Tessék eldobni, csak ne így
Amilyen bolond egy idő van így júniusban (hol beborul, hol kisüt, a szokásosnál alacsonyabb hőmérséklet is ingadozik, az eső inkább esik, mint nem), szinte muszáj felhúzott ablakkal, klímával vagy csak ventilátorral, de temperált utastérben autózni. Sokan eleve le sem engedik az ablakot, állandó belsőlevegő-keringetést használnak, s igazuk is lehet úgy az áldatlan városi körülményeket, mint az utazáskor fenyegető veszélyeket (például a néha balesetet is okozó berepülő bogarakat, a huzatot és a fogyasztástöbbletet) tekintve. A bezártság viszont kellemetlen szagokkal is jár, márpedig a büdös utastér nem csak eladáskor hátrány. Lássuk hát, miért érdemes kiűzni a rossz szagokat, irány az Illatos út!
Ciki a cigi
Sokan dohányoznak az autóban (is), a cigié pedig valószínűleg a legnehezebben semlegesíthető szag. Nem lehetetlen eltávolítani, pontosabban szakemberekkel és speciális szerekkel eltávolíttatni, de sokkal bölcsebb eleve nem dohányozni. Ezernyi okból. A legfontosabb az egészség - az anyagi vonzat és az eladáskori hátrány (bűz, elszíneződés, zsírosodás, kiégett kárpit, hamunyomok) csak koktélcseresznye a habon. De mondunk mást is: vezetés közben cigizni nem menő! Inkább veszélyes, mert egy kezet elvon (igen, a másik meg úgyis telefont markol), s mert jaj, leesett a parázs, elrepült a csikk (ideális esetben a mellettünk tekerő kerékpáros arcába), nem az utat nézzük és hopp, máris kész a baj. Tehát ne cigizz, óvd az egészséged, óvd másokét is, spórolsz és még büdös sem lesz az autód! Meg minden másod.
Sült krumpli a szőnyeg alatt
Nini, ott az az alma, amit a múltkor kerestünk. Tavaly. És mozog
Enni-inni is dívik az autóban, s ennek a másik gyarló emberi szokásnak a mellékhatása is csúnyán beivódik a kárpitokba. Plusz ez is veszélyes a sofőrre nézve, mivel ugyanúgy akadályozza a vezetésben, ugyanúgy elvonhatja a figyelmét, stb. Nem is feltétlen az üléshuzatba préselt csokival van a baj, hanem az ajtózsebekbe tömött, résekbe vagy épp a szőnyeg alá szorult és a szökőévente megejtett benzinkúti takarításnál fel nem fedezett kajamaradványokkal. Mi ez a szag? Honnan jöhet? Á, biztos kintről, valami kifőzdéből – nyugtatjuk meg magunkat, miközben a gyorséttermi sült krumpli vagy a szalvéta, a zsömle, a vaj, a párizsi, a sajt és mondjuk a retek násztánca szép lassan halálos vegyifegyverré okosodik az ülőlap és a kézifék rejtekében.
Hozott anyagok még
Ömlött már ki az utas- vagy a csomagtérben a nagyitól kapott kovászos uborka leve? Ugye, milyen brutál? Vagy bevásárlásnál mégsem sikerült duplán, sőt triplán zacskózni a vecsési savanyút… Bűzbombák a javából, s irgalmatlan meló a szagukat kiűzni, majd elfelejteni. De a csupán néhány hétre véletlenül bent felejtett focicucc is teszi a dolgát, s a pumaketrec szó nem írja le kellőképp, mivé lesz az újkorában is büdös, de az autós orrnak jó büdös utastér. Pumaketreccé.
Nekik is van szaguk és persze nekünk, embereknek is
Kutya-macska-hörcsög-rozmár az autóban? Elsőrangú bűzforrások, nem muszáj mindenképp görénnyel vagy borzzal próbálkozni. És az sem kell, hogy az ülésre vagy a szőnyegre piszkítsanak – kedves állattartók, figyeljük csak meg, milyen képet vágnak azok az (emberféle) utasaink, akik nem tartanak állatot. Ne csodálkozzunk, ha ordító mínuszokban is le akarják húzni az ablakot, legközelebb meg köszönik, de inkább gyalog mennek Pestről a Balatonra. De az állatoknál is van büdösebb, ez pedig maga az ember. Ki jobban, ki kevésbé, viszont eredendően bűzlünk mind, s ezt kendőzve néha még rosszabb szagokat fújunk és kenünk magunkra. Ízlések és pofonok, de hamar parfing lesz a parfümből.
Az egyetlen ok
Ionizátoros klíma azért még viszonylag kevés autóban van
Miként védekezünk hát a nemkívánatos szagokkal szemben? Ilyen-olyan bóvli vagy épp kellemes illatosítókkal, rendszeres és alapos vagy sokkal inkább ritka és felületes takarítással, ahogyan az időnk engedi és amennyire igényesek vagy érzékenyek vagyunk. Léteznek már ionizátoros, levegőminőség-figyelő klímával szerelt modellek, gyárilag illatpatront kínálók is. Azonban a cigit kevesen teszik le, a kárpitot sokan eszik le, és a sült krumpli egy kis majonézzel mindig befészkeli magát az ülés alá. Az állat, az ember sem lesz soha rózsabokor-illatú. Az elektromos verdák sem mostanában fogják kitúrni a (nem) mellesleg rákkeltő gázokat kipufogó dízeleket és a benzines autókat. A leengedett ablakon át külső bűz, zaj, bogár, csikk és füst a szomszédos autóból, huzat, számos nemszeretem-dolog jöhet be, egy röpke szellőztetés meg nem több a nem zuhanyozom, cserébe magamra fújok még egy adag márkás és eredeti parfümöt egyenesen Kínából.
