Családi ezüst – BMW 525i használtteszt
BMW 525i, 1989 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy mai közepes kompakt sokkal többet tud, jobban megy, és kevesebbet is eszik, de hangulatban meg se közelítheti ezt a 24 éves Bömbit. Elképesztő, de mindjárt veterán lesz.
Magáé az a szép BMW? - kérdezte szomszédom, elegáns, 70 körüli, nagyothalló öregúr. Az ő Toyotájában Volkswagen-feliratú trikóhuzat fedi az üléseket, soha nem gondoltam volna, hogy szereti az autókat. Sajnos nem, válaszoltam, de egy kicsit azért dicsekedtem vele: 24 éves. Elmélázón ízlelgette a kort, majd kis fejcsóválás után olyan áhítattal mondta ki a gyönyörű szót, hogy a szemüvege is bepárásodott.
Mondjuk sejthettem volna, hogy klasszikusokkal el lehet csavarni a fejét, mert az utcában élők egyként kapják fel a fejüket a kocsijában bömbölő Bartók rádió hangjára, amikor útnak indul kis Yarisával.
De inkább nézzük, mi nyűgözte le ennyire ezt a kedves embert és tulajdonképpen e sorok szerzőjét is. Egy 1989-ben gyártott, 1990-ben forgalomba helyezett E34-es BMW 525i, forgalmi szempontjából egy, használatilag két tulajdonossal, akik egyébként apa és fia. Az ősök német ismerősökön keresztül rendelték 1989-ben, távirányítással ikszelgették a tételeket az extralistán: ülésfűtés, tempomat, automata, hátsó elektromos ablak nem, ellenben schiebedach igen: igaz, hogy marha drága volt, de több mint 20 évvel ezelőtt legalább annyira menő is.
Szóval kézi váltós, még első szériás, 170 lovas soros hathengeres motorral: 1991-től 24 szelepes lett az 525i hajtóműve, és úgy már 190 lóerőre nőtt a teljesítménye. Ez a 170 lóerős inkább megfontolt, nyomatékból autózásra alkalmas, már a fordulatszámmérője sem nagyon javasolja a 6000 feletti részt.
Az alacsony fordulaton történő nyugodt haladást viszont finoman duruzsoló motorhanggal és elviselhető fogyasztással hálálja meg. Pörgetni nem érdemes, ezt nem lehet Giorgi Tevzadze undorítóan ellenállhatatlan stílusában vezetni.
Az autó élete nagyon kényelmesen alakult. Miután megvették, rengeteget pihent garázsban, mert a családfőnek akkori munkahelyén sofőrös szolgálati autója volt. Az első 16-17 évben ezért mindössze 62 ezer kilométer került bele, amit természetesen hiba nélkül csinált végig, egyszer autópályán egy Alfa Romeo hátulról belerohant, a BMW megúszta gyűrött lökhárítóból, de az Alfából omega lett. Az igazi használat akkor kezdődött, amikor úgy 6 évvel ezelőtt egy generációval lejjebb öröklődött. Most 170 000-nél áll a számláló, és egy korábbi hűtőcserét leszámítva először volt komolyabb szervizen, eddig csak ment. Most viszont a kuplungcsere volt a kisebb tétel, motorgenerál a nagyobb, annak minden örömével: hengerfej-síkolás, szíjak, tömítések, gyertyák, vízpumpa cseréje és a többi. Az ezt megelőző utolsó 1-2 ezer kilométeren már alig ment, benzinfogyasztása 20 liter körül járt, az olaj az egekben, de most már kezdenek visszaállni a régi adatok: városban 10-11, pályán 9 liter 100 kilométerenként.
A képeken is látszik, hogy viszonylag sok rajta az ütődés, horpadás, de kis gazdája szerzett hozzá két első sárvédőt, darabját 13 000 Ft-ért, amik felszerelése után eltűnnek a legcsúnyább foltok, és a bal oldali ijesztő küszöbrohadás is megszűnik. Fényezése még elég szép, a karcok elkerülték, legjobban a veséket formáló lemez és az orrát ékesítő kék-fehér propeller koptak meg. 15-ös felnimérete ma már elképzelhetetlen lenne, a 195/65-ös gumikba előre 2,2, hátulra 2,6 baros nyomást ír elő a gyártó. A kárpitja még mindig finom tapintású, leginkább a beltér műanyagjain érződik kora: nem kopnak vészesen, de manapság ilyesmi már nem kerülhetne prémium négyajtósba. Másik hasonló jellegzetesség a kapcsolók kivitele, a fényszóró aktiválására szolgáló gomb, vagy szellőztetés finomságait állító húzókák már igencsak idejétmúltak. Kicsit az indexkar is rakoncátlan, kis kanyarok illetve teljesen kitekert kormánnyal megtett fordulók után kikapcsolja az irányjelzést, de a kettő közti széles mezsgyén kézzel kell elhallgattatni a villogót.
