Nyolcvanöt lóerővel elég fürge maradt
Mindössze 95 g/km-es szén-dioxid kibocsátással rendelkezik a Fiat Punto Evo legújabb változata, 3,6 l/100 km-es szabványos átlagfogyasztás mellett. Ennek eléréséhez nem egyszerűen csak az elektronikával zsonglőrködtek, hanem komoly munkával "visszafejlesztették" a kezdettől fogva 16 szelepes hengerfejjel rendelkező 1,25 literes turbódízelt. A legújabb változatban mindössze nyolc szelep végzi a gázcserét, de nem kell aggódni, a turbófeltöltő miatt a teljesítmény 85 lóerő. Természetesen az új motor teljesíti az Euro 5-ös előírásokat, amellyel az olasz kisautó 172 km/h-s végsebességet tud elérni. További Fiat újdonság, hogy a Dobló kínálata is bővült: az 1,6 literes Mutlijet dízel már 90 lóerős (290 Nm) változatban is elérhető, és hatfokozatú, kézi kapcsolású váltóval vagy robotizált Dualogic-váltóval egyaránt rendelhető.
Különösebb erőfeszítés nélkül tud 3,6 l/100 km-es átlagot a 12 szelepes motorral szerelt Punto Evo Multijet
Csak helyeselni tudom a szelepszám csökkentést!! Viszont nehéz a cikkből megállapítani, hány szelepes lesz az új Punto diesel motor hengerfeje. A szövegben 8 szelepről van szó, még a képek alatt már 12-ről. Akkor most hengerenként 2-agy 3 szelepről beszélünk?
Sok szempontból előnyös a kisebb szelepszám. Egyrészt kedvezőbb a káros anyag kibocsátás, másrészt meg megbízhatóság növelő tényező is! Egy hengerfejnél a legnagyobb hőmérséklet különbségből adódó feszültség éppen a szelepek körül alakul ki. A szívószelepnél a hideg beáramló levegő, még a kipufogónál több száz C fokos forró égéstermék. Mindez a két hely igen közel esik egymáshoz, a két szelepet csak néhány mm-nyi kis hengerfej öntvényrész választja el egymástól, ezt szokták “gát”-nak nevezni. Ami egy hengerfejben a legelőször elrepedhet, az éppen a gát. Minél közelebb esnek egymáshoz a szelepek, annál nagyobb az esélye a hengerfej repedésnek itt a gátnál. Addig persze nincs gond, amíg a szelepfészek ki nem mozdul a helyéről, de előbb – utóbb ez is bekövetkezik. Hengerfej javító műhelyben láttam olyan benzinmotor hengerfejet (benzinmotornak kisebb az égéshője, tehát a hőterhelésből adódó feszültség is kisebb) hogy olyan módon alakították ki a két szelepet, hogy a lehető legtávolabb kerüljenek egymástól, tehát minél erősebb legyen a gát. A gátnál nem is repedt el, hanem ott keletkezett repedés, ahol két furat között a legkisebb távolság volt. Sajnos ez ilyen. Tudom, kísérleteznek különleges technológiával készített olyan aluöntvény hengerfejekkel (Honda), ami az eddigieknél feszültségtűrőbb, de a végeredmény ott is a repedés lesz, csak idő kérdése. Ezeknek javítása sziszi-fuszi költséges munka, és nem is biztos, hogy kellő eredménnyel jár, egy új hengerfej viszont még drágább. Ilyenek miatt helyeslem a szelepszám csökkentést, ami a megbízhatóságnak, élettartam növelésnek egyik olcsó, és hatékony eszköze lehet.