A Toyota legújabb modelljét, a családbarát Proace City Versót a PSA gyártja, ami előny: egyterűben verhetetlenek a franciák
Tavaly nyár óta a nagycsaládosok 2,5 millió forintos autóvásárlási támogatása erős tényező a hazai autópiacon. Extra löketet kaptak az egyterű modellek és a 7 üléses szabadidő-autók is. A leginkább praktikus modellek pedig kétség kívül a haszonjármű alapú, többcélú modellek, melyekből a frissebbek már teljesen személyautósak. Utóbbi szegmensbe igazolt most a Toyota is, ez persze nem újdonság, hiszen már tavaly nyáron bemutatkozott a Citroën Berlingo, Peugeot Rifter, Opel Combo Life trió negyedik testvére, a Toyota Proace City Verso. A Verso a személyautó kivitelt jelöli, haszonjárműként simán Proace City a Toyota számára is a PSA által, PSA motorokkal gyártott modell. Sokakat érdeklő szegmens ez, ezért az importőri tesztautó előtt szokás szerint lecsaptunk az első lehetőségre, a
Toyota Schiller nullkilométeres szalonautójával mehettünk egy kört.
Pakolóhelybajnok a műszerfal, ergonómiájával is jó, a központi kijelző Apple CarPlay funkciós, a Family szinten felülnézeti képet is adó tolatókamerás
Komoly meglepetések nincsenek, az i-Cockpit műszerfalas Peugeot Rifterre hasonlít legkevésbé a beltér, a Toyota konzervativizmusa pedig talán az opeles belsőhöz van a legközelebb. PSA elemeket kapunk a beltérben, az ismert, ebben a kategóriában teljesen korrekt anyagminőséggel és itt azzal a plusszal, hogy a gyártósoron a Toyota emblémás modellek a Toyota által kiküldött minőségellenőrző szakembereknek is meg kell feleljenek. Hogy miért válasszuk még a Toyotát? Nyilván számít még a márkapreferencia, a szervizháttér, a vételár (és az azzal járó felszereltség), plusz az is, hogy a Toyota 500 ezer forintos ügyfélkedvezményével
a nagycsaládosok 3 millió forinttal a listaár alatt vehetik a Proace City Versót, amihez 3+2 év/250 ezer km garancia is jár.
Ez a csomag már elég erős ahhoz, hogy a piacra utolsóként érkezett Proace City a tesóknál is jobb ajánlat legyen.
Ez a 4,7 méter hosszú, 3,05 méteres tengelytávolságú Long verzió. A kétoldali tolóajtó minden hétüléseshez alapáron, az ötüléseseknél az alapverzió kivételével jár, a külön is nyitható hátsó ablak a Family (harmadik felszereltségi) szinttől
Hétüléses Proace City Versót nagycsaládosként 3,72 millió forinttól vihetünk haza, ami igencsak jó ajánlat annak tükrében, hogy már az is 6 fokozatú váltóval és 110 lóerős turbómotorral szerelt, ráadásul felszereltsége is teljesen korrekt. Sok más mellett a légkondicionáló, a 6 hangszórós, Bluetooth kapcsolatos és kormányoszlopról vezérelhető hifi, az elektromos első ablak, a távirányítós központi zár, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, de még a gyalogosfelismerős ütközésmegelőző rendszer, valamint a tolatóradar és a táblafelismerő is mindenképp jár a bázisverzióhoz is. Tesztautónk viszont - azon túl, hogy nem a 4,4 méter hosszú alap, hanem a 35 centivel nyújtott hosszúságú Long verzió volt, ellátmányból is a kínálat harmadik szintjét, a Familyt kapta - sok más mellett automata légkondicionálóval, 17 colos alufelnikkel, tolatókamerás, felülnézeti képet is adó Apple CarPlay funkciós központi kijelzővel, bőr borítású kormánnyal és váltógombbal, elektromosan mozgatható, bezáráskor behajló külső tükrökkel, automata távfény-kapcsolással, elektrokróm belső tükörrel és a csomagtérajtón külön is nyitható hátsó ablakkal, ami a szűkebb parkolóhelyeken hasonlóan praktikus, mint a hétülésesekhez mindenképp, az ötszemélyesekhez az alapverzió kivételével járó kétoldali tolóajtó.
Nagyjából a frontrész az, ami azonosítja a Toyota modelljét, meg persze az emblémái
Egyértelmű, ez nem egy szükségüléses hétszemélyes modell: a leghátsó ülőhelyek is teljes értékűek, a második sorban mindhárom hely Isofix csatlakozós, elöl a sofőr és utasa is kap kartámaszt
A jól átgondolt és bőkezűen mért felszereltség sokkalta többet számít, mint a főként szemből toyotásított megjelenés, a márkaspecifikus lökhárító, hűtőmaszk és fényszórópár. Ha komolyan gondoljuk a hétüléses használhatóságot, akkor a 4,4 méteres, 2,7 méter tengelytávolságú alapverzió helyett igencsak megéri a 4,75 méteres, tengelytávjával is 35 centivel nyújtott, 260 ezer forintos felárral mért Long verziót választani. Bár a rövid is elérhető hétülésesként, a hosszúban jelentősebb lábtereket és hátul nem csak kivehető, hanem már sínen is tologatható üléseket, mögöttük használhatóbb - a rövid két hátizsáknyi, 65 literese helyett már értelmezhető méretű, 209-322 literes - csomagteret kapunk. A hátsó üléseket kiemelve 806, a középső sor független, egyenértékű és kivétel nélkül isofixes üléseit a csomagtér síkjába fektetve pedig már 2693 literes teret tölthetünk meg. Beszédes a csomagtér mérete kapcsán, hogy a harmadik üléssor mögött is 42-56 centi a raktérhossz, a második üléssor mögött 1,35, az elsőig 2,23 méter.
