Bohémek között is egyéniségek – faros Skodák két évtizedből
Szerelem: veteránkorú faros Skodákat próbáltunk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Robi születése óta autós, de leginkább skodás. Privát időutazása 1972-től 1985-ig visz végig a faros Skodák színes-szagos történetében.
Robiék családja épp 35 éve, 1981-ben hozta el a nagypapának kiutalt, évek óta várt első autót, egy Skoda 120 L-t. A 120 L-t, hogy, hogy nem egy újabb 120 L váltotta, mert meg voltak elégedve a típussal. Mivel azt egy figyelmetlen autós totálkárosra törte, így ismét autó után kellett nézniük. Vettek is egy Skoda 120 L-t. A történetben most ugrunk egy kicsit, a harmadik autó, a piros a sor jobb széléről már műanyag lökhárítós 1985-ből, és ma is Robiéké. Pontosabban a nagypapa után az édesapjáé volt, most meg már az övé. Robit a családi Skodában hozták haza a kórházból születésekor, és ma is megvan, épp úgy módosított műszerfallal, korabeli akku-teszterrel, ahogy az édesapja személyre szabta. Mi ez, ha nem szép és romantikus autós történet?
A családi autó, ha kell ma is szalad, de már nem napi bevetésben. Robi ezen tanult meg vezetni, félig benne is nőtt fel, így amikor első saját autóját kereste, nem volt túl nehéz döntenie. Talán kitalálták már, mit vett. Igen, a választása a Skoda 120 L típusára esett, és hogy legyen még egy csavar a sztoriban, épp ugyanolyan autót vett, mint a papa 1981-es első autója volt, csak pár hónappal újabbat. Hát így indult Robi autós története. Nem csoda, hogy ha dolgozik, akkor is autókkal foglalkozik és az sem, hogy baráti társasága erősen egybevág a Veterán Zsiguli Egyesület[/url] tagságával. Időközben lett 1200-es Ladája is, a zöld a gyönyörű kereklámpások közül, de ő azért maradt skodás. Garázsában áll most is egy 1972-es Trabant 601-es, meg egy Citroën BX is, de a vér nem válik vízzé.
Éppen ezért, Skoda flottáját igen szépen felfejlesztette, így lett mára öt farosa. A legrégebbi a zöld S 110 L 1972-es gyártású, azaz már jóval az 1000 MB korszaka után született, de ettől még nagyon érdekes. Korai példány, így még gyárilag külső tükör nélküli. Amit rajta látunk, az korabeli utólagos felszerelés - abból is csak a bal oldalra jutott. Nemhogy ekkoriban, még tíz évvel később sem volt széria a biztonsági öv, így csodaszámba mennek az első üléseire szerelt hárompontos, méretes alumíniumból készült csatokkal szerelt, szintén korabeli és utólagos darabok. Mivel gyakorlatilag fellelési állapotban van, és a gyors szerviz után nem ment még sokat, ezért kicsit nehezebben indult, mint az újabb testvérei.
Egy 44 éves gépnek feltétlen tisztelet jár, így eszembe nem volt lerohanni. Épp ellenkezőleg, a más kincsét óvva próbáltam terelgetni. Például a menet közben kapcsolt egyest sem a 110-es, sem a gazdája nem szereti, így ezt az újautós hülyeséget le kellett vetkőzzem legalább a próbakör idejére. Ez nem holmi modern dízel, ez ha gurul, már elmegy kettesből is. Mivel a rajta lévő régi szlovák rendszámmal lett kivonva a forgalomból, így csak lezárt magánterületen mentem vele egy karikát, mégis megéreztem benne a modern autót. Egyrészt elég jól el lehet férni benne, méretei persze a mai Fabiáé alatt vannak.
