Bepattantunk az Opel legnagyobb crossoverébe
Opel Grandland X hazai, szlovákiai bemutató
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Üléspróbát tarthattunk az Opel és a PSA csoport második közös gyümölcsében, a hazánkba októberben érkező Grandland X-ben. Azonos alapok, mégis más extrák a franciához képest.
Mióta az Antara kifutott, az Opelnél nem volt igazán nagy SUV, egészen eddig, ugyanis az új X-offenzívájának csúcsára fölhelyezte a Grandland X-et. Persze ezt már hónapok óta tudni lehet, most viszont láthattuk élőben is az autót, már egészen közel kishazánkhoz, csupán Pozsonyig kellett utaznunk, hogy mihamarabb láthassuk. Két darab autót tapogathattunk, szagolhattunk és próbálhattuk az ülését, vezetni ugyanis még nem lehetett őket. Az előszériás autók gyártása is csupán a napokban kezdődött, ez a két Grandland X még annyira korai, hogy még nem is a gyártósorról érkeztek, nagy százalékban kézzel szerelték össze őket, így néhány részlet még változhat rajtuk, de jó eséllyel azokat észre sem fogjuk venni. Hogy mennyire odafigyelnek az Opelnél arra, hogy ne is hasonlítsák a Peugeot 3008-hoz, jól bizonyítja, hogy csak egészen a sajtótájékoztató végén jött szóba egyáltalán a PSA.
Részben nem is fontos említeni, hiszen, ha csak magát az autót nézzük, talán eszünkbe sem jut az egyébként Év Autójának választott Peugeot 3008, a műszaki és extra tartalomról viszont nagyon is. Maradjunk még kicsit a megjelenésnél, a markáns arányok, mint a széles karosszéria a magasra húzott övvonal és a masszív orr adott volt, az Opel tervezőinek ezt kellett opeles gúnyába húzniuk. Hogy mi az opeles, arra vakon nehéz választ adni, de állítólag a motorháztető középen húzódó él és az ajtók alján húzódó penge "hagyományosan" az. Persze ott a trapéz hűtőrács is a bajszokkal, na meg a far negatív domborulata, ami a K Astráról lehet ismerős. Igazából nem is az a lényeg, hogy mit honnan kapott, hanem hogy egy nagyon jó és egységes formatervvel jelent meg, markáns, masszív és messze nem olyan esetlen kiállással, mint a Crossland X.
Ha már itt tartunk, mindhárom X-et egymás mellé állították a kedvünkért, így egy még valódi Opel, a Mokka X is tiszteletét tette, mind közül méretben a középső, de talán a legkomolyabban vehető. Ugyanis csak ahhoz van összkerékhajtás, a hely viszont szűkös odabent. A két francia Opelhez csak Grip Control kapható, ami az elsőkerékhajtásból hozza ki a legtöbb tapadást mocskos terepen. Elölről egyébként ember legyen a talpán, aki meg tudja őket nevezni, oldalról meg hátulról már egyértelmű. A Grandland X is kapható fekete tetővel, amin ráadásul panoráma üvegbetétet is kaphat, de semmiképp sem nyithatót. Ez már csak azért is érdekes, mert a 3008-as üvegteteje nyitható is. Ha ugyanaz az autó, ez miért nem egyezik? Az Opelnél erre csak annyit mondanak, hogy sosem volt nyitható üvegtetejük, és ezek szerint nem is lesz.
A Grandland X karaktere belülről is az új Opelekét követi, így sem rossz odabent, nem annyira formabontó és érzelemmel teli, mint a 3008-asé, inkább mondanám pihentetőnek, főleg a világos összeállításban az állítható combtámaszos ülésekkel. Jó pont, hogy az érintőkijelző továbbra is a műszerfal síkjában van, viszont ez az egyetlen, míg ugye az ikertesóban ott a virtuális műszeregység, a kiállított Grandland X-ekben itt hagyományos műszerek voltak. Nagyon jó az üléspozíció, elég ergonomikus, ahogy azt a márkától megszoktuk, néhány okos kütyüt is kap, mint a lassan sztenderddé váló vezeték nélküli mobiltöltő, amit egy okos gumiszalag keresztez, így a telefon nem csúszkál majd, cserébe mondjuk nem is látjuk, mivel a könyöklő dobozába építették.
Motorkínálatának nagy része egyelőre nem ismert. Annyi biztos, hogy a kezdetekben 1,2-es 130 lóerős benzinessel és 120 lóerős 1,6-os dízellel lesz elérhető. Mivel francia az alap, franciák a motorok is, így szentgotthárdi Opel motor egyáltalán nem lesz elérhető benne, pedig az 1,5-ös turbós benzines passzolna hozzá, de emiatt sajnos nem tervezték át a padlólemezt. 2018-tól lesz még 1,6-os benzines és 2,0 literes dízelmotor is, tulajdonképpen a Peugeot 3008 kínálatát kell hozzáképzelnünk. Hogy eleinte miért nem lesznek a további motorok, arról az európai mérési szabványok változása tehet, ami nagyjából idén szeptemberre tehető, utána már csak Euro 6.2-es normát teljesítő motorok kerülhetnek forgalomba.
