A Model 3-ak is érintettek a vizsgálatban
A Tesla talán legfontosabb ismertetőjegye (azon kívül, hogy elektromos autókat gyárt) az, hogy fejlett önvezetési funkciókkal rendelkezik. Persze mint sok egyéb esetben, itt is nagyobb a gyártó által ígérgetett színvonal, mint ami aztán végül megvalósul, mert egy-egy koncepció erejéig, vagy néhány konkrét útszakasz esetében könnyedén megmutatják, hogy szinte teljes mértékben magától megy a kocsi, csak aztán ez nem mindig kerül át a sorozatgyártású változatokba, vagy ha mégis, akkor csak jól felfestett útszakaszon működik tökéletesen. Ettől függetlenül persze valamilyen szinten a legtöbb esetben alkalmazható az Autopilot, csak nem tud annyit, mint amennyit "robotpilóta" elnevezése sugallna - inkább a más kocsikban is megtalálható adaptív tempomat és sávtartó asszisztensek fejlettebb változata ez.
Ahogy egyre több ilyen autó kerül az utakra, nem meglepő, hogy egyre több ezek közül balesetet is szenved. Az emberi hiba által, esetleg gondatlanságból okozott baleset már nem egy új jelenség, az események jogi elbírálása régen ki van dolgozva, de az önvezető autók incidensei új terepnek minősülnek. Az autógyártók úgy hárítják magukról a felelősséget, hogy valamilyen módon elvárják a sofőrtől, hogy az úton tartsa a szemét, a kormányon pedig a kezét, és közbelépjen, ha kell. A legtöbb autóban például csak akkor működik az önvezetés, ha fogjuk a kormányt, vagy ha szemünkkel az utat pásztázzuk, ezek nélkül az önvezetés leáll.
Balesetet szenvedett egy Tesla - mint ahogy szinte bármilyen más autóval is előfordul. A kérdés: az Autopilot hibája volt, vagy a sofőré?
Persze van, hogy még ez sem elég: a rendszer hibájára főleg akkor lehet gyanakodni, ha több baleset is hasonlít egymásra. A National Highway Traffic Safety Administration (nemzeti autópálya-forgalmi biztonsági iroda) az Egyesült Államokban 2018 januárja óta 11 olