Balesetveszélyes kütyük az autóban
Az autósok ötöde menet közben nyomkodja a navigációt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyre több eszköz vonja el a figyelmet a vezetéstől. A Genertel felmérése szerint a hifi és a telefon után már a GPS és a tablet is a főbb veszélyforrások között szerepel.
A technikai eszközök folyamatos fejlődése egyfelől egyre biztonságosabbá teszi a járműveket: a gyártók egyre több olyan alkalmazást építenek be az autókba, amelyek jelentősen növelik az autók menetbiztonságát. Ezzel párhuzamosan azonban az utastérben egyre több olyan elektronikus eszköz jelenik meg, amelyek a vezető figyelmét elvonva adott esetben komoly balesetek forrásai is lehetnek. A Genertel felmérése ezen a téren vizsgálta az autósok szokásait. Nem meglepő módon a leggyakrabban az immár hagyományosnak számító eszközök: az autó zenelejátszója, illetve a mobiltelefon vonja el a leggyakrabban a sofőrök figyelmét a vezetéstől. Az autósok csaknem fele nyilatkozott úgy, hogy a hifiberendezés kezelése vezetés közben már vonta el valaha a figyelmét (ötödük esetében ez rendszeres is), míg a kihangosító vagy headset nélküli mobiltelefonálást 22 százalékuk vallotta be (8 százaléknál ez rendszeres szokásnak is számít).
Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy a GPS-készülék immár szorosan felzárkózott a mobiltelefon mögé. Az autósok 18 százaléka a címek beállítását is menet közben végzi el, ami az esetek többségében akár fél percre is elvonhatja a figyelmet a vezetéstől. Ennél is veszélyesebb gyakorlat üzenetek olvasása vagy írása, ami az okostelefonok elterjedésével nem csupán sms, hanem hosszabb lélegzetű üzenetek írását is jelentheti e-malben vagy chaten (az autósok 12 százaléka esetében már előfordult ilyen tevékenység a volán mögött).
Fontos tudni, hogy a KRESZ nem csupán a mobiltelefonálást tiltja vezetés közben, hanem minden olyan tevékenységet, amelyek a vezetéshez szükséges képességeket korlátozzák. A jogszabályi tiltás azonban önmagában nem hatékony, ha nem kíséri hatékony hatósági ellenőrzés. A megkérdezetteknek mindössze 4 százaléka állította, hogy valaha rendőr intézkedett vele szemben ilyen ok miatt. Visszatartó erő lehet ugyanakkor az is, ha egy bekövetkező balesetnél a járművezető gondatlan magatartását súlyosító körülményként veszik figyelembe.
„Figyelmetlenségből bekövetkező balesetet legtöbbször utolérés, illetve sávelhagyás okoz" – magyarázza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. "Ezen kívül könnyen balesetveszélyes helyzetet teremt a sebesség jelentős ingadozása, illetve az index használatának ilyenkor nagyon gyakori elmulasztása is. A legsúlyosabb következmény a személyi sérülés lehet, ám az egyszerű anyagi kárral járó helyzetek is súlyos problémát jelenthetnek, hiszen a saját autóban keletkezett kárt az autósok 80 százaléka saját zsebből kénytelen fizetni. A hazai személyautó-állomány ekkora hányadára ugyanis sem teljes körű cascót, sem a járművek ütközésekor térítő törés, vagy minicascót sem kötnek tulajdonosaik."
A figyelmetlenség további okai
A Genertel egy korábbi felméréséből az is kiderült, hogy nem csupán az elektronikus eszközök használata vonja el a sofőrök figyelmét a vezetéstől. Az akkori adatok szerint a válaszadók pillanatnyi figyelmetlenségét leggyakrabban a padlóra leeső, vagy a kesztyűtartóban vagy a táskájukban lévő tárgyak utáni kutatás (46%), illetve az étkezés (35%) okozza. Szintén igen gyakran okoz pillanatnyi figyelmetlenséget a veszekedés (14%) és a dohányzás (7%) is.
Nem véletlen, hogy a Subaruk navigációja menetközben nem használható, csak állóhelyzetben lehet címet keresni, beírni, stb. Erre is kellene a prémium márkák gyártóinak gondolnia! Nem csak telenyomni a kocsikat elektronikus szuperkütyükkel, hanem azok biztonságos kezelésére is gondolniuk kellene. Ez is hozzátartozik a gyalogos védelemhez, gondoljunk csak egy navigációt menetközben programozó autóvezetőre, aki pl. egy zebrához közelít vagy egy iskola előtt halad el.
Mit lehet itt mondani, minden kütyüt, gombot betiltani! Én csak tudom! 😉