Arról, hogy milyen vezetni a Grandland X-et, valamikor októberben fogunk tudni beszámolni, akkor tartják ugyanis a világpremierjét és nagyjából év végére már megérkezhetnek az első példányok is. Ha már az Antarával kezdtem, azzal is fejezem be. Az Opel nagy SUV-ja akár komolyabb terepen is használható volt, ezzel persze a vevőkör nagy része nem élt és a PSA csoport is úgy látja a helyzetet, hogy erre nem szabad alapozni, városi terepjárónak használják a C-szegmens SUV-jait, CUV-jait (Crossover Utility Vechicle). Így a Grandland X is elsősorban városi autó, amit a franciáktól már látott vezetéstámogató rendszerekkel várhatunk. A stílusa elég jó, abszolút passzol és jól is mutat az Opel kínálatában. A Peugeot-ból kiindulva várhatunk tőle jót és rosszat is menetdinamikában, Én alapvetően csípem a 3008-at, szerintem nem lesz ez másként a Grandland X-szel sem.
A Grandland Opel, és nem Peugeot 3008, az összes hibájával, és midenféle puritánságával együtt. Pont ugyanolyan „nem tudom, hogy milyen autót gyártsunk, csináljunk egy kombit, emeljük meg és nevezzük Crossovernek” típusú autó. A többi gyártó hasonló termékei is ilyenek. Semmivel sem jobb, vagy rosszabb. Nyilván, mint Opelesnek, szarul esett tudomásul venni a francia tulajdont, de egy 2012 óta közösen fejlesztett autóban minden percben azt fejtegetni, hogy mennyire rossz a francia, ez egy marhaság. Ha visszaemlékszünk az 1999 óta a Renault-val közösen készülő Vivaro/Trafic duóra (+Nissan ), vagy a nagytesókra a Movano/Master párosra (Nissan is volt belőle), akkor nem is újdonság az együttműködés, ugye ? Ugye a Mb se véletlenül állt össze a Renault-val, és lett a Kangoo-ból Citan. Fura ez a dolog, de így van.
Egyébként nekem tetszik a Grandland X, csak nem értem miért kell minden hibájáért a PSA-t okolni. Főleg hogy a felvásárlást pár hónapja jelentették be, ezt a kocsit meg már évek óta fejlesztik közösen, lett volna ideje az Opelnek finomítani rajta, semmi kényszer nem volt rajtuk. Kíváncsi lennék, akkor is lennének-e ilyen kritikus hangok, ha még nem tudnánk a PSA vásárlásról…, vagy akkor mindenki dícsérné az új Opel modellt???
A hülyeség nem a franciáktól jön, hanem tőled!!!
A Peugeot műszerfala így ránézésre is ezerszer különb, ha ültél volna már új 3008-ban vagy 308-ban, te is rájönnél hogy ez az Astra K műszerpult egy viszonylag szép, de elavult és sprőd megoldás a Peugeothoz képest.
A Peugeotban pont nem a könyöklőben van a vezeték nélküli töltő, tehát ez sem PSA örökség!
Egyébként ha megnézed, pont az általad bírált belső kialakítás az ami különbözik a Peugeottól, pont itt kaptak „szabad kezet” az Opel tervezők és nyilván nem a mechanikai kialakításban. Tehát a belsőért és a csomagtartó ajtóért pont nem a franciákat kell kárhoztatni! Ha akartak volna, csinálhattak volna jobbat, csak hát jelenleg ez az Opel színvonal. Idehaza mesze túlértékelt ez a márka, ami egy évtizede csak átlag alatti színvonalú autókat csinál és csillagászati kedvezményekkel tudja csak megnyerni az igénytelen magyar piacot.
Ez pont így igaz, de ettől az 1,6-os nem lesz Fiat motor, csak ennyit akartam írni.
Az 1.3 es a 2.0 tisztan Fiat, az 1.6 os CDTi pedig kozos (Fiat fejlesztogarda is reszt vett a fejlesztesben).
Én egy szót nem írtam külön a dízelről, az 1,6-os meg mióta Fiat? Amúgy a dízelt kb holnapután mindenki dobni fogja. Állnának át inkább hybrid vagy elektromos hajtásra ahogy a tervekben volt….
Miért baj a Fiat motorokat lecserélik PSA-ra? Remek motoroakt készítenek, fényévekkel jobbakat mint a VW szokott, ha a BMW nék elég jó a PSA dízel, neked miért nem?
Én elég szomorú vagyok ettől a házasságtól. A motorgyárral vajon mi lesz? A PSA-nak nem lesz érdeke sokáig párhuzamosan különbözőket tartani, ahogy ebbe se került már Opel motor. Lesz majd full egyen motor, csodálom, hogy a műszerfalat nem kúrták el mint a Pözsóban. Az jön majd legközelebb.
Amúgy meg hülyén kicsi a csomagtérajtó, meg a hátul a középső szellőzőt se az tervezte aki már valaha belerúgott ilyenbe, két kamerából 360 aha…, töltés a könyöklő alatt… Az a baj, hogy a hülyeség is átjön a franciáktól, nincs önállóság csak papíron.
Szerintem úgy értette a szerző, hogy az még a GM-érából származik. A Daewoo átalakult a Chevrolet egyik fejlesztőközpontjává – onnan jött az Antara/Captiva és a Mokka/Trax kettős, de a Cruze, az Aveo, az Orlando is. Hidd el, az nagyon jót jelentett, ha Dél-Koreából jött egy Opel – ezentúl most általános bizonytalanság várható, legalábbis egy ideig, bár az újabb PSA-termékek már elég jól felzárkóztak minőségben, talán fogják tudni tartani a szintet.