Csak a gumin múlik? Terepen mértük össze a legmenőbb pickupokat

Tereppróba: Ford Ranger Raptor, Nissan Navara, Toyota Hilux

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A megújult Toyota Hiluxot két népszerű vetélytársával, a Ford Ranger Raptorral és a Nissan Navarával mérkőztettük - a Hungaroring Off-road Centrumban.

Napjainkban is népszerű terepjáró-helyettesítő a vállalkozások számára "nettósítva" is megvásárolható pickup, a Magyar Év Autója 2021 megmérettetésben is indul 3 modell, a pickupok sportautóját, azaz a Ford Performance által finomhangolt Raptor verziót is kínáló Ford Ranger, a szegmensbe tekercsrugót elsőként hozó Nissan Navara és a tavaly megújult és izmosabb motort kapott Toyota Hilux. Velük mentünk ki oda, ahol minden terepjáró képességeit megízlelhetjük, a saját tudásunkat pedig fejleszthetjük, és persze leginkább rádöbbenhetünk,

terepen is leginkább a gumin múlik minden.

Előre lelövöm a poént: a három autón is három különböző abroncs volt, de az Off-road Centrum saját (már V6-os motoros) Amarokján is, így valóban elég plasztikusan tapasztalhattuk meg, hogy ha terepezni kívánunk, leginkább arra érdemes áldozni.
Méretek
Ford Ranger Raptor Nissan Navara Toyota Hilux
Hosszúság [mm] 5374 5330 5325
Szélesség [mm] 2028 1850 1800
Magasság [mm] 1873 1855 1795
Tengelytáv [mm] 3220 3150 3085
Hasmagasság 283 223 289
Első terepszög 32,5 31 29
Hátsó terepszög 27 (vonóhoroggal 24) 27 26
Buckaszög 24 23 23
Plató hossza [mm] 1575 1545 1525
Plató szélessége [mm] 1139-1560 1130-1560 1645
Plató magassága [mm] 561 498 480
Hirdetés
A meccset nagyon hamar eldöntötte, hogy a díjra nevezett Ranger Thunder helyett érkezett Ranger Raptor alapáron kap hóban is elég ügyes A/T abroncsokat, míg a Navara és a Hilux még csak rendes téli gumiabroncsot sem viselt, négyévszakosokon gördült. Igaz terepen az Off-road Centrum pályához dedikált és annak megfelelően M/T abroncsos Amarokja mindegyiküknél látványosan ügyesebben mozgott. A Ranger Raptor nem csak a hozzá alapáras, méretben is bajnok, 285/70 R17-es BF-Goodrich A/T gumijaival, hanem méreteivel és terepszögeivel is bajnok, igaz, a hátsóval csak addig, amíg nem kap vonóhorgot. A tesztautón volt, így egy-egy buckára felmászáskor, leereszkedéskor ekeként szántott azzal. A Raptor széles abroncsaihoz széles sárvédők is járnak, több mint 2 méter széles, s hosszúságával és magasságával is bajnok. Ez nem feltétlenül előny, ugyanis az 1,85 méteren is túlnyúlva már egy-egy mélygarázsból is kiszorulhat, míg a Hilux még az 1,8 méteres belmagasságúakba is belefér. A méretbajnok Raptor platójának hosszúságával is nyer, szélességével azonban a Hilux ad a legtöbbet. A három pickup utastere is három iskola, a Raptor érezhetően a sportmodell, kagylós, bőr-Alcantara ülések, középjelzős kormánykerék jellemzi, így a leggusztusosabb beltér cím egyértelműen az övé. A Hiluxé is igényes, az Invincible csúcsverzió bőrüléses, ám bőrkormánya olyan rideg, hogy elsőre műanyagnak tűnt. Ugyanakkor a Hilux beltere még mindig fényévekkel jobb, mint a korosabb Navaráé, ami bőrkárpitos csúcsverziójával sem feledteti, hogy ő legidősebb modell a trióból.

A beltereket nézve elég egyértelmű a Ranger, Hilux, Navara sorrend, s ez szinte mindenben végigkíséri a triót, igaz, lesz egy fordítópont!

