Bezuhanhat az Euro 5 alatti dízelek ára hazánkban is
Emissziós korlátot javasol az autóimport kapcsán a GÉMOSZ
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nemrégiben szigorodott a budapesti szmogrendelet, a GÉMOSZ pedig azzal hozná összhangba az importot, hogy ne érje meg idős, környezetszennyező autókat behozni.
Évről évre rekord számokat ér el a használtautó-import, ugyanakkor a behozott autók zöme 10 év feletti. A GÉMOSZ (Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége) ezért azt szorgalmazza, hogy a kormányzat hozza szinkronba a nemrégiben elfogadott fővárosi szmogrendelettel a regisztrációs adó mértékét, magyarán ne érje meg Euro 5-nél rosszabb emissziós normájú autót behozni. Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke szerint az egyeztetések folyamatosak, a jövő évi választások után pedig akár meg is jelenhet a korlátozás. Mint azt Szilasi János, elnökségi tag elmondta, a korlátozással nem a véges pénzösszeggel rendelkező vevőket kívánják sújtani, a környezetvédelmi szempontok az elsődlegesek, ugyanakkor úgy gondolják, hogy az elavultabb autók nemzetközi ára be fog zuhanni a mind erősebb nyugat-európai korlátozások által, így a magyar autótulajdonosokat - elképzelésük szerint - kvázi megvédenék az import fékezésével.
Mindenhol árnövekedés várható
A GÉMOSZ idén is elkészített márkakereskedői felmérése szerint az egyre szűkebb kört jelentő tulajdonosok az iparágat sújtó legnagyobb problémának az amúgy a teljes országot érintő munkaerőhiányt tartják, 63 százalékuk jelezte utóbbit, míg 59 százalékuk az előbbi következményének is tekinthető drasztikus bér- és járuléknövekedést. Ugyanakkor a javuló gazdasági környezetet jelzi, hogy a márkakereskedők 63 százaléka volt elégedett a 2016-os évvel. A 2017-es éves bővülést a többség 5-10% közé teszi, ami az előző évinél lassabb ütemű fejlődést, de mindenképp pozitív tendenciákat jelez. A márkaszervizeknél a válaszadók 78%-a elégedett a forgalommal, azonban 56%-uk nem elégedett az eredményével. Ezzel összefüggésben a vállalkozások 76%-ban úgy látták, a növekedő bérverseny negatívan befolyásolja a működésüket. Mint azt Gablini Gábor elmondta, ahogyan az autógumisoknál, úgy a márkaszervizekben is egyértelműen árnövekedés várható, hiszen a munkaerőt csak bérnöveléssel tudják egyáltalán itthon tartani, ezt pedig nyilván a végfelhasználóknak kell majd megfizetniük.
Bár az autópiac kezd magára találni (2015-2017 között 38%-kal nőttek az eladások), az autószalonok számának évek óta tartó csökkenése csupán egy dolog miatt szakadhatott meg: a Lada 22 szalont nyitott, bővítette hálózatát a Suzuki és a Dacia is. A Citroën ugyanakkor 6, az Opel 5 szalont zárt be az elmúlt két évben. Végeredményként Magyarországon 2017 nyarán 688 szalonból, 399 telephelyen folyt újautó-értékesítés. Bár a szalonok száma nőtt, a tulajdonosoké csökkent, a 688 szalon 234 tulajhoz köthető, egyre többjük foglalkozik több márkával is. Tipikus helyzet, hogy a nagyobb hálózatok megvásárolják a kis értékesítési volumenű, egymárkás márkakereskedéseket, ugyanakkor nem ritka az sem, hogy az alapító tulajdonos visszavonulása az értékesítés indítéka. Utóbbiak következménye, hogy míg 2015-ben még a szalontulajdonosok 55 százaléka csupán egy márkával foglalkozott, idén már csupán 51 százalékukra igaz ez, 24 százalék kétmárkás, a maradék 25 százalékra igaz csupán az igazán többmárkásság. A területi koncentráltságra továbbra is igaz, hogy az egy megyében lévő szalonok száma a terület GDP-termelésével (és vevőinek vásárlóerejével) arányos.
