Bejön a nagy kuffer? Megmondjuk, hol a legolcsóbb

Kompakt szedánok ár-összehasonlítása

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mi állítólag limuzinkedvelő piac vagyunk, s ha már a Hyundai Elantra személyében új jövevénnyel bővült a kör, nézzük, melyik a legnagyobb, a legjobban felszerelt, a legolcsóbb vagy a legdrágább.

Voltak régen a kisautók, a nagyobbak és a nagyon nagyok, ma viszont megszámlálhatatlan kategóriát képviselnek a friss modellek, amelyekkel tucatnyi új, nem feltétlen létező piaci rést tömködnek a gyártók befele (lásd crossover-coupe). De tekintsünk el a divatos karosszéria-formáktól, és foglalkozzunk a lépcsős háttal, a kétterű közlekedési eszközzel, a szedánnal, a limuzinnal, mert egyrészt mifelénk állítólag sokan kedvelik a nagy puttonyt, másrészt itt a szegmens új fiúja, a Hyundai Elantra, hát nézzük, mit tud a koreai négyajtós az európai és japán konkurenciával szemben. Az elegáns, kupés tetőívű Elantráról megtudtuk, hogy egyetlen motorral, 1,6 literes, 132 lóerős benzinesként rendelhető egyebek mellett széria ESP-vel, 6 légzsákkal, légkondival, ködlámpával, hifivel, bőr multikormánnyal, 4 elektromos ablakkal és fedélzeti számítógéppel, azaz egyáltalán nem mezítlábasan és 5 év garanciával, akciós áron 4,59 millió forintért. Tesztautónk persze a legmagasabb, Style felszereltséggel kényeztetett, ráadásul a 17 colos alufelnit, tolatóradart, tempomatot, szövet/bőr kárpitozású, a vezető oldalán elektromos állítású, elöl-hátul fűthető ülést, kétzónás digitklímát, esőérzékelőt soroló ellátmányt az importőr még megfejelte egy feláras napfénytetővel és egy 6 fokozatú automata váltóval, így viszont - metálfényestül - már korántsem olcsó, 6,36 milliós limuzinról van szó.
Milyen ez az ár - vészes, versenyképes, netalán kedvező? Úgy vágtunk a konkurencia-mustrába, hogy a metálfényt és a tetőablakot „dobtuk”, a félbőr kárpithoz, az elektromos ülésállításhoz nem, a hátsó ülésfűtéshez nem, az automata váltóhoz, a benzinmotorhoz és a tolatóradarhoz viszont próbáltunk ragaszkodni. 17-es helyett a 16 colos alufelnit is elfogadtuk. Ha valaki hiányolná a Fiat Lineát, benzinesként (1,4, 77 LE) ezen a meccsen alulmotorizált, automata váltót pedig a gázolajos sem kínál, ellentétben mással... Az Elantra-mérce 5,94, kerekítve 6 millió forintos, nézzük a felhozatalt:
Kompakt szedánok összevetése lehetőleg benzinmotorral, automata váltóval és a Hyundai Elantra gazdag, Style felszereltségi szintjének megfelelően konfigurálva
modell hossz (mm) raktér (l) LE/Nm 0-100 (mp) l/100 km ár (Ft)
Chevrolet Cruze 1.8 aut. 4597 450 141/176 11,1 7,4 5 624 000
Ford Focus 1.6 aut. 4534 475 125/159* 11,0* 6,0* 6 378 000
Honda Civic 1.6** 4545 389 125/152 10,5 6,7 5 129 000
Hyundai Elantra 1.6 aut. 4530 485 132/161 11,6 7,0 5 940 000
Mazda3 2.0 aut. 4580 430 150/187 10,6 7,6 6 139 900
Mitsubishi Lancer 1.8 CVT 4570 400 140/176 11,5 7,3 6 550 000
Opel Astra Classic III 1.6 Easytronic 4587 490 115/155 12,7 6,2 5 313 000
Renault Fluence 1.5 dCi EDC 4618 530 110/240 11,5 4,4 4 890 000
Suzuki SX4 Sedan 1.6 aut. 4510 515 120/156 12,3 6,6 4 790 000
Toyota Corolla 1.6 M/M 4545 450 132/160 12,0 6,2 5 570 000
Volkswagen Jetta 1.4 Tsi DSG 4644 510 122/200 9,8 6,0 6 796 000

* a kéziváltós modell adatai
** manuális váltóval

Amint az látható, törekvéseink ellenére két kakukktojás mégiscsak beférkőzött: az egyik a Honda Civic, amely kéziváltós ugyan, de a Lineával szemben elég erős, a másik meg a Renault Fluence, amely csakis dízelként kombinálható automatával, ám még így is bőven állja a sarat, sőt. Sőt, konkrétan az egyik legolcsóbb a mezőnyben, ugyanis a kívánt extrákat nem csak a legmagasabb, Privilege, hanem már Exception kivitelével megadja. Automatája duplakuplungos szerkezet, ellátmánya kiváló, hossza és csomagtartója a legnagyobb, fogyasztása - turbódízel lévén - messze a legalacsonyabb. Akár ki is nevezhetjük győztesnek, de azért lássuk, a többiek miként viszonyulnak a felállított kritériumrendszerhez.
Folytassuk a sort a Hondával: a kifutó Civic négyajtósa itthon már csak egyféleképp kelleti magát, de mind technikájával és felszereltségével (széria pl. a xenon is), mind árával versenyképesnek mondható. Csomagterének befogadóképessége mondjuk jóval szerényebb az átlagnál. Csöppet kilóg még a Mazda3 Sedan, mert csak kétliteresként ad automata váltót. Ára nem alacsony, fogyasztása gyárilag magas, a felszereltsége bezzeg gazdag.
A további három japán, de az összes megméretett közül nem meglepő módon a Suzuki a legolcsóbb, az SX4 Sedan GS aut. mondhatni, csak jelvényével, presztízsben marad le a többiektől. Esetleg még csupán magasságában állítható kormányával. A másik kettő különmeccsét a Toyota MultiMode-os (robotváltós) Corollája nyeri a Mitsubishi CVT-s (fokozatmentes automata) Lancer Sedanját verve, mégpedig azon egyszerű oknál fogva, hogy olcsóbb (plusz öblösebb a raktere). Utóbbi borsos áráért cserébe pl. 18-as könnyűfém kerekeket és prémium hifit is nyújt.
Az Elantra koreai kollégája, a Chevrolet Cruze a legmagasabb, LTZ+ szinten lép a ringbe olyan extra extrával is, mint a bőrkárpit, a „maradék” német triumvirátusból pedig egyértelműen az Opel Astra a „más”, hiszen ez a típus nem a legújabb, csak a Classic III, a szokást igénylő Easytronic robotváltóval. De legalább jóval olcsóbban a prémiumos Volkswagen Jettánál és a 4 ajtós Ford Focusnál. Előbbi az egyedüli a ligában a turbós, nyomatékbajnok benzinmotorjával, ahogy 7 sebességes duplakuplungos váltója is a legjobb a kategóriában. Ára viszont - Highline-ként és az áhított ellátmánnyal - már igen húzós, úgy 2 millióval magasabb az SX4-hez és a Fluence-hoz képest. Az új Focus Sedan Titanium is a drágábbak közé sorolható.
Hirdetés
Összegzésképp bátran kijelenthető, hogy a Hyundai Elantra 1,6 literes, automata váltós verziója csúcsfelszerelten a középmezőnyt erősíti, más kérdés, hogy színesebb motorpalettával még jobb lenne a helyzete a kompakt szedánok piacán.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 06:34
    Permalink

    Ízlésről hülyeség vitatkozni, mert mindenkinek más tetszik, tehát nem lehet kijelenteni, hogy ez vagy az szép, a másik meg csúnya. Nekem pl. tetszik a VW Jetta, és a Skoda Octavia is (még akkor is, ha az Octavia nem klasszikus sedan). És mivel az autót műszaki tartalommal és külsővel együtt kell értékelni, ezért én ha választhatnék, akkor valószínűleg először a Jettat aztán az Octaviat választanám. Persze ebben talán benne van a presztízs is.
    Ami nekem nem tetszik az az SX4 sedan, az a legtöbb embernek nem jön be, de biztos van olyan is, akinek meg az maga a gyönyör.

  • 2017.10.31. at 06:34
    Permalink

    Hmm..itt ugy látszik mindenki a számokat nézi de ha az esztétikumról is esne 1-2 szó szinte hihetettlen kimondani de a 2 koreai a nyerő a chevi és a hyundai …a többi valami szánalmasan néz ki mint pl a focus és az astra szedán is szerintem egyszerűen csúnya..és ehhez mérten az áruk is sok…hmm és a wolksvagen jetta is minden csak nem szép ..ami a polonak jól áll az a jettánál gagyi..és a sokak által emlegetett octavia …ugyan tisztességes méretű autó de minden csak nem szép tulajdonképp az évek alatt csak a lámái válltoztak semmi újító szellem nincs a dizájnban…lehet ezen vitatkozni de a jetta és társai baromi unalmas slampos autók..hiába a viszonylag jó müszaki tartalom !!!

  • 2017.10.31. at 06:34
    Permalink

    Jó ez az összehasonlítás, és azt is értem, hogy a tezstelésen lévő Elantra volt a mérce, ezért kellett az automata váltó. Véleményem szerint Magyarországon ebben a kategóriában nagyon kevesen vesznek automata váltós autót. Még a magasabb kategóriákban is inkább a kéziváltó dominál.

  • 2017.10.31. at 06:34
    Permalink

    Egyetértek,de ha úgy nézzük,az Octavia nem nevezhető szedánnak a hagyományos értelemben,mert 5 ajtós.Gondolom ezért maradt ki az összehasonlításból.De ugye nem muszáj ragaszkodni a szedán karosszériához,így már igenis komoly ellenfél az Octavia.

Vélemény, hozzászólás?