanácsadástól a használt autó kereskedésig minden szegmensben jelen van. Akinek van esze a cikk végén említett papírok ellenőrzése nélkül egy fillért sem ad az eladónak, illetve elviszi azt egy műszaki állapotfelmérésre, jellemzően saját márkaszervízbe.