Az importkorlát mellé használtpiaci együttműködés
A 2002-ben alapított és jelenleg 144 taggal rendelkező GÉMOSZ együttműködést kötött a májusban indult JóAutók.hu hirdetési oldallal. Utóbbi célja, hogy a biztonságorientált vevőket tisztességesen működő kereskedőkkel kösse össze. Ugyanakkor fontos tudni, hogy az oldalon magánszemélyek is hirdethetnek, s a weboldal autóellenőrzése sem több annál, mint amit magunk is megtehetünk: a KEKKH (pontosabban ma már BM) adatbázis lekérdezése, valamint a szervizkönyv-információk azokkal való összevetése. Ahogyan arra már magunk is többször felhívtuk a figyelmet, autóvásárlás, különösen külföldről származó autó megvásárlása esetén mindenképp körültekintés javasolt, meg persze számoljunk azzal is, hogy a használt autó mindenképp rizikót jelent. Továbbá fontos tudni, hogy míg magánszemélytől vásárolva csak az autó rejtett és szándékosan elhallgatott hibái kapcsán kérhetünk jótállást, kereskedőtől vásárolva használt autó esetén is megillett minket 6 hónap jótállás - természetesen csakis abban az esetben, ha a vásárlást tényét számlával tudjuk igazolni.
Elsőre ez szép és jó, de azért nem árt kicsit a dolgok mélyére is nézni: valszeg az átlag magyar nem azért vesz használt nyugati (import) autót mert leszarja a környezetvédelmet, hanem mert nem engedhet meg magának mást. Azt is nézni kellene, hogy milyen autókat cserélnek le mondjuk egy 10 éves használt nyugatira? Mert ha az öreg kocka lada, kettes golf, szétrohadt bármilyen húsz éves német-japán-francia stb. autó kerül ezért a bontóba akkor – bár fáj kimondani de – nekünk ez is előrelépés! Ha Gablini Okoska Gáborék a magas regadóval megvédenek bennünket ettől az “olcsó” importtól akkor annak nem az lesz a vége hogy bontóérett autók életben tartásával tud csak sok család autózni? És bontóérett autók fognak komoly értéket képviselni, hiszen vagy több milliós új/pár éves használt vagy a magyar piacon még kapható bármilyen műszakival rendelkező autó lesz az alternatíva egy vásárlásnál. (tudom a helyzet jelentősen más Kubában, de nézzétek meg az ottani használtautó árakat: az állami szabályozással oda jutott az ottani piac hogy egy tizenéves PUG206 tízmillió ft). Persze, nekem is az tetszene ha mindenki új Teslát vehetne, csak a mai magyar valóság sajnos nem ez….
Elsőre szépen hangzik, hogy alkotmányos alapjognak tekinted, hogy bárki vehessen bőven 10 évnél idősebb autót magának, de a többségnek ez kimondottan hátrány és biztosan kijelenthető: ez rossz irány!
Még emlékszem amikor olyan szabály volt életben, hogy 10 évnél idősebb autókat nem lehetett behozni. El volt fogadva, nem volt visszhangja, csend volt. A mostani javaslat nem lenne ilyen szigorú, hiszen engedné a 10 évnél idősebb autókat, CSAK NEM ÖSZTÖNÖZNÉ! Most minden ócska itt köthet ki. Autósként, lakóként, gyalogosként, kerékpárosként, harangöntőként is elég volt abból, hogy a többség kárára engedjük, a kisebbségnek, hogy szarokkal okozzon óriási társadalmi károkat! Az egyén rövidtávú előnye nem kerekedhet felül a többségi társadalom hosszútávú érdekén, élhetési alapjogán. Márpedig most a szúnyog ad vért!
Hidd el neked is jobb lenne, ha nem kellene belsőlevegő-keringetésre kapcsolni 20 mp-ként a városokban. 🙁
Nekem erről a kisegér-elefánt-tigris története jut eszembe, ahol nem minden az aminek látszik. Szóval lehet hogy valaki egy F Astrával jár most dolgozni és esélye sincs hogy vegyen egy újat sokmillióért, házasság-lakáshitel-gyerek nem az autó az első, de autózni-munkába járni muszáj. Jön a második gyerek, jobb volna egy kombi, ezért vesz egy tizenéves H Astrát 1 millióért, azt még ki tudják spórolni. Nekik ez előrelépés (és mondjuk az F Astra megy a bontóba). Persze ha megtiltják/megnehezítik/megdrágítják ergo ellehetetlenítik ezek behozatalát akkor használják tovább – kifulladásig – az F Astrát. Ezzel ugye megvédték a többséget mert nem jött be a nyugati szemét Euro4-es Astra, helyette a forgalomban minden nap találkozhatunk az Euro2-es társával.
Nyilván nem jó helyzet ez sem, de az ország jelenlegi állapotában sajnos inkább ez a realitás minthogy valaki új/páréves autót vegyen.
