Belőled is lehet Vettel vagy Hamilton
Utánajártunk, hogy miként válhat valakiből profi autóversenyző
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Manapság egyre nagyobb teret hódít magának a hazai autósportban az utánpótlás-nevelés. Megmutatjuk, hogyan indulhat el bárki egy sikeres autóversenyzői karrier felé.
Az autóversenyzést a legtöbben gokartozással kezdik. Nem véletlenül. Hét éves kortól már elérhető és a technikai sportok szintjén anyagilag sem jelent vészesen sok kiadást
Autót vezetni jó és élvezetes dolog, versenyezni vele még különlegesebb és még nagyobb élmény. Természetesen nem közúton, hanem erre a célra kialakított versenypályán. Az is igaz, hogy nem mindenki rendelkezik olyan technikával, amellyel valóban élvezetesen lehet versenypályán körözni, ráadásul a gumik és fékek is gyorsan kopnak, ezért költséges. Nem meglepő ez sem, technikai sportról van szó, amelyről köztudott, hogy gyorsan viszi a pénzt.
Mit lehet tenni annak, akinek benzin csörgedezik az ereiben és nem akar vagyonokat kiadni az autó építésére és fenntartására? A legtöbben számítógépes játékokkal kezdik a versenyzői pályafutásukat, amely valóban költséghatékony, ugyanakkor jó alapot nyújt a valódi versenyzéshez. Alapkövetelmény, hogy lehetőleg életszerű szimulátorral gyakoroljunk, továbbá rendelkezzünk egy kormánnyal plusz pedálszettel. A szobában száguldozva azonban hamar eljön az az idő, amikor már a valóságban is ki akarjuk magunkat próbálni, nem csak a monitorok mögött, gépi ellenfelekkel küzdve.
A gokartok, akárcsak a Forma-1-ben a versenyautók teljes egészében egyénre vannak szabva. A jó teljesítményhez alapvetően fontos, hogy kényelmesen és jól érezzük magunkat a gépben
Ilyenkor nagyszerű választás lehet a gokartozás, amely a lehető legjobb belépő az autósport és a versenyzés világába. Íratlan szabályként sokan megemlítik, hogy az autóversenyzői karriert gokarttal célszerű kezdeni, ami nem véletlen. Nézzük csak meg a ma világbajnok autóversenyzőket. A Forma-1-ben Schumacher, Vettel, Hamilton és az összes többi versenyző szinte kivétel nélkül gokartozással kezdte a pályafutását. De nem kell ilyen messzire menni, a hazai autósportban is többen a legkisebb kategóriától jutottak el az F1-ig vagy a Rallye bajnokságig.
A mini száguldó cirkusz. A csapat kamionja sátorként funkcionál a depóban, amely alatt nagy élet zajlik a versenyhétvégéken
Az utánpótlás-nevelés hazánkban manapság egyre fontosabbá vált, így egyre több szakágban van lehetőség arra, hogy tizenéves fejjel is volán mögé üljön az ember és elkezdje azt, amire korábban mindig is vágyott. Ha a legfiatalabban elkezdhető kategóriát keressük, akkor ismét a gokartozásnál lyukadunk ki. A magyar bajnokság Rotax MicroMax kategóriában már 7 éves kortól el lehet kezdeni a versenyzést.
A köridőmérő és egyéb telemetriai adatok a kijelzőn jelennek meg. A gyerek kategória is ugyanazzal a 125 köbcentis, vízhűtéses blokkal versenyez, mint a felnőttek, csupán a fojtás különbözik
A hazai "mini Forma-1"-es sorozatban a Hargitai Racing élen jár az utánpótlás-nevelés terén, idén 11 fiatal gyerkőc nyomja náluk padlóig a gázpedált. A csapat profi technikát és minden versenyző számára szerelőt biztosít, ezen kívül olyan tudást is kapnak, mellyel megtanítják őket a megfelelő járműkezelésre, legyen az vezetéstechnika vagy egyéb műszaki beállítás. A csapat Tony Kart vázakat és Rotax, kétütemű, vízhűtéses motorokat használ, utóbbival akár több kategóriában is lehet indulni, csupán a fojtást kell kicserélni benne.
Nem kell félteni a fiatalságot. A gumi kopásának képe jól mutatja, hogy nem óvatoskodnak a kanyarban, végletekig kihasználják a fizika adottságait
A gokartozás egyébként rendkívül jó alapot ad a hétköznapi közlekedésben is. Személyes tapasztalatom, hogy amikor aktívan versenyeztem az amatőr bajnokságban, akkor olyan tudásra sikerült szert tenni, amelynek hasznát vettem a mindennapi közlekedésben. Konkrétan egy kikerüléssel kombinált vészfékezést sikerült megúsznom, köszönhetően a gokartpályán megszerzett reflexeknek. Vigyázni kell ugyanakkor, nem szabad, hogy elszálljon az ember feje közúton annak tudatában, hogy a versenypályán jól és sikeresen vezet. Nagy önkontroll kell, főleg egy erősebb autóban ülve, hogy az utca nem versenypálya. Ha nem bírunk magunkkal, akkor legjobb ha gokartba pattanunk és végigmegyünk néhány szezont.
Nem kell már manapság motoros fűnyíró módjára rángatni a kötelet ahhoz, hogy beinduljon a motor, elég egy kapcsolót elfordítani a versenyzőnek
Bizonyos korosztály felett természetesen már csak hobby szinten űzik ezt a sportot. Itt is igaz, mint máshol, hogy minél korábban kezdi el valaki, annál nagyobb az esélye a továbbjutásra. Lehet, hogy a Hargitai Racing idei versenyzői között is van olyan fiatal, akit néhány év múlva a Forma-1 előszobájában, később pedig akár az autóversenyzés király kategóriájában láthatjuk, ahogy küzd a pontokért és jobbnál jobb helyezésekért.
Azoknak van meg a legnagyobb esélye a továbbjutásra, akik a lehető legfiatalabban belecsöppennek a gokartversenyzés világába. A mai Forma-1-es versenyzők közül többen is 3-4 évesen kezdték el nyomni a gázpedált