Beleszeretsz tőle a villanyautózásba – Audi e-tron menetpróba

Már a hazai utakon is találkozhatsz a villanyhajtású Audi szabadidő-autóval

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bármennyire is kételkedik valaki a villanyautók valódi használhatóságát illetően, az Audi e-tronban a legkritikusabbak szíve is megenyhül.


Sokat elmélkedek átalakuló világunkban a villanyautók formatervéről. Jelenleg már messziről felismerhető a legtöbb tisztán villanyhajtású modell és eléggé megosztó a formaviláguk. Vajon szándékosan? Lehet, hogy egyelőre nem szeretnék tömegesen eladni ezeket a gyártók? Hiszen hagy még bőven kívánnivalót maga utána a töltőhálózat is. Márpedig, ha egy autó nem képes a formavilágával megfogni a vásárlót, akkor csak a rendkívül kedvező ár lehet az igazi ütőkártyája, ha nagyon lesarkítom a vásárlási szokásokat. Az Audi viszont belecsap a levesbe az e-tronnal, ugyanis ennek a szabadidő-autónak rendkívül csábítóak a vonalai.
Egy szelídebb Q8-nak tűnik. Nincs olyan nagy „szája”, kevésbé morcos, de azért ráncolja már a szemöldökét. Talán azért, mert mindenki olyan lassúnak tűnik előtte. A villanymotorja ugyanis egy szempillantás alatt százas tempóra lövi az e-tront. De erről egy kicsit később, hadd gyönyörködjek még én is egy kicsit a formában. Amit persze helyén kell kezelni, pontosabban a szabadidő-autók között, mert semmiképp sem olyan kecses, mint egy limuzin, vagy kupé. De ezt az űrt majd az e-tron GT Concept alapján remélhetőleg megszülető járgány úgyis betölti. A tipikusan audis orr után a hátsó fertály is a márka jelenlegi formanyelvezetébe illeszkedik. Rendkívül látványos a teljes szélességben végigfutó fénycsík, de a hátsó lámpaburák alatti rajzolat is izgalmas látványt nyújt, természetesen LED diódákkal. Szóval az Audi e-tron már mindenképpen egy olyan villanyautó, amely már kizárólag a formájával is képes lenne szerintem vásárlókat szerezni.

Az utastérben az Audi magasabb kategóriájú típusaiban megszokott minőség fogad. Mindenhol igényes, puha, kellemes tapintású anyagok, a látvány pedig újfent a Q8-ra emlékeztet. A középkonzolon két nagy érintőképernyőn kezelhető minden fontos funkció. Fent a multimédiás rendszer 10,1 colos, lent pedig a klímaberendezés 8,6 colos képernyőjén lehet kalandozni a beállítások között, mindezt szépen csillogó zongoralakk felületek keretezik. Sőt, akár hangvezérléssel is lehetséges a kezelése.

A vezető előtt is digitális műszeregység kapott helyet, illetve a HUD a szélvédőre vetít minden fontos információt.

Itt megint lehetne elmélkedni, sőt külön tanulmányt is megérne, hogy szükséges-e még a hagyományos műszeregység, hiszen ami kimondottan a vezetéshez szükséges, tényleg ott van a sofőr orra előtt a szélvédőn a HUD-nak köszönhetően, így egy pillanatra sem kell levennie az útról a szemeit. Az egyelten furcsaság a sebességváltó, akarom mondani a menetmódválasztó kialakítása. Egy nagy karon lényegében a hüvelykujjal mozgatható egy kapcsoló. A megoldás tényleg csak elsőre furcsa, valójában kényelmes, de akár tárolóhely is lehetne a helyén, ha nem ragaszkodnak ehhez a kialakításhoz.

A méreteit tekintve majdnem akkorára nőtt az e-tron, mint a Q8. A villany SUV 8,5 centivel rövidebb a nagytestvérnél (4901 mm hosszú), 6 centivel keskenyebb (1935 mm), illetve 8,6 centivel alacsonyabb (1629 mm). A tengelytávolsága is rövidebb egy kicsit (2928), ám így is termetes jelenség. Ennek megfelelően a helykínálata hasonlóan nagyszerű.

