Már-már buszhoz is járhat a 2,5 milliós állami támogatás

Buszsofőrnek lenni jó - Fiat Ducato Combinato

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megújult a Fiat Ducato, mindenben igyekszik megfelelni a kor követelményeinek. Már villanyhajtású változata is rendelhető, nálunk viszont a Combinato járt dízelmotorral.

Combinato, tehát kombi, magyarán a személyszállító változatot próbáltuk, annak is a magas változatát, amitől az egész jármű amolyan igazi busz „fílinget” kapott. Mármint egy igazi nagy busz érzését adja, legalábbis nekem. Úgyhogy engedjétek meg, hogy személyautós szemmel vizsgáljam ezt a hatalmas Ducatót, és ne az üzemeltető szemével, ugyanis az nem az én asztalom. Pedig ez már az a kategória, amit nem szívesen indítunk be csak azért, hogy egy kicsit forgolódjunk vele a városban, vagy a város szélén este egy kis stresszlevezető vezetésért, amikor már kicsi a forgalom. Célgép ez a javából, ha üresen kell járatni, az fájdalmas, hiszen akkor nem termel pénzt. Viszont nálam többnyire üresen mozgott, a 9 ülés kihasználatlanul szomorkodott, pontosabban csak 8, hiszen a vezető pozíciójáról be tudok számolni. Apropó ülésszám: 9, azaz ehhez is igényelhető a nagycsaládosok számára a 2,5 millió forintos állami támogatás.
Először azonban nézzük meg kívülről a változásokat! Leginkább elöl, mert ennek a termetes téglalapnak az eleje érdekes formatervezési szempontból. A Fiat saját szóhasználata szerint elegánsra próbálták faragni az új generációt, és itt meg kell jegyeznem, hogy ez a jelző kicsit túlzás. Ez inkább csak frissítés, bár tény, hogy mindenben a kor követelményeinek megfelelően végezték el a ráncfelvarrást. Szóval elegáns akar lenni az orra, és valóban csinosra szabták. A kipróbált példányon jól mutat a fekete hűtőmaszk, illetve a megújult márkajelzés, tehát a betűkre cserélt Fiat embléma tényleg egy kis eleganciát csempész az összképbe. Hátul a Fiat Professional logó díszeleg, hiszen most már minden haszonjárműre ez kerül fel. Az autó többi része pedig nagy üres felületekkel határolt doboz, de hát egy furgontól ez nem meglepő.
Hirdetés
Bent látszik igazán, hogy nem egy teljesen új generációról van szó. A műszerfal formája nagy vonalakban ugyanaz. Apró változások láthatók csak a formában, kicsit más szellőzőnyílásokkal, viszont megjelent a nagy (10 colos) érintőképernyő és a 7 colos digitális műszeregység a vezető előtt. A Uconnect infotainment rendszert használja egyébként a Ducato is Apple CarPlay, illetve Android Auto kompatibilitással, továbbá elérhető már olyan telefonos alkalmazás, amely információt nyújt a jármű állapotáról, a járműpark-kezelő eszközökről, valamint a nap 24 órájában rendelkezésre álló assistance szolgáltatásról. Ergonómiai szempontból jól átgondolt a műszerfal, könnyű kezelni a klímakonzolt, a multifunkciós kormánykerékről pedig a rádiót és a tempomatot. Emellett tárolórekesz is akad bőven az apró-cseprő dolgoknak, papíroknak, valamint vezeték nélküli telefontöltő is, szóval erre nem lehet panasz. Ahogy a vezető helyére sem, bár a szövetkárpitos ülés deréktámasza és combtámasza lehetne kicsit vaskosabb, ám a párnázása megfelelő, hosszabb távra is kényelmesnek tűnt. Kipróbálgattam persze a hátsó üléseket is, amelyeknek a párnázása szintén kényelmes, illetve megnyugtató, hogy mindegyik hárompontos biztonsági övet kapott. Ám itt már különösebb luxus nincs, mint például egy kisebb mikrobuszban, se pohártartók, se USB-csatlakozók, ez tényleg arról szól, hogy minél több embert elvigyen a Ducato.
Hirdetés
Orrában egy új, 2,2 literes dízelmotor duruzsol. Négyféle teljesítményszint közül választhatnak az ügyfelek, tehát 120, 140, 160, vagy 180 lóerős lehet a gép, és a leggyengébb motoron kívül mindegyikhez társítható 9 fokozatú automataváltó, ami nagyban megkönnyíti a sofőr dolgát. A tesztpéldány 140 lóerős motorjánál jobb választás lehet a két erősebb, hiszen a nagytestű Ducato mozgatásához elkél az „izom”. Habár üresen a 140 lovas is kellő dinamikával tudta mozgatni. Azért szerencsére nem vált mozgó sikánná az utakon, de a váltó azért szerette „kihúzatni” a motort a tempós haladáshoz. Viszont a váltások rángatásmentesnek bizonyultak, kellemes szerkezet a 9 fokozatú automata. Mivel szereti pörgetni a motort, féltem, hogy valami borzalmas fogyasztást kapok, de nem történt ilyesmi, hiszen a 8,1 literes átlagfogyasztás nem vészes egy ekkora busztól, igaz, ez többnyire M0-Budapest oda-visszákkal jött ki. Illetve az üzemmódválasztót mindig az Eco állásba kapcsolva. Egyébként a méreteitől jobban féltem, mint kellett volna. Persze parkolóhelyet találni nem egyszerű a majdnem 6 méter, na jó 5 és fél méter hosszú testnek, viszont maga a manőverezés nagyon egyszerű. A szervokormányt pillekönnyű tekerni, az autó sarkai jól érzékelhetőek, és kamera is segít a tolatásnál, amelynek a képét a belső visszapillantó tükör is mutatja. A rugózása olyan igazi ringatózós, de ez nem szokatlan ebben a kategóriában, sőt ez a megszokott. Személyautókból átülve furcsa csupán, illetve szokni kell a nagy fordulókört is a hosszúsága miatt, ügyelni a holtérre, de ez mind-mind tényleg gyorsan megszokható a Ducatóban. Vezetősegédekből sincs hiány, a menetstabilizáló alapból borulásvédelemmel is vigyáz az utasokra, de a keresztszél asszisztens és az utánfutó stabilizátor is alap hozzá. Egy-egy ilyen haszonjárműnél, még ha azt személyszállításra termett is, nehéz árakról beszélni, hiszen a Ducato is háromféle tengelytávolsággal, négyféle hosszúsággal és háromféle magassággal kombinálható. Lényegében több mint 10 ezer testreszabási lehetőséget kínál a Fiat, lehet akár 2,2 tonna teherbírású, 17 köbméteres rakterű Ducatót is rendelni vagy épp 16 személyes kisbuszt. Mivel a tesztautó a 3450 mm tengelytávú változat volt, ezért most ízelítőnek megmutatom az erre a méretre vonatkozó árlistát, de a 3000 mm-es tengelytávú, alap Ducato nettó 8,5 millió forintról indul, a nagycsaládosok számára logikusan 2,5 millió forintos állami támogatással alighanem a legnagyobb autót kapják a pénzükért.
Hirdetés
Fiat Ducato Combinato nettó árai (Ft)
Ducato 3.0t 2.2 Mjet 140 LE E6D MT CH1 (tengelytáv 3000 mm) 8 576 000
Ducato 3.0t 2.2 Mjet 140 LE E6D AT CH1 (tengelytáv 3000 mm) 9 876 000
Ducato 3.3t 2.2 Mjet 140 LE E6D MT MH2 (tengelytáv 3450 mm) 8 986 000
Ducato 3.3t 2.2 Mjet 140 LE E6D AT MH2 (tengelytáv 3450 mm) 10 286 000
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?