A 100/110 sorozat az előd 1000 MB logikus továbbfejlesztése. Bár ránézésre kevés a különbség, de a csehek, bocsánat, a csehszlovákok nem álltak le a fejlesztéssel. Szinte évről-évre kijöttek valamivel. A 100-as dísztelenebb, egyszerűbb volt az 1000 MB-nél, ezért hozták ki a díszesebb és erősebb 110-est. Ebben már 1.1-es és 53 lóerős négyhengeres duruzsol a farban, 12 voltos az elektromosság, de azt még dinamó szolgáltatja. Nyolcszáz kilós kasztnijához ez is bőven elég, a maga idejében meg kifejezetten fickósnak számított. A kilátás a vékony tetőoszlopoknak hála pazar, a teljesen szinkronizált négy váltófokozat is könnyen kapcsolható. A kormányt tekerni meg annyira kis erő is elég, hogy a régi skodások máig harsogva röhögnek a ladásokon.
A szekértáborok közti ellentétet már rég elvitte a történelem vihara, Robi Skoda és Lada tulajként mindkét konstrukció előnyeit és hátrányait is ismeri és elismeri. Például ilyen a vízforralás a farmotorosoknál. Aki képben van, ki tud küszöbölni minden ehhez vezető hibát, ha meg mégis rotyog, hamar orvosolja a bajt. Ugyanígy visszatérő régi gondolat, hogy a Skodában nem elég jó a fűtés. Itt egy állítható csappantyúval volt adagolható a motortéri forró levegő, az ügyes tulajok meg egy kis átalakítással a motor által beszívott levegőt is a melegebb fertályról vételezték - a korábbi tulajok ezen a 110-esen is megcsinálták ezt.
A 100-as sorozatot minden upgrade ellenére újabb autó váltotta 1976-ban. A búza barna 105 S, azaz standard is az első szériából való, így a korai példányok jellegzetességeit hordja magán. 1046 köbcentis motorja a megszokott OHV blokk, ebben az évjáratban 45 lóerővel és 130 km/órás végsebességgel. Míg elődjéből minden változatból összesen készült félmillió, addig, csak a 105-ösökből legurult jó 800 ezer a szalagról Mladá Boleslavban. Ez mit sem számít, hiszen a 105-ösök is elég durván megfogyatkoztak mára. Pláne nagy kincs az egytulajos, eredeti fényezésű autó, mint ez is. Robi le is csapott rá.
A technika nagyon hasonlít a 100/110 sorozatéra, de az újabb 105/120 típusokhoz teljesen új karosszériát gyártott a Skoda, pontosabban az akkori nevén az Automobilové Závody Národní Podnik. Nagyobb ablakfelületek, több hely az utasoknak, modernebb kockaforma jellemezi. Ennél fontosabb változás, hogy a farmotor-hátsókerékhajtás sémát bár kényszerből megtartották, de a hűtőt azért előre költöztették, így a rács ezeknek a kocsiknak az orrán nem csak dekorelem. Teljesen mások az ülések, műanyag a műszerfal, és bár még bakelitkarimájú, de kisebb és párnázott közepű a kormány. A korabeli kémfotók alapján orrmotoros autónak hitték, de mint ahogy a márka 90 éves történetében megírtuk, arra még további éveket kellett várni.
A 120-as 52 lóerős ebben az évjáratban, de nem ettől és az 1174 köbcentiméteresre kibővített lökettérfogattól megy jól. Az 1981-es 120 L nem a frissebb kiadása és a nagyobb motorja miatt finomabb a búza barna a 105-ösnél, hanem, mert ez Robi legrégebbi autója, így ez kaphatta eddig a legtöbb gondoskodást. Sokat használta, de mindig óvta, például télen nem ment vele. Kereskedésből vette, és mivel régebben ez is egy családon belül vándorolt, ő lehet hivatalosan a második tulaja. Színe és festése is teljesen eredeti. Nagyon érződik rajta, hogy mennyit finomítgatta. Régiautós előképzettség nélkül is vidáman elvezethető, és közben élményt ad, ahogy duruzsol.