Elöl a számos irányban elektromosan állítható ülések akár masszázsfunkcióval is rendelhetők, hátul pedig a kardánalagút hiánya teszi még kényelmesebbé az utazást, tágasabbá a teret.

A csomagtér mérete alaphelyzetben 600 liter – teszem hozzá hátul – mert elöl is várja a cókmókot egy 60 literes rekesz. Bár itt leginkább a töltőkábelt érdemes tárolni. Ugyanakkor hátul egészen 1725 literig növelhető a térfogat az ülések háttámlájának lehajtásával.
Audi e-tron - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4901 1935 1629 2928 600-1725

Elérkeztünk az egyik legizgalmasabb ponthoz, méghozzá az autó hajtásrendszeréhez. Fentebb csak villanymotorként emlegettem, ám valójában két villanymotor hajtja az e-tront. Ezek rendszerteljesítménye 300 kW, körülbelül 408 lóerő, emellett 600 Nm forgatónyomaték gondoskodik a már-már sportos menetteljesítményekről. Az e-tronnak ugyanis kevesebb, mint hat másodperc elég a 100 km/h eléréséhez álló helyzetből, ráadásul ez teljesen más érzés annak köszönhetően, hogy a maximális forgatónyomaték 250 ezredmásodperccel a menetpedál megtaposása után rendelkezésre áll. Magyarul sokkal gyorsabbnak tűnik, mint hat másodperc.

Persze SUV mivoltát nem tudja megtagadni, a tempós kanyarokban lefelé kívánkozik az ívről a nagy tömeg, viszont ellenpontozza ezt a feszes futómű. Így persze érzékenyebb az úthibákra főleg a hatalmas könnyűfém keréktárcsákkal, ám mégsem túl rázós élmény a „macskakő”, többnyire csak távoli puffanásnak tűnő hangok utalnak rá, hogy egy keresztbordán vagy kátyún hajtottunk át. Érdekesebb azonban a fékenergia visszanyerés. Ezt ugyanis három fokozatban a vezető is állíthatja a kormánykerékről vezérelve.

A három szint közül a legalacsonyabb során az e-tron gázelvételre tolóüzemi fékezőnyomaték nélkül, szabadon gördül, avagy „vitorlázik”. A legmagasabb fokozatban viszont a gázelvételkor erőteljesen fékez, így a fékpedálhoz hozzá sem kell érni.

Mindezek mellett természetesen a quattro összkerékhajtás és állítható futómű is alapáron jár az autóhoz. Utóbbi hét üzemmódot kínál a rendkívül takarékostól a kényelemre hangolton át a kimondottan sportosig. Bár nem terepre termett, azért szabadidő-autóként a szabadmagasság megemelése is lehetséges 35 milliméterrel, hogy az egyszerűbb földutakon is könnyen boldoguljon.
Hirdetés

Végül csak az a nagy kérdés marad, hogy mekkora a hatótávolsága. Nos, a gyári mérnökök szerint 400 kilométer (WLTP szerint), ami a valóságban inkább 300 km, nagyon odafigyelve pedig 350 kilométer. A menetpróba során egy közel 180 kilométeres kört tettünk meg érintve a Visegrádi hegység és a Pilis látványos és élvezetes útvonalait, amely során csak autópálya tempónál csökkent látványosan a hatótáv. Más útszakaszokon a rekuperáció folyamatosan „visszatöltötte a kilométereket”, márpedig a legtöbb „városi terepjáró” egy nap alatt bőven 180 kilométer alatti távokat tesz csak meg. A feltöltés pedig többféleképp is történhet. A 230 voltos háztartási csatlakozóról 2,3, míg egy gyorstöltővel, 400 V feszültségű, háromfázisú csatlakozásról akár 11 kW teljesítménnyel. Utóbbi esetben 8 óra alatt teljesen feltöltődik. A később érkező és extraként rendelhető, 22 kilowattos töltőrendszerrel pedig gyorsítható lesz majd a folyamat. De persze ott a villámtöltés is, amihez már itthon is van 75 kW-os is.
Audi e-tron (95 kWh) - műszaki adatok
Motor
Teljesítmény [LE] 150
Nyomaték [Nm] 600
Akkumulátor
Típus Lítium-ion
Kapacitás 95 kWh
Töltés idő (AC töltőről - konnektor/Type2) 42/8 óra
Menettulajdonságok
WLTP hatótáv 400 km
Gyorsulás (0-100 km/h) 5,7 s
Végsebesség 200 km/h

