Csak az állami támogatás miatt veszünk villanyautókat?
Az elektromos autó vásárlásába is a kellő utánajárás nélkül vágnak bele a magyarok
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Allianz új kutatása rámutatott: valóban egyre szaporodnak a villanyautók a magyar utakon, ám ennek a környezettudatosság és a fenntartási költségek helyett leginkább az állami támogatásokhoz van köze. Mutatjuk, mely szempontok maradnak ki a döntéskor!
Meglepő módon mindössze 12,4 százalék azok aránya, akiknek prioritás a választás során a környezettudatosság.
Ez már csak azért is érdekes, mert általános tendencia, hogy a magyarok is egyre fontosabbnak tartják a fenntarthatóságot és a klímaváltozást lassító intézkedéseket. Ennél viszont már csak egy indok ért el rosszabb eredményt: a válaszadók csupán 5 százalékának jelent motivációt a döntésben, hogy az e-autók a legmodernebb, jövőbe mutató technológiát képviselik.Ezt az Allianz kutatásának adatai is alátámasztani látszanak: átlagosan 27 százalékunk vásárol valójában tudatosan.
A prioritások listáján a típust a hatótáv követi 47,6 százalékkal, azt pedig, hogy hol találhatók a környéken/állandó útvonalon töltőpontok, gyorstöltők, méghozzá 45,6 százalékkal. Meglepő módon az ár és a megtérülési idő csak a középmezőnyben szerepel a fontossági listán 29, illetve 26,7 százalékkal. A preferált márkákhoz és modellekhez elérhető biztosításokról és fedezetekről pedig a válaszadók alig egynegyede tájékozódik, a legkevésbé az akkumulátor kapacitása érdekli az embereket a döntésnél: ezt a válaszadók mindösszesen 14,5 százaléka jelölte meg.- Elsőként célszerű átgondolni a használati szokásainkat, összeírni a döntési szempontjainkat, meghatározni a költségkeretet, és alaposan tájékozódni a zöld rendszámos autókkal kapcsolatban. Mindazonáltal ezeket csupán a felmérés résztvevőinek alig több mint egynegyede teszi csak meg.
- Végleges döntés előtt érdemes megfontolni, hogy egy új vagy egy használt elektromos autó felelne-e meg jobban az igényeinek. Ezzel szemben mindössze 5,7 százalék mérlegeli ezt a lehetőséget.
- Fontos több alternatívát is figyelembe venni, 26,6 százalékunk ennek ellenére eleve elköteleződik egy márka mellett, kizárva ezzel egy esetleges jobb opció lehetőségét.
- Ha használt jármű a kiszemeltünk, vizsgáltassuk át az autót műszaki szempontok alapján egy szakértővel. A kutatás alapján e tekintetben alaposabbak vagyunk, 47 százalék jár el így.
- Az sem mindegy, hogy kihez fordulhatunk technikai jellegű kérdésekkel, érdemes ezért ennek a lehetőségeit is feltérképezni vásárlás előtt. 26,1 százalék ezt figyelembe is veszi.
- Tanácsos utánanézni annak is, hol vannak töltőállomások, illetve milyen márka és egyéb szervizek vannak a környékünkön, jellemző útvonalainkon – a válaszadóknak 18,4 százaléka, illetve 16,9 százaléka jár el így. Mindemellett az otthontöltés lehetőségét is érdemes felmérni, ezt viszont 47 százalék teszi meg.
- Azt is érdemes megvizsgálni, hogy milyen biztosítási lehetőségek érhetők el a választott autóra. A megkérdezettek 26,6 százaléka néz utána annak, hogy milyen biztosításokat (KGFB, casco, jogvédelmi) lehet kötni a kiválasztott modellre, azok milyen fedezeteket nyújtanak és mennyibe kerülnek. Jelentős kedvezményekhez juthatunk azzal, ha a különféle gépjárműbiztosításokat ugyanannál a biztosítótársaságnál, csomagban kötjük.
- Fontos tájékozódni a járulékos szolgáltatásokról is, például, hogy milyen, autóhasználatot vagy töltést segítő applikációk állnak rendelkezésre. 24,9 százalék tesz így.