Első ránézésre gyárinak is tűnhetne Ausztráliában, pedig nagyon nem az: egy cég alakítja platóssá a vadonatúj Land Cruisereket
Az ausztrálok már csak ilyenek, még az új, Series 300 Land Cruiserhez hasonló, legkeményebb SUV-ok sem elég kemények számukra. Az ottani autósoknak ugyanis valamiért mániája a haszonjármű, amelyeket a „utility vehicle” kifejezésből rövidítve „Ute”-nak becéznek. Ezek általában személyautó alapú egytonnás pickupok, ilyet nemrég még szinte minden rendű és rangú autóból gyártottak az ausztrál piacra. Manapság ez a trend visszaesni látszik, ám ezzel egy időben egy másik iparág fellendülése kezdődött meg, az utólagos átalakításoké. Ennek egy remek példája a Creative Conversions nevű cég, amely már a legújabb Land Cruiser platós kisteherautóvá alakítására is felkészült. Az átalakítást végző cég nem csak egy, hanem rögtön háromféle csomaggal is készült, attól függően, hogy vontatásra, utazásra és terepjárásra, vagy épp fizikai munkára fogják használni a platós Land Cruisert. Minden esetben növelni kell a tengelytávot is, elképzeléseik szerint ugyanis a kényelmes és tágas, saját ajtóval rendelkező második üléssorát megtartva kell hogy használható méretű és teherbírású platót kapjon a SUV.
Hátulról nézve már talán előbb tűnik átalakításnak, ám innen is látszik, hogy igényes munka
Valószínűleg senkinek sem meglepetés, hogy a munka minden esetben a Land Cruser karosszéria hátsó részének levágásával kezdődik. Ezt le is választják az alvázról, az Amerikában és Ausztráliában kapható Land Cruiser ugyanis nem önhordó karosszériás, hanem létraalvázas, tehát egy különálló, erős és strapabíró zártszelvényből készült alvázra van ráerősítve a robusztus SUV-bódé. Természetesen ezt a vázat is elvágják, majd jelentősen megerősítik és csomagtól függően 70 vagy 80 centivel toldják meg. Így a legkisebb felszerelhető plató 1,8 méter hosszú, a legnagyobb pedig 2,1 méter hosszú lesz, természetesen ekkor már a hátsó túlnyúlás is lényegesen megnő. Ezt követően a második üléssor mögé egy egyszerű fémlapból készült falat hegesztenek egy pickupokról ismerős stílusú hátsó ablakkal, amelyet kívül és belül is igényesen hozzáigazítanak az autó gyári karosszériaformájához. Zárt csomagtartó nélkül sem marad a tulajdonos, ugyanis a kihasználatlanul maradó hátsó kerékjárati ívek helyét egy-egy tárolórekesszel fedte be az ausztrál műhely, valamint a hátsó kerekek mögött is zárható dobozokat kapunk.
Először a karosszéria hátsó részét vágják le, hogy helyet csináljanak a platónak
Mindez nem csak egyszerűen legális átalakítás, hanem papíron továbbfejlesztése is az autónak, ugyanis az alapesetben is bármire elegendő, 3,5 tonnás össztömeget a hivatalban 3,8 tonnára írják át a legkisebb plató esetében és 4,5 tonnára a legnagyobb és leghosszabb változatnál. Ugyanígy a vontatási kapacitás is nő, a gyári 3500 kilogrammos érték akár 4200 kilogrammra is emelhető igény esetén a módosított alvázzal.
Jogos a kérdés, hogy miért akarna valaki egy ennyire kompetens, ráadásul vadonatúj és méregdrága prémium szabadidő-autót rögtön a flexkorong martalékává tenni.
A végeredményt látva viszont egyértelmű, hogy a minőségre és a használhatóságra sem lehet panasz, így bár gyökerestül megváltozik, rosszabb nem lesz a Land Cruiser a műtéttől. A queenslandi cég állítása szerint már két járművet is elkészítettek az engedélyezett tervek alapján, megrendelés pedig további 15 átalakítására érkezett, lényegében nem csak magára az új Land Cruiserre van várólista, hanem hamarosan az átalakításra is az lesz.
Az alvázat is el kell vágni a hosszabb tengelytávolság miatt
Ezt utána nem csak toldják, hanem meg is erősítik
Mindezt annak fényében kell értelmezni, hogy közel sem olcsó az átalakítás: az alapáron is 90 ezer ausztrál dollárért, tehát átszámolva minimum 24,2 millió forintért kínált donorautó platósra alakításáért további 58 300 ausztrál dollárt, azaz legalább 15,6 millió forintot kérnek. Persze, lehet hasonlítgatni a kontinensen nagyjából Land Cruiser árban kínált Hiluxhoz a végeredményt, ahol a platót gyárilag, extra költségek és várakozási idő nélkül kapjuk, de nem érdemes, hiszen az átalakított Land Cruiser nagyobb, erősebb, strapabíróbb, jobban terhelhető és valljuk be, lényegesen látványosabb jelenség is. Te melyik átalakítást választanád inkább: ezt a platóst, vagy
a néhány napja bemutatott "kabriót"?
Közel 40 millió forintba kerül a végeredmény, még akkor is, ha egy teljesen alapáras Land Cruiserből indulunk ki