Biztos, hogy kell nekünk az a fránya autópályamatrica?

Vesszen az autópályamatrica, kerüljük ki országúton!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Vajon mindig érdemes megvenni azt a fránya autópályamatricát? Kerülőutak még mindig vannak. Legalábbis egyelőre.


Bevallom, az autópályakivezetők fizetőssé tételével úgy éreztem, mostantól, egészen pontosan január 1-jétől, az új útdíjrendszer bevezetésétől elkerülhetetlen az autópályamatrica megvásárlása. Vettem is azóta néhányat a család autóira, de még kolléga is akadt, aki velem vásároltatta meg az övéit, ha már olyan nagy rutinom van benne. Azért szerencsére kifizette. Én viszont mostanság már azt érzem, hogy nem vagyok hajlandó többet fizetni a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatónak. Kész, elegem van! Ha egy tesztautót matrica nélkül kapunk meg, akkor nagyon nem szeretek arra egy-egy út miatt heti, azaz 10 napos jogosultságot venni.
Hirdetés

Bevallom, megfordult olyan gondolat is a fejemben, hogy munkaügyben saját autóval menjek, amikor épp egy matricamentes tesztautó volt nálam, aztán megnéztem, mennyit nyernék az autópályázással. Kevesebbet, mint az egyik autóból a másikba átüléssel, a saját autó garázsból elővételével. S ez adta a cikk ötletét. Gondolkodjunk, mielőtt megveszünk egy matricát! Biztosan megéri az? Íme egy kis számolás a Google Maps útvonaltervezővel, hogy mennyi időt spórolhatunk az egyik oldalon, ha autópályán megyünk, mennyi pénzt takaríthatunk meg a másik oldalon, ha egy kicsit komótosabban, országúton, meg persze falvakon, városokon keresztül, az "Útdíjak elkerülése" rubrikát bejelölve.
Pénzösszegként egyszeri útra nem nagyon tudunk mással számolni, mint a 10 napra érvényes "heti" e-matrica árával, ami 2975 forint, persze 8 fős kisbusszal már a duplája, 5950 Ft, de utóbbit most hagyjuk. Alábbi néhány potenciális útvonal a fizetős autópályákon és a most még személyautóval külön díj nélküli országutakon.
Mennyi időt spórolhatunk egy-egy útvonalnál autópályán?
Útvonal Autópályán Országúton Megspórolható idő
Táv Menetidő Táv Menetidő
Budapest-Győr 121 km 1 óra 15 perc 130 km 2 óra 8 perc 53 perc
Budapest-Tatabánya 60,1 km 43 perc 59,2 km 1 óra 1 perc 18 perc
Budapest-Székesfehérvár 64,2 km 45 perc 69 km 1 óra 14 perc 29 perc
Budapest-Siófok 104 km 1 óra 7 perc 113 km 1 óra 58 perc 51 perc
Budapest-Zalaegerszeg 227 km 2 óra 25 perc 233 km 3 óra 25 perc 1 óra
Budapest-Inárcs 37,1 km 34 perc 38,5 km 45 perc 11 perc
Budapest-Mogyoród 21,6 km 24 perc 23,3 km 31 perc 7 perc
Budapest-Érd 21,9 km 22 perc 20,2 km 27 perc 5 perc
Budapest-Miskolc 183 km 1 óra 52 perc 182 km 2 óra 57 perc 1 óra 5 perc
Budapest-Eger 139 km 1 óra 34 perc 135 km 2 óra 18 perc 44 perc
Budapest-Debrecen 230 km 2 óra 11 perc 232 km 3 óra 5 perc 54 perc
Budapest-Hódmezővásárhely 189 km 1 óra 54 perc 184 km 2 óra 45 perc 51 perc
Budapest-Kecskemét 86,7 km 1 óra 4 perc 86,8 km 1 óra 28 perc 24 perc
Budapest-Szeged 172 km 1 óra 44 perc 173 km 2 óra 43 perc 59 perc
Budapest-Pécs 208 km 2 óra 10 perc 198 km 2 óra 43 perc 33 perc
Zalaegerszeg-Kecskemét 303 km 3 óra 7 perc 287 km 3 óra 56 perc 49 perc
Zalaegerszeg-Szeged 389 km 3 óra 48 perc 347 km 5 óra 1 perc 1 óra 13 perc
Szeged-Győr 287 km 2 óra 44 perc 266 km 4 óra 3 perc 1 óra 19 perc

