Családi versenygokart – Mini Cooper S ötajtós teszt
Mini Cooper S ötajtós teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nyáron járt már nálunk az új Mini, most az ötajtós és a jelenlegi legerősebb, S változatot teszteltük. Igazi élményautó!
55 év. Pontosan ennyit kellett várni a Mini Cooper ötajtós változatára. Érthetetlen, hogy miért pont ez váratott magára ennyit, hiszen az ötajtósok a legjobban használható autók közé tartoznak. A Mini Cooper 1959-ben háromajtósként debütált. Az új formavilág 2000-ben jelent meg, azóta Coupé, (már nem elérhető) Clubman, Paceman terepkupé, Countryman SUV, Roadster és Cabrio változat is elérhetővé vált. Az új Mini megjelenését követően több mint egy évtizeden keresztül nyoma sem volt az ötajtós változatnak. Idén év végétől végre elérhető az immár harmadik generációs Minire épülő ötajtós, családi Mini Cooper.
Családi autó? A kistestvér, háromajtóshoz képest 16 centivel lett hosszabb és 7 centivel nagyobb a tengelytávja is. A plusz két ajtó hasznos, a hátsó üléssor anélkül érhető el, hogy az elöl ülőknek ki kellene szállniuk. A hátsó ajtók viszonylag kicsik, azok kinyitásakor sem nagy a nyílás, ügyesen kell bepattanni a hátsó ülésekre, ahol már meglehetősen tágas hely fogad. Legalábbis a szélső üléshelyeken. Itt valóban érezhető a méretnövekedés, 180 cm magas vezető mögött kényelmesen fér el egy felnőtt utas. A középső hely városon belüli utazások alkalmával elég lehet, de hosszabb távon kompromisszumosnak ígérkezik felnőttek részére. Maradjunk abban, hogy a Mini négy személynek valóban kényelmes lehet, akár hosszabb távon is. A csomagtartó is hízott, az ötajtósban 278 literes térfogat várja a poggyászokat. A raktér padlója süllyeszthető, amellyel több helyet nyerhetünk, ha ez kevés, akkor pedig a hátsó üléstámlákat is ledönthetjük 40:60 arányban.
Mit kapunk? Először is prémium minőséget. Aztán számos extrát, melyeket a testvérmárkánál, a BMW-nél megszokhattunk. A piros fényezésen túl fekete színű tetőt és külső tükröket, valamint motorháztető-csíkokat kapott a Cooper S tesztautó, amely még sportosabbá teszi a megjelenését, a kétszínű könnyűfém felnikről nem is beszélve. A 17 colos keréktárcsákon 205/45 méretű defekttűrő gumiabroncsok feszülnek. A peres abroncsok és a gokartosra hangolt futómű alapesetben kényelmetlen lehet rossz utakon, ezért a tesztautó DDC dinamikus lengéscsillapító-állítást is kapott. A Mini vezetési mód kapcsolóval állíthatjuk a motor, a gázpedál és a futómű karakterisztikáját, s a különféle beállításokhoz a műszerfal is alkalmazkodik. A Professional navigáció és a 12 hangszórós harman/kardon hifi a BMW-kben megszokott minőséget hozza. A felszereltségi listán továbbá megtalálható minden olyan extra, amelyet egy prémium autótól elvár manapság az ember.
Csendes dízel? Igen! Leginkább így lehet jellemezni azt, amit a 2,0 literes 192 lóerős turbós benzinmotor nyújt. A 280 Nm-es forgatónyomaték nem tűnik olyan soknak, hiszen egy hasonló teljesítményű dízel kb. 400 Nm-rel rendelkezik. Viszont ez a 280 Nm már 1250 1/perc fordulattól rendelkezésre áll, amit nagyon lehet érezni az autó vezetésekor. 1500-as fordulatnál minimális gázpedálnyomásra is meglepő módon indul meg a Cooper S. A turbós motornak hála alacsony fordulatszámon is megvan a csúcsnyomaték, emiatt nagyon dízeles az autó dinamikája. A hangja viszont lényegesen elmarad gázolajos társaiétól. Még szerencse, hogy van benne váltófokozat-jelző, hiszen fül alapján nem igazán lehet váltani, annyira csendes normál használat során a kis Mini.
Kettő az egyben. A Mini Cooper S kirobbanó erejének köszönhetően egy igazi mini sportautó, ugyanakkor a kezdő vezetők számára is megfelelő választás lehet. Utóbbi csak abban az esetben, ha folyamatosan green módban használjuk, és van bennünk akkora önkontroll, hogy ebből az állásból nem billentjük odébb a kapcsolót. Green módban ugyanis jó, ha 70 lóerőnyi teljesítmény érződik vezetés közben. A megszokott módon hajtva nagyon kevés az a teljesítmény ahhoz képest, hogy korábban mit nyújtott a Mini. Nagyobb gázadásnál sincs meg a kellő reakció, valóban olyan, mintha lényegesen visszafojtották volna a motort. Természetesen mindezt a zöld, környezettudatos autózás jegyében teszi az elektronika. Green módban valóban bátran oda lehet adni kezdő sofőröknek is, egészen biztos, hogy nem fog alattuk elszaladni a ménes. Sport módban viszont indulhat az igazi vadulás.