Simán lehet vele tartani ma is a forgalom tempóját, sőt értő kézben fürge is. A legjobb mégis, hogy mindenki megbámulja, mert ma már nincsenek ilyen élénk színek az utcán. Robi nagyon szerény, csak annyit tesz hozzá, hogy "ez ennyit tud". Pedig nekem, faros Skoda szűznek valóban elementáris az élmény. Az eggyel újabb, kicsit kiült, kicsit rozsdás, de ma is derekasan működő újabb 120-asról meg nem mondaná az ember, hogy mekkora kincs. Az újkora óta a családot szolgáló autó felújítása igazi kihívás lesz. Úgy kéne rajta elemeket cserélni és telibe fényezni, hogy mégse vesszen el egyedi hangulata és 31 éve ismert és szeretett karaktere. Szóval Robinak van még terve és teendője is a farosokkal a következő évekre. Időről időre elcsábulna másfelé, de skodássága elöl nem tud, és nem is akar kitérni. Ha valakinek hiányérzete maradt, az azért lehet, mert az S 100-asról eddig nem írtam. A kis pirosról az olvasók várhatnak egy külön cikket és naná, hogy az említett Citroën BX-et is be fogjuk mutatni.
Első autóm volt, rengeteg élményem volt vele kapcsolatba. Én pl. kivágtam egy menetet az első rugóból, így lejebb került a súlypont, meg egy mérettel szélesebb gumit vettem rá, hogy jobban feküdjön. Át lehetett alakítani tirisztorosra a gyújtását és a sűrítési viszonyát is növeltem (azt hiszem 100-as hengerfejét raktam bele), a szelepszárra szimeringet tettem, hogy kevesebb olajat egyen.
Nagyon jól kiforrott autó volt, ha lenne lehetőségem vennék is egyet.
Látva a szürke forgalmit a képeken, most is elfutja az agyamat a méreg, hogy anno a Gazom vételekor és átíratásánál nem tarthattam meg. Az okmányirodás (p)hölgy könyörgésemre azt mondta, írjak kérvényt a BM-nek és talán visszaadják. Persze esze águkban sem volt, bár két kérvényt is adtam be. Nyilván azonnal ledarálták. Rendőrségnél volt régebben, nem is érthette az ostoba, mire kellhet.
Bocsi hogy nem skodás téma, csak felforrt a vizem 🙂
Bár volt két Skodánk, 100-asok, fehér és okker, kisgyermek koromban, állva tudtunk még benne utazni hátul, kanyarban meg elesni („Vigyázz Gyuri jön a kanyar !” hangos bemondásra, fogalmam nincs miért) akkor ez volt a legnagyobb szórakozás. Unokatestvéreméknek 1000MB volt, bordó. Véleményem szerint szebb autó.
Egyszerű rövidítés mi ezzel a baj. Klíma (légkondicionáló helyett), alufelni (könnyűfém keréktárcsa) teflon edény (teflonbevonatú edény) mikrosütő (mikrohullámú sütő), stb.
Az ön bejegyzése valamivel több és súlyosabb nyelvhelyességi hibát tartalmaz:
tanulságos hosszú ú-val, művelgető rövid ü-vel, ún. rövid u-val, unja hosszú ú-val, stb…
A stílusbeli hibákról nem is beszéltem!
„tisztelt” Skoda reklámozók!
Elborzadva és egyre dühösebben vagyok kénytelen (már nem nézem!de) hallgatni azt a sok bugyuta/hülye reklámfilm-beli szöveget,hogy „bőrkormány” ???!!!??? Aki ezt írta,majd jóváhagyta és hirdetteti : „bőrkormányos ” autóba kellene ültetni..(1x elég) Aki/k ennyire nem tudnak se magyarul,se „műszakiul” hogyan nem pl.marhákat terelgetnek? (arra lehet jók?..)
Javallatom: bőrbevonatú, ill. röviden: „bőrözött” !
Amelyik nyelvtipró ezt nem fogná fel, nos ültessék pl.: 1 bika bőrkormányához..Tanúlságos lehetne a többi nyelvetlen-
müvelgetőnek is!
Magyarul beszélők (és talán értők) érdekében , valós jószándékkal ! (de a hülyeséget únva !)
Üdv. a Skodásoknak! ,tőlem,aki édesapámmal az 1965/70-es években „fecskefarkú”,1200-es,téli-nyári tetős un.
luxus FELÍCIÁT szeretgettünk! Az igazán szép gép/jószág volt! A mai? Igaz Fábiaként, de ilyen balfék dumával? Ez nem reklám, hanem lejáratás ! A cég ezt nem veszi észre (pl.ma a WW) ,ill. a forgalmazó.? Sajnálom!(le)
Szörnyű, azonnal rúgnám valami nyelvészettől (is) távoli legelőre…
Egyébként az oldalsó díszlécek és az esőcsatorna króm díszítése is megvan, csak idő nincs, hogy összeszereljük végre.
