Bestsellert használtan? Íme a kedvenc új autóink 5 évesen!

Sandero, Vitara, SX4, Ceed és Octavia: mit és mennyiért adnak 5 éves használtként?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

5 újonnan népszerű autó kapcsán megnéztem, hogy mennyiért kapni belőlük 5 éves használtat. Egyes modellekből közel ugyanazt árulják még mindig, míg más típusok gyökeresen megváltoztak az elmúlt fél évtizedben. Megéri az újakat venni?

A hazai új- és használtautópiacot egyaránt igencsak árérzékenynek szokták nevezni, így nem csoda, ha sokaknak nagy pofon az elmúlt pár év hihetetlen áremelkedése. Az idei évben újonnan legnépszerűbb modellek továbbra is a kategóriájuk legolcsóbbjai közül kerülnek ki, ami használtan egy érdekes helyzethez vezet,

ezek a kocsik ugyanis vajmi keveset veszítettek az értékükből az első 5 évben, az áremelkedés egyes modelleknél az újkori árnál is magasabbra vitte egy-egy példány hirdetési árát fél évtizeddel és több tízezer futott kilométerrel a háta mögött is.

Ezekből a modellekből szemezgettünk nektek, és megnéztük, hogy mit tudnak, mennyiért, és miben változtak. Most kiderül melyik típusból éri meg az újat venni.

Korea népautója, a Kia Ceed

A Ceed 2016 óta túl van egy generációváltáson, ráadásul már az új is kapja a ráncfelvarrását. A jelenleg kapható modell visszafogottabb, sokkal jobban belesimul az európai utcaképbe, cserébe oldalról a régi sokkal érdekesebb volt. Mindkét Ceed szép a maga módján, és mindkettő megbízható is, az 5 éves példányoknak még akár a 7 év/150 000 km garanciájuk is élhet. Belül hasonló a rendezési elv, az új műszerfal letisztultabb és modernebb, de még mindig analóg órás, központi infotainment érintőképernyőt már az előzőbe is lehetett kérni, de az jóval lassabb, mint az új Kiák rendszere.
Hirdetés
Motorválaszték terén is sok minden változott az elmúlt években, az előző generáció kisebb motorjai az 1,4 literes, változó szelepvezérlésű szívó és 1 literes turbós benzinesek, valamint az 1,4 literes CRDI dízel voltak, míg az erősebbre vágyóknak az 1,6 literes szívó benzinest és az 1,6 literes CRDI-t kínálták a koreaiak. A háromhengeres turbós erőforrás még most is kapható két teljesítményszinttel, de az 1,5 literes turbós sornégy az igazi benne, ami volt is nálam teszten kombiként. A dízel változatok lágyhibrid kiegészítést kaptak, azzal is korrekt autók, de valahogy nekem ehhez az autóhoz a benzines jobban illik. További pozitívuma a Ceednek az ára, hiszen már 2,6 milliótól kapni korrektnek tűnő 5 éves használtat, dízelmotorral, kombiként. Ezzel az ajánlattal nem igazán lehet versenyezni, főleg, hogy a reálisan árazott legszebb példányok is 4,5 millió környékén tetőznek, összesen 33 darabot kínálnak jelenleg eladásra a Használtautó.hu felületén 2016-ból. Az új Ceed sem drága, 5,2 millióról indul, a kombi kivitel felára 300 ezer forint, és kb. 10-12 millióig lehet feltornászni a motorváltozattól függően. Tény, hogy egy jobb autó lett az új, de nem ad annyival többet, amennyibe kerülhet. Újként is az egyik legjobb választás lehet, de ebből én egy jó állapotú és jól felszerelt használtat vennék.
Hirdetés

Szebb nem lett, csak más? Íme az SX4 S-Cross

Az SX4 2016 végén kapott egy új orrot, amivel nem lett kevésbé megosztó. Nekem jobban bejön az új dizájn, de sokan épp fordítva vannak ezzel. A frissítés épp az adott évben jött, így egyet-kettőt már találni az újból is, de szeptemberben még a régit árulták, így inkább ezt emelném ki. Érzetre ennél az autónál változott a legkevesebb dolog azóta, az SX4 hátulját és a belterét alig érintette a frissítés. A motorpaletta viszont sokkal színesebb volt 2016-ban, mint most, az eladó autók közt egyliteres turbóstól elkezdve az 1600 köbcentis szívón át az 1,4 literes Boosterjet motorig minden van. Ehhez képest most csak a nagyobbik turbós erőforrással kapható az S-Cross, ami a Suzuki új, 48 voltos lágyhibrid rendszerét is megkapta azóta. Rendelhető automata váltóval is, de ez nem a legmodernebb szerkezet.
Hirdetés
Használtan az árak 3,3 milliótól 4,6 millióig tartanak, nyilván a keveset futott, már frissítés utáni példányok vannak a szórás legtetején, míg a fapadosabb, régebbi orrú autók olcsóbbak. Újat ebből korrekt, GL+ felszereltséggel 6 millióért kapni, de ebben az árban már benne van a Suzuki hűségprogramos kedvezmény, ami igazából bárki számára elérhető. Ebből az autóból ha már használtat kéne vennem, akkor semmiképp sem a régi fronttal választanám, de amúgy is inkább az új felé húzok, akár egy Vitara helyett is megfontolandó lehet, hiszen tágasabb annál, lényegében ugyanannyiért.

A cseh flottakedvenc, a Skoda Octavia

Ha kimondom, hogy "ötéves Octavia", akkor a legtöbben valószínűleg az osztottlámpás előző generációs modellre gondolnak, pedig nem arra kell, az még éppen nem jött ki 5 éve ilyenkor. Így az egyliteres háromhengeres sincs a motorpalettáján, nem mintha az 1,2 literes TSI annyival jobb ajánlat lenne. Ott van viszont az 1,4 literes és 2 literes TSI-k és a 2.0 CR TDI-k mellett kisebbik, 1,6 literes CR TDI is, ami ma már nem kapható, pedig egy igen jó motor volt. Ma benzinesből a már említett háromhengeres mellett 1,5 literes TSI-t és 2 literes TDI-t is kapni, illetve a benzineseknek a lágyhibrid változatait is. A keresési feltételeknek megfelelő eladó Octaviák jelentős része kombi, ezzel a karosszériaváltozattal már tényleg korrekt családi autó volt az előző generáció is. A jelenlegi leginkább azzal tud többet adni, hogy még nagyobb hátsó lábteret és arányosabb formát kínál. Emellett olyan apróságok is megjelentek, mint a más VW termékekből is ismerős teljesen digitális műszerfal, ilyet a régi modell nem kínált. Jól látszik az adott évjárat használtpiaci árán is, hogy ez a legvége az egybelámpás, frissítés előtti külsőnek. Sokat futott céges példányt a megbízható 1,6 literes CR TDI motorral már 2 millió környékén találni a Használtautó.hu 100 feletti találata közt, míg a középvezetők és a magányszemélyek megkímélt, jól felszerelt autói 6 millió környékén mozognak. A feketeleves az Új Octavia ára: a legalapabb, háromhengeres és ötajtós változat is 7 millió forint felett kezdődik, a határ pedig a csillagos ég, volt nálunk 14 milliós Octavia tesztautó is. Hab a tortán, hogy a kombi akár 19 millióig is elrúgható a konfigurátorban a 200 lovas dízellel, az RS változat pedig még annál is többe kerül. Ennek fényében egyáltalán nem rossz üzlet a használtat választani.

Az ára nem változott, vagy mégis? Dacia Sandero

Bár nálunk a Duster a Daciák legnépszerűbbje, Európában idén új kisautójuk végzett az élen. A Sandero ráadásul különösen érdekes, mert ezen a listán ez a modell változott a legtöbbet az elmúlt években: bár a Ceed és az Octavia is átesett egy generációváltáson, az alapvetés nem változott. A Dacia viszont azóta egy teljesen más autót árul ugyanezen a néven. Hatalmas lépés minőségben és méretben is az új Sandero, egyedül a csomagtartója méretével nem ostromolja könnyedén a kompakt kategóriát. A motorpaletta is megváltozott, akkoriban benzinesből 1,2 literes szívó négyhengerest és 0,9 literes turbóst kínáltak a románok az 1,5 literes dCi mellett, amit a kereken 1 literes SCe és TCe erőforrások váltottak, dízel opció helyett az erősebbik változatot LPG-vel kínálva. Furcsán hangozhat, de ez a váltás egyértelműen az autó előnyére válik.
Hirdetés
További pozitívum, hogy amíg a régi egy ügyetlen kinézetű fröccsöntött műanyag valami volt belülről, az új generáció modern műszerfala az alapváltozatnál ügyes megoldásokat, a magasabban felszerelt példányoknál pedig szövetbetétet és mindenféle korrekt extrát rejt, ráadásul a célközönséghez igazították olyan apróságokkal, mint a gyári telefontartó és az ahhoz tartozó töltőcsatlakozó. Mondanám, hogy simply clever, de az egy másik márka. Éppen ezért meglepő, hogy az új generáció érkezése egyáltalán nem tiporta sárba a használt Sanderók árát. Van olyan 5 éves példány, amit nagyjából ugyanannyiért kínálnak, mint amennyiért újonnan vették: a Használtautó.hu oldalán található 9 darab 2016-os évjáratú példány 1,99 milliótól 2,65 millióig terjed, ami gyakorlatilag az autó újkori ára volt. Fontos viszont megjegyezni, hogy az új Sandero nem csak minőségben, hanem árban is nagyot lépett előre, az általunk tesztelt legolcsóbb változat is 4,3 millió felett volt. Én Sanderóból újat vennék, mert egy remek autó, de van, akinek nagyon jó szolgálatot tehet egy ilyen 5 éves, előző generációs használt is, csak azon még tényleg szinte mindenhol érződött a spórolás.

Az új "Mi autónk", a Vitara

A Vitaránál tényleg igaz, hogy külsőre alig van differencia, ránézésre az autón csak pár műanyagelem cserélődött le. Ez valahol érthető is, hiszen nem is kellett megreformálni: amióta megjelent a mostani generáció, azóta viszi az eladási rekordot, itthon rendre a legnépszerűbb új autó. Nem sokat változott a beltér sem az elmúlt öt évben, ugyanolyan fejegységet, ugyanolyan kezelőszerveket és ugyanolyan műszeregységet kapunk az újban, mint a használtban, akárcsak az SX4 S-Cross esetében. Ahol az igazán nagy különbség van, az a motorválaszték. Fél évtizeddel ezelőttről ugyanis 1,6 literes szívó benzinest találunk a legtöbbet a Használtautó.hu oldalán, ezt követi az 1,6 literes dízel, és csak egyetlen darab akad a 22 találat közül ami az 1,4 literes, turbós erőforrást kapta a gyárban. Ez utóbbi az egyetlen motor, ami - egy lágyhibrid rendszerrel megerősítve és takarékosabbá téve - a mai kínálatban is jelen van. Nem csak az említettek közül, hanem összesen. Nem titok, hogy én jobban szerettem turbó nélkül a Vitarát, és ezzel sokan vannak így mások is, de az Euro normák bizony ott figyelnek a sarokban: egyébként nem rossz az új, villanyosított turbós sem, csak nem az én stílusom. Itt is érdekesen alakulnak az árak, 2016-ban Vitarát már 3,8 millióért is lehetett újonnan kapni, ma ilyen lehetőség nincs, egy új, elsőkerekes, alapfelszereltségű Vitara listaáron közel 6,8 millió, ebből jön le a kb. "1 misi kedvezmény" csak azért, mert eszedbe jutott, hogy Suzukit vennél. Nem ez a durva, hanem hogy még 2016-os használt Vitarát se nagyon kapni 3,8 millióért jelenleg: 4 millió alatt csak a 200 ezer kilométer felett futott példányokat találjuk a listában. Egy keveset futott, újszerű példánynak 5 éves használtként is megkérik az árát, akár 5 millió környékét is. Ilyen helyzetben - akár az SX4 esetében - én már inkább az új mellett tenném le a voksomat, kedvezménnyel 6 millióért már GL+ felszereltséggel kapni úgy, hogy te ülsz bele először.
Hirdetés
Jól látszik tehát, hogy a magyarok kedvencei nagyon különböző autók, így használtan is teljesen más az átlagos állapotuk, más mértékben veszítettek az értékükből, más célközönséget igyekeznek velük megfogni. Azt is figyelembe kell venni, hogy a magánvásárlók által preferált modellek, mint a Sandero vagy a Vitara 5 évesen még alig-alig bukkannak fel eladóként, míg a cégek ilyenkor már bőven cserélik a flottát, ami a kínálaton és a választékon is jól látszik.

Az olcsón jó használtautót keresőknek egyértelműen a Ceedet és az Octaviát tudom ajánlani az itt felsorolt modellek közül, míg az új autók piacán a Sanderót és az S-Crosst emelném ki.

A Vitarát nem tartom kiemelendőnek egyik mezőnyben sem, de igazából nincs is szüksége a felmagasztalásra, anélkül is viszik mint a cukrot a szalonból és az első tulajok udvaráról is. Népszerűsége ellenére ebben a merítésben szerintem amellett, hogy nem a legolcsóbb, nem is a legjobb autó. Talán nem is olyan árérzékeny, hanem inkább a divatot kereső a hazai autópiac?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?