Bírja az autód az E10-et? Csekkold le!

Aggódsz az új benzin miatt, vajon mit szól hozzá az autód? Nézz utána!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jelentős aggodalmat okozott a január 1-jével bevezetett E10-es benzin. A hírek szerint nem minden autó bírja majd. A tiéd fogja? Több helyen is utánanézhetsz!

Alaposan felbolygatta az autós világot az új benzin, melyet január 1-jével vezettek be Magyarországon is, miután az EU szabályozásai alapján minimum 10% bioetanolt, vagy etil-alkoholt kell tartalmaznia a 95-ös oktánszámú benzinnek. A decemberben kiadott hír után az autósokban jelentős mértékű aggodalom lett úrrá, mivel tudni lehetett, hogy az új benzin kétszer olyan magas alkoholtartalma miatt veszélybe kerülhet az autók motorja. Ne pánikoljunk, ez azért erős túlzás! Az viszont tény, hogy lehet hatással az üzemanyagrendszerre. A hír után jelentősen megemelkedett a prémium üzemanyag utáni kereslet, mivel azokat nem érinti a szabályozás, továbbra is marad E5 jelölésű, vagyis legfeljebb 5% etil-alkohol tartalmú, míg az új 95-öst már E10 matricával találjuk minden hazai benzinkúton év eleje óta.

Az autók kompatibilitása óriási kérdés, a hazai autópark magasabb mint 14 éves átlagéletkorát tekintve az autók évjáratában igencsak nagy a szórás.

Joggal merülhet föl a kérdés, hogy az enyémbe vajon tankolhatok-e az új benzinből, vagy ezzel csak elpusztítom? Fontos megjegyezni, hogy elpusztítani nem fogja az autót az új benzin és még az sem biztos, hogy bármiféle hatással lesz rá. Hogy az autónk érintett-e, kell-e félni attól, hogy kárt okozhat az új benzin, arra már több lehetőségünk van, hogy utánanézzünk. Az egyik ilyen az Autógyártók európai szövetségének (ACEA) dokumentuma, melyben a gyártók saját nyilatkozata alapján gyűjtötték össze a szükséges információkat, kiemelve azokat a modelleket, hajtásláncokat, amik kényesen viselhetik az új benzint.
Hirdetés
Az ACEA listájába belelapozva, néhány példát emelnék csak ki a 2019-es import lista éléről. Az első helyen szereplő Opel Astra esetében aggódniuk az F Astrásoknak sem kell, az Opel szerint csak a 2,2 literes benzines motorjukkal lehet összeférhetetlen az új üzemanyag. A Ford Focus tulajoknak szintén nincs okuk aggódalomra, a Golf esetében ez már nagyobb kérdés.

A Volkswagen egész hosszú listát emelt ki, melyekkel gond adódhat.

A Golf IV és Golf IV Variant esetén a 2001-2004 között gyártott autókkal kell vigyázni a népszerű 1.6 FSI motorokkal szerelt változatoknál. Ugyanez a motor a Bora és Touran modelleknél is problémás lehet, de az 1,4-es FSI Polók, 1,4 szívó Lupók és 2,0 literes FSI motorral szerelt Golf és Touran modellek is érintettek lehetnek. Érdekes részlet, hogy a Skodák esetében a gyártó szerint az 1,3-as Felícián kívül mindegyik bírja, és az is csak egy apró feljavítást igényelhet. Az ACEA listája elég jól átlátható, de pár magyar fejlesztőnek köszönhetően csöppet egyszerűbb dolgunk is akad. Fejlesztettek hozzá egy pofonegyszerű weboldalt, mely teljesen költségmentesen használható. A www.e10check.hu oldal egy pár soros kereső, mely alapvetően az ACEA által is közzétett adatbázisra épül, vagyis több mint 35 000 modell található meg benne. Nem kell nekünk böngészni az információhalmazban, egyszerűen kiválasztjuk egy listából a márkát, a modellt és az évjáratot, majd egy kattintásra egyértelmű találati listát kapunk. Itt láthatjuk az adott évjárathoz tartozó motorokat, és hogy azzal kompatibilis-e az új üzemanyag.

Így például pár kattintás alatt kiderül, hogy az első esztergomi Swift hiba nélkül üzemeltethető E10-zel.

Némi plusz infót is kaphatunk, ebben az esetben éppen arról, hogy a '88-'92 között gyártott autókat is már az E10 szerint állították be. De ugyanebben a rendszerben vizuálisan is megkapjuk a piros X-et az említett Golf 1.6 FSI modellek neve mellett. Fontos persze észben tartani, hogy ezek az adatok tájékoztató jellegűek és csakis a gyári üzemanyagrendszerű autókra vonatkoznak. Ha valamikor már cserélték az üzemanyagrendszer komponenseit, előfordulhat, hogy mégiscsak érzékenyen reagál az új benzinre. Mik is lehetnek a problémák? A magasabb alkoholtartalom miatt az E10 szállítás, átfejtés közben több nedvességet vehet fel, mint a korábbi 95-ös benzin, ezáltal a korrózió veszélye is magasabb az olyan üzemanyagrendszerekben, ahol nem rozsdamentes fém alkatrészekkel is találkozik. Ezzel együtt okozhatja azok műanyag és gumi alkatrészeinek idő előtti öregedését, kiszáradását, melyek kevésbé bírják jól az alkohol kémiai behatásait. Az alkohol tisztító hatása miatt az üzemanyag-rendszerben való lerakódásokat is feloldhatja, melyektől a rendszer eltömődhet, ami indítási problémákhoz vezethet.

Nem azonnali hibajelenségre kell számítani, több tanknyi üzemanyag is elfogyhat, mire bármit észlelnénk.

Az üzemanyagrendszerben okozott korrózió, műanyagalkatrész-fáradás is hosszabb folyamat, amit nem lesz majd egyszerű bizonyítani, hogy valóban az új benzin okozott-e. Az E10 alapvetően a véges kőolaj készletek idejét hivatott valamelyest kinyújtani, a magasabb növényi alapú alkoholtartalom pedig a károsanyag-kibocsátásra is jó hatással van, kérdés, hogy a mezőgazdaságra miként lesz. Ha félsz, hogy a te autódra veszélyt jelent-e, nézz utána az említett adatbázisokban, pár percnél nem tart tovább.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?