BMW győzelemmel indult a Formula E szezon!
Csúnyán odavert az F1-nek a Formula E az izgalmak terén
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szaúd-Arábia fővárosának, Rijádnak a szélén rendezték a Formula E szezonnyitóját. A verseny fantasztikusan izgalmasra sikerült, miután már az időmérő is kalandosan telt.
Szórakoztatás terén jelenleg a Formula E az egyik legjobb sorozat a világon. Az általam etalonnak tartott amerikai közvetítések minőségéhez szupergyorsan felzárkózott a villany-versenyautókat felsorakoztató sorozat. Sőt, meg merem kockáztatni, hogy egy fél lépéssel már előttük is jár, ugyanis a képernyő előtt ülő nézők számára is fergeteges hangulatot képesek teremteni a rendezők a rengetg kivetített információval. De nézzük, mi történt az első versenyen!
A Formula E nagyon okosan egyetlen napba sűríti a versenyhétvégék legnagyobb részét, ám most kavarodást okozott, hogy óriási eső zúdult Ad Diriyah utcáira. Csúsztak az edzések, megváltozott az időmérő lebonyolítása is, amit végül António Félix da Costa nyert, azzal a BMW-vel, amely a híres amerikai csapat, az Andretti Autosport partnere lett ebben az évben. A rajthoz közeledve viszont da Costa túlcsúszott a rajtrácson kijelölt helyén, ám szerencsére visszatolatott és szabályosan beállt, még a verseny kezdete előtt.
Idén már nem kell autót cserélni, a látványos Dallara kasztnival rendelkező versenyautók végigbírják a 45 perc, plusz egy körös futamot. És ez a 45 perc bizony tömény izgalom volt. Az első körben Edoardo Mortara máris a falba tette a Venturit, amely maga után vonta a teljes körös sárgát. Ez itt annyit jelent, hogy mindenki 50 km/h tempóra lassít, de nem feltétlenül küldik be a biztonsági autót.
Az újraindulás után izgalmas csaták következtek. André Lotterer és Jose Maria Lopez küzdött egymással a legkeményebben a középmezőny elején, miközben Felix Rosenqist technikai probléma miatt kiállni kényszerült a versenyből. Az élen pedig két egykori Red Bull nevelt üldözte egymást, egész pontosan az élről rajtoló da Costára kezdett felzárkózni Jean-Eric Vergne. Egy kis idő elteltével Vergne meg is előzte a DS Techeetah autójával az Andretti BMW-t, de az öröme nem tarthatott sokáig. Csapattársával, Lottererrel együtt megbüntették őket, mivel az autójukban a megengedettnél magasabb energiaszintet állapítottak meg. Tehát a 200 kW-nál erősebbek voltak az autók egy ideig. A büntetés miatt át kellett haladniuk a szervizúton, így ha nem is jelentősen de visszaestek a mezőnyben.
Természetesen a Fan Boost intézménye is megmaradt, ami annyit jelent, hogy a nézők szavazatai alapján, immár öt versenyző erőtöbbletet kap néhány másodpercre. Ezt először az F1-ből frissen érkezett Vandoorne használta fel. Emellett új elem a versenyek lebonyolításában, hogy kijelöltek egy pontot a pályán, amelyen áthajtva plusz erőhöz jutnak az autók. Ez az úgynevezett támadó zóna, amit jól láthatóan sokszor megmutattak a közvetítés során, a verseny pillanatnyi állásának táblázatában pedig feltüntették, hogy épp melyik versenyző haladt át rajta. De még a versenyzők fejét védő HALO-ra szerelt LED-fények is mutatták halványkék színnel. Sajnos ennek ellenére ez a biztonsági felszerelés még mindig jelentősen ront az autó megjelenésén és élvezhetetlen tőle a belső kamerás felvétel.
A verseny további részében sem ült le nagyon az akció, mindig akadt egy-egy csoport, akik nyúzták egymást. Sébastian Buemo, Jerome D’Ambrosio és Lopez például a túraautó versenyeket idéző keménységgel támadta egymást, ám Lopez miután kétszer is elvétette a támadó zóna megközelítését a falnak csapta autóját. Ez most már a biztonsági autót is becsalogatta, de néhány perc múlva már el is tűnt a mezőny elől a BMW i8. Az utolsó három percben aztán megindult az ereszd e la hajam. Vergne újra támadási pozícióba került da Costával szemben, aki a parádés utolsó körben végül meg tudta őrizni az első helyét. A portugál pilóta így Formula E pályafutásának második és a BMW első győzelmét aratta. Folytatás január 12-én Marokkóban, amit már most tűkön ülve várok!
Végeredmény, Ad Diriyah E-Prix, Rijád (45 perc+1 kör, a pontszerzők):
- Antónió Félix Da Costa (Portugál, BMW I ANDRETTI MOTORSPORT) 0:46:29:377 óra
- Jean-Eric Vergne (francia, DS TECHEETAH) 0,462 másodperc hátrány
- Jerome D'Ambrosio (belga, MAHINDRA RACING) 4,033 mp h.
- Mitch Evans (ausztrál, PANASONIC JAGUAR RACING) 5,383 mp h.
- André Lotterer (német, DS TECHEETAH) 5,579 mp h.
- Sébastien Buemi (svájci, NISSAN E.DAMS) 6,625 mp h.
- Oliver Rowland (brit, NISSAN E.DAMS) 9,105 mp h.
- Daniel Abt (német, AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER) 9,819 h.
- Lucas di Grassi (brazi, AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER) 10,936 h.
- Nelson Piquet Jr. (brazil, PANASONIC JAGUAR RACING) 11,564 h.
A vb-pontversenyek állása 1 futam után (még 12 van hátra)
Pilóták | Pontszám | Csapatok | Pontszám | ||
1. | Da Costa | 28 | 1. | DS TECHEETAH | 29 |
2. | Vergne | 18 | 2. | BMW I ANDRETTI MOTORSPORT | 28 |
3. | D'Ambrosio | 15 | 3. | MAHINDRA RACING | 15 |
4. | Evans | 12 | 4. | NISSAN E.DAMS | 14 |
5. | Lotterer | 11 | 5. | AUDI SPORT ABT SCHAEFFLER | 13 |
6. | Buemi | 8 | 6. | PANASONIC JAGUAR RACING | 6 |
7. | Rowland | 6 | 7. | ||
8. | Abt | 4 | 8. | ||
9. | Di Grassi | 2 | 9. | ||
10. | Piquet Jr. | 1 | 10. |