Jól látható, hogy az agglomerációban hiába tűnik sokszor sokkalta macerásabban elérhetőnek egy-egy város a nem autópályás útvonalon, a városközpontok közötti kalkuláció szerint 5-10 perces eltérések adódnak csupán. Még egy Budapest-Székesfehérvár vagy Budapest-Kecskemét távon is éppen 30 perc alatti az autópályás és az országúti menetidő különbsége. Oda-vissza persze már közel 1 óra menetidő spórolást hozhat a 2975 forintos autópályamatrica. Viszont ahhoz, hogy ez megérje, csaknem nettó 3000 forintos órabérrel kell rendelkezni. Ráadásul országúton autózva jellemzően szerényebb az autók étvágya, mint autópályán, márpedig az autópályás menetidők 130 km/órás tempót feltételezve számolódnak, tehát az időnyereség elvész, ha lassabban, üzemanyagtakarékosabban megyünk a pályán. Országúton persze (egy-egy falutábla mögötti méréssel) könnyebb belefutni egy-egy traffipaxba, ami pont egy nagyságrenddel nagyobb kiadás lehet, mint a heti autópályamatrica.
Minél távolabb megyünk Budapesttől, annál több időt nyerhetünk az egységes árú matricával, ám ha nem a főváros a kiinduló- vagy a célpont, akkor a vidéki városok között akár jelentősen rövidebb táv és nem vészesen nagyobb menetidő adódhat országúton, mint autópályán. Nem mellesleg országúton autózni sokszor izgalmasabb, élvezetesebb is, többet látunk az országból. A heti rohanásban ez utóbbi persze aligha lehet szempont, de egy biztos: alkalmi matricavásárlás előtt érdemes megnézni útvonaltervezővel, hogy mennyi időt nyerhetünk a fizetős gyorsforgalmi úttal, s annak tudatában dönteni a vásárlásról.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Természetesen ezekben mind igazad van, de azt ne felejtsd el, hogy ezeket az szabályokat még véletlenül sem közlekedésmérnökök hozták, hanem kretén idióták, pont olyanok akik a netadót is be akarták vezetni, mondván hogy az internetszolgáltatók extraprofitját meg kell csapolni (csak egy példa AZ EREDETI beterjesztés fantasztikus átgondoltságára: DigiNET 50, hűség nélkül 2700 Ft/hó BRUTTÓ, azaz ebben már van 27% ÁFA, tehát a levágni való disznó szolgáltatónak ebből van 2126 Ft havi tiszta bevétele, nos EBBŐL a 2126 Ft-ból az elmebeteg kretének által megformált szabályok alapján AKÁR HAVI 3849609 Ft azaz hárommillió-nyolcsszáznegyvekilencezer-hatszázkilenc forint adókötelezettsége is származhatott volna a szolgáltatónak, és mindezt abból a havi 2126 Ft-os bevételből kellett volna befizetniük amiből a kretének szerint nyilvánvalóan vastag extraprofit is származik amit meg kell csapolni).
    Ezek után semmi csodálkoznivaló nincs abban, ugyanaz a kretén idióta banda az autópályák bevezető ill. várost elkerülő szakaszaira díjat vezet be.

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Na ide fogok menni autókázni. 15 kamion az köztük legalább 40 egyéb bamba. Helyben manapság már hónap alatt nem lehet ennyi tehetségtelent állvahagyni. 🙂

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Megszavazták a németek. 🙂
    A beterjesztő CSU indoklása: a német autósoknak külföldön számos helyen fizetniük kell az autópályákért, miközben a külföldiek ingyen autóznak náluk. 🙂
    Politikusok. Tetszik az okfejtés, kikezdhetetlen. Azért az ellenzékük keményen üti-vágja most őket. Érdemes utánanézni a német sajtóban.

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    A megyei matricát, mint alternatívát életképesnek tartom. A bevezető és elkerülő szakaszok fizetőssé tétele abnormális. A 10 napos matrica neve helyesen : majdnem 10 napig érvényes matrica, de ha mondjuk 3 napot autópályáznék hó elején, és a két hét múlva újra használnám, akkor megint vehetek egyet és a 10 napot ki sem használtam. Az pedig, hogy egy Golf Caddy-re vagy Skoda pickup-ra dupla annyiba kerül a bármilyen matrica (az évest kivéve) mint mondjuk egy böhöm nagy luxus autóra, vagy SUV-ra, teljesen elfogadhatatlan. Érdekes az is, hogy egy tipuson belül – legyen egy átlagos Opel Vivaro – ha 2-6 személyes és tgk-nak van vizsgáztatva, vagy még több üléssel kisbusznak, akkor kétszeres árú a matrica, mintha 5 személyes szgk-nak lenne. Ugyanezzel az autóval utánfutót húzva, megint jön egy sarc, ha nem szgk van a forgalmiban. Én január óta bele sem ültem a 6 személyes tgk-mba, sőt lehet ideiglenesen ki is fogom vonatni, mert a többi járulékos lehúzást is megspórolhatom.