Az új Audi e-tron természetesen a biztonsági felszerelések terén is hozz azt a magas színvonalat, ami az Audi többi típusában elérhető és már a márkakereskedésekben is ízelítőt kaphatnak az érdeklődők az autózás jövőjéből. Legalábbis, ahogy most a legtöbben elképzelik a jövőt. Aki pedig vásárolni is szeretne, legalább 28 096 210 forinttal készüljön, mert innen indul az e-tron ára, amely egyelőre egyetlen teljesítményszinttel kapható.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.03.25. at 09:36
    Permalink

    Az e-tron tipikus példája annak, hogyan kell tudatosan rosszabb formát készíteni, mint amilyenre képes az autógyár, hogy visszafogja az eladásokat. Ha ez úgy nézne ki, mint a Q8, az audinál hosszabb várólista lenne mint a teslanál. Olyan ez a kocsi mint egy alap Q5. Jelemtelen. A belső pedig már-már elavult.

      • 2019.03.25. at 12:35
        Permalink

        Igen 2L, és tisztában is vagyok vele, csak valamiért egy sikerült. Nem néztem át mielőtt rányomtam az enterre. Úgy tűnik az írásomból, hogy nem tudom? Neked viszont szakadt volna anyádba a fejed.

        • 2019.03.25. at 13:07
          Permalink

          A szó, amit kerestél, a jellegtelen, csak alapvető kifejezésekkel sem vagy tisztában.
          https://wikiszotar.hu/ertelmezo-szotar/Jellemtelen

          Nem csak fogalmatlan vagy, hanem mérhetetlenül tahó is, de lagalább büszke vagy, de majd elmúlik. Akinek több jutott a sorbanálláskor, mint egy éticsigának, az nem keveri bele a vitába a másik szülőjét, te gyökér. Az autóra ugyan nem, rád viszont teljes mértékben igaz, amit írtál.

          • 2019.03.25. at 16:48
            Permalink

            Tipikus béemwés…😁

          • 2019.03.25. at 17:35
            Permalink

            Elnézést! Tényleg rosszul használtam idáig ezt a szót. Köszönöm a felvilágosítást!

  • 2019.03.31. at 12:28
    Permalink

    “Jelenleg már messziről felismerhető a legtöbb tisztán villanyhajtású modell és eléggé megosztó a formaviláguk. ”

    Vajon melyik típusra gondolt a költő? A jelenleg futó villanyautók többségének formaterve alig tér el a benzinesekétől – kivéve Tesla, nyilvánvalóan. A Kona, Niro, alig különbözik a benzinestől. Ionic? A hibridek ugyanígy néznek ki, csak a hűtőmaszk más. A Leaf ugyan önálló modell, de szemből kiköpött Micra, hátulról pedig a lámpái a Juke-ra hajaznak. E-Golf? Ugyanaz a kasztni, mint a többi modell. Hirtelenjében a BMW i3-asa ugrik be, az valóban feltűnően más, mint a többi modell. Lehet még az i-Miev, C-Zero, Ion hármason rugózni, de bármilyen meglepő, az eredete egy japán belpiacos Mitsubishi kei car, ami benzinmotoros, és ugyanígy néz ki. Tehát nem az elektromos hajtás miatt lett ilyen a külseje.

Vélemény, hozzászólás?