Bűn volt titokban tartani ezeket a Toyota tanulmányautókat

A Toyota számos modelljének alapjait egy kevéssé ismert, kaliforniai stúdió adta

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A CALTY nevű dizájnstúdió a Toyota amerikai tervezőrészlege, melynek 50. születésnapja alkalmából eddig ismeretlen tanulmányautókról rántották le a leplet.

Az autók műszaki-technikai alapja kritikus fontosságú, de legyünk őszinték, az autóvásárlók nagy részénél a jármű kinézete, külső és belső megjelenése az a tényező, ami alapján modellt választanak. Éppen ezért fektetnek nagy hangsúlyt az autógyártók a tervezőirodáikra, néha még a főtervezők neve is ismertté, akár legendássá válik hosszú távon. Így eshet meg az is, hogy egy gyártó létrehoz, fenntart és finanszíroz egy olyan tervezőrészleget, aminek munkáit egyes esetekben titokban tartják, és közvetlenül fel sem használják azokat, csupán inspirációként szolgálnak a későbbi projektekhez.
Hirdetés
Ilyen titkos, renegát stúdió a Toyotánál az idén ötven éves CALTY, melynek célja a rideg, talán unalmas japán precizitás felrázása. Emiatt Kaliforniában is hozták létre, és nem is helyezték a nyilvánosság reflektorfényébe, hogy a külső kritikák befolyása nélkül tudjanak kibontakozni az ottani művészek. Ez hamar meghozta a sikert a CALTY-nak, legalábbis házon belül: a Toyota cégcsoporton belül kiírt pályázatán az ő munkájuk nyert 1978-ban, az ő terveik adták az alapot a második generációs Celicához. Voltak zsákutcái is a csapatnak, a Land Cruiser megújításának szánt FJ40-es koncepciót az ikonikussá vált modellnél nem fogadták el, helyette viszont beépítették egyes stíluselemeit a későbbi RAV4-esbe.
A '80-as években aztán teljesen kibonthatták szárnyaikat a CALTY tervezői, MX-1 és MX-2 néven két egzotikus sportkocsi tanulmányát prezentálták a japán döntéshozóknak. Felfelé nyíló ajtók, középmotoros kialakítás és Le Mans-i autókhoz hasonló aerodinamikus, hosszú hátsó traktus - ezeken kívül már csak hab volt a tortán, hogy az MX-2 esetében a kormánykerék levehető és a másik oldalra átszerelhető volt, így jobb- és balkormányosként is lehetett volna használni.
Hirdetés
A '90-es évektől már egyre több sorozatgyártású Toyota alapját adták a CALTY munkái: ilyen volt az 1995-ös Tacoma pick-up, az 1997-es Prius, vagy a 2004-es Avalon. Persze sportkocsit a legizgalmasabb tervezni, az A80-as Suprára nem meglepő módon tehát pályázott is a csapat, de végül sikertelenül. Ami késik, az nem múlik viszont, hiszen a jelenlegi A90-es Suprát beharangozó FT-1-es tanulmányt ők jegyezték, csakúgy, mint a Lexus LC-t megalapozó LF-LC koncepciót. A kaliforniai részleg tervezett még "guruló oksotelefont" a 2012-es Fun-Vii tanulmánnyal, álló utasszállításra alkalmas koncepciót a Scion NYC személyében, de még holdjárót is a Baby Lunar Cruiserrel. Reméljük, a jövőben is izgalmas munkákkal áll elő a CALTY, és ha a nyilvánosság nem is láthatja minden munkájukat, talán a legizgalmasabb vonalaikat beépítik a sorozatgyártású modellekbe.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?