Bővül a használt autókról lekérdezhető adatok köre
A forgalomba helyezéstől a bontásig követhető lesz az autók életútja
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A kilométeróra-pörgetésnek és a roncsnak nyilvánított autók újbóli forgalomba helyezésének is gátat szabhat a Jármű Szolgáltatási Platform, amire most írták ki a pályázatot.
Tavaly ősz óta már okostelefonnal is lekérdezhetők a központi adatbázisban a műszaki vizsgák és a tulajdonosváltások alkalmával bejegyzett kilométeróraállások. Már akkor is írtuk, hogy a rögzítésre kerülő, illetve a lekérdezhető információk köre bővülni fog. Miként arról a Napi.hu beszámolt, a Közbeszerzési Értesítőben most jelent meg a Jármű Szolgáltatási Platform megvalósítására szóló pályázat. Ez a következő közhiteles nyilvántartások adatait tartalmazza majd egy felületen: a Közúti Közlekedési Nyilvántartást, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kötvénynyilvántartását, a közúti jármű előéleti nyilvántartást, valamint a kárnyilvántartást.
Miként azt a Közbeszerzési Értesítő írja, "a jármű életút szolgáltató rendszer alapvető célja, hogy az ügyfelek egy egységes szolgáltató felületen keresztül lekérdezhessék egy, vagy több gépjármű azon adatait, amelyek egyrészt közhiteles forrásból származnak, másrészt lefedhetik akár a gépjármű egész életútját is, a gyártástól a bontási jegyzőkönyv kiállításáig. Fontos szempont, hogy az ügyfelek minden adathoz egy egységes, személyre szabott ügyintézési felületen, egy adatigényléssel jussanak hozzá. Mivel országos, állampolgárok által elérhető felülete is lesz, fontos szempont, hogy induláskor képes legyen legalább évi 150 ezer tranzakció kiszolgálására."
A szolgáltatás megvalósításáról szóló tenderre jelentkezők száma nem korlátozott, ám a feltételeknek csak azon szervezetek felelnek meg, amelyek az elmúlt 6 évből rendelkeznek olyan alkalmazásfejlesztési referenciákkal, amelyek között, legalább egy olyan van, amely ügymenet-támogatói (workflow) funkciót is tartalmaz, továbbá fel kell mutatni összességében legalább 110 millió forint megvalósítási értékű alkalmazás fejlesztést, úgy hogy a bemutatott referenciák között legyen egy, amelynek az értéke - önállóan - elérte a 80 millió forintot.
A tenderre április 28-ig lehet jelentkezni, az ajánlatkérő június 14-ig közli, kik jutottak a második fordulóba. Az értékelésnél az ár 90 százalékos súllyal szerepel, az egyetlen minőségi kritérium (a szerződés teljesítésében részt vevő személyi állomány tapasztalata) 10 százalékot ér. Az új rendszer legjobb esetben is csak jövő évben léphet üzembe. A már most is lekérdezhető óraállásmúlt mellett a kártörténeti információk további segítséget adnak majd a használtautó-vásárlók számára, hogy nehogy lyukra fussanak, ám a külföldről származó autók múltjáról ez az adatbázis sem fog információkkal szolgálni, azokról a márkák adatbázisa regélhet, ha az adott autót abba író szerviznél tartották karban.
Sokkal egyszerűbb példa!! NE LEHESSEN AZ AUTÓKBAN GYÁRILAG MANIPULÁLNI A KM SZÁMLÁLÓT és a computerét se.
Tökéletesen igazad van.
Én használtautó kereskedő vagyok ezt előre bocsátom. Látom mi folyik a piacon. Igazából akkor lenne valódi előrelépés ha ebben partnerek lennének a vevők is. Ha hajlandóak lennének némi felárat fizetni, ha rendezett és ellenőrizhető előéletű autót tudnak venni. Én megrögzött és eltárntoríthatatlan híve vagyok annak, hogy akkor sem nyúlunk az órához ha az éppen 300.000 vagy ne adj isten 500.000 km-t mutat. Sajnos az ilyen autókat csak nagyon olcsón tudom eladni még akkor is ha láthatóan jól karbantartott és valóban jó állapotú autóról van szó. Legtöbbszőr meg sem nézik az autót. Vagy ha megnézik akkor is azokhoz az autókhoz hasonlítják ezeket amik nyilvánvalóan visszatekert órások és/vagy jelentős káreseményből összetákoltak. És el akarják hinni azt, hogy abban a másik autóban tényleg csak fele vagy harmad annyi km van. Ezekkel az emberekkel nem lehet mit kezdeni, szinte felkínálják magukat áldozatnak a km manipulálóknak. Viszont ha ez a rendszer jól működne – és bízom benne így lesz – akkor lehet előrelépés és az olyan kereskedők is jól járhatnak mint Én, akik nem óratekergetéssel szeretnék versenyképessé tenni a portékájukat. Igazából akkor lenne teljes a rendszer, ha a márkaszervizek/márkafüggetlen szervizek is kötelezve lennének a km óra állások online közlésére amikor az autó náluk jár. És ez érvényes a külföldön elvégzett karbantartásokra is. Hogy ez hogyan kivitelezhető? Hát azt nem tudom. De ideális állapot lenne az biztos.