Motorerőben annak ellenére a Ranger győz, hogy az ő turbódízele a legkisebb, csupán 2,0 literes, ám ikerturbós, így a legnagyobb, 213 lóerő teljesítményű. A Hilux 204 lóerőt mozgósít, de a méretben legnagyobb, 2,8 literes, csupán egy turbóval töltött motorból. Szintén egyturbós, de kétlépcsős, változó geometriájú turbóval töltött a Navara 2,3 literes dízele, ami 190 lóerejével a mezőny leggyengébbje, ahogyan 450 Nm nyomatékával is, s ezen 7 fokozatú, a Hiluxénál eggyel több áttételt kínáló automata váltója sem segít. A Hilux és a Ranger ugyanis egyaránt 500 Nm nyomatékot ad, a Hilux ráadásul alacsonyabb fordulatról és érezhetően tovább is, így terepen például sok esetben hajtásláncával biztosabb partnernek mutatkozik, s egyturbós, nagyobb motorja a megbízhatóság, tartósság kapcsán is ígéretesebb.
Hirdetés
A 10 fokozatú váltós Ranger már közúton is feltűnően sokat váltogat, terepen ez a felezőáttétellel már kevésbé feltűnő. A hajtásláncok a tereptudás kapcsán azonosak: alapból mind hátul hajtanak, elektronikusan zárhatjuk fixre a hajtást, álló helyzetben felezőáttétel és a hátsó diffi zárása ugyancsak aktiválható. Mindez terepen elég jó tudást ad, már amennyiben kellően jó abroncsunk is van. A négyévszakosakkal azonban már az enyhe sár, illetve a friss hó, pláne fagyott füvön igen komoly meglepetést tud okozni. Nem is feltétlenül mászóképességben, hanem sokkal inkább ereszkedéskor. Viszont ez a hajtáslánc közúton messze nem ad annyi pluszt, mint azt sokan hiszik. Közúton (is) leginkább a jó gumi a fontos, itt ugyanis leginkább hátsókerékhajtást kapunk, laza talajon pedig kapcsolhatunk összkereket, de normál aszfalton nem, hiszen nincs központi diffi, kanyarban a rendszer befeszül. Fontos tehát, hogy még a közútra érés előtt kapcsoljuk ki az összkereket, ha pedig egy csúszós emelkedő előtt állunk, amin azért adódhatnak jeges, havas foltok is, leginkább csak egyenes úton kapcsoljunk összkereket. A menetdinamikai sorrend logikusan pontosan olyan, mint a teljesítmény szerinti: Navara, Hilux, Ranger. A Navaránál érezhetően (0,7 másodperccel) hamarabb ér 100-ra a Hilux, hozzá már csekély mértékű előny (0,2 s) a Ranger, de végsebesség kapcsán érdekes módon a Navara, Hilux, Ranger sorrend adódik, igaz, egy pickup esetén mindez talán a legkevésbé mérvadó. Ha pedig az utazási komfortot vesszük, abban a 10 fokozatú váltós Rangeré az elsőség. A Hilux motorja morgósabb, futóműve pedig sprődebb. A trióból egyedül az övé a klasszikus hátul laprugós, merevtengelyes megoldás, társai ott is tekercsrugósak. Érdekes módon ennek ellenére nem a Hiluxé a legjelentősebb terhelhetőség, hanem a Navaráé, ahogyan az fékezett vontatási kapacitásával sem marad alul.
Hirdetés
Műszaki adatok, árak
Ford Ranger Raptor 2.0 TDCi Nissan Navara 2.3 dCi 4x4 7A/T Tekna Toyota Hilux 2.8 D-4D 6 A/T Invincible
Emissziós norma Euro6
Hengerűrtartalom (cm3) 1996 2299 2755
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat automata/10 automata/7 automata/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 213 (3750) 190 (3750) 204 (3000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 500 (1750-2000) 450 (1500-2500) 500 (1600-2800)
Gyorsulás 0-100 km/h 10,5 11,2 10,7
Végsebesség [km/h] 170 180 175
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 8,9 7,4 8,7-10,1
CO2-kibocsátás [g/km] 233 194 227-266
Saját tömeg [kg] 2510 2135 2200-2430
Megengedett legnagyobb össztömeg [kg] 3130 3250 3210
Terhelhetőség [kg] 620 1115 1010
Vontatási kapacitás - fékezetlenül/fékezetten [kg] 750/2500 n.a./3500 750/3500
Bruttó vételár [Ft] 16 383 000 12 762 000 15 036 800
Ahogyan az erő- és a tudássorrend az autókra szerelt abroncsokkal elég egyértelműen kiadta a Navara, Hilux, Ranger sorrendet, áraik is így emelkednek. A Navaránál 2,275 millióval drágább a Hilux, a Raptor pedig további 1,346 millió forint felár. A csúcsverziók felszereltsége egységesen gazdag, mindegyik autó tolatókamerás, navigációs, kulcs nélküli nyitó- és indítórendszeres, de távolságtartós tempomatot például csak a Hilux ad. Talán a leginkább kerek csomagot a Toyota adja, a Ranger persze sportosságával, megjelenésével és erejével is kimagasló, a Nissan ár/érték arányával. Egyikőjük sem rossz választás, mind ügyesen szolgálják azt, hogy nehéz terheket és célba juttathassunk úttalan utakon, már persze akkor, ha kellően jó abroncsok feszülnek az egységesen 18 colos kerekeken. Ez egy építkezésen vagy akár tanyán alapvető szükséglet lehet.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.02.02. at 20:42
    Permalink

