BMW blokkolt Berlinben; lassultunk, kerültünk is
Fizetett hirdetés
Vissza a jövőbe: a villanyautózás végre lassít egy kicsit
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Németország újabb szegletében bizonyítottuk: ha kell, lehet hosszabb távon is elektromosan autózni. A villanyautósok versenyzős túlélőtúrája ma már Csehország felé tart, pénteken érkezik Budapestre.
Reményeim szerint az eTour leginkább szívatós, de talán mindenképpen a leginkább értelmetlen napján vagyunk túl. Celle városából indulva a Luther Márton nevét viselő Lutherstadt Wittenberget kaptuk célállomásul, ott elvileg a vártemplommal kellett volna lefotózzuk autónkat. Remek program lett volna, ha oda lehet hozzá állni, ám egyik irányból építkezés, másikból egy helyi fesztivál blokkolta az odajutást. Végül az építkezés felől sikerült összekomponálni a templom tornyát az autóval.
Így aztán pláne fájt, hogy a tegnapi mintegy 450 kilométert 8 óra 18 perc alatt sikerült megtennünk. Nem azért, mert nem akartunk gyorsan menni, a legtöbb helyen sebességkorlátozás fékezett minket. 7 óra 8 perc effektív vezetési és 1 óra 10 perc töltési idővel végeztünk. Ennyi vezetéshez szerintem nem is árt ennyi pihenés, más kérdés, hogy mennyi értelme van szinte az egész napot az autóban tölteni. Nem vitás: az eTour erőltetett ment. Európai körutat 9-10 nap alatt letudni meglehetősen értelmetlen, hiszen viszonylag keveset látunk belőle. Ha viszont mi ezt a kört le tudjuk nyomni, akkor azért kijelenthető, ha kisebb-nagyobb nehézségek árán is, de lehet hosszabb távokon is villanyautózni.
Oké, időnként meg kell állni, autója válogatja, hogy milyen gyakran. A 20 esztendős AX kiesése után a mezőny legidősebbjének számító - 3 éves - Nissan Leaf esetén ez 130 kilométerenként időszerű, a Focus számára bőven elég 200 kilométerenként, persze nem biztos, hogy van épp 200 kilométer után töltő, ezért bizony nem egyszer már 80-100 kilométer után is tölteni kell. Ha van kellően erős DC villámtöltő, akkor valóban működik a még szinte üres állapotról is 30-40 perces 80 százalékra töltés. Többre nem érdemes, mert belassul.
Hogy ajánlott mindig a következő utáni töltőig tervezni, azt a mai nap is bizonyította, a berlini befutó előtt olyannyira feltöltöttük az autót, hogy még a napi végcélba is eljussunk. Bölcs döntés volt, ugyanis Berlin általunk látogatott városrészének egyetlen villámtöltőjét több mint egy órán át foglalta egy rákötött, már 99%-ra töltött i3. Inkább otthagytuk, éjszaka aztán jöhetett a teljes akkutöltés, ami után immár másodjára ígért 260 kilométer feletti hatótávot a Focus. Nem átverősen, tegnap reggel a műszerfalon is visszaköszönt a 264 kilométeres hatótáv-adat, azt a megszokott - óvatos - vezetéssel menet közben is jól tartotta, pontosabban a hatótáv nem csökkent jelentősebben, mint a megtett kilométerek száma.
Hiába azonban a meglepően jó hatótáv, a tegnapi napot a töltők működése kapcsán érzett jogos félelem miatt sikerült elveszíteni, pontosabban negyedik helyen beérni a már csupán 5 fős kategóriánkban (összetettben azért továbbra is harmadik helyen állunk). Továbbá útlezárás + internet nélküliség kombinációjával a kelleténél nagyobb kerülőt kellett tegyünk a Focus épp tegnap dicsért navigációjával, hovatovább útfelújításokkal, sebességkorlátozásokkal teli részeken autóztunk. Az autó átlagfogyasztása így még kedvezőbb, még mélyebben a gyári érték alatti lett. Kár, hogy itt most időre megy a verseny. Ma irány Cottbus, Drezda, Kutná Hora. Megnézzük a cseh töltőhálózatot is, ami ritkább ugyan, mint a német, de azért ott is vannak elérhető villámtöltők. Aztán pénteken irány Pozsony, majd Budapest, a Hősök terére elvileg 18-19 óra között fogunk begördülni. Mármint akkor, ha minden jól megy. Meglátjuk. Rajtunk kívül is lesznek persze ott villanyautós érdekességek, így már korábban is érdemes lehet kimenni.
Tovább az eTour sorozat további cikkeihez. [hirdetescimke] Töltőpartnerünk a Schneider Electric, vezetéstechnikai partnerünk a Groupama Tanpálya[/url].
Ha még nem lenne ismert töltési lehetőség.
https://villanyautosok.hu/2017/03/12/elektromos-toltoallomas-az-asia-centerben/
“egy érdeklődő például kijelentette, ha tudta volna, hogy jön ez is, nem Hyundai Ioniqot rendelt volna”
ezt a marhát…
Az electric sokkal használhatóbb gép, nem fog rosszul járni, csak a német kötődés beszél belőle.
Az “ipari áramra köthető Type2 box” kié? A szervezők adták?
(Ez egyébként egy mobil EVSE, nagyon hasznos dolog, minket is többször megmentett 2 hete, pedig azt én raktam össze)
Ha valaki olyan pofátlan, mint az i3, akkor érdemes a vészleállító gombot megnyomni, majd kioldani. Erre nemcsak a töltés szakad meg, de elvileg a kábel is kivehető lesz.
Persze, ha nem tudsz elég közel állni a töltőcsatlakozóddal, akkor hiába.
Bár talán tanulna belőle az i3 tulaja, ha oszlopra visszatett kábellel találj az autóját.
A Smatrics kártya mellett jött egy csomó papír, java része önreklám, de van köztük egy olyan lap, (amit lehet fénymásolni), ami egy kis figyelmeztető üzenetet tartalmaz.
~”Ön egy e-autó töltőhelyen parkol. Emiatt sajnos én nem tudok tölteni. Kérem jelezze, amikor elmegy innen. Tel:….”
Rendesen, Smatrics-os logóval…
Ebben a helyzetben is tökéletesen használható lett volna.
sajnos.