BMW motoros családi egyterű – Toyota Verso 1.6 D-4D teszt
Toyota Verso 1.6 D-4D Limited teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
BMW dízelmotort kapott a hétülésesként is rendelhető Toyota Verso kompakt egyterű. Kipróbáltuk, hogy milyen a bajor-japán házasság.
Tavasz vége óta rendelhető, nyárra a tesztautó is befutott a BMW gázolajosával, bár rögtön meg kell jegyezni, hogy szinte csak a blokk érkezik a BMW-től. Azon persze rajta is van a bajor gyár matricája, de a hengerfej, a befecskendező-rendszer, és az összes többi „sallang” a Toyotától (és persze beszállítóitól) származik. A motor így nem is 1.6d-ként, hanem toyotásan 1.6 D-4D néven fut.
És milyen a legkisebb dízellel szerelt (amúgy 2,0 és 2,2 literessel továbbra is kapható) Verso? Kompakt a hétülésesként is elérhető kompakt egyterűek között, hossza 4,46 méter, amivel 14 centiméterrel rövidebb a Citroën Grand C4 Picassónál, 10-zel a Renault Grand Scénicnél. Autóválasztáskor akár ez is döntő lehet, szűk garázsba állva sokat tud számítani az a 10-14 centi, s az 1791 mm-es szélesség is érezhetően visszafogottabb a konkurensekénél. Parkolni ezért - meg persze a Toyota Touch rendszerrel alapáron adott tolatókamerával és az 1.6 D-4D-nél elérhető legmagasabbnak számító Limited szint első radarjaival - könnyű a Versóval. Átláthatóság? Átlóban nem a legjobb, sofőrsegédekkel - ki kell mondani sajnos - csehül áll az amúgy török gyártású Toyota egyterű. Nincs se holttérfigyelő, se sávtartó, se távolságtartós tempomat. Azért a viszonylag nagy felületű tükrökkel így is el lehet evickélni, de az például már fájó, hogy elektrokróm belső visszapillantó még a Limitedhez sincs, s így az 1.6 D-4D-hez nem is elérhető.
Egyterűs mércével fájó az is, hogy 1,5 literes üdítős palacknak nincs hely az utastérben, illetve bocsánat, a középső, talán amúgy is túl mélyre és hátra szerelt könyöklőt felhajtva mégiscsak el lehet helyezni, az ajtózsebek viszont hiába vannak meg, csak 0,5 literes flaskákhoz elég nagyok. Ha már pakolóhelyek: a két részre osztott, külön-külön nem túl nagy kesztyűtartók közül csak a felső hűthető, fiók csak az első utasülés alatt van, padlórekeszek a második üléssor előtt. A hátsó középső sori ülések közül a középső keskenyebb, mint a két szélső, amúgy mindegyik tologatható, szabályozható dőlésszögű, Isofix csak a két szélsőn van. Már a második sor székei sem túl hosszú ülőlapúak, a leghátsók kifejezetten parányiak, alacsony támláikkal is legfeljebb csak 10-12 év alatti gyerekeknek elegendőek. A lábhely mindegyik sorban lehet elegendő, de nem egyszerre, ha mindhárom üléssort használnánk, akkor rövid a Verso.
A csomagtér viszont éppen elegendő méretű, annyi csorbával, hogy a fedőroló elég mélyre került, öt ülés mögött mindössze 440 liternyi tér van alatta, nélküle 699 liter áll rendelkezésre. A hatodik és hetedik ülőhelyet kihajtva a roló a csomagtérpadlóba tehető – ez piros pontot érdemel. A hét ülés mögötti 155 literes tér nem rossz, de persze nem kimagasló érték. Az viszont jó, hogy a hátsó ülések egy-egy mozdulattal hajthatók a raktér síkjába, s 1,75 méter hosszú sík felületet kapunk – akár még aludni is lehet a Versóban, de felnőtt méretű matrac is beszuszakolható.
Jöjjön az újdonság, a motor! A BMW eredetű dízel halk és finom járású, alapáron adott stop-startja egészen gyors, de hagyományos önindítós. Alapjáraton csak kicsit erőtlen, 1500 1/perctől dolgoztatható, 1750-től megvan a 270 newtonméteres nyomatékcsúcs, ám nem túl sokáig, csak 2250-ig. Ezzel azért jól tud lépni a 1,5 tonnás autó, családi gép szintjén legalábbis a 12,7 másodperces százra gyorsulás nem rossz. Annál feltétlenül jobb, mint amilyen a (természetesen elektromosan) túlszervózott, visszajelzést alig adó, megpörgetve szinte magától forgó, végállásában nagyot koppanó kormánykerék. Igen, ez tetszett legkevésbé a Versóban, meg talán az, hogy autópályán annak ellenére magasnak tűnt a menetzaj, hogy a zajmérő nem is mutatott rossz zajszintet. A fényszórók viszont jó fényerejű xenonok (a Limitednél), az elöl hűtött, hátul tömör tárcsás fékrendszer jól adagolható, hatásos. Az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszanti lengőkaros futómű a Limited 17 colos felnijeivel feszesebb a kelleténél, az átlagosnál magasabb karosszéria kanyarodási dőlése azonban nagyobb az átlagosnál.
