Hagyományosabb Porsche arcot kapott a Taycan a frissítéssel
A fényszórók is hordozzák a megszokott Porsche jegyeket
Éjjel is jól látják majd a Taycan mögött haladók, hogy mivel van dolguk
A Taycan a Porsche első tisztán elektromos modellje, amelyet háromféle különböző karosszériaváltozatban vihetnek haza a vásárlók. A sportlimuzin mellett egy crossover és egy sportkombi változat is elérhető. A Taycan most ráncfelvarrást kapott, amellyel egy hagyományosabb Porsche-küllemet vett fel. Ennek fő oka szerintem, hogy az első fényszórók alatt található légbeömlő már nem ér össze a fényszóróval az alapmodellen, ám ennél jóval több az apró változás. Szögletesebb, merészebb lett a forma, több az apró ív, illetve a hátsó fényhíd külleme is teljesen megváltozott. A különböző karosszériaváltozatok méretei szinte teljesen változatlanok maradtak. Érdemes viszont szót ejteni a Turbo névre keresztelt - ám érthető okokból valódi turbóval nem rendelkező - erősebb verziókról, amelyeket jobban el kívántak különíteni a dizájnerek az alapmodelltől, ezért ott megmaradtak a fényszórók alatt a függőleges, sötét csíkok. Így lényegében két, különböző frissített külsőt jelent a ráncfelvarrás.
A Cross Turismo változat a legmagasabb Taycan, ám még az is alacsony, Porsche-szerű sziluettet kapott
Elölről és hátulról sem a "crossoversége" a legmarkánsabb jellemzője
A külső módosítások jelentős része azonban nem csak esztétikai újítás, minden részletében az autó optimalizálására törekedett a mérnökbrigád. Tipikus példa ez a modell arra, hogy nem csak az autó akkucsomagjának növelésével lehet jelentősen nagyobb hatótávot elérni. A Taycan Turbo ugyanis 467 kilométerről 630 kilométerre növelte az egy töltéssel megtehető távolságot, ami 34 százalékos növekedés, ebből pedig mindösszesen 14 százalékot köszönhet a 93,5 kilowattórásról 105 kilowattórásra növelt, egyben hatékonyabb akkucsomagjának. A maradék 20 százalékot a hatékonyabb hajtásláncnak, az átprogramozott vezetési módoknak és erősebb rekuperációnak, illetve a karosszéria optimalizálásának köszönheti az újdonság, ez utóbbi alatt a gördülési ellenállást, az aerodinamikát és a tömegcsökkentést kell érteni. A legnagyobb hatótávra képes Taycan változat azonban még ennél is jelentősebb, a WLTP szabvány szerint 678 kilométeres hatótávra képes. Ráadásul a fogyókúra a mérnökök állítása szerint nem is ment a vezetési élmény és a komfortérzet rovására, sőt! Az új akkucsomagtól, az új hátsó villanymotortól, illetve a karosszéria módosításaitól annyival könnyebb lett a Taycan, hogy még extra kényelmi funkcióknak is szánhattak értékes kilókat a tervezők. A végeredmény a Taycan Turbo esetében 29,5 kilónyi csökkenés és 14,5 kilónyi növekedés, ami együttvéve 15 kilogrammos optimalizálást jelent.
Alapáras lett a légrugós, állítható futómű
Ennyit emelkedik az autó minden ajtónyitáskor, hogy kényelmesebb legyen a be- és kiszállás
Az újdonságok része az alapáras légrugózás, amely egyszerre szolgálja a kényelmet és a sportos vezetési élményt: ahelyett, hogy a mérnökök egyensúlyoznának a két felhasználási mód határán az acélrugók beállításával, innentől a helyzetnek megfelelő beállítással a sofőr döntheti el, hogy éppen milyen visszajelzésre és kényelemre van szüksége. Feláras extraként aktív felfüggesztés is kérhető, ez a megoldás menet közben, automatikusan reagál az útviszonyokra, a kanyarokra, a gyorsításokra és lassításokra, ezáltal mindig a helyzethez tökéletes futómű-beállítást, tehát a lehető legjobb tapadást biztosítja. Ez a funkció az autó dőlését is korrigálja a kanyarokban a légrugók különálló, egymástól független állításával, ugyanígy a gyorsításokkor és a fékezésekkor is kompenzálja a karosszéria előre-hátra billenését. A karosszériával kapcsolatos kényelmi újítások sorát bővíti, hogy innentől az összes ajtó soft-close funkciót kap, a beszállást pedig a légrugós rendszer a Taycan megemelésével segíti, hogy ne kelljen annyira alacsonyra ülni. Kényelmi funkciónak számít továbbá a jóval komolyabb töltés is, az új Taycan már akár 320 kilowattos villámtöltésre is képes, amellyel akár 18 perc alatt képes 10 százalékról 80 százalékra töltődni.
