Szívórendszerének tisztítása előtt és után is finoman járt a Punto motorja, de a mosással eltűnt a szívórendszerében látható olajsár
Korábban már írtunk a BG megbontás nélküli motormosó, illetve –tisztító
rendszerről. Az eljárás lényege, hogy különféle adalékokkal tisztíthatók ki a tökéletlen égést okozó lerakódások a motorból. A szennyeződések „kiégetésével” minden motor közelebb kerül eredeti teljesítményéhez, a tökéletesebb üzemanyag égetéssel pedig fogyasztása és károsanyag kibocsátása is csökken. A nem túl makacs szennyeződések egy-egy komolyabb hajtással, az átlagosnál nagyobb szívócső-nyomással is kitakaríthatók (ezen lerakódásoknak tudható be amúgy a motor „ellustulása”), de a makacsabbak bizony csak alapos megbontással vagy speciális tisztítóanyag bevitelével tisztíthatók ki.
Kompresszor nyomására, speciális tartályból, egy adapteren keresztül jut a szívócsonkba a tisztító adalék
A tavaly bemutatott rendszer eddig csak benzines motoroknál tudott teljes értékű munkát végezni, azoknál az üzemanyaggal és a légtorkon keresztül is be lehetett juttatni a speciális adalékot, mely egyrészt lebontja, másrészt a szennyeződésekkel a motortérbe érve elégeti a lerakódásokat. A dízeleknél azonban eddig csak a befecskendező-rendszert takarította a BG-mosórendszer. Most ismét ellátogattunk a Morvai Autójavítóhoz, ugyanis immár a dízelek szívórendszeréhez is van tisztító-berendezésük, illetve adalékuk.
A szívócsonkra kötött tisztítóval a teljes szívórendszer átmosható
Az állatorvosi ló ezúttal egy 3,5 éves Fiat Grande Punto 1.3 M-Jet volt, bő 80 ezer kilométerrel. Ezúttal csak az új eljárás, azaz a szívórendszer tisztítása volt a lényeg, azaz a befecskendezőkön keresztül most az autó tisztítás alatt is a saját üzemanyagtartályából érkező gázolajjal üzemelt, nem pedig az injektorokat, illetve a befecskendező-rendszert is átmosó speciális adalékkal. A szívórendszer elkoszolódása legtöbbször nem olyan egyértelmű hiba, mint mondjuk a befecskendezőké (amelyek tünetei a rossz hidegindítás vagy az egyenetlen járás), mégis fontos rá figyelni, ha ugyanis nem jut elegendő levegő a motorba, ott nem lesz tökéletes az égés, erőtlenül és túlzott fogyasztással, illetve emisszióval fog járni. Extrém esetben akár centiméteres koszréteg, főként a kartergázzal visszajutó olajsár is boríthatja a szívócső belsejét. A tisztított Puntónál ugyan nem volt ilyen rossz a helyzet, de a lerakódás azért egyértelműen látható volt.
Kisebb motoroknál 17, nagyobbaknál 12 másodpercenként jut be egy-egy adag mosófolyadék, de összességében azonos mennyiség kell hozzájuk, így a nagyobbak tisztítása gyorsabb
Az adalék bejuttatásához a benzines motormosásból ismert eszközöket használják, annyi különbséggel, hogy itt egy adapteren keresztül a légtorok helyett a szívócsonkba kerül a speciális befecskendező, melyen keresztül motormérettől függően 12-17 másodpercenként megy egy meghatározott mértékű adalék-porció, ami aztán az egész szívósoron keresztülhaladva lebontja a szennyeződéseket. Az adalék bejuttatását egy apró, az autó akkumulátorára kötött elektronika szabályozza, 0,6 bar befecskendezési nyomását pedig egy külső kompresszor adja. Maga a tisztítás nem egész egy óra hosszát tart, a légszűrő, illetve a szívócső le és visszaszerelésével együtt a munka még a Puntóhoz hasonlóan nehezebben szerelhető autóknál is megúszható 2 óra alatt. A tisztítás során egyértelműen látható, amint fokozott füstöléssel kiégnek a szennyeződések a motorból, egészen pontosan a szívórendszerből, a hengerfejből és a szelepekről.
A szakemberek tapasztalata alapján ezen eljárással akár koros, rakoncátlankodó motorok is komoly költségspórolással, megbontás nélkül javíthatók, de azon előrelátó autósoknak is ajánlják, akik hosszan, komolyabb javítás nélkül kívánják használni autójukat.
További információ:
www.morvaiauto.hu
Ez mind rendben is lenne,de mi van a dugókra,gyűrükre lerakódott úgy mond jótékony korom réteggel ami bizonyos mértékig javítja a kompressziót.másik dolog a partikelszűrő vagy részecske szűrő.Vajon tudható mérhető a károsodása,eltömődése?Vagy megint bedobtunk egy kis paraszt vakítást,lehúzást.Erre már volt elég példa! Aztán később rájött a”pógár”,hogy ez is egy drága játék volt.Várom az érveket.Zsukov