Két személynek hálószobának is tökéletesen megfelel a Proace City Verso raktere.
Hét ülés mögött értelmezhető méretű, kisautónyi csomagteret kapunk, a leghátsó üléseket előrehajtva már családi autósat, azokat kiemelve 0,8 köbméterest
Bőséges variációs lehetőséget ad a csomagtér, a második üléssorig 1,35, az elsőkig 2,23 méter a raktér hossza
A pakolóhelyek sora hosszabb, mint az átlagember memóriája: egy ilyen autót belakva időigényes a cuccaink megtalálása
Az alapverzió kivételével a második üléssorhoz is jár az elektromos ablakmozgatás, a Family már légbeömlőket és külön szabályozható ventilátort is kap oda. Pakolóhelyből több mint sok jár. Az ajtókon túl például a műszerblokk tetejére, az első ülések közé és a szélvédő fölé is jutott tárolóhely, míg kesztyűtartóból kettőt is kapunk. Győzzük csak fejben tartani, hogy mit hova raktunk! Praktikum szempontjából nem hagy kívánni valót maga után a Proace City Verso, de tudom, mindenkiben ott a kérdés, hogy vajon mit tud az alapmotorral. Pláne úgy, hogy ez az alapmotor egy francia egység. Viszont ez talán épp előny, hiszen a PSA 1,2 literes háromhengeres benzinese kategóriájában többszörös Év Motorja díjas, 205 Nm nyomatékát már 1750-es fordulattól adja, ezáltal meglepően jól viszi az autót. Legalábbis üresen. Hét megtermett utassal már nem tudom, mennyire lenne fickós, de az alapvető közlekedéshez alighanem úgy is elegendő. Jó pont, hogy a háromhengeresség egyáltalán nem feltűnő, stop-start is jár a motorhoz, a hozzá társított hatfokozatú váltó pedig hibátlanul kapcsolható.
Meglepően jól megy az alapmotorral is: a 100-as sprint 11,8 másodperc, a turbós benzinmotor már 2000/perc alatt elkezd húzni
Korrekt, semleges a kormányzás, a fékrendszer is jól adagolható. A futómű még a 17 colos kerekekkel is komfortos, de kanyarban is egész stabil. A motor ereje tényleg bőségesen elég az alapigényekhez, a 100-as sprint 11,8 másodperc, a fogyasztás pedig a WLTP szerint is 6,7-7,5 l/100 km, ami a valóságban is simán hozható. A Proace Verso City pont tudja azt, amit elvárunk tőle: gyakorlatilag minden családi igényt kielégít. Nagycsaládosként nagyon korrekt ajánlat az alap 7 üléses verzió 3,72 millióért, illetve ez a már meglehetősen jól felszerelt, hosszú is 5,42 millióért (
részletek itt).
Szűk helyen parkolva jól jön a Family szinttől külön is nyitható hátsó szélvédő
Ráadásul most nem csak az 5 éves garancia, téli kerékszett is jár hozzá ajándékként, a nagycsaládos kedvezmény nélkül viszont 2,5 millió forinttal magasabb vételár adódik. A piacon viszont még úgy is abszolút értékarányos az ajánlat. Van belőle 8 fokozatú automata váltós is, az erősebbik (130 lóerős), alapjaiban azonos benzinmotorral és a szintén PSA-féle, 1,5 literes (a kínálatban egyedüliként) négyhengeres, de 100 és 130 lóerővel is választható dízellel. Hibrid sajnos nincs, de ne legyünk telhetetlenek, az első próba és főként az árlista láttán, no meg a Toyota szervizhátterét és értéktartását ismerve a Proace City Verso így is nagyon jó ajánlat. Ráadásul (Family Plus) csúcsfelszereltségével sok más mellett még panorámatetővel, távolságtartós tempomattal, holttérfigyelővel, hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetéssel, head-up displayjel és automata parkolórendszerrel is szolgál, azaz ha elvárjuk, mindenre megoldást ad. Bővebb infókkal
A Proace City családi autóhoz passzolóan vajpuhán kezelhető, vezethető. A kétoldali tolóajtó elképesztően jó hozzáférést ad a hátsó ülésekhez, helykínálata mellett felszereltsége is bőséges
Cikkünkhöz a Proace City Versót a Toyota Schiller autószalonjából kaptuk kölcsön. Köszönjük!
Értékelés
Pozitív
Tágas, jól variálható utas- és csomagtér, élénk motor, korrekt ellátmány
Negatív
A leghátsó ülések kiemelése nem a legegyszerűbb
Árak
Tesztmodell alapára
6 980 000 Ft (2020.05.01.)
Tesztautó ára
8 420 000 Ft (2020.05.01.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1199 cm3
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
205 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,8 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,7-7,5 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1199 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
6 fokozatú kézi
Nyomaték:
205 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,8 s
CO2-kibocsátás:
150-170 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,7-7,5 l/100km