Iszik, vagy vezet? Amerikában hamarosan az autók szabhatnak gátat a kettő kombinációjának!
A tengeren túl ismeretlen a zéró tolerancia fogalma, ezért sokkal nehezebb megállapítaniuk a sofőröknek, hogy alkalmasak-e a járművezetésre: sokszor csak az igazoltatás során derül ki, hogy a sofőr többet ivott a kelleténél. Ezt a problémát egyszerűsítené le az új autókba kötelezően beépítendő alkoholszonda, ami lehetetlenné tenné, hogy arra alkalmatlan állapotban, magas véralkohol-szinttel vezessenek a sofőrök.
A helyi hatóságok szerint ez a megoldás akár 9 400 halálesetet is megelőzhetne évente, figyelembe véve, hogy 2019-ben 10 142 esetben volt 0,8 ezrelék feletti a balesetet okozó sofőr véralkohol-szintje.
A javaslat nem tér ki arra, hogy pontosan milyen módszerekkel kell majd az autónak megállapítania a sofőr ittasságát, ahogy azt sem, hogy mire számíthatnak, akik kijátsszák a rendszert, és mégis ittasan vezetnek. Már most is léteznek az alkoholszondák mellett egyéb eszközök is, például szemmozgást, reakcióidőt és reflexeket figyelő szenzorok, amelyek sikerrel szűrik ki a vezetésre alkalmatlan sofőröket akkor is, ha nem feltétlenül alkoholos befolyásoltság alatt próbálkoznának, vagy valamilyen módon kijátszanák a szondát. Ezeket a részleteket a javaslat elfogadása után tisztáznák a törvényalkotók az autógyártókkal egyeztetve. Ha elfogadják a javaslatot, akkor három éven belül válna jogerőssé, de további három év türelmi időt kapnának a gyártók a felkészülésre.