Megújult a Fiat Ducato, jól áll neki a friss arc
Combinato, tehát kombi, magyarán a személyszállító változatot próbáltuk, annak is a magas változatát, amitől az egész jármű amolyan igazi busz „fílinget” kapott. Mármint egy igazi nagy busz érzését adja, legalábbis nekem. Úgyhogy engedjétek meg, hogy személyautós szemmel vizsgáljam ezt a hatalmas Ducatót, és ne az üzemeltető szemével, ugyanis az nem az én asztalom. Pedig ez már az a kategória, amit nem szívesen indítunk be csak azért, hogy egy kicsit forgolódjunk vele a városban, vagy a város szélén este egy kis stresszlevezető vezetésért, amikor már kicsi a forgalom. Célgép ez a javából, ha üresen kell járatni, az fájdalmas, hiszen akkor nem termel pénzt. Viszont nálam többnyire üresen mozgott, a 9 ülés kihasználatlanul szomorkodott, pontosabban csak 8, hiszen a vezető pozíciójáról be tudok számolni. Apropó ülésszám: 9, azaz ehhez is igényelhető a nagycsaládosok számára a 2,5 millió forintos állami támogatás.
A Fiat haszonjárművein a Professional logó is ott díszeleg
Először azonban nézzük meg kívülről a változásokat! Leginkább elöl, mert ennek a termetes téglalapnak az eleje érdekes formatervezési szempontból. A Fiat saját szóhasználata szerint elegánsra próbálták faragni az új generációt, és itt meg kell jegyeznem, hogy ez a jelző kicsit túlzás. Ez inkább csak frissítés, bár tény, hogy mindenben a kor követelményeinek megfelelően végezték el a ráncfelvarrást. Szóval elegáns akar lenni az orra, és valóban csinosra szabták. A kipróbált példányon jól mutat a fekete hűtőmaszk, illetve a megújult márkajelzés, tehát a betűkre cserélt Fiat embléma tényleg egy kis eleganciát csempész az összképbe. Hátul a Fiat Professional logó díszeleg, hiszen most már minden haszonjárműre ez kerül fel. Az autó többi része pedig nagy üres felületekkel határolt doboz, de hát egy furgontól ez nem meglepő.
A személyszállító - Combinato - változatból nem lehet annyifélét rendelni, mint a zárt furgonból
Bent látszik igazán, hogy nem egy teljesen új generációról van szó. A műszerfal formája nagy vonalakban ugyanaz. Apró változások láthatók csak a formában, kicsit más szellőzőnyílásokkal, viszont megjelent a nagy (10 colos) érintőképernyő és a 7 colos digitális műszeregység a vezető előtt. A Uconnect infotainment rendszert használja egyébként a Ducato is Apple CarPlay, illetve Android Auto kompatibilitással, továbbá elérhető már olyan telefonos alkalmazás, amely információt nyújt a jármű állapotáról, a járműpark-kezelő eszközökről, valamint a nap 24 órájában rendelkezésre álló assistance szolgáltatásról. Ergonómiai szempontból jól átgondolt a műszerfal, könnyű kezelni a klímakonzolt, a multifunkciós kormánykerékről pedig a rádiót és a tempomatot. Emellett tárolórekesz is akad bőven az apró-cseprő dolgoknak, papíroknak, valamint vezeték nélküli telefontöltő is, szóval erre nem lehet panasz.
Digitális műszeregységet kap az új Ducato, a belső visszapillantóra pedig kivetíthető a hátsó kamera képe
Ahogy a vezető helyére sem, bár a szövetkárpitos ülés deréktámasza és combtámasza lehetne kicsit vaskosabb, ám a párnázása megfelelő, hosszabb távra is kényelmesnek tűnt. Kipróbálgattam persze a hátsó üléseket is, amelyeknek a párnázása szintén kényelmes, illetve megnyugtató, hogy mindegyik hárompontos biztonsági övet kapott. Ám itt már különösebb luxus nincs, mint például egy kisebb mikrobuszban, se pohártartók, se USB-csatlakozók, ez tényleg arról szól, hogy minél több embert elvigyen a Ducato.
Lehetne jobb az ülések oldaltartása, de a párnázottság megfelelő
Minden üléshez hárompontos öv jár
Orrában egy új, 2,2 literes dízelmotor duruzsol. Négyféle teljesítményszint közül választhatnak az ügyfelek, tehát 120, 140, 160, vagy 180 lóerős lehet a gép, és a leggyengébb motoron kívül mindegyikhez társítható 9 fokozatú automataváltó, ami nagyban megkönnyíti a sofőr dolgát. A tesztpéldány 140 lóerős motorjánál jobb választás lehet a két erősebb, hiszen a nagytestű Ducato mozgatásához elkél az „izom”. Habár üresen a 140 lovas is kellő dinamikával tudta mozgatni. Azért szerencsére nem vált mozgó sikánná az utakon, de a váltó azért szerette „kihúzatni” a motort a tempós haladáshoz. Viszont a váltások rángatásmentesnek bizonyultak, kellemes szerkezet a 9 fokozatú automata. Mivel szereti pörgetni a motort, féltem, hogy valami borzalmas fogyasztást kapok, de nem történt ilyesmi, hiszen a 8,1 literes átlagfogyasztás nem vészes egy ekkora busztól, igaz, ez többnyire M0-Budapest oda-visszákkal jött ki. Illetve az üzemmódválasztót mindig az Eco állásba kapcsolva. Egyébként a méreteitől jobban féltem, mint kellett volna. Persze parkolóhelyet találni nem egyszerű a majdnem 6 méter, na jó 5 és fél méter hosszú testnek, viszont maga a manőverezés nagyon egyszerű. A szervokormányt pillekönnyű tekerni, az autó sarkai jól érzékelhetőek, és kamera is segít a tolatásnál, amelynek a képét a belső visszapillantó tükör is mutatja. A rugózása olyan igazi ringatózós, de ez nem szokatlan ebben a kategóriában, sőt ez a megszokott. Személyautókból átülve furcsa csupán, illetve szokni kell a nagy fordulókört is a hosszúsága miatt, ügyelni a holtérre, de ez mind-mind tényleg gyorsan megszokható a Ducatóban.
2,2 literes dízelmotor mozgatja
9 fokozatú automata váltóval is rendelhető
Vezetősegédekből sincs hiány, a menetstabilizáló alapból borulásvédelemmel is vigyáz az utasokra, de a keresztszél asszisztens és az utánfutó stabilizátor is alap hozzá. Egy-egy ilyen haszonjárműnél, még ha azt személyszállításra termett is, nehéz árakról beszélni, hiszen a Ducato is háromféle tengelytávolsággal, négyféle hosszúsággal és háromféle magassággal kombinálható. Lényegében több mint 10 ezer testreszabási lehetőséget kínál a Fiat, lehet akár 2,2 tonna teherbírású, 17 köbméteres rakterű Ducatót is rendelni vagy épp 16 személyes kisbuszt. Mivel a tesztautó a 3450 mm tengelytávú változat volt, ezért most ízelítőnek megmutatom az erre a méretre vonatkozó árlistát, de a 3000 mm-es tengelytávú, alap Ducato nettó 8,5 millió forintról indul, a nagycsaládosok számára logikusan 2,5 millió forintos állami támogatással alighanem a legnagyobb autót kapják a pénzükért.
Lecserélték az emblémát, most már nagybetűkkel írják ki a Fiat nevét