Sajnos nem kerülhető el a kijelentés, a Verso nem a legjobb egyterű. Aki azonban – joggal – bízik a Toyota megbízhatóságában és tartósságában, netán BMW-motoros családi egyterűt szeretne, az egyaránt nyugodtan választhatja. A márkától megszokott (ma már nem túl hosszú) 3 év/100 000 kilométer garanciával, 3 év assistance-szal. Az 1.6 D-4D 5 üléssel és Live alapfelszereltséggel, 7 légzsákkal, visszagurulás-gátlós ESP-vel, 16 colos lemezfelnikkel, csak elöl elektromos ablakokkal, manuális klímával, 4 hangszórós, még nem érintőképernyős hifivel legolcsóbban 6,5 millió forinttól kapható meg. Kétségtelenül jobban megy, mint a szintén hatsebességes váltós 132 lóerejével erősebb, de szerényebb nyomatékú 1.6 Valvematic benzines alapgép, ám annál 1,21 millió forinttal drágább. Gyári fogyasztási értékek és mai üzemanyagárak szerint 147 ezer kilométer alatt dolgozza le a felárát. Versóból én az alapbenzinest venném, a Toyota saját motorjával. Igaz, abból nincs Limited verzió, a friss 17 colos grafitszínű alufelnikkel, okostelefonunkat integráló, akár navigációt is adó Toyota Touch 2.0 érintőképernyős audiorendszerrel, tolatókamerával, ülésfűtéssel, miegymással - amivel aztán a vételár még „értékarányosan” is 7,68 millió forintra nő. De persze ébredjünk, új autót aligha vennék, „én is magyar vagyok”. Toyotát ugyan vettem nemrégiben, éppen csak 10 év alattit, Priust, ami 1 cm-rel rövidebb csak a Versónál, takarékosabb, négy felnőttnek kényelmesebb, hét személlyel viszont értelmezhetetlen. Ha időnként hét ülés kell, a Verso jó választás.
Árak
Tesztmodell alapára
7 680 000 Ft (2014.08.25.)
Tesztautó ára
7 835 000 Ft (2014.08.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
82 kW (112 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
270 Nm 1750-2250 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,7 s
Végsebesség:
180 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4460 mm
Szélesség:
1791 mm
Magasság:
1620 mm
Saját tömeg:
1520 kg
Össztömeg:
2260 kg
Terhelhetőség:
740 kg
Tengelytáv:
2780 mm
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Csomagtér:
155-1696 l
Belső szélesség elöl:
1490 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
920-950 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
40-300 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1400 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
790 mm
Csomagtér hossza:
340-910 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1750 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
840 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
270 Nm 1750-2250 1/min-nél
Teljesítmény:
82 kW (112 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
180 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,7 s
CO2-kibocsátás:
119 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Dízel, vízhőmérő nélkül?! Ezt a csodát…! Ja, a gyárnak az a jó, ha hamar tönkremegy… :/
Az egyterűeknél a pakolhatóság és több – akár 7 – személy kényelmes szállítása a lényeg. Biztos jó ez a dízel BMW motor a Toyota (urban) legegdás megbízhatóságával párosítva. De ha azt nézem, hogy a C4 Grand Picasso esetében az 5 személyes dízel 5,9 millió és 654 literes a csomagtere, akkor nem sokat gondolkodnék. Egy egyterű esetében nem hiszem, hogy számít a vásárlásnál, hogy 14 centivel rövidebb, ezért könnyebb vele parkolni. Ott leginkább a VDA literek számítanak.
A horvát sztráda jobb minőségű, kevésbé zajos.
Fogyasztás hálás téma.
Horvátország csak sztráda, van ahol 650m magasan, Seat Altea 2.0PDTDI DSG, légkondival, 3 személy légkondival: 5.6l átlag (tankolva mérve).
Hazai sztrádán és itthon tankolva az átlag ennél 0.5l -el több.
Talán az üzemanyag, vagy a út minősége okozza a különbséget. Az utóbbi tapasztalatból mondom hogy jobb.
A MB C200 CDI 2148cm3 136 LE, aztán hosszútávon 4,8 l/100 km tempomattal 130-140 km/óránál, rövidebb távon 5,1, télen 5,8 l/100 km. Aztán a súlya sem pille. A nejem Renault Clió 1,2-es turbója – benzines – még nem fogyasztott 7 liter alatt (100 LE), pedig lábújhegyen jár vele. A műszaki fejlesztés zsákutcája – szerintem – a kisköbcentis turbós, főleg 3 hengeres motorok. Ezekkel nem lehet gazdaságosan autózni.
