Brutális drágulás látható a használt autók piacán – is
Csaknem 50%-kal nőttek a használt autók árai, mutatjuk a mai átlagot
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Jól láthatóan egyre jelentősebb az önálló mobilitás iránti igény, így az új, de főként a használt autók iránti érdeklődés is fokozódik, ahogyan az árak is.
Az autópiac legfőbb jelzőszámai (Forrás: DATAHOUSE Kft és Használtautó.hu)
2020. I. félév | 2021. I. félév | Változás | |
Új személyautó forgalomba helyezés | 55 682 | 64 796 | 16,4% |
Használt személyautó forgalomba helyezés (import) | 65 085 | 62 836 | -3,5% |
Személyautó tulajdonosváltás | 373 744 | 394 996 | 5,7% |
Használtautó.hu keresések | 211 637 540 | 306 891 124 | 45,0% |
Bár az autókereskedők zöme aligha panaszkodhat, az autók iránti fokozódó igény ugyanakkor nem mindenki számára örömteli. Ahogyan az építőiparban, úgy az autópiacon is a koronavírus mellék- vagy talán utóhatása az áremelkedés. Az új autók (akár a chiphiányra is visszavezethető) árnövekedése és hosszabb szállítási ideje, valamint a forint megváltozott árfolyama, a drágább import és persze a növekvő kereslet a használt autók piacára is áremelkedést hozott a Használtautó.hu adatai szerint.
Az új autók piacán a népszerűségi lista első helyén továbbra is az esztergomi gyártású Suzuki Vitara, a másodikon a Suzuki SX4 S-Cross szerepel, a Használtautó.hu felületén pedig a Suzuki Swift foglalja el az első helyet. Az új autók piacán meghatározó a szabadidő-autók iránti igény, a használt autók közül azonban inkább a megfizethetőbb, kisebb vagy kompakt modellek a legnépszerűbbek. A kereséseknél persze mindig tetten érhető az álmodozás: az Audi A4, A6 széria és a BMW 3-as sorozat továbbra is a Használtautó.hu kedvencei között szerepel, de az importált modelleknél látványos a józanodás. Míg az előző évtizedben domináltak a prémium modellek, most az Opel Astra, a Ford Focus és a Volkswagen Golf áll a dobogón. Az import ugyanakkor egyre kevésbé meghatározó, az országzárások és a kedvezőtlenebb euróárfolyam miatt a behozott használt autók száma a tavalyi, eleve csökkent mennyiségtől is elmaradt az idei év első felében. A hazai tulajdonosváltásoknál logikusan a legnagyobb példányszámban futó modellek állnak az élen, a dobogón az Opel Astra, Suzuki Swift, Ford Focus sorrend látható.
A vevők számára a legizgalmasabb kérdés, hogy az autópiacon meddig tart a drágulás. A válasz nem túl bíztató: mivel egy masszív emelkedésen vagyunk túl, illetve a tavalyi második félév is hozott némi stabilitást, rövid távon némi stagnálás várható. Hosszú távon azonban a szerényebb környezeti terhelésű, ám magasabb vételárú autók előtérbe kerülése a használt autók piacán további árfelhajtó hatást eredményezhet. Az autó és autózás iránti igény növekedése mellett ezért alighanem egyre magasabb vételárakkal kell szembenézni a piacon, de emelkedésre lehet számítani az üzemeltetési-közlekedési költségek terén is, elég csak a jelenleg rekord szinten álló üzemanyagárakra gondolni.