Botrányosan törnek a négykerekű autópótlékok
Mopedautó, golfautó, négykerekű motorféle - az Euro NCAP szerint nem védenek eléggé
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Euro NCAP egy biztonsági rést tárt fel. A nálunk kevésbé elterjedt mopedautók biztonsága nem mérhető a rendes autókéhoz.
Bár nálunk nem nagyon vannak jellemzők a forgalomban mopeduatók, de Franciaországban például nagy hagyománya van a kis csettegőknek, azaz a ma már többnyire már elektromos hajtású kisautóknak. Van ahol rendszám nélkül járhatnak, van ahol elég a vezetésükhöz egy motorjogsi is. A szabályozás kétféle ilyen négykerekűt különbözetet meg, ezek közül a könnyűek sebessége korlátozott, 45 km/óra. A tesztben szereplő járművek viszont a "nehéz" kategóriába esnek, van amelyik megfutja önerőből a 100 km/órás sebességet is.
Józan paraszti ésszel azért nem nehéz belátni, hogy ezek a kis guruló pótlékok nem adhatnak annyi védelmet, mint egy rendes, felnőtt autó. Viszont azokhoz képest más törvényi szabályozás vonatkozik rájuk, így gyártóik nincsenek is rákényszerítve arra, hogy jobb védelműre alakítsák ki őket. Az Euro NCAP tesztje sokkal inkább erre kívánja felhívni a figyelmet, nem is a konkrét golfautóra, amivel egyébként lenne lehetőség kimenni a közútra, de az a teszt is alátámasztja, hogy nem érdemes.
Az Euro NCAP mérési módszereit és a tesztek eredményeit szokás ekézni, mert a sok jó minősítés mellet nem jön át eléggé a konkrét típusok közti különbség, mégis a szervezet alapítása óta eltelt bő másfél évtizedben megsokszorozódott az átlagautók védelmi szintje. A csillagokat osztogató szervezetnek ezzel a teszttel sikerült belenyúlnia egy fontos biztonsági résbe, és remélhetőleg a törvényhozókhoz is eljut ez a probléma.
Visszatérve a konkrét kis közlekedési eszközökre, mivel nem rendes autók, ezért meg sem próbálták a hagyományos, mára kialakult, és folyton fejlesztett, eléggé szigorú rendszerüket alkalmazni rájuk, hanem specializált szempontrendszert állítottak fel. 64 km/óra helyett csak 50-nel küldték a deformálódni képes, másik autót mintázó falrészletnek a kis guruló dobozokat, de az oldalütközést a rendes autókéhoz hasonlóan 50 km/órával végezték, mert a balesetek nagy részében egy hagyományos autó megy neki ezeknek a kis "gyöszöknek". A tesztben négy modell szerepelt, a golfautó Club Car Villager 2+2 LSV, az elektromos Tazzari ZERO és a négyüléses Ligier IXO J LINE és a teljesen egyedi Renault Twizy 80, ami egy egymás mögé elhelyezett kétüléses négykerekű szerű félszerzet villanymotorral. Utóbbiból eddig mintegy 13 ezer darabot adtak el, és a tesztelt modellek közül csak ebben volt légzsák. A Ligier és a Tazzari esetében a biztonsági övre korlátozódó visszatartó rendszerekkel volt a gond, de a Club Car Villager, ahogy a felvételen is jól látható, strukturálisan is megrogyott a frontális ütközéskor és csak marginális védelmet nyújtott.
Az Euro NCAP e teszten alkalmazott 16 pontjából a Renault Twizy érte el a legtöbbet, 6 pontjával a legbiztonságosabbnak bizonyult, a Tazzari Zero 4, míg a Villager 2+2 LSV és a négyüléses Ligier IXO J LINE csupán 2 pontot gyűjtött. Az európai kormányok által fenntartott biztonsági szervezet kommentjében kifejtette, hogy a tesztelt járművek összteljesítménye szegényes, bizonyos helyzetekben valós és életveszélyes veszélyforrást jelentenek.
A lenti videókon a négy tesztelt jármű torésztesztjéről készült videó külön-külön is megnézhető, a teszteredmények részletesen az Euro NCAP oldalán elemezhetők.