menőmanó, hát hova tart a világ? Hogy van ez kolléga, egy német cég adja a blokkot? Lehet, hogy elég volt a Toyotának a D-Cat motor cserékből? Szerintem se szólalj meg. :-DDD
Ez tényleg nem egetrengető fogyasztás… Majd a hamarosan hadrendbe álló Renault 1.6 biturbo dCi-re leszek kíváncsi. Az új Trafic próbáján 450 kg-os tesztsúllyal – így 2 tonna feletti össztömeggel és az ismert, nem kicsi homlokfelülettel – 5.7-es átlagot csinált, amellett, hogy már szinte túlmotorizáltnak titulálták. Igaz, ez csak 140 lovas volt, de a 160-as is hasonló lesz, csak pörgethetőbb. Na, arra kíváncsi leszek…
Nekünk ugyanez a kocsink van, de 1.8 benzinessel, illetve a rancfelvarras előtti változatban. Nos, az a motor nagyon csendes, autópályan is csak a tükrök surrognak picit, de simán lehet beszélgetni a hátul ülőkkel is. A váltó remek, a motor kétarcú, a bolygómentő „kapcsoljunkfel 1600-nál” és a „kapcsoljon a fene, hadd pörögjön, ha már szép szívóhangja van” verziók közül lehet válogatni. A nyári átlagfogyasztas vegyes uzemben 7.5 korul tarthato, nem nyomva agyon. Télen 8,5, stabilan. A 147ló bőven elég, de a kocsi eleg testes, nem száguldásra való. Igazi családi batár. Megbízható, kenyelmes, nem csúnya, nem feltűnő. Javallott termék
Az enyém sem új. Ha rendesebb távot megyek vele, akkor 5 liter körül fogyaszt. Ha csak 2-2,5 kilométereket, akkor meg simán 10 litert is akár, mert nem melegszik be. Autópályán 130-cal 6,3, 120-szal 5 liter az étvágya. Az új rövid (1.5 dCi) a teszten 5,5-ös átlagot hozott, az azért elég közel van a gyári 5,2-es értékhez, itt a 4,5 vs. 6,2 távoli volt, ahogyan a tavaly hosszú távon, igaz, keményebb hajtással próbált 1.6 dCi Grand Scénic 6,0 literes átlaga sem a gyári 4,4-es értékű volt.
Az a baj, hogy az autógyártás manapság már semmi más, mint kompromisszum. Ez az egész fojtogatósdi, csökkentősdi a visszájára fordult már. Véleményem szerint az EURO 4 feletti kibocsátási értékek már irreálisak. Lehet, hogy papíron imponálóak és a bürokraták örülnek neki, de a gyakorlatban már nincsen javulás sem fogyasztásban sem semmi másban. A járulékos költségek pedig az egekben vannak. Meg kell nézni a nyomorult 2-3 hengeres autókat. Ugyanannyit vagy többet esznek, mint egy 10 éves 1,8-as szívó. Éppenséggel az utóbbit jóval jobb vezetni és tartósabb is. Ja, hogy papíron 3 literrel többet eszik? Mennyit is eszik egy 2 hengeres Twinair? Mint egy 1,8-as ecotec Astra…
Hol vannak már a BMW jó kis sor hatos szívói…
Egy kicsit most furán hangzik, de a régebbi 1,5 dci-k Euro3, 4…jelentősen kevesebbet ettek a Grand Scenicben is, Az újat meg nem tudom mit produkál ilyen körülmények közt főleg hogy már euro6, de a Corolla Verso 2literes 2005-ös 160-nál tempomattal 6 liter körül megy, 1.6 Hdi/Tdci 109Le Focus szedán meg átlagba normálisan 4,9 20km-es utakon, hosszabbakon meg 4,6-4,7.
Most az önsúllyal van a baj, az Euro normával vagy a homlokfelülettel??? hogy ilyen sokat esznek???
Nekem a 2004 rövid Scenic 1.6 benzin megáll 7 alatt vegyesben, de hajtósan sem több 7,5 -nél hosszú úton meg lement már 6,5-ig is? (1320kg)
1 literekért meg nem igazán értem minek a dízel? A hugomék Focusa fogyasztásáért megéri azt elismerem.
Az új Grand Scenic 1,5 dci az mennyit fogyaszt ilyen körülmények közt?
Pont én is erre gondoltam, hogy azért a 6,2 literes átlag nem éppen az az érték egy modern 1,6 dízeltől, amitől könnybe lábad az ember szeme. Nekem az e36 az M51-es kamrás dízellel evett most 6,1-6,6 között egy 2600 km-es horvát-bosnyák-montenegrói túrán klímázva, dugózva agyonrakva.
Ettől függetlenül minőségi munkának tűnik a Bayor-Japán koprodukció.
A cikkben alapvetően én is egyterűekhez hasonlítottam. Az 1.6-os dízelek között nem a legjobb a fogyasztása. Az erősebb 1.6 dCi Grand Scénic étvágya 6,0 liter volt, az 1.6 e-HDi C4 Picasso még egy picit takarékosabb. A Zafira Tourer meg persze torkosabb a gyakorlatban.
Én azért egy egyterűvel hasonlítanám össze Scenic/Picasso stb. Arról nem is beszélve hogy a Toyota 2literes dízele mégiscsak Toyota. A fogyasztás is átlag 6,2 soknak tűnik a konkurensekhez mérten nem?