Budapest irányítópultja elénk tárult

A fővárosi közlekedés szíve: a BKK FUTÁR központ

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem is gondolnád, mennyire izgalmas feladat Budapest autós és tömegközlekedésének összehangolása, problémamentes üzemeltetése. A BKK FUTÁR központ munkájából kaptunk egy kis ízelítőt a héten.

Állok a Váci úton a Róbert Károly körút kereszteződésénél, ahol az 1-es villamos szerelvénye éppen keresztben álldogál. Elzárva az utat a Váci útról érkezők elől, illetve az Árpád hídról lekanyarodni vágyók elől. Mindezt nem sokkal azután, hogy a BKK FUTÁR központjában megmutatták, hogyan is zajlik a munka. Tehát nem dühöngök, nem pánikolok, hiszen tudom, hogy hamarosan érkezik a zavarelhárító egység, hogy a lehető leggyorsabban szabaddá tegyék az utat. Márpedig Európában nem is annyira bevett szokás ez, mint gondolnád. Mármint az, hogy külön, vészvillogós zavarelhárító egysége legyen a közlekedési központnak. Amely a többi mentőegységgel együtt dolgozik, levesz némi terhet a rendőrség válláról, nem mellesleg ezzel segítve a többi közlekedő dolgát. Hiszen egy baleset helyszínére érkezve a rendőrök első feladata nem az útvonal megtisztítása. Viszont amennyiben a szituáció engedi, a BKK zavarelhárítók mindig arra törekszenek, hogy a közlekedés a lehető leghamarabb helyreálljon. Sőt, arra is volt már példa, hogy a mentők érkezéséig megkezdték az újraélesztés folyamatát komolyabb balesetnél. Szóval érdemes ugyanúgy figyelmesen utat engedni a villogó-szirénázó BKK-s járműveknek, hiszen az nem „csak egy BKV-s”.
Hirdetés
A zavarelhárítók munkáját, ahogy az összes tömegközlekedési járműét is, a Szabó Ervin téri BKK FUTÁR központból irányítják. A teret uraló épületet 1973-77-ig építették, szorosan a 3-as metró munkálataihoz kapcsolódóan, és eleinte csak a metró forgalmát igazgatták innen. Majd az évek múlásával folyamatosan egyre újabb és újabb feladatokat költöztettek oda. Ma már a FUÁR mellett a Budapest Közút és a rendőrség is a központ lakója. Így a BKK is könnyebben tudja tartani a kapcsolatot a hatóságokkal, ami nélkülözhetetlen a feladatuk ellátáshoz. De mi is pontosan a feladatuk? Nos, főbb vonalakban a már említett zavarelhárítás, balesetek és káresetek helyszínelése, az egyenletes közlekedés biztosítása, a menetrendek betartása, valós idejű utazási információk biztosítása és a fődiszpécseri ügyelet biztosítása. Ez így talán túlságosan is szárazon hangzik, pedig összetett és izgalmas munka. A diszpécserközpont hasonlít a repülőterek irányítótornyaihoz, a diszpécsereknek rálátása van minden tömegközlekedési járműre, azok helyzetére valós időben.
Nem kevés járműről van szó, hiszen naponta 2200 közlekedik Budapest útjain, beleértve persze a kötöttpályás szerelvényeket is, amelyekre naponta 4,3 millió felszállás történik. A mérések ugyanis nem a személyekre vonatkoznak, hanem arra, hogy hányszor száll fel egy-egy személy egy-egy tömegközlekedési eszközre. Egyszerre egyébként 1800 járat lehet úton, és a BKK központ feladata, hogy a lehető legkisebb fennakadásokkal működjön a rendszer. Természetesen a modern technika óriási segítség ebben. Főleg ahhoz képest, hogy régen csak a vonalak végállomásainál elhelyezett telefonokon keresztül kommunikáltak a sofőrök a központtal. Most már minden járat pontos adatai megjelennek a monitorokon a GPS alapú követésnek hála, a vezetőkkel pedig szöveges, illetve hangüzenetekkel is tartható a kapcsolat. Sőt, az előre felvett hanganyaggal a központ az utasokat is képes tájékoztatni. Csak nagyon ritkán kell a vezetőnek ellátni ezt a feladatot. Ezek a tájékoztató szövegek 77 oldalt töltenek meg, de még így is hozhat olyan helyzetet az élet, amire nem készültek előre felvett hang, avagy szöveg anyaggal.
Hirdetés
A központban egyébként 180 ember dolgozik, köztük 26 menetirányító diszpécser, 4 központi diszpécser és 1 fődiszpécser. Egy munkaállomás 70 járművet (12 vonalat) felügyel egyszerre, de a FUTÁR központon keresztül a BKK INFO feladatai közé tartozik az útinform is, tehát az budapesti közlekedés fontos híreinek eljuttatása nem csak a tömegközlekedés résztvevőinek számára. Saját stúdiót is berendeztek az épületben, ahonnan 11 rádióadónak tudják elmondani az aktuális helyzetet, napi körülbelül 80 alkalommal. Természetesen a BKK INFO nem csak a rádión keresztül kommunikál, a Facebookon is saját oldalt üzemeltetnek, ahol évente 1200 poszttal segítik a városban közlekedők dolgát.
Hirdetés
A járműkövetés mellett a forgalomfigyelő kamerák képéhez is hozzájutnak a diszpécserek. Ezek között akadnak forgathatók, amelyekkel még rá is lehet nagyítani a kívánt területre. A kamerák képét ráadásul rögzítik is, valamint 24 óráig tárolják. Bár rengeteg a közterületi kamera, így sem képesek teljesen lefedni a várost, ezért többször is ellenőrző körutakat tartanak. Sajnos sokszor akadnak így olyan pontokra, ahol bizonyos munkák kivitelezői (gondolok itt olyanokra, ahol útburkolatot is bontani kell) úgy avatkoznak be a közlekedésbe, hogy fennakadásokat okoznak. A BKK szakemberei természetesen igyekeznek ezeket a problémákat is megoldani. Nagy segítség ebben a Waze, amellyel a BKK együttműködik. Előfordul ugyanis, hogy az alkalmazás információ alapján sikerül rábukkanni olyan helyekre, ahol nincs kamera, gond viszont van. A Waze aktuális felhasználóinak száma mutatja egyébként, hogy kezd visszaállni a járványveszély előtti helyzet. Tavaly 18 000 felhasználó informálódott naponta a nyár eleji-közepi időszakban, idén 16 000-nél jár már ez a szám. A szakemberek meséltek még a metrófelújítás okozta nehézségekről is, illetve arról, hogy mekkora munka volt a pótlójáratok szervezésében. Ez a munka még nem ért véget, hiszen ősszel kezdik a 3-as metró középső szakaszának a felújítását. Így az Üllői út belvároshoz közelebbi szakaszát is ellepik az autóbuszok, miközben már kerékpár sávot is kialakítottak. A kerékpárosok számíthatnak rá, hogy közös sávot kapnak a buszokkal. Végszóként mindenképp meg kell említenem, hogy a BKK FUTÁR központjában jól láthatóan olyan emberek dolgoznak, akik érdeklődnek, szeretik a közlekedés világát, céljuk pedig az, hogy a mindennapok során úgy a tömegközlekedők, mint az autósok a lehető legkevesebb problémával szembesüljenek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?