Beparkol, miközben meccset nézel
Új Volkswagen Touran
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A 2010-es Volkswagen Touran látszatra alig frissült. Ha közelebbről megismerkedünk vele, kiderül, hogy a bevált tulajdonságait megtartva számos újdonsággal gyarapodott.
A németországi menetpróba egy dologban nem hagyott kétséget: elkezdődött a focivébé. Legalábbis furcsa, ha a prezentáló Volkswagen-vezető azzal zárja mondandóját, hogy nem ártana a nyitómeccs kezdetéig visszaérni a kocsikkal. Persze hozzátette, hogy nagy lesz a péntek délutáni forgalom, meg hogy a gép indulásáig együtt követhetnénk az eseményeket a képernyőn, de azért éreztük: nem akar lemaradni a jól megérdemelt söréről és a mérkőzésről. A repülőtéri előadóterem plazmatévéin délelőtt még a Touran képei sorjáztak, délután már a mexikói (les)gólt mutatták. „Das Auto” – Az Autó, így szól a Volkswagen-szlogen, de aznap kiegészíthettük volna: „Das Auto. Na ja, aber der Fussball!” A bemutató szervezői a biztonságra játszottak, így aztán kanyargós országút vagy harmadrendű aszfaltok helyett két autópálya-szakasz és egy városi etap állt rendelkezésünkre. A változatos, ritmusváltásokkal tarkított vidéki út tarkább képet adott volna az autó viselkedéséről. A rossz burkolatokról eleve le kell mondanunk Németországban, de tesztautót majd kipróbáljuk Budapest aszfaltján.
Addig viszont maradt próbaútvonalnak a Düsseldorf-Köln autópálya és Köln belvárosa. Egyszer cseréltünk autót, így két félidő alatt összesen két változat kipróbálására volt lehetőségem. Önök melyiket kedvelik? A kisméretű, feltöltött benzinmotorok zseniálisan könnyed játékosságát, vagy a dízelek előremenő, kíméletlenül daráló hatékonyságát? Én inkább az előzőekkel nyomtam végig az oda-vissza kilencven perces utat, két okból is. Egyrészt a dízelekkel több tapasztalatot szereztem már, másrészt kíváncsi voltam valamire. Vajon illik a kis lökettérfogat a másfél tonnás dobozhoz? Ha az ugyanilyen nehéz Passatot és Superbet elbírja a kis 1.4 TSI, akkor hogyan szolgál majd a Touranban?
Első autónk az 1.4 TSI EcoFuel DSG volt. A betűhalmaz azt jelenti, hogy a kettős feltöltésű egynégyes benzinmotor földgázos változata dolgozik együtt a duplakuplungos, hétfokozatú automatizált váltóval. A Touranban az 1.4 TSI már nem 122, hanem 140 lóerőt teljesít, de a kipróbált EcoFuel még erősebb, 150 lovas. Üzemanyaga CNG (compressed natural gas, nagynyomású földgáz) vagy benzin. A CNG-s 1.4 TSI 150 lóerős, de nálunk a kúthálózat kiépítetlensége miatt ritka madár lesz. Németországban sok kúton kapható a benzinnél egyharmadával olcsóbb, környezetkímélőbb földgáz.
Az 1.4 TSI teljesítménye nagyon megfelelő ehhez az autóhoz, bár mi hárman utasok még a felét sem tettük ki a hasznos tehernek. Így is 1,8 tonnát cipelt a dinamikus motor, amely a 220 Nm-es csúcsnyomatékát 1500 és 4000 között, vagyis a gyakran használt fordulatszám-tartomány egészében fejti ki. Ettől aztán szinte mindig készen áll a motor teljes gyorsítóereje. A hétfokozatú DSG elsősorban takarékosságra törekszik, de Sport módban tovább húzatja a motort. A duplakuplungos megoldásnak köszönhetően gyorsan és rángatás nélkül vált, csak akkor gondolkozik egy másodpercet, ha erősen a gázra lépünk. Ilyenkor apró szünet telik el, mire visszavált, akár hármat is, hogy aztán kiugró lendülettel vethesse magát előre az autó. Kézi üzemben a kar lökdösésével, vagy kormány mögötti fülekkel lehet váltani. Ezzel nem leszünk ügyesebbek vagy takarékosabbak a gépnél, de a pillanatnyi szünetek elmaradnak. Sőt, a DSG ilyenkor hagyja tiltásig forgatni a motort, és még akkor sem vált föl önhatalmúlag. Az eddig jobbára prémiumkategóriás autókban elérhető berendezés nem csupán passzív kamerából és radarból áll, hanem megkeresi a megfelelő méretű helyet, és be is kormányozza oda az autót.
Nekünk az a dolgunk, hogy a fékezést és az előre-hátra váltást a gép utasításainak megfelelően elvégezzük. Csapatmunka van, de mi csak szélsőt játszunk. A Park Assist gombjának megnyomása után haladjunk el az úttal párhuzamosan vagy arra merőlegesen parkoló járművek mellett, mire a rendszer ultrahangos érzékelője segítségével megmondja, volt-e ott elegendő hely. Ha igen, a gomb újabb megnyomására el is kezdi a manővert, amiről a műszerfali kijelző tudósít. Hagyományos parkolóradar sípol, hogy fékezzünk, hangjelzés és műszerfali üzenet tűnik fel, ha váltani kell az előre- és hátramenet között. Eközben a kormány magától forog.Rövid városi szakaszon dolgozhatott a BlueMotion technológia (Start/Stop rendszer és fékenergia-visszatáplálás), amellyel a korábbi egyhatos benzineshez képest 27 százalékkal kevesebbet fogyaszt ez a motor. Pár perc múlva az autópálya felé indultunk, nehogy hosszabbítás legyen a dologból. A szünetben megvolt a taktikai csere: ha a kompresszoros-turbós 1.4 TSI jó volt, akkor vigyük feljebb a lécet, és próbáljuk ugyanezt elérni a simán turbós 1.2 TSI-vel. Ez ráadásul csak 105 lóerős, nyomatéka is csupán 175 Nm, de azt 1500-tól 4000-ig ugyanúgy tudja. Csak a standard hatfokozatú kéziváltóval kapható, így mi játszunk a pedálokkal. A visszafogott teljesítménynek köszönhetően bizony induláskor jobban fel is kell pörgetni a motort. A másiknál a DSG választotta ki az optimális fordulatszámot, és úgy kezelhetőbb is volt a masina.
Visszafelé már négy személlyel utaztunk. A kisebb teljesítményt megéreztük, de alapjaiban megmaradt a fickós viselkedés, legfeljebb pianóban élvezhettük. A dugó elől való menekülés során senkit sem zavart, hogy tempósabban fordultunk rá az autópályára, mert a Touran stabil és kiszámítható viselkedésű. Természetesen, hiszen jobbára családi használatban, sok személlyel és csomaggal megrakva kell majd teljesítenie. Miután felvettük az utazótempót, a kisebb motorról is kiderült, mennyire csendes. Nagy sebességnél mindkét TSI-ben halkan lehetett beszélgetni.
Nagyon széles a motorok és váltók konfigurálható választéka, minden motor megfelel az Euro5-ös normának. A benzines motorpaletta még két 1.4 TSI-t tartalmaz, a csak benzinnel működő 140 lóerőset és ennek erősebb, 170 lovas változatát. A dízeleknél újdonság az 1.6 TDI CR motor 90 és 105 lóerővel. A kétliteres dízel a megszokott 140 és 170 lóerős teljesítménnyel szerepel. A két legerősebb motorhoz DSG-váltó jár (TSI - hétfokozatú, TDI CR - hatfokozatú), a többi Touranhoz a hatgangos kézi az alap, választható a DSG. Az új generációs Touran összességében modernebb, frissebb lett, miközben jó tulajdonságai megmaradtak. Tágas, jó minőségű egyterű, amely szükség esetén hét személyt is szállíthat. Csomagtartója öt üléssel nagy igazán: kalaptartóig 591 literes, de két ülés mögött tetőig pakolva két köbméteres rakteret kapunk. Kényelmes, csendes, takarékos, nemhiába, Németország legnépszerűbb egyterűje. Szeptembertől eldől, hogy a hazai árak nálunk is sikeressé teszik-e.