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Az ungarn autópálya minősége egy nulla és még ráadásul hatalmas kerülgető és minősíthetetlen,aki tudja az normál úton közlekedjen,mivel sokkal rövidebb és hamarabb oda lehet érni,mint a kerülgető autópályákon!! MOERG!

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Azok koze tartozom, akiknek a megyei matrica eves szinten 20-25 e hozott, meg akkor is, hogy a masodik autora megvettuk a pest megyeit.

    Volt idoszak, amikor kozlekedtem fouton, mert tenyleg nem erte meg 1-1 ut miatt matriacat venni, es most is elofordulhat, hogy 1-2 megyeben igy lesz.

    Ami a fogyasztas illeti az is egy erdekes osszehasonlitas, ha az ember 100-110-120-130-140-es tempokat valasztja. Autotol fuggoen kijohet itt is 4-6 ezres “oraber”. Termeszetesen ha negyen ulnek az autoban ez oszlik negy fele.

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Tök mindegy hogyan, de akkor is folyamatosan megsarcolnak minket a honatyák, ilyen vagy olyan indokkal és mi még mindig nem az összefogást , hanem a hogyan húzzunk szét politikát pártoljuk. Amíg nem vagyunk hajlandóak egymást emberként kezelni és emberszámba venni addig szerintem mindannyian megérdemeljük a 128. bőr lehúzását. -üzemanyagadó emelés az útépítés miatt majd autópálya matrica bevezetése az útkarbantartás miatt, bevezették a baleseti adót, bevezették a külön útvonaldíjat a fuvarozókra , jött a megyei matrica és még várható sok minden persze csak a gépjármű tulajdonosokról beszéltem az egyéb általános kivetett plusz adókról nem beszéltem.
    Megjegyzem hogy a 6 fő-nél több személyt szállító gépjárművekre is már dupla értékű megyei matricát kell vásárolni.
    Jaj nektek egyterű tulajdonosok.

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Azért megnézném, mi a tuti, mikor a Kerepesin 5 km fél óra, pályán meg az egész út fél óra…. A megyei matricát egyszer kell egy évben megvenni, a 420-as benzin és a 330-as benzin között volt 90Ft, egy 6 litert fogyasztó autós 100km-en megspórolt vele 540Ft-ot, tehát egy hónap alatt 1000 km-t autózva vissza is jött az éves matrica ára. Miről is beszélünk?

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Na ilyen az, ha csak a gép mellett ülve írkálunk, vagy a való életben megtapasztaljuk amiről fantáziálunk. Nem ártana beleszámolni, hogy városokon keresztül lámpákkal, kanyarokkal, fékkel, gyorsítással mennyivel többet eszik az autó, pályán is lehet 100-110-zel menni, és sokkal hamarabb, nem utolsósorban biztonságosabban érsz oda. Nincs szemben előző teherautó, elég ugró iskolás, nem kell kerülgetni a lyukakat, este az úton nincs futkosó nyúl, berakod 5.-be, és csorogsz 100-zal. 1 literrel kevesebbet eszik, mint ha keresztülmész városokon, pörgeted a kamion mögött, hogy előzhess. Nem kopik a fék, kuplung, nem izzad a kezed, zenét hallgathatsz, vagy beszélgethetsz a többiekkel. Én így csinálom, nekem megérte Szeged- BP között a három matrica évi 15-ért, ha máshova kell mennek, kifizetem a 3 rugót, a nyugalom ennél többet ér. A cikk haszontalanságára jó példa a Budapest- Hódmezővásárhely útvonal. Első esetben az M5-ös pályán lejössz Szegedig, 160 km, majd a várost elkerülve négysávoson mész Hódmezővásárhelyig. Ezzel szemben autóúton úgy néz ki, hogy csorogsz a régi 5-ösön, Soroksár, Alsónémedi, Dabas, Örkény, Táborfalva, Lajosmizse, totál keresztül Kecskeméten, Kiskunfélegyházán, majd ott lemész a 451-esre, el Gátér mellett, Csongrád, Szentes, Hódmezővásárhely. A cikkíró tegye már meg az utat oda autóúton, visszafelé meg pályán, törölni fogja a cikkét úgy ahogy van. A google maps-en jól néz ki, de amikor 15 kamiont kell megelőzni 20 km-en, és nem sikerül, az nem lesz 50 perccel hosszabb út…

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Érdekes aspektusból közelítitek meg a dolgot, ami nem is rossz, elgondolkodtató. A hétvégén a fővárosba utaztam és ha sima úton mentem volna 1 óra 43 perc (110 km), pályán 1 óra 8 perc (107km). Ha a két utat összehasonlítom, akkor mindössze 70 perc különbség jön ki összesen. Mondjuk ha a pályán megyek a megengedett legnagyobb sebességet nem használom ki (60LE-s autótól nem is kell).