A generál összesen 200 000 forintba fájt, ami ennyi év után teljesen vállalható összeg, és persze gondosabb karbantartással el is lehetett volna kerülni. Apránként a karosszériája is szebb lesz, lehet, hogy még tovább fejlődik, mivel a tulaj épp egy elektromosan állítható, bézsszínű bőr, fűtéses ülésszettre alkuszik. És maradt még 2 nyestrágta elosztókábel, amik menet közben nem okoznak gondot, csak egy hibajelzést a műszerfalon. Miután végigcsinált majdnem 25 évet ugyanott, most megkap mindent, hogy a következő 10, második felében már veterán éve is nyugodtan teljen.
Vannak emberek akik elégedetlenek, vagy többet vártak. Az mind azért van, mert BMW ből is lehet rosszat venni, sőt ebből a típusból különösen. Ezeket az autókat valakik kizárólag csak használják úgy 20 évig, aztán vagy elbontásra ítéltetik, vagy egy gondos gazdához kerül. Nincs köztes út sanos ma már nincs. Nekem 3 éve van meg igaz csak egy 20i a 12 szelepes 130LE. 89 ben gyártották kimondottan kelet európai exportra és 89 ben üzembe is helyezték itthon. Valódi sportlimuzin, bármekkora köbcentivel is rendelkezik, kategória győztes. Természetesen a maga idejében. A sportosság és a luxus együttes megtestesítője. És nem is panaszkodom sem a fogyasztására, sem pedig arra amit nyújt a motor teljesítménye. Egy mai átlag autóval vígan felveszi a versenyt, városban kevésbé fickós de országúton még nem találtam ellenfélt ezzel a 20i vel sem. 100 alatt szinte halott, felette viszont mintha kergetnék csak húz és érezni valamit a gyomorban, egészen 210Km/h-ig. (25i nél 240 ig). Amit meglepően hamar el is ér, holott azt gondolnánk, a légellenállás befolyásolja azt az adatot, hogy 11 másodper kell 100 ig de 22-23 másodperc 200 ig. Na?
Futóműtől nem kell sokat várni, hisz a mai BMW-k messze jobb futóművel rendelkeznek de könnyű szerelni, komfortos és erős. Nem olyan bitang mit a Mercedes de jó. Ha jól karban van tartva nincs olyan helyzet, amiből ne lehetne kijönni a futóműnek és a hosszú kaszninak köszönhetően. Igazi kezesbárány. Belsőtere csendes, csak a 6 henger duruzsolását lehet érezni és hallani 2 ezres fordulat felett. A belsőtérre vonatkozóan nem dobálóznék olyan szavakkal, hogy nem igazán luxusautó. 88 ban az e32 volt a csúcs, és nemsokkal marad el az e34 felszereltsége sem. Csak többet kellett volna x-elni.
Csomagtartót imádom 450Liter, klasszikus 2 hullás, bár a szájmérete lehetne nagyobb.
A motor egy m20b20 12V 6hengeres baby blokk. Amely 127Le és 150Nm. Vagyis a legkisebb 2000ccm el gyártható 6 hengeres motor. Igazi kihívást jelentett annó a mérnököknek, hiszen a surlódási együtthatók igencsak befolyásolják a méretet. 210 ezer kilóméternél tart a kicsike, és még ennyit elmegy majd. Kiváló egészségnek örvend köszöni szépen, a szükséges szervizelések között a motortér aligha igényel túlzott szemügyre vételt. Szépnek sem szép, de legalább nem műanyag szívósor feszít rajta, ezért van az m20 nak a legszebb hangja a 6 hengeresek között.
A kihajtás még a legkisebb motorral szerelt modellekben is egy teherautó méreteihez és igénybevételéhez hasonlítható bőven felülméretezett, 350Nm a terhelhetőség és sokévnyi félreváltás, kuplung, szinkrongyűrű és gumiégetésre sikerül csak valamelyest ki lógósítani. Ipari művészek persze gond nélkül megreccsentik a váltót, vagy a féltengelyeket, de átlag használatról beszélünk, és azt egy új autón sem nehéz megtenni.