Élményautó! Ehhez a következő recept szükséges. Végy egy Mini Cooper S-t kézi váltós kivitelben. Röffentsd be motort a piros színű billenőkapcsolóval, a váltó kerülete mentén forgatható módválasztó gyűrűvel válaszd ki a sport módot. Az elektronikát iktasd ki a DSC off kapcsoló hosszanti megnyomásával. Nagy gáz, kis kuplung, és piros alatt ne váltsd el! Őrület, hogy mit tud ilyenkor produkálni a Cooper S. A gázpedál-reakció minden eddiginél intenzívebb lesz, a kormány felkeményedik, és úgy érzed magad, mintha valóban egy gokartot vezetnél. A futómű is a legkeményebb állapotba kerül, amely már bőven túl van a komfortzónán, annyira ráz, de ez érdekel ilyenkor a legkevésbé. Cserébe a motor úgy szól, hogy öröm hallgatni, gázelvételkor a turbó szuszog, tüsszög, fütyörészik, attól függően, hogy melyik fordulatszámtartományban kapjuk le a lábunkat a gázról. Motorféknél a kipufogó folyamatosan visszadurrog. ŐŐŐRÜLET!!! A teljesen kikapcsolt elektronika mellett is rendkívüli módon ragaszkodik az aszfalthoz az autó, elsőkerék meghajtása ellenére sem válik alulkormányzottá, és nem akar folyamatosan elforogni a gumi. Hihetetlen kezes, és valóban olyan élmény ilyenkor vezetni a Cooper S-t, mint egy versenygokartot. Egyetlen dologgal lehetne még tovább fokozni az élményt: ha hátul hajtana.
Megéri az árát? A kapott élmény miatt mindenképpen. Igaz, hogy ez a tesztautó 8,98 millió forintot kóstál, azonban a 6,78 milliós alapár egy ilyen erős, prémium minőségű autóért nem tűnik vészesen soknak. Természetesen kell bele még néhány extra, de nem szükséges feltétlenül elszaladni a felszereltséggel. Aki valóban élményautót akar, választhatja a háromajtós kivitelt, ami picivel több mint negyedmillióval olcsóbb. Néhány fontos extrával így akár 7 millió alatt is megállhat egy "fapados" felszereltségű Cooper S. A mai autópiac palettáján hasonló kaliberű autót nehezen találni ebben az árkategóriában, ami ilyen prémium minőséget, erőt és vezetési élményt nyújt. Az üzemeltetés során jelentkező benzinköltség pedig szintén kedvezően alakul. A teszt során többször is komolyabban hajtva a Minit 7,6 l/100 km átlagfogyasztás adódott. Ésszel autózva pedig a 6,0 l/100 km is hozható volt. Egy 2,0 literes, közel 200 lóerős benzines motortól téli körülmények között ez az adat szintén szenzációs.
Jó ez nekem? Aki szeret vezetni és szereti a kis, méregzsák jellegű autókat, neki egészen biztos, hogy kedvence lesz a Cooper S. Az ötajtós változat praktikus, akár 4 fő részére is kényelmes utazóautó hosszabb távra is. Aki a sportosság felé hajlik, válassza a háromajtós kivitelt. Fiataloknak szinte kötelező egy ilyen autó. Trendi megjelenésével és vidám belsejével egészen biztos, hogy minden perc örömet fog okozni a bent ülők részére. Az idősebb korosztály pedig vegye meg második, játszós autónak és hétvégenként élje ki magát egy kisebb, zárt versenypályán. Biztos, hogy a Mini Cooper S ott sem fog szégyent hozni.
Árak
Tesztmodell alapára
6 780 000 Ft (2014.12.27.)
Tesztautó ára
8 983 000 Ft (2014.12.27.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Teljesítmény:
141 kW (192 LE) 4700-6000 1/min-nél
Nyomaték:
280 Nm 1250 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,7 s
Végsebesség:
232 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,0 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4005 mm
Szélesség:
1727 mm
Magasság:
1425 mm
Saját tömeg:
1160 kg
Össztömeg:
1640 kg
Tengelytáv:
2568 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
278 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1350 mm
Belmagasság elöl:
930-1000 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
210 mm
Ülőlap hossza elöl:
530-580 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
360 mm
Csomagtér hossza:
660 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1430 mm
Raktérnyílás szélessége:
900 mm
Raktérnyílás magassága:
550 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
280 Nm 1250 1/min-nél
Teljesítmény:
141 kW (192 LE) 4700-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
232 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,7 s
CO2-kibocsátás:
133 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
70 dB(A)
Egy Mazda 3-mat is élvezet vezetni, és az alapból 4 vagy 5 ajtós, ráadásul azon kevés japán egyike, ami valóban Japánban készült. Nagyon megbízható autó. Mindennapi használatra, a nagyobb hely miatt meg praktikusabb is. a Minit viszont legfeljebb sokadik autónak lehetne elképzelni, ahol több kocsi is van a családban. Persze nem erre a „dübörgő gazdaság” és eredményére a minimálbér 3%-os emelésére gondolok, mert szégyen még kimondani is, hogy ennyiért sanyargatnak embereket, miközben naponta milliós bevételük van az áruházaknak. De aki megteheti, annak biztos jó ez a Mini.