Csak az állami támogatás miatt veszünk villanyautókat?

Az elektromos autó vásárlásába is a kellő utánajárás nélkül vágnak bele a magyarok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Allianz új kutatása rámutatott: valóban egyre szaporodnak a villanyautók a magyar utakon, ám ennek a környezettudatosság és a fenntartási költségek helyett leginkább az állami támogatásokhoz van köze. Mutatjuk, mely szempontok maradnak ki a döntéskor!

Az Allianz kutatása alapján a megkérdezettek közel 60 százaléka tervezi, hogy a következő években villanyautóra vált. Az elektromos járművek terjedéséhez az európai uniós jogszabályokon és az állami támogatásokon, illetve adókedvezményeken túl az üzemanyagárak emelkedése, továbbá az elektromos és a hagyományos autók árkülönbözetének csökkenése is hozzájárul. Az említett felmérés szerint a villanyautó-vásárlásoknak az állami támogatások, illetve az adó- és illetékkedvezmények az elsőszámú ösztönzői, ezt a vásárlók 46,3 százaléka jelölte meg. 26,1 százalékkal követik ezt az ismerősök ajánlásai, ami után 24 százalékkal a belsőégésű motorokra vonatkozó EU-s szabályozásoktól való "félelem" következik. Ugyanennyien vannak azok, akik a kevesebb kopó-forgó alkatrész miatt választanak villanyautót, a kevesebb javítás és az olcsóbb fenntartás reményében.

Meglepő módon mindössze 12,4 százalék azok aránya, akiknek prioritás a választás során a környezettudatosság.

Ez már csak azért is érdekes, mert általános tendencia, hogy a magyarok is egyre fontosabbnak tartják a fenntarthatóságot és a klímaváltozást lassító intézkedéseket. Ennél viszont már csak egy indok ért el rosszabb eredményt: a válaszadók csupán 5 százalékának jelent motivációt a döntésben, hogy az e-autók a legmodernebb, jövőbe mutató technológiát képviselik. Ha a fenti érvek valamelyike mentén az átlagos magyar végül villanyautó-vásárlásra adja a fejét, akkor sem érnek véget a kérdéses döntési tényezők. Rengeteg márkafüggetlen, fontos szempont lehet ugyanis az autóvásárlásban, ám ezeknél a villanykorban is fontosabb a magyarok számára a márka: a válaszadók több mint 60 százaléka jelölte meg ezt a legfontossabb tényezőként. Véleményem szerint ebben a már megszokott "mutassunk a lehető legtöbbet a külvilágnak" hozzáálláson felül - ami évtizedek óta jellemzi a magyar autóvásárlást - egyfajta lustaság is hozzájárul. Ha ugyanis valamely típusról tudja a potenciális vásárló, hogy megfelelhet, akkor nem bajlódik alternatívák felkutatásával.

Ezt az Allianz kutatásának adatai is alátámasztani látszanak: átlagosan 27 százalékunk vásárol valójában tudatosan.

A prioritások listáján a típust a hatótáv követi 47,6 százalékkal, azt pedig, hogy hol találhatók a környéken/állandó útvonalon töltőpontok, gyorstöltők, méghozzá 45,6 százalékkal. Meglepő módon az ár és a megtérülési idő csak a középmezőnyben szerepel a fontossági listán 29, illetve 26,7 százalékkal. A preferált márkákhoz és modellekhez elérhető biztosításokról és fedezetekről pedig a válaszadók alig egynegyede tájékozódik, a legkevésbé az akkumulátor kapacitása érdekli az embereket a döntésnél: ezt a válaszadók mindösszesen 14,5 százaléka jelölte meg. Érdemes viszont megemlíteni azt is, hogy milyen szempontokat kellene a fentieken felül, netán azok helyett mérlegelni ebben az esetben. Mielőtt zöld rendszámos autó vásárlására adjuk a fejünket – legyen az tisztán elektromos vagy plug-in hibrid meghajtású – az Allianz, valamint a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakértői szerint fontos, hogy alaposan körbejárjuk a témát és megtegyük ezeket a lépéseket függetlenül attól, hogy a vásárlás kapcsán mik az alapvető prioritásaink:
Hirdetés
  1. Elsőként célszerű átgondolni a használati szokásainkat, összeírni a döntési szempontjainkat, meghatározni a költségkeretet, és alaposan tájékozódni a zöld rendszámos autókkal kapcsolatban. Mindazonáltal ezeket csupán a felmérés résztvevőinek alig több mint egynegyede teszi csak meg.
  2. Végleges döntés előtt érdemes megfontolni, hogy egy új vagy egy használt elektromos autó felelne-e meg jobban az igényeinek. Ezzel szemben mindössze 5,7 százalék mérlegeli ezt a lehetőséget.
  3. Fontos több alternatívát is figyelembe venni, 26,6 százalékunk ennek ellenére eleve elköteleződik egy márka mellett, kizárva ezzel egy esetleges jobb opció lehetőségét.
  4. Ha használt jármű a kiszemeltünk, vizsgáltassuk át az autót műszaki szempontok alapján egy szakértővel. A kutatás alapján e tekintetben alaposabbak vagyunk, 47 százalék jár el így.
  5. Az sem mindegy, hogy kihez fordulhatunk technikai jellegű kérdésekkel, érdemes ezért ennek a lehetőségeit is feltérképezni vásárlás előtt. 26,1 százalék ezt figyelembe is veszi.
  6. Tanácsos utánanézni annak is, hol vannak töltőállomások, illetve milyen márka és egyéb szervizek vannak a környékünkön, jellemző útvonalainkon – a válaszadóknak 18,4 százaléka, illetve 16,9 százaléka jár el így. Mindemellett az otthontöltés lehetőségét is érdemes felmérni, ezt viszont 47 százalék teszi meg.
  7. Azt is érdemes megvizsgálni, hogy milyen biztosítási lehetőségek érhetők el a választott autóra. A megkérdezettek 26,6 százaléka néz utána annak, hogy milyen biztosításokat (KGFB, casco, jogvédelmi) lehet kötni a kiválasztott modellre, azok milyen fedezeteket nyújtanak és mennyibe kerülnek. Jelentős kedvezményekhez juthatunk azzal, ha a különféle gépjárműbiztosításokat ugyanannál a biztosítótársaságnál, csomagban kötjük.
  8. Fontos tájékozódni a járulékos szolgáltatásokról is, például, hogy milyen, autóhasználatot vagy töltést segítő applikációk állnak rendelkezésre. 24,9 százalék tesz így.
    Hirdetés

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?