Ez az:
http://kepfeltoltes.hu/view/150621/DSCF9604_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A családunk birtokában is van egy 1970-es első szériás S100-as, elöl duplalámpás, mindenhol króm díszítéses, eredetileg belülről nyitható tanksapkával. Kb. 150ezer igazolt kilométer van benne, 1980 óta a családunk tulajdonában van, ha jól emlékszem mi vagyunk a 2. tulajdonosa.
Egyetertek, nagyon jo kis cikk!
Szüleimnek is volt egy kremzöld Skoda 120 L, a mai napig örömmel gondolok ra. A Ladahoz kepest nekem minösegibbnek tünt a belseje, nagyon szep kremszinü szörme üleshuzata volt, relative kellemes anyagbol a müszerfal, es ajtoboritas, persze az elengedhetetlen borostyan valtogombbal…
Elötte volt nekik valamikor egy MB 1000 is, arra nem emlekszem annyira. De az a zöld…az nagyon tetszett.
Van egy egyedi hangulata ezeknek a régi verdáknak. A 40 éves Zsigulit is élmény vezetni, persze jó hogy nem olyan gyors meg ilyesmi, de valahogy magával ragad a hangulata. Persze, ha rendbe van az autó és jó a kiállása is. 🙂
„Végül kiflibe hajtották, a fék miatt.”
A fék miatt, ja.
Még véletlenül sem a vezető volt a hibás. 🙂
Én szerettem a Skodát. Nekünk 2 db 120L volt egymás után. A másodikat komolyan használtam is.
Nekünk egy kis súly mindig volt benne, de nem emlékszem hogy rossz lett volna a fék és az eleje sem könnyült el olyan mértékben, hogy zavaró lett volna, pedig nyomtan neki keményen.
Nagyon jól ment, így sosem értettem az akkori Skodákat körüllengő mendemondákat a lomhaságról. Biztos miénk volt az üdítő és a többiek orra alá borsot törő kivétel. 🙂
Amúgy szerettük, mi is, mert kényelmes volt.
Nagyon könnyen szerelhető autó, amire nekünk volt alkalmunk elég.
Végül kiflibe hajtották, a fék miatt. Béke poraira..
Pont ilyen 105-ös „búza barna” volt az én családomban is a ladák, dácsiák, között.
Írták a melegedést, na nekünk ezzel nem volt baj, ellenben a fék annyira rossz volt még a kor szintjén is, hogy kész halálfutam volt vele eljutni a mai horvát tengerpartra.
A másik jelentős nyűgje volt, a kis szélben is, az elejének az elkönnyülése. Elkezdett finoman szitálni. Ha berakott valami súlyt az ember, akkor meg nagyon bután kanyarodott.
Szuper! Jöhetnek még a hasonló tesztek. Esetleg jobban is ki lehetne vesézni őket. Köszi!
Még ki sem hevertem a Yugo okozta, jó értelemben vett „sokkot”, és most egy kis Skoda-őrület…Amióta az AN-on vagyok, ez a hétvége a legjobb eddig. Ilyenkor elfelejtem még azt is, hogy a távol-keletiekért és az amcsikért is rajongok, mert a szociautó – az más dimenzió:)
Gyönyörű autók egytől-egyig, a legjobban a CON-os rendszámú tetszik, annak van a legjobb kiállása. Szinte hallom a jellegzetes, ezer közül is felismerhető Skoda-hangot:)
A CBF is jó, bár azon valóban látszik az idő vasfoga. Ahogy ül a hátulja…fantasztikus. És az tűnt fel, hogy két ködlámpa van rajta hátul – gyárilag csak egy volt, de ez semmit nem ront rajta.
Várom az S100-aról a cikket, és – bár feleakkora érdeklődéssel sem fogom olvasni – , de jöhet a BX is, az is egy elég karakteres autó. Bár ha szocikról van szó, akkor csak belerondít a maradéktalan harmóniába:)