Karosszéria meglehetősen robosztus, horganyzott, ezért mai napig rozsdamentes.
Tipikus helyek az ajtó alja, valamint a gondatlanság eredményeképpen a sárvédő alsó fele hajlamos korrodálódni. Egy vízcsatorna helyezkedik ott el, amit időnként nem árt ellenőrizni, hogy nincs e eldugulva falevelekkel, gallyakkal és mókusokkal. Felhívnám a figyelmet e34 tulajok! Hogy a következő generációs 5 ös valamint 3 as szériák ba messze nem került ennyi fém és alvázmerevség. Közel 20×20 cm es gerenda húzódik végig az autó alján ráadásul 2 is. A későbbiekben szinte fele ekkora. Csak hogy szemléltessem. Természetesen a töréstesztekben jobbak az újak, de jobban össze is törnek.
Végezetül azt kell írjam ez is csak egy autó, amit azért gyártott a BMW hogy legyen egy párhuzam a 3 as és a 7es széria között. Egy félvér ha úgy tetszik.
Azonban azt kell mondjam, hogy az akkori formatervek közül a legszebb legkecsesebb külsőt kapta. Mai napig gyönyörű megjelenést tudhat magáénak. Jól sikerült példány, amit a BMW mérnökei sem felejtettek, hisz a legújabb generációs f10 meglehetősen sok közös szálat vont az e34 formaterveihez. Talán többet is mint az ormótlan e60 hoz.
Szívesen vállaltam volna egy interjút az én 24 évesemről, de sokkal többet nem lehet elmondani róla.
Ha valaki gondos e34 tulaj szeretne lenni, keresse a fórumokat.
üdvözlettel: Tibor
4-5 éve teljesen ugyan ilyen volt nekem is (csak a rendszáma más volt), a tini lányok rám köszöntek az utcán, pedig sose voltam 1 Casanova
Huh, nem szűkítetted túl a kört:D
Benzin-dízel, kor, ár, egyéb elvárások?:) Szoktak itt lenni összehasonlító cikkek, meg gondolom máshol is családi kategóriában.
Sziasztok!
Egyszerűen nem találok megfelelő fórumot arra, hogy feltegyem a kérdésemet..
Ha esetleg tudtok ilyet mondani, akkor kérlek írjátok meg nekem.
([email protected])
Tulajdonképpen a családi ezüst cím vonzott ide. Úgy döntöttem veszek egy családi autót, de elég keveset találok rúluk azon kívűl, hogy éppen az aktuális cikk szerint ez vagy az a legjobb.
Nektek mi a véleményetek? Vagy volt erről cikk korábban?
Válaszotokat előre is köszönöm!
Az is gyanús, hogy sok helyen meg van nyomva az autó. Nekünk E30 318i volt, 10 év alatt 190.000km-t mentünk vele, de nem kellett generálozni. Ezek a motorok 10ezrenként igénylik az olajcserét. Fura a cikk, ahogy fura a leesett belső kárpit is. Szerintem itt 10ezrenként cseréltek olajat, de csak 3 évente. Ennyi.
16 év alatt 62e km.Ami évre számolva 4e km.Na ha itt elrontod a szervizelést és a „bejáratást”majd utána 10 év alatt beleteszel 100e-t tuti,hogy csapágyas lesz a motor.
Pont ez a problémám úgy általában az Autónavigátoros cikkekkel. Felületesek, kulcsfontosságú dolgokról nem tesznek említést. Amennyiben a tulaj kérésére, akkor az érthető, de akkor minek engedi, hogy cikket írjanak róla? Ha a cikkírót nem érdekli, vagy nem feszegeti az meg szakmai kérdéseket vet föl.
Nyílván fizetett hirdetés keretében megjelenő teszteknél nem elvárható (vagyis de, csak érthető, ha nem írnak róla) a minden részletekbe menő tényfeltárás, de úgy látom ez pont nem ebbe a kategóriába esik.