    Csak pár apróság Fussatok neki még egyszer annak müszaki táblázatnak mert nem stimmel a matek több helyen SZERINTEM (co fogyi, vagy önsúly raksúly, ) Csak gondoltam szólok.
    Egyébként ebben a tesztben nem raptort kellet volna vinni hanem wildtrak-ot .(kb.3-4 mill olcsóbb, kb 1.5mp jobban gyorsul, kb 1.5 lit kevesebbet eszik, és 180 a vége. és kb az van felszereltségbe a többiekel) De mindegy is úgy teszteltek ahogy a megrendelö kéri csak mindenki más van megvezetve.
    (én csak azt a statisztikát hiszem el amit sját magam hamisitottam)

    • 2021.02.03. at 06:58
      Permalink

      Köszönöm az észrevételt! A Hiluxnál a fogyasztás és a CO2 értékben valóban volt hiba, a Rangernél a saját tömegnél 2 karakter fel volt cserélve. Igen, a Raptor kilógott a sorból, de ez volt elérhető. Az összkereékhajtások menet közben kapcsolhatók, de csak laza talajon ajánlottak.

  • 2021.02.02. at 20:51
    Permalink

    Még egy kérdés. A rangerba meg a Navarába nincs központi difi? Ne mááá.
    Azt elhiszem hogy a hi-lux ban nincs de a navarában már 2007-ben volt tehát akkor és ott mehettél vele 4×4-ben ahol csak akartál . És úgy tudom a rangerben is van (pont ezért van a hátso difizár mellet egy központi difizár is )

  • 2021.02.03. at 16:15
    Permalink

    Csak ezzel az erövel akár egy F-150-et is hasonlithatunk hozzájuk.
    Nem csak a musso hiányzik hanem sok másik is.(amarok,d-max.l-200,fiat, stb,stb)

  • 2021.02.03. at 16:19
    Permalink

    Laza és csuszós talajon.
    Száraz aszfalton mi szükség rá????
    Egyébként ott is használható semmi baja nem lessz pont ezért van benne központi difi (már az ócska több mint 40-éves nvában is volt)

    • 2021.02.04. at 03:13
      Permalink

      A Hiluxban biztosan nincs középen differenciálmű, az fixen zárható H4-L4 állásban. Ahogy a legtöbb pickupban is így van, persze egyre több kivétel van, ott van pl. a jobban felszerelt L200-akban a Super-Select 4WD, vagy az Amaroknak is van állandó összkerékhajtású változata(torsen), igaz abban nincs felező, csak 8 fokozatú automata, de az nem az igazi, főleg ha igazán motorfék kell lejtnek lefelé.

      Egyébként igen, a Nivában van középső differenciálmű, rendes állandó összkerékhajtású, ami zárható.

      ui.: közben megnéztem a Navara adatlapját, ebben sincs középen differenciálmű.

  • 2021.02.05. at 13:42
    Permalink

    T Autónavigátor!

    Ha már kiemeltétek, hogy a gumi miatt lett sokszor a ford elöl, akkor egy ilyen tesztnél miért nem tetettek fel teljesen egyforma abroncsokat a teszt idejére? (anyagi okokat leszámítva)

  • 2021.02.07. at 20:05
    Permalink

    “A meccset nagyon hamar eldöntötte, hogy a díjra nevezett Ranger Thunder helyett érkezett Ranger Raptor alapáron kap hóban is elég ügyes A/T abroncsokat, míg a Navara és a Hilux még csak rendes téli gumiabroncsot sem viselt”

    Ennyire mérvadó ez a teszt kb akkor:

    (semennyire)

Vélemény, hozzászólás?