Boldogsághormon. Fiat Panda teszt
Fiat Panda 1.2 8V Lounge teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Végre-valahára kipróbálhattuk az új Fiat Pandát, s bár messze nem tökéletes, továbbra is szerethető, stílusos, nagyon olasz kisautó. És az 1.2-es benzinmotornál nem kell jobb.
Praktikum még: az ajtózseb úgy lett kialakítva, hogy nem borul fel benne egy 0.5-ös palack; a váltókar maradt fönn, jó közel a sofőrhöz (cserébe a hosszabb lábúakat sanyargathatja a középkonzol); a fedeles kesztyűtartó fölött szokás szerint ott figyel a hatalmas nyitott tároló; poharak, miegymás elhelyezésére számos egyéb üreg és polc áll rendelkezésre. És a dizájn, a négyzetgömbölyítés… Kerekítetten szögletes minden, de tényleg (majdnem) minden, még a kormány és a kézifék karja is.
Minden ott és úgy van, mint az előző Pandában, viszont modern, trendi az összkép. Hogy kemények a műanyagok? Persze, hogy azok, de a kétszínűség hangulatjavító, s a térérzetnek is jót tesz. Hogy a Panda szó betűit összekutyulva ugyan, de belenyomták a kárpitba, értelmetlen, mégis mosolyogtató. Holmi dombornyomás és plusz szín az üléshuzatra is került, ettől aztán majdnem elfelejtjük, hogy a fejtámlákkal százas szöget lehetne verni a betonacélba.
Tesztautónk egyebek mellett 15 colos alufelnivel (130 ezer Ft), ködlámpával (30 ezer), automata klímával (60 ezer), ESP-vel (80 ezer), USB-csatlakozós és Bluetooth-kihangosítós Blue&Me rendszerrel (70 ezer) és TomTom navigációval (100 ezer) volt még kistafírungozva, de van, kérhető a Pandához akár ülésfűtés (45 ezer), nyitható panorámatető (250 ezer), tolatóradar (40 ezer), városi ráfutásgátló is (az ESP-vel együtt 100 ezer forintért). Ez már nem fapad.
Le lehet nézni a Pandát, ugyanakkor például egy 2000-es évjáratú Opel Astrából át-, illetve visszaülve elképesztő, milyen könnyen és puhán megy. A kormányon mondjuk a City gombbal csak az könnyítsen, akinek az a perverziója, hogy a volánt álló helyzetben egy ujjal böködve nyüstöli a gumikat. A váltó csöppet karcosan, azonban pontosan kapcsolgatható, s ha az elektronikán múlik, már 45-nél tolható az ötödik fokozat. Tízből nyolc mai autó váltásiesedékesség-jelzője csakis felfelé aktív – a Pandáé is ilyen.
Az elöl nyilván MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű lágy hangolású, így az átlagosnál komolyabb oldaldőléssel és billegéssel érdemes kalkulálni. Azzal viszont nem, hogy az úthibákon átlibbennénk, mert nagyon nem… Hiába, a nyomtáv keskeny, a tengelytáv rövid. A menetstabilizáló fix, csak a kipörgésgátló kapcsolható ki, s amennyiben valamiért kanyarokat támadnánk a Pandával, szolid orrtolással és síró abroncsokkal jelzi, hogy tévúton járunk. Egyenesfutása kisautós, szélérzékenysége normális. A karosszéria átláthatósága jó (az ülést legalacsonyabbra engedve is magas a pozíció), az ablakfelületek (s a visszapillantó tükrök is) nagyok, egyedül az A-oszlop vaskosabb a kelleténél. Játszi könnyedséggel parkolható, s alig 9 méteren megfordul. A fék adagolhatósága példás, hogy hátul csak dob fogja a kerekeket, mindegy. Üresen tonna alatti a kasztni, ennyi.
Árak
Tesztmodell alapára
2 680 000 Ft (2013.05.15.)
Tesztautó ára
3 525 000 Ft (2013.05.15.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1242 cm3
Teljesítmény:
51 kW (69 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
102 Nm 3000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
14,2 s
Végsebesség:
164 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3653 mm
Szélesség:
1643 mm
Magasság:
1551 mm
Saját tömeg:
940 kg
Össztömeg:
1420 kg
Tengelytáv:
2300 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
225-870 l
Belső szélesség elöl:
1320 mm
Belső szélesség hátul:
1280 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
160 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1040 mm
Csomagtér magassága:
410-550 mm
Csomagtér hossza:
480 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1120 mm
Raktérnyílás szélessége:
970 mm
Raktérnyílás magassága:
720 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
5
Hengerűrtartalom:
1242 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
102 Nm 3000 1/min-nél
Teljesítmény:
51 kW (69 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
164 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
14,2 s
CO2-kibocsátás:
120 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)