Egy ilyenbe például már nem is illik bebüdösíteni
Az egyetlen ok tehát, amiért az okos sofőr lehetőleg illatos vagy minimum semleges, de semmiképp sem büdös utasterű autóban tölti a mindennapjait, az az egészség. Vicces, de ha önző és csak magára gondol, valószínűleg már akkor majdnem mindenkivel jót tesz. Vezetéskor a vezetésre fog koncentrálni, nem okoz balesetet, s jobb eséllyel védi ki a mások bénaságából vagy felelőtlenségéből keletkezőeket is. Jobb lesz a közérzete, talán nem fáj annyit a feje sem, ezáltal is biztonságosabban vesz részt a közlekedésben. Pofonegyszerű, nem? Mint a KRESZ is, és ezrek arról sem tudják, hogy eszik-e vagy isszák. Figyeljünk helyettük is, tartsuk tisztán és bűzmentesítve az autót csakis egy okkal magyarázva: mert ettől nekünk jobb lesz.
Maximálisan támogatom! Örülnék például olyan információnak, amely a teljes lég-csővezeték tisztításáról szól. Hiába cserélünk légszűrőt – gondolom én -, ha a műanyag csövek belsejében évek alatt lerakódó por, szennyeződés bekerül az utastérbe. Valahol olvastam erre szakosodott módszerről. Ami szintén érdekes lehetmég, szerintem másoknak is, az az új autó illata. Ezt valamivel nem lehet újból előidézni?
Az autó az autó, nem kávéház és étterem, hogy cigifüst meg kajamaradék legyen mindenhol. Attól is frászt kaptam, amikor szilveszteri buli után én szállítottam el a megmaradt tetemes mennyiségű alkoholt, és egy erősebben szénsavas pezsgő kilőtte magát a csomagtartóban…
Én ilyen vagyok, igyekszem vigyázni az autóm belsejére is, többek közt a szagokra is, és ugyan semmiféle illatosítót nem használok, rendszeresen porszívózom-takarítom, ennek köszönhetően már többen megdicsérték, hogy jó illatú a kocsim 🙂
Köszönöm szépen az egészségügyi felvilágosítást! Igazán sokat épültem a cikk elolvasásával! Most már az autóban ülve, csak mereven az utat fogom figyelni, és eszem ágában sem lesz rágyújtani vagy megenni egy szendvicset! 🙂
Nem ártott volna egy-két hatékony tipp, ha már megszületett ez a cikk.
Köszönöm szépen az egészségügyi felvilágosítást! Igazán sokat épültem a cikk elolvasásával! Most már az autóban ülve, csak mereven az utat fogom figyelni, és eszem ágában sem lesz rágyújtani vagy megenni egy szenyát! 🙂
Az autó azért van, hogy engem szolgáljon, nem pedig fordítva. Az már más kérdés, hogy ki hogyan tartja rendben a belteret.
Bár a legvisszataszítóbb talán mégis az, amikor a benzinkútnál a nő porszívózza a kocsit, mászik be az ülések alá, a férfi pedig jóllakottan dirigál, ossza az eszet vagy csak bagózgat a háttérben. Eszembe nem jutna soha, hogy a saját „szaromat” a feleségemmel vakartassam fel.
Elég szánalmas, ha valakinek ez a cikk hívja fel a figyelmét arra, hogy kiszedje az ülés alá esett rohadt párizsit és fonnyadt paprikát a kocsijából. Annak a lakásába sem szívesen fordulnék meg.
Szarintem rendbenvan ez így. Az én értelmezésemben egy figyelemfelhívó, gondolatébresztő cikk. Tessék: lehet gondolkodni! Miért kellene minden írásnak szájbarágósnak lennie? Így jó, ahogy van…
Egyetértek, ez a cikk így hiányos, ki kéne egészíteni a lehetséges megoldásokkal, esetleg konkrét termékekkel, kiemelve azok előnyeit és hátrányait.
Üdv, emlékeim szerint korábban volt már hasonló, részletesebb cikk ilyen témában, de több információt vártam. Ez kb. arról szólt, hogy büdös az autó, nyilván a kosztól és ez nem jó érzés, esetleg takaríthatnád és/vagy nem kéne bekoszolni, meg még néhány mellébeszélés pluszba. Lényegében ennyi az egész.
Lehetne az aktuális szagtalanítási módszerekről/termékekről összehasonlító cikk, már többször bebizonyítottátok, hogy tudtok hasznos cikkeket összehozni az átlagautósok számára. Az ilyeneket szívesen végigolvasom és szerintem mások is.