Csaknem 250 millió forintért kelt el egy Toyota
Negyed milliárd forintot adott valaki egy Toyota 2000GT-ért
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kereskedelmi forgalomba ugyan nem került, ám a gyűjtők számára talán épp ezért hatalmas kincs a mindössze 9 példányban készült Toyota 2000GT olcsósított, Amerikának szánt kivitele. A 001-es alvázszámú prototípusra most hétvégén lehetett licitálni.
A Best Heritage Japan (BH) aukciós ház hétvégi árverésén egy ismeretlen licitáló 88 millió japán jent, azaz körülbelül 246 millió forintot fizetett ki a Toyota 2000GT egy különösen ritka példányáért. Ez távolról sem a legmagasabb ár, amit a hatvanas évek kultikus sportautója aukción hozott – 2013-ban és 2014-ban egyaránt 1 155 000 dollárért (346 millió forint) talált gazdára a kupé egy-egy példánya. Sok szempontból mégis nagyobb jelentőségű, és mindenképpen ritkább autóról volt most szó. Ugyanakkor az is érthető, ennek ellenére miért nem dőlt meg a rekord – amennyiben ismerjük ennek a konkrét modellnek a történetét.
A Toyota 1967-től 1970-ig gyártotta a japán autóiparban mérföldkőként számon tartott, kétüléses modellt, a 2000GT-t Az akkori legmagasabb technikai színvonalat időtlen esztétikummal párosító MF10-es típus korának egyik legdrágább és legritkább sportautója volt (mindössze 337 darabot készítettek belőle), gyártása ennek ellenére állítólag súlyosan veszteséges volt. Ezért kidolgoztak egy megfizethetőbb modellváltozatot, amelyben nem a Yamaha által tökéletesített, kétliteres, soros hathengeres sportmotor dolgozott, hanem a Toyota Crown egyszerűbb, kisebb teljesítményű, 2,3 literes blokkja. Ennek kettő helyett egyetlen, felül fekvő vezérműtengelye volt, teljesítménye a nagyobb lökettérfogat ellenére 150 helyett csupán 140 lóerő volt.
Az észak-amerikai piacokra szánt belépő variáns minden bizonnyal nagy sikert aratott volna a vevők körében, ám a cég pénzügyi részlege az utolsó pillanatban mégis törölte a programot.
A nem létező exportszéria tagjait az évek során Fantom 2000GT-ként, esetleg 2300GT-ként emlegették a rajongók. Ugyanakkor bármilyen ritkák, a különlegesen igényes, kétliteres motor hiánya miatt (no meg ismeretlenségük okán) ezek a prototípusok soha nem értek el olyan kultikus státuszt, mint egy „mezei”, ám dokumentáltan „eredeti” 2000GT. Annak fényében viszont, hogy az új tulajdonos olyan autóra tett szert, amelyért a japán és az amerikai Toyota múzeum is nyilván örömmel fizetett volna egy jelentős összeget (előbbi gyűjteményében ugyanis az MF12L-100002, utóbbiéban pedig az MF12L-100006 alvázszámú, tehát későbbi példányok képviselik a japán autós történelem ezen ritka mozzanatát), kifejezetten jutányosnak mondható az ár, amely egyébként még így is tíz százalékkal magasabb volt az aukciós ház eredeti legmagasabb becslésénél.
A MF12L-nél egyetlen ritkább 2000GT létezik: a Roadster, amelyből mindössze két példány készült, és csupán egy maradt fenn.
A látványos kabriót egy James Bond-film kedvéért építette át a Toyota, sorozatgyártása pedig még csak elméleti szinten sem merült fel soha, így ezt inkább tekinthetjük kuriózumnak, mint a 2000GT tényleges példányának (annál is inkább, mert alvázszám nélküli kísérleti prototípusról volt szó). A nyitott tetős autó ma a Toyota gyári múzeumának birtokában van, értéke pénzben nem kifejezhető.Minden idők legmagasabb áron elárverezett Toyota 2000GT típusai
Aukciós ház | Árverés helyszíne és dátuma | Végső ár (USD) |
Gooding&Co | Pebble Beach, USA, 2014 | 1 155 000 |
RM-Sothebys | Fort Worth, USA, 2013 | 1 155 000 |
RM-Sothebys | Monterey, USA, 2014 | 1 045 000 |
RM-Sothebys | Monaco, 2014 | 1 001 844 |
RM-Sothebys | New York, USA, 2013 | 968 000 |
RM-Sothebys | Monterey, USA, 2013 | 935 000 |
Mecum | Indianapolis, USA, 2015 | 925 000 |
RM-Sothebys | RM-Sothebys Amelia Island, USA, 2015 | 880 000 |
RM-Sothebys | Monterey, USA, 2015 | 825 000 |
BH Auctions | Tokió, Japán, 2019 | 823 000* |
Fotók: Best Heritage Japan; Forrás: Smarter Media