Erős a gyanúm, hogy a sofőrös autós uraság az első 16-17 évben nem sűrűn cseréltette az olajat, vagy akkor is a sarki szaki által belelocsot zsigába való 15w40-est. Ilyenek az idősebb úrisofőrök. Többet is ismerek, aki simán kihagyja évekig az olajcserét, de, ha idő előtt tönkremegy, akkor szar. Volt, akinek 5-6 év után kérdeztem, hogy mikor is volt olaj utoljára cserélve?
miért nem vett a gyereknek egy ladát??? Így szétbarmolni egy ilyen autót… Vagy tescos olajat kapott és a gyerek meg kente neki? :O Biztos nem normál körülmények között volt hajtva…. De ha annyira kente neki a gyerek ,hogy hengerfejes lett akk komoly törés is lehetett vele….
…de ha valós a 170 ezer km, akkor miért kellett generál???
Chabs írta: 6 órája
Így van, elmehet annyit. De akkor a cikkben szereplő autóval valami sántít, nem? Lehet az a 170 ezer nem 170 ezer?? Azt írják a cikkbe hogy : „”Az első 16-17 évben ezért mindössze 62 ezer kilométer került bele”” Akkor most mi van? A cikk szerint valós a 170 ezer km….
A cikkeben viszonylag „finoman” van említve, hogy a következő generáció miként használta az autót, de tényleg messze nem ilyenkor szokták megejteni az első generált. Nem ítélkezni akarok, mert ez ezer dologtól függhet, de számomra elég az, hogy nekem és sok ismerősömnek bőven túl teljesítette az igényeit fogyasztásban és szerviz igényben egyaránt.
Tisztelt Szerző!
Tegyétek már közzé, mitől(vagy kitől) kellett generálozni egy ilyen viszonylag erős motort 170ezernél??? Padlógázon ment ennyit? Nem 370ezer van benne?
Ezek ha rendszeresen szervizelve vannak 4-500e kmt minimum elmennek motorgeneralig. Az en bomimben is 170e van ami meg bejaratosnak szamit:)
170000- nél motorgenerál?? Én elhiszem hogy jó, bár két ismerősömnek is van, nem voltak megelégedve a megbízhatósággal (nem otthon szerelt, hanem szervízbe hordott és tényleg karbantartottak) Unokatesómék Honda Accord-ja(1991-es 2.0 i) 290 000 km -ig bontatlan volt, akkor is csak egy hengerfejtömítés kellett meg síkba húzás, de ez nem motorgenerál, fél évesen vette, azóta nála van, csak kopó alkatrészek kellettek bele, futómű, olaj, szűrők …!!!! Made in Japan
Hát éppen nekünk is van egy ilyen.Igaz a 24 szelepes verzió ami már 192 lóerő.Összkerekes a példány és azt kell hogy mondjam hogy a világon még egy ilyen jó autóban én még nem ültem.400 ezer km van az autóban és a motorja még mindig gyönyörűen duruzsol.Igaz,a fogyasztását nem igen lehet dícsérni de simán kihozható a gyári adat.Az összeszerelés minőségében nem sok mit lehet kifogásolni.főleg ha megnézzük a mai 5-6 milliós kókány konstrukcióhibás autókat.Megnézem mikor mennek el ezek az autók olyan minimális szervízigénnyel mint ezek a régi bömösök és mondjuk a mercedesek.Ezek igazi autók még a mai napig,és sok sok ember utánuk fordul mint ahogy Én is.Elfogult vagyok,mivel nekem az igazi autó a németek oldaláról jön ki.Ezek élményautók,igazi autók!
Hali!
Szeretem a német autókat, az E34 meg a kedvenceim közé tartozik, de 170-nél motorgenerál … ? A kóreai szutykomban (Daewoo Nubira) 224 ezer van, és motorgenerálra még gondolni sem kell. 180-nál a hengerfejet meg az olajteknőt le kellett venni, mert olajsaras lett, és ki kellett takarítani, de a motorblokkhoz nem nyúltunk. Pedig sokak szerint csak egy szar. Valami extra igénybevételt kaphatott ez a Bömös … :o(
DA
Szia, a tieddel valami baj lehetett, az 523i-m (ugyanigy 170le) megy mint a veszettkutya pedig automata valtos. Fogyasztas valoban lehet 14l ha csak varosban hasznalod. Nekem 10-11 l vegyesen pedig leszarom mennyit eszik.
Nekem 1985-ös W126-os 500 SEL Mercedesem volt, jobb kiállású autó mint ez a bömös és ahogy a fogyasztásokat írják nem evett többet!
100.000ft-ért vettem 1 év műszakival és 220.000-ért vitték el papírok nélkül, azt hittem a nyakamon marad!
Még szerencse, hogy vannak fanatikus típus imádók.
Gruber Gergely, ne álmodozz, vegyél egyet és minden nap gyönyörködhetsz benne!
Ilyen vezetési stílus mellett a maga által említett fogyasztás kimondottan alacsony. Botlábúaknak nincs jó autó. Azt meg sem kérdezem, hogy ha olyan szar volt, akkor miért vett belőle többet, mert még kiderülne az, amit sejtek!
Jó hát nem pdtdi… ezekbe van már pár százezer km és bizony kopik, főleg az a dízel nem volt valami jó konstrukció.
Üdv nekem is ilyen van csak dizel,az első bmw -m soha nem voltam bmw párti vagy elfogult véletlenűl jött,tényleg jo autó 3 gyerek mellet ideális családi,komfortos vállalható fentartással,bár a fogyasztását még dizelbe is sokallom 8-10 vegyesbe nem hajtva,
Akkor az a megoldás, hogy mindenkinek extra fogyasztáscsökkentett példánya volt (nekem is), vagy véletlenül évekig mindünk 100 oktános benzint tankolt:D Biztos, hogy a tied hibátlanul evett 14 litert és 4000 alatt nyomatékszegény volt. Több ezren tévedhetnek, de Te nem!
Célszerű lenne ha olyasmiről nyilatkoznál, amiről van legalább halvány sejtelmed. Az autó a BMW gyári szervizében volt MINDIG szervizelve, szerintük minden rendben volt. Sajnos akkor nem találkoztam egy okostojással sem aki egy „hozzáértőt” megnevezett volna, most már talán megmondhatnád, hogy ki az.
Kb ennek a modellnek a kifutásakor (96′) szűnt meg a „régi” autógyártás. Azóta közlekedési eszközöket gyártanak.
Talán meg kellett volna nézetni egy hozzáértővel. Nem a tó a hülye ha a kacsa nem tud úszni…
József
Én sokat mentem annak-idején egy ilyennel, 4500 motorfordulat alatt nem történik semmi, de az égvilágon semmi. Nincs rángatás, de még gyorsulás legcsekélyebb jele sem. Autópályán 160-nál visszaváltani 4.-be, mert különben nem húz, afölött -de CSAKIS afölött- húz mint az állat. Még hogy nyomatékos motor, röhej.Ez már nem elfogultság, ez elvakultság. Rugózás: az autópálya illesztéseinél vigyázni kell, hogy el ne harapd a nyelved. Fogyasztás: 14 liter alatt nem mozdítható, autópályán 300 km után üres volt a 80 literes tank! Ez volt életem legszarabb autója. Pedig 3 évente cseréltem őket, úgy 180 000 és 250 000 km után.
Kérdés: HOGY vegyem komolyan azokat a” leírásokat” amiről nincs saját tapasztalatom?
Tenyleg nagyon jo auto volt ez a maga idejeben. Meg a bangle-korszak elottrol valo, amikor meg sallangmentes, komoly megjelenesu autokat gyartott a bmw.
Aha… Ennél vállalható 200 000 -ért egy motorgenerál, de ha Alfa Romeo lett volna akkor szarolasz. Az index az újabb BMW-nél is rossz helyen van mert alig használják.
Időtálló forma, az biztos. A belső tér egész szép, leszámítva az ajtókárpitokat, meg a rengeteg dzsuvát.
A városi 10-11 literes fogyasztás? Attól függ, milyen városban?
Úgy látom a kiscsávó kisebb autón tanulgatott vezetni.Apucinak garázsra már nem tellett.hogyan lehet egy ekkora motort ilyen kevés kilométerrel hazavágni?A kisöreg nagyon tapintatos volt amikor dicsérte.
Ezek nagyon jó kis autók. Nem tudom mit művelhettek vele, hogy generálozni kellett. Én egy 24 szelepest vezettem, az sem egy erőgép egy ekkora autóban, de nagyon tetszett. Az egész butálisan jól van összerakva.
Már megint pontatlanságok vannak a cikkben, hogy finoman fogalmazzak. Mi az hogy első sárvédőív? Sztem komplett sárvédő, mivel az szerelhető. Sárvédőívet hátul szoktak cserélni, de ott vágni és hegeszteni kell. Azt sem értem, az ajtókárpittal együtt mit ragasztanak a sárvédőn?? 🙂
Volt ilyenem pár évig, imádtam:)