Benzines vs. elektromos autó? Megéri még árammal autózni?

Mennyire éri meg villanyautózni ma?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jelentősen megdrágult az otthoni és a közterületi villanyautó-töltés is idén. De vajon miként alakul a már nem ársapkás benzinhez mérten a villanyautózás költsége?

Noha 2035-től az Európai Unió területén csakis villanyautókat lehet forgalomba helyezni, sokan idegenkednek még tőlük, persze az elsődleges ok az ár. Ha az új autók piacát nézzük, az annak belépőjeként említhető Mitsubishi Space Star jelenleg 4,44 millió forintba kerül (áremelkedéséről és a legolcsóbb modellekről amúgy itt írtunk), míg a legolcsóbb villanyautó, a még több kompromisszumot igénylő Dacia Spring jelenleg már 8,559 millió forintba kerül. Nincs már állami támogatás, amivel 2 évvel ezelőtt még 4 millió forintért is megkapható volt, van viszont komoly infláció. Utóbbi nem csak az autók árát, bizony a nyersanyagokat és az energiahordózókat, így a villanyautó-töltést és a tankolást is érintette.
Hirdetés
Ma már nem tolhatjuk otthonról korlát nélkül a hatósági áras áramot autónkba, de azért nem kell kétségbe esni, a lakossági piaci áras áramdíj 70,1 Ft/kWh, így ha 15 kWh/100 km fogyasztással számolunk, akkor az otthon töltött villanyautó legrosszabb esetben 1052 forintot kér 100 kilométerenként "üzemanyagköltségként". De legyünk még reálisabbak, némi fűtéssel egyáltalán nem ördögtől való a 20 kWh/100 km áramfogyasztás sem, na akkor már "kemény" 1402 forintos 100 kilométerenkénti áramköltség adódik, ez a jelenlegi benzinárral számolva 2,3 liternyinek felel meg. Hát ebben nincs nagy különbség, korábban is ilyesmi volt az arány.
Persze más a helyzet akkor, ha nem tudunk otthon tölteni. Így már drágább lesz a villanyautózás, de még mindig nem lesz drága! A benzinkúttól nem eltávolodva kezdjük a MOL áraival: 149 Ft/kWh az AC töltés díja, ami több mint duplája az otthoni tarifának, nem sokkal olcsóbb, 145 Ft/kWh ugyanez a Mobiliti hálózatában. Ugyanakkor jegyezzük meg, ez még mindig vastagon 5 liter alatti "benzinfogyasztást" jelent, ha pedig a dízelhez viszonyítunk, a közterületi töltés 20 kWh/100 km áramfogyasztással 4,25 literes gázolajfogyasztással azonos költségű.
Hirdetés
Oké, az AC töltés nem túl gyors, modellje válogatja, de leginkább csak a Renault Zoe, Megane E-TECH 100% Electric, na meg a Teslák azok a modellek, amelyek felvesznek 22, akár 43 kW töltési teljesítményt váltóáramról, míg a legtöbb modell az egyenáramú, DC villámtöltőkkel táplálható valóban gyorsan. A Mobilti 40 kW-os töltési teljesítménytől már perc alapon számláz, ami tényleg nagyon drágává teszi, a MOL-nál 179 Ft kWh/100 km a DC villámtöltés. Benzinre vetítve utóbbi 5,8, gázolajra 5,25 literes fogyasztásnak felel meg. Nyilván ez is modellenként változik, de jellemzően fél óra alatt megkapják a villámtöltőkről a villanyautók a 80%-os töltöttségüket (a töltési teljesítmény nagy átlagban arányos az akkukapacitással, de persze ez erős hunyorítással értendő). Villanyautót nyilván akkor és olyat van érdemes választani, ha zömében kiszolgálja a napi hatótávunkat az akkukapacitása. Amennyiben nem, és elfogy a hatótáv, hát ilyenkor van szükség a villámtöltésre, amiből a percdíjas erősen kerülendő. Ha viszont csak időnként van rá szükség, és kWh-alapon fizetünk, akkor nem lesz drága. Ugyanakkor tegyük hozzá, nem csak pénzbe kerül, hanem időbe is, megeshet, hogy más is tölt, amikor odaérünk, és még nem is említettem azt, hogy ahány hálózat, annyiféle applikációra lesz szükségünk.
Hirdetés
A villanyautózás tehát annak éri meg a leginkább, aki tud otthonában, vagy a munkahelyén tölteni (ezzel jó esetben akár "ingyenes" is lehet a "tankolás"), de messze nem beszélném le azokat sem, akik csak közterületen tudnak. Nézzék meg, találnak-e töltőt jellemző parkolási helyeik közelében, ha pedig igen, lehetőség szerint válasszanak olyan akkukapacitású villanyautót, amit nem kell minden nap tölteniük. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy míg az otthon töltési lehetőséggel rendelkezők számára gyakorlatilag kényelmesebb az otthoni töltés, mint a benzinkútra járás, a közterületi töltés legfeljebb akkor jelent kényelmet a tankoláshoz mérten, amikor kifogynak a naftából a töltőállomások. Ráadásul a villanyautó "felárát" is leginkább otthoni töltéssel van lehetőség behozni. Már amennyiben be kell egyáltalán hozni bármit is. Az autó önmagában luxustermék, a villanyautók pedig az elmúlt években átlag feletti értéktartást, forintban kifejezve áremelkedést mutattak, szóval már-már befektetésnek tekinthetők, és nem kell aggódni azon, ha a közterületi töltés nem termeli ki a magasabb árát, hiszen az összköltség kedvezőbb lesz az autó eladásakor, akkor is, ha a vásárláskor több pénzt tettünk bele. Ehhez a spórolási lehetőséghez persze az is szükséges, hogy a vásárláskor egy belső égésű motoros autóhoz képest több pénzt tudjunk beletenni a magasabb vételárral. Ha viszont így tudunk tenni, a kedvezőbb szervizköltség is nekünk fog dolgozni, miközben közvetlen környezetünknek is jót teszünk azzal, hogy nem helyben termeljük az emissziót, és azt se felejtsük el, hogy az autót sem fogjuk gyilkolni a rövid, városi utakkal, ha az elektromos.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

5 thoughts on “Benzines vs. elektromos autó? Megéri még árammal autózni?

  • 2022.12.14. at 15:15
    Permalink

    Megnézném 2035 után a lakótelepeken a panelok ablakain kilógó hosszabbítókat amik rá vannak dugva a villanyautókra.Az árkülönbözetet meg befektetve lehet, hogy nulla költségüre jön ki a benzines , diesel!!

  • 2022.12.14. at 22:29
    Permalink

    Hozzátenném alternatívaként az otthoni napelemes töltést – már aki beadta időben az igénylését.
    Ekkor +2 mFt hozzáadásával a villanyautót is „ingyen” tölthetjük.
    Vagyis hát márciustól-októberig, mert valószínűleg 2024-től a szaldó elszámolás csak havi szinten fog működni, így november-február között már havi szinten nem fog annyit termelni a napelem, hogy elég legyen az autótöltésére. Persze minél inkább túltervezzük a napelemet, annál több hónapra biztosítjuk az ingyen töltést.
    Ami persze csak annyiban ingyenes, hogy azt a két millió forintot beruházhattuk volna államkötvénybe is, és akkor lenne valami hozama, amiből fizethetnénk az áramszámla (egy részét), vagy tankolhatnánk az autót.

Vélemény, hozzászólás?