    A józan ész azt diktálja hogy őrültség volt az autópályára felmenni, de úgy voltam vele hogy most áldozok a gyorsabb oda és vissza érkezésért és a (szerintem) biztonságosabb utazás oltárán. Viszont ha utánaszámolunk a városokon keresztül haladás, lámpás megállások-elindulások miatt lehet majdnem ugyanannyira jön ki az üzemanyagköltség. Meg különben is az autópálya számomra mindig is egy másabb közeg mint a sima autóút. És jó néha kicsit hosszabb távon is megjáratni a verdát.

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Az autópálya nagyobb távolságok gyorsabb elérésére szolgál, mindenki tudja! A legnagyobb baj az útdíj mostani átalakításával, hogy az autópályák városi szakaszait, bevezetőit tették fizetőssé! Teszem azt Bp-i lakos a budaörsi bevásárlóközpontokba most hogy is megy el? Az M1-M7 közös be-kivezető szakaszán lehet szinte kizárólagosan megközelíteni ezeket a bevásárló “városokat” (Auch,Tesc,IKE,KIK,DECATH.. mind-mind egy helyen), direkt ide, nagy forgalmú, agglomerációkat összekötő szakaszok mellé települtek, a főváros határára (és örültünk annó, hogy nem a város közepére). Nem, most mehetek úttalan utakon, a menetidő 7-8 percről 35-40 percre nőtt (Egér út felől rá az 1-esre). Érdre az M6 2-3 km-es szakaszán 3 perc alatt el lehetett jutni, most a 6-osra rá 15-18 perc (M0 környékéről), a 7-es főút szintén percek alatt megközelíthető volt, nem, most az is 20perc. M5 -ösön az M0 pillanatok alatt elérhető volt, most az 5-ösön többszörös a menetidő… és még sorolhatnánk! És nem tudok matricát venni, mert én is több autót használok, hol kisteher, hol saját, hol mások kocsiját. Nem tudok mindegyikre venni, nem is fogok! Benyelem a dugót, a hosszú menetidőt esetleg kicsit gyorsabban vezethetek – na pe, épp most jött egy halom traffipax, teljesen véletlenül. De nem csak Bp-en okozott ez bajt. Vidéken is, nagyobb városok szintén megközelíthetetlenek autópályán(!) a helyi, de nem a nagyvárosban élők számára! Aki nem a közelből érkezik, úgyis vesz matricát, és ő a megyei matricával jól jár (évi 45e helyett évi 5ezerből megússza). Ezért a megyei matricának talán lehet létjogosultsága, de a bevezető útszakaszok fizetőssé válásának semmiképp!
    Üdv: Közlekedésmérnök

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Én kimondottan szeretek országutakon közlekedni és mivel nem heti rendszerességgel járok messzire, ezért mindig így teszek. Örömtelibb, élvezetesebb, kevésbé monoton, nem unalmas és nem is sokkal lassabb az én stílusomban.
    A táblázat adatai megmosolyogtattak.

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Igen, csak épp ez a mondat eléggé erre utal:

    “Ha egy tesztautót matrica nélkül kapunk meg, akkor nagyon nem szeretek arra egy-egy út miatt heti, azaz 10 napos jogosultságot venni.”

    Ha tehát nincs matrica, nincs autópályás menet. Vagy van olyan autópálya, ami nem fizetős?

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Így van, ezek mind tényezők. Csupán arra kívántunk rámutatni, hogy az agglomeráció eléréséhez nem feltétlenül érdemes autópályamatricát venni (pl. Érd, Mogyoród). Továbbá például még egy egyszeri Székesfehérvár, Kecskemét út miatt sem.

  • 2017.10.28. at 21:06
    Permalink

    Most ezzel mi volt a célotok? Meglehetősen egyoldalú a kimutatás. Számos nem forintosítható elem nincs benne, hisz nem tervezhető (dugó, amortizáció, balesetveszély…)

Vélemény, hozzászólás?