Családi egyterűek használtan
Használtautó körkép: egyterűt a családnak
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már két gyerekkel is sokszor jól jön egy 7 üléses autó, abba ugyanis még a nagyszülők is beférnek. Ilyet kerestünk használtan.
Minél praktikusabb és minél több célra használható egy autó, annál jobb az értéktartása. Az egyterűek legfőbb ismérvei pedig pont az előzők. A tágas utas- és csomagterű gépek a család szállításakor és mindenféle egyéb holmi cipelésekor is felettébb célszerűek. Költségtakarékos és egyszerű, ha a nagyszülőknek nem külön autóval kell utazniuk, hanem beférnek a családéba. De a taxisok vagy akár az alkoholt nem megvetők körében is jobb az arány, ha nem 5, hanem 7 emberből kerül ki a sofőr. Jól jön, ha az ülések padlóba hajtogatásával teherhordóként is funkcionálhat a családi autó, hiszen a hétköznapokban így valódi munkaeszközként használható. Egy jó egyterű ilyen, de nem olcsó, újonnan rendszerint 5 millió forint körüli tétel. Az átlagpolgár így legfeljebb használtan juthat csak hozzá az amúgy kétségtelenül praktikus öszvérekhez.
Körülnéztünk, hogy a 2-2,5 millió forint közötti ársávban, azaz az egyterűek átlagos, újkori árának feléért mit kínál a használtpiac. Eleve voltak ésszerű elvárásaink: ne legyen 5 évnél idősebb, legfeljebb 150 ezer kilométer legyen benne, a 7 ülés és a légkondicionáló, az ABS és az első légzsákpár pedig természetesen alapkövetelmény volt. Az így megfelelő modellek listája nem túl hosszú: Opel Zafirából és Renault Grand Scénic-ből bőven találni a kritériumoknak megfelelőt, Volkswagen Touranból egy maradt fenn a rostán és ezeken túl két másik modell, a kétségtelenül egyterűs, de alapvetően inkább kombi Peugeot 307 SW, valamint a hasonló elvű, de jóval puritánabb Dacia Logan MCV felelt meg elvárásainknak. Aki más márkát választana, az kénytelen idősebbel megbékélni, a Ford Galaxy például ennyiért csak 10 év közeli korral, a Toyota Corolla Verso 8 év körül és 100 ezer kilométer feletti futással kapható meg.
Opel Zafirából és Renault Grand Scénic-ből azonban nem nehéz mindössze 5 számjegyű futásteljesítményűt találni, lehet válogatni a dízel és a benzinmotoros példányok között. Természetesen utóbbiak az olcsóbbak, a legfeljebb 5 éves kor alapján csakis második generációs Zafirákról van szó, 2,3 milliótól vannak alap, 1,6 literes, 105 lóerős, 2006-os benzinesek. Zafirából 2,5 millióig legfiatalabban 2007-es példány található, ám a 2006-osokból dízelmotoros, sőt akár automata váltós öngyújtós is választható - épp a 2,5 milliós plafon alatt.
Az olcsó hétülésest keresőknek egyértelműen a Dacia Logan MCV a legjobb vétel. 2 120 000 forintért már 2007-es, mindössze 57 ezer kilométeres, első tulajos, szervizkönyves példány kapható az 1,5-ös, szuper takarékos dízelmotorral. Saját tapasztalat, hogy ezzel könnyű szerrel lehet 5 l/100 km alatt fogyasztani. Nem csak árával, helykínálatával is a legjobb ajánlat a Dacia, leghátsó üléssora egyértelműen a legtágasabb, ám a variálhatóság itt a leggyengébb. A harmadik üléssor nem hajtható a padlóba, ha 5 üléses csomagteret szeretnénk, a hatodik, hetedik ülést egyben ki kell emelni és otthon kell hagyni.