Jó lenne ha mindenki a Pasa Parkban lakhatna, de egy hajléktalannak egy komfort nélküli, egy fiatal házaspárnak egy panellakás is előrelépés lehet minden csak viszonyítás kérdése.
Sokan megírták már, én sem akarom itt agyonszajkózni csak pont tegnapi tapasztalásom (felháborodásom) volt a szmoggal kapcsolatban: a fűtés: kertváros – egyre többen fűtenek “megújuló energiával” a fosszilis gáz helyett fával. Remek, de tegnap este olyan szmog volt emiatt itt a környékünkön (Újszeged), de a Felső Tisza parton is (Szeol pályánál, gondolom a tápéi családi házak miatt) hogy szinte harapni lehetett! Nem vagyok asztmás (egy éve még dohányoztam is!), de azért köszörültem a torkom az utcán rendesen! Persze a paneleknek meg lehetett tiltani az egyedi gázfűtésre áttérést – nagyon helyesen – ami lényegesen kevesebb szmog kibocsátással jár, de a kertvárosban a szilárd tüzelést nem korlátozzák… Holott azért a többségnek mégis ez lenne az érdeke. Rossz ezt kimondani, de ilyenkor jobb a levegő a belvárosban vagy a panel lakótelepen mint itt! Nesze neked kertváros b@zd+! (ja és nem “csóró” környék, bár a válság nagyon “megborotválta” itt is az embereket – gondolom CHF hitel – azóta egyre többen “spórolnak” ezzel)
Az én meglátásom, hogy ezek a márkakereskedők szövetsége olyan mint a politikusok, a saját érdekek dominálnak. Arra terelnék a “bárányokat”, hogy vegyenek jóval bonyolultabb elektronikájú új autókat, amit természetesen örömmel várnak a márkaszervízeikbe, hogy aztán a piac legmagasabb árszínvonalán dolgozzanak, (és ugye még áremelésről is beszél) nem beszélve az alkatrészárakon fogott 2-3x többletet.
Teljesen egyetértek az előttem szólóval, hogy a legtöbb magyar ember annak örül, hogy fenn tudja tartani a 10+ éves autóját, és persze tudjuk, hogy a külföldről importáltak nem életbiztosítás, meg csúnyán környezetszennyező minden öreg autó, de amíg a magyar eu-s árszínvonla nem lesz egyenes arányban a magyar magyaros fizetéssel, addig változást ne várjunk.
Végre, valahára mozdulni látszik a burokrácia.
Iszonyat mennyiségű rohadó, füstös/kormos 10-15 éves kocsi kapott N-es, most meg P-s rendszámot. Már rég be kellett volna tiltani a túlkoros gépkocsik behozatalát. Én évben korlátoztam volna, de az EuroX szabvány is megteszi.
Hajrá, hajrá!
Tudtommal az igazán nagy javulást az euro4-gyel érték el a dízelmotoroknál, mivel a legtöbb dízelmotornál kellett a r-szűrő a euro4 eléréséhez. Nem az a baj hogy euro4-est hoznak be hanem hogy kiüttetik a részecskeszűrőt.
Csak az a bibi, hogy a forgalomban lévő autók ellenérzésével dolgozni kell, na meg nem is javítja az GÉMOSZ autókereskedőinek az üzletét.
@vigarlámpa: ez nem kor függő, van amelyik márka 2-3 évvel előbb járt a motorokkal euro szabváyan és pl szűrő bevezetésében.
hatalmas javulást hozott már, hisz megszűri azokat a részecskéket, amit az emberi szervezet is meg tud szűrni, de azokat már nem tudja megszűrni, amik olyan apró mikrorészecskék, amik a véráramba kerülhetnek, hatalmas javulás és ezekből a downsize-ing miatt, egyre nagyobb nyomáson üzemelő porlasztás,égés miatt egyre több lesz. hatalmas gratula, nekik.
Az utolsó bekezdésben azért savanyú a szőlő, mert az index tulajdonú totalcar.hu által működtetett használtautós portál kapott figyelmet az anyacégetek által működtetett HaHu helyett?
Ha már összefonódás: a carnet group megcsinálta a használtautók.hu-t, illetve az általuk kiadott kiadványt (önreklám-magazin) egy az egyben a vezess.hu-t jegyző újságírók írják. Már az elején nem értettem, miért nem volt annyi eszetek, hogy az összes hasznaltauto.hu illetve arra kísértetiesen hasonló oldalt beregisztráljátok magatoknak, ez így nagyon amatőr dolog, gondolom nem kaptatok emiatt év végén extra bónuszt.