A műszerfal elegáns, dizájn terén jól hozza az elődök büszke hagyatékát
Letisztult, mégis rengeteg, hasznos információval szolgál a műszeregység, könnyen kezelhető az infotainment rendszer
A töltést, illetve az akkucsomag állapotát a beltérben innentől még könnyebb követni, megújul ugyanis a digitális műszeregységen az információk elrendezése, illetve a grafikák is. A kárpitopciók közt új bőrborítás, illetve a mikroszálas, részben újrahasznosított, Race-Tex szövet is elérhetővé válik. A Taycan rendszere továbbá Apple Carplay+ szolgáltatással is kiegészül, illetve az autó fedélzeti rendszere streaming opciókkal is bővül, hogy az utasok akár menet közben is tudjanak filmezni.
Csak bizonyos betekintési szögekből látszik az anyósülés előtti képernyő, hogy a szórakoztató tartalom ne terelhesse el a sofőr figyelmét
A klímát is érintőképernyő vezérli, ráadásul mindkét sorban
A moziélményt hátul két, a fejtámlák mögött elhelyezett képernyő biztosítja, az anyósülésen ülve pedig a műszerfalon található, harmadik kijelző szolgáltatja a műsort. Ez a képernyő azonban csak bizonyos betekintési szögekből látható, a sofőr hiába néz oda, nem látja a műsort, hogy az ne terelhesse el a figyelmét.
Még mindig nincs vége a képernyők sorának: a hátul utazók is hatalmas tableteket kaptak maguk elé
A helykínálat már inkább csak az első sorban bőséges
A helykínálat értelemszerűen nem változott, ahogy az autó kényelmi színvonala is leginkább a már említett légrugózás, soft-close és beszállást segítő rendszer miatt javult. Éppen ezért, hiába a kiváló anyagminőség és a szórakoztatórendszer a második sorban, a Taycan hátul továbbra sem kínál fejedelmi térérzetet. Mondjuk nem is erre való. Ennek ellenére a tárolóhelyekre aligha lehet panasz, hátul változattól függően 366 és 446 liter közötti csomagtartót kapunk, elöl pedig további akár 80 literes frunk lapul.
A tárolóhelyek mennyiségével továbbra sem lesz probléma
Újdonság továbbá a kormányon található módválasztó közepén egy érdekes gomb, már persze a Sport Chrono csomaggal rendelt autókon. A Push To Pass névre keresztelt, motorsportból eredő funkció pontosan az, amit a neve is sugall. A gomb megnyomása után extra teljesítmény érhető el, pontosan 10 másodpercig, amelyet a műszerfalon visszaszámlálás formájában jelez ki az autó, amíg trt a móka. Érthető okokból ez a funkció nem mindig elérhető, ezt is a digitális műszeregységen ellenőrizhetjük az aktiválás előtt.
A csodagomb, ami extra teljesítményt ad
Az apróbb részletekből is árad a minőségérzet
Íme a műszerfal egyetlen analóg hatást keltő műszere
Természetesen a kormánykerék bal oldalán található az indítógomb
A stilizált Porschét formázó kulcs sem maradhat el
Azt sajnos nem tapasztalhattuk meg a hajón amelyen az autót leleplezték, hogy mennyire érezhető az erőtöbblet a valóságban. Ellenben megtudtuk, hogy milyen teljesítményszinteken érhető el a frissített Taycan. Egyedül a 408 lóerős alapmodell nem rendelkezik összkerékhajtással, ám ezt a hajtásláncot a crossover változat nem kapja meg, helyette egy 435 lóerős, mind a négy keréken tekerő verzióval indul a kínálat. A sportlimuzin esetében a 4S változat 544 lóerős teljesítményt jelent, míg a rövidebb 4S változatok 598 lőerőt kínálnak. Mindhárom karosszériaváltozat esetén elérhető a 884, illetve a 952 lóerős Turbo és Turbo S, ám az 1034 lóerős Turbo GT csúcsváltozat ismét a sportlimuzin kiváltsága. A hazai árak még nem nyilvánosak, azt viszont már megtudtuk, hogy a fotókon is látható, a bemutatón kiállított, 598 lóerős 4S Cross Turismo változat 126 400 eurótól indul majd Németországban, ami nagyjából 50 millió forintnak felel meg.
Modern és elegáns, akárcsak a bemutató helyszíne: az autót a Moldván hajózva leplezték le