Hiába az észérvek és a környezettudatosság egy friss kutatás szerint: leginkább a zsebüket és a logót nézik a magyarok villanyautó-vásárláskor is
Az Allianz kutatása alapján a megkérdezettek közel 60 százaléka tervezi, hogy a következő években villanyautóra vált. Az elektromos járművek terjedéséhez az európai uniós jogszabályokon és az állami támogatásokon, illetve adókedvezményeken túl az üzemanyagárak emelkedése, továbbá az elektromos és a hagyományos autók árkülönbözetének csökkenése is hozzájárul. Az említett felmérés szerint a villanyautó-vásárlásoknak az állami támogatások, illetve az adó- és illetékkedvezmények az elsőszámú ösztönzői, ezt a vásárlók 46,3 százaléka jelölte meg. 26,1 százalékkal követik ezt az ismerősök ajánlásai, ami után 24 százalékkal a belsőégésű motorokra vonatkozó EU-s szabályozásoktól való
"félelem" következik. Ugyanennyien vannak azok, akik a kevesebb kopó-forgó alkatrész miatt választanak villanyautót, a kevesebb javítás és az olcsóbb fenntartás reményében.
Meglepő módon mindössze 12,4 százalék azok aránya, akiknek prioritás a választás során a környezettudatosság.
Ez már csak azért is érdekes, mert általános tendencia, hogy a magyarok is egyre fontosabbnak tartják a fenntarthatóságot és a klímaváltozást lassító intézkedéseket. Ennél viszont már csak egy indok ért el rosszabb eredményt: a válaszadók csupán 5 százalékának jelent motivációt a döntésben, hogy az e-autók a legmodernebb, jövőbe mutató technológiát képviselik.
A fenti oszlopdiagramon is jól látszik, hogy az állami támogatások játszanak kiemelkedő szerepet a döntésben, nem pedig maguk a villanyautók valódi előnyei vagy hátrányai (Ábra: Allianz)
Ha a fenti érvek valamelyike mentén az átlagos magyar végül villanyautó-vásárlásra adja a fejét, akkor sem érnek véget a kérdéses döntési tényezők. Rengeteg márkafüggetlen, fontos szempont lehet ugyanis az autóvásárlásban, ám ezeknél a villanykorban is fontosabb a magyarok számára a márka: a válaszadók több mint 60 százaléka jelölte meg ezt a legfontossabb tényezőként. Véleményem szerint ebben a már megszokott
"mutassunk a lehető legtöbbet a külvilágnak" hozzáálláson felül - ami évtizedek óta jellemzi a magyar autóvásárlást - egyfajta lustaság is hozzájárul. Ha ugyanis valamely típusról tudja a potenciális vásárló, hogy megfelelhet, akkor nem bajlódik alternatívák felkutatásával.
Ezt az Allianz kutatásának adatai is alátámasztani látszanak: átlagosan 27 százalékunk vásárol valójában tudatosan.
A prioritások listáján a típust a hatótáv követi 47,6 százalékkal, azt pedig, hogy hol találhatók a környéken/állandó útvonalon töltőpontok, gyorstöltők, méghozzá 45,6 százalékkal. Meglepő módon az ár és a megtérülési idő csak a középmezőnyben szerepel a fontossági listán 29, illetve 26,7 százalékkal. A preferált márkákhoz és modellekhez elérhető biztosításokról és fedezetekről pedig a válaszadók alig egynegyede tájékozódik, a legkevésbé az akkumulátor kapacitása érdekli az embereket a döntésnél: ezt a válaszadók mindösszesen 14,5 százaléka jelölte meg.
Ezen a diagramon a konkrét villanyautó kiválasztásának legfontosabb szempontjai láthatók, itt sem egy valóban fontos szempont áll az első helyen (Ábra: Allianz)
Érdemes viszont megemlíteni azt is, hogy milyen szempontokat kellene a fentieken felül, netán azok helyett mérlegelni ebben az esetben. Mielőtt zöld rendszámos autó vásárlására adjuk a fejünket – legyen az tisztán elektromos vagy plug-in hibrid meghajtású – az Allianz, valamint a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakértői szerint fontos, hogy alaposan körbejárjuk a témát és megtegyük ezeket a lépéseket függetlenül attól, hogy a vásárlás kapcsán mik az alapvető prioritásaink:
- Elsőként célszerű átgondolni a használati szokásainkat, összeírni a döntési szempontjainkat, meghatározni a költségkeretet, és alaposan tájékozódni a zöld rendszámos autókkal kapcsolatban. Mindazonáltal ezeket csupán a felmérés résztvevőinek alig több mint egynegyede teszi csak meg.
- Végleges döntés előtt érdemes megfontolni, hogy egy új vagy egy használt elektromos autó felelne-e meg jobban az igényeinek. Ezzel szemben mindössze 5,7 százalék mérlegeli ezt a lehetőséget.
- Fontos több alternatívát is figyelembe venni, 26,6 százalékunk ennek ellenére eleve elköteleződik egy márka mellett, kizárva ezzel egy esetleges jobb opció lehetőségét.
- Ha használt jármű a kiszemeltünk, vizsgáltassuk át az autót műszaki szempontok alapján egy szakértővel. A kutatás alapján e tekintetben alaposabbak vagyunk, 47 százalék jár el így.
- Az sem mindegy, hogy kihez fordulhatunk technikai jellegű kérdésekkel, érdemes ezért ennek a lehetőségeit is feltérképezni vásárlás előtt. 26,1 százalék ezt figyelembe is veszi.
- Tanácsos utánanézni annak is, hol vannak töltőállomások, illetve milyen márka és egyéb szervizek vannak a környékünkön, jellemző útvonalainkon – a válaszadóknak 18,4 százaléka, illetve 16,9 százaléka jár el így. Mindemellett az otthontöltés lehetőségét is érdemes felmérni, ezt viszont 47 százalék teszi meg.
- Azt is érdemes megvizsgálni, hogy milyen biztosítási lehetőségek érhetők el a választott autóra. A megkérdezettek 26,6 százaléka néz utána annak, hogy milyen biztosításokat (KGFB, casco, jogvédelmi) lehet kötni a kiválasztott modellre, azok milyen fedezeteket nyújtanak és mennyibe kerülnek. Jelentős kedvezményekhez juthatunk azzal, ha a különféle gépjárműbiztosításokat ugyanannál a biztosítótársaságnál, csomagban kötjük.
- Fontos tájékozódni a járulékos szolgáltatásokról is, például, hogy milyen, autóhasználatot vagy töltést segítő applikációk állnak rendelkezésre. 24,9 százalék tesz így.
Használt legyen, vagy új? Ezen a téren is előbb döntenek a magyarok a kutatás szerint, minthogy valóban mérlegelnék a másik lehetőséget