Brutális mennyiségű eső szakadt az országra. Miként autózzunk?
Országszerte nehezíti az autózást az eső, mutatjuk, mire érdemes figyelni
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az előrejelzéseknek megfelelően jelentős mennyiségű csapadék érkezett az ország jelentős területére, elsőként az ország közepére. Az autózás különösen veszélyes ilyenkor.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat veszélyjelzése szerint a heves zivatar és a felhőszakadás veszélye miatt is másodfokú figyelmeztetés van érvényben Budapesten, Pest, Bács-Kiskun, Békés, Csongrád, Fejér, Hajdú-Bihar, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Komárom-Esztergom és Nógrád megyében. Az ország többi területén elsőfokú figyelmeztetések vannak érvényben.
Miként autózhatunk ilyenkor? Ha tehetjük, sehogy se tegyük, arra persze érdemes figyelni, hogy autónkat olyan helyen hagyjuk, amit jó eséllyel nem fog elönteni a víz.
Korábbi cikkünket idézve, amennyiben már út közben ér minket az égi áldás, akkor lehetőleg igyekezzünk olyan helyre eljutni, olyan helyre leparkolni, ahol biztonságban lehetünk, nem leszünk útban és kellően magas pont. Fontos, hogy az autó olyan helyen álljon, ahol nemhogy a küszöbökig, a tengelyekig (kerékközepekig) sem ér el a víz. Bár az ajtók mind gumiszigeteléssel védettek, azokat nem arra terveztek, hogy álló, hömpölygő vízben is biztonsággal zárjanak. Amennyiben odáig ér a víz, akkor az be fog szivárogni az utastérbe, ott pedig károkat okoz. Károkra nem csak az utastérben, hanem a futómű elemeinél is számítani kell vízben állás, illetve autózás esetén. Károsodnak a vízbe kerülő csapágyak, például a kerékcsapágyak, de a gömbfejek gumiharangja sem tartja távol a nedvességet, ha vízbe kerül az autó. Kenés nélkül, illetve nem megfelelő kenéssel pedig mindegyik alkatrész élettartama extrém mértékben csökken.Ahogyan emelkedik a vízszint, úgy nő a károsodási kockázat is. Míg a futómű akár szétszedéssel, zsírzással is orvosolható (persze a mai gömbfejek már jellemzően nem), addig az elektronikákban végzetes kárt okozhat a nedvesség. Még komolyabb a baj, ha a motorhoz, akár csak a szívócsőhöz víz kerül. A motor levegő helyett összenyomhatatlan vizet szívva azonnali halálnak, hajtókar-, illetve dugattyútörésnek van kitéve. És ne csak azzal számoljunk, hogy magunk mellett milyen mély vizet látunk, azzal is, hogy a vizet maga előtt toló autó hamar képez olyan vízfalat, amiből aztán a szívócsőbe jut a víz. Ezért aztán
magasabb, akár a padlólemezt még csak éppen elérő vízben is csak nagyon lassan, sétatempó alatt menjünk, ha nagyon kell.
A pocsolyákba ne csak azért ne hajtsunk gyorsan, hogy ne zuhanyozzuk le a mocskos lével a gyalogosokat, hanem azért is, hogy autónkat ne tegyük tönkre. Nem csak a víz, hanem a víz alatt láthatatlan kátyú, de akár ott megbújó tégla is kellően veszélyes lehet, arról nem is beszélve, hogy a víz akár beszakadt úttestet is rejthet, mint az alábbi klasszikus felvételen, ami ugyan nem eső, hanem csőtörés miatti "pocsolyánál" készült.