Bővülhet a használt autókról lekérdezhető információk köre
Ha ez átmegy a parlamenten, kisebb rizikó lesz a használtautó-vásárlás
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Még értékesebbé válhat a hazai múlt, ha a parlament elfogadja a közúti közlekedésről szóló törvény módosításáról előterjesztett javaslatot, maradt azonban egy kiskapu.
Múlt hét végén jelent meg a kormány weboldalán „Az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló tervezet” (ha valaki átrágná magát rajta, innen letölthető), amely szerint a jövőben megdöbbentően komplex információt lehet majd szerezni, járművenként 500 forintért, bármely, hazánkban forgalomban lévő autóról. Amennyiben a tervezet elfogadásra kerül, az abban megfogalmazott komplex adatbázis bárki számára olyan információkat fog adni, amiket eddig maguk a tulajdonosok sem kaphattak meg. Míg egyelőre a KEKKH rendszeréből akár okmányirodai lekérdezéssel, de sokkalta kényelmesebben a webről vagy okostelefonos applikációval a műszaki vizsgákon, illetve adásvételkor bejegyzett kilométeróra-állások (és azok dátumai) érhetőek el, valamint a forgalmi engedély adatai egyeztethetőek, a jövőben az alábbi információkat is megtudhatják majd a vásárlók.
- jármű forgalomba helyezés előtti és időszakos műszaki vizsgálatainak dátuma, a vizsgálóállomás elnevezése, címe
- jármű normál rendszámtáblától eltérő rendszámtábla típusra jogosultságának ténye
- a jármű EK típusjóváhagyásának száma, ha rendelkezik ilyennel
- a hazai forgalomba helyezési engedélyének száma
- a jármű megengedett össztömeg adata
- a műszaki vizsgálatok során megállapított futásteljesítménnyel összefüggő adatok, a km-óra állás és leolvasás ideje alapján átlagos, átlag alatti, átlag feletti minősítése
- a jármű harmonizált forgalmi engedélyben feltüntetett műszaki adatai
- a kilométeróra-állás és annak rögzítési időpontja kronologikus sorrendben
- a forgalomból kivont állapot ténye, valamint az aktuális forgalomból való kivonás oka, jellege és a kivonás kezdő időpontja
- a jármű érvényes forgalmazási korlátozására vonatkozó adatok
- a körözés ténye
- az első magyarországi nyilvántartásba vétel időpontjától az adatlekérdezés időpontjáig a jármű nyilvántartott tulajdonosainak száma
- a jármű származási országa
- a származás ellenőrzésének eredménye
- az előzetes eredetiségvizsgálat végzésének időpontja
- az előzetes eredetiségvizsgálatot lefolytató vizsgálóállomás megnevezése és címe
- az előzetes eredetiségvizsgáló által a jármű alvázszámára, motorszámára, motorkódjára, rendszámára és regisztrációs matricájára tett megállapítások
- eredetiségvizsgálati képi dokumentáció
- az előzetes eredetiség-ellenőrzés során megállapított minősítés
- a nyilvántartó által a Gfbt.-ben meghatározott kötvénynyilvántartásból elektronikusan beszerzett biztosítás tényére vonatkozó adat
- a nyilvántartó által a kárnyilvántartásból beszerzett káreseményre vonatkozó adat és a káresemény dátuma
Mivel az adatbázis gyakorlatilag minden fontos információt elárul egy-egy hazai múlttal rendelkező autóról, jelentősen felértékelődhetnek a hazai múlttal rendelkező, valóban hibátlan használt autók. Mivel azonban az adatbázis továbbra is rendszám alapú lesz, egy rendszámcserével egy törött, eredetiségvizsgálaton sem teljesen hibátlanul megfelelt autó nyoma is eltüntethető marad. Legalábbis első pillantásra, a rendszámcsere tényét, dátumát és a korábbi rendszámot ugyanis a módosítási tervezet szerint szintén be kell majd jegyezni a kötvénynyilvántartásba. A külföldről származó autók esetén pedig az állami nyilvántartásból rendelkezésre nem álló információk ugyanúgy kérdőjelessé tehetik az autókról elmesélteket, ahogyan ma is. A gyári, részletes szervizmúlt, illetve az állapotfelmérés persze a jövőben is igazolhatja vagy cáfolhatja majd bármely külföldről érkezett használt autó sztoriját, ahogyan ma is.
Ugyanezt szerettem volna én is írni,de így már csak annyit mondok,hogy tökéletesen egyet értek.
Mit idetlenkednek a „rendszam” alapu dologgal ? A vilagon mindenutt a WIN # alvaz szam utan tartanak nyilvantartast.
Szia!
„a jármű érvényes forgalmazási korlátozására vonatkozó adatok”
Ami fontosabb lenne a sok hülyeség helyett, hogy van-e rajta banki tartozás, súlyadó elmaradás, bármilyen végrehajtás, foglalás – ezeket az okmányiroda csak akkor hajlandó közölni, mikor szerencsétlen vevő már megvette, kifizette és bemegy átíratni a kocsit, nem írják át és mehet polgári peres útra stb stb. Ezt kellene tudni, nemhogy mindenféle lényegtelen engedélyszám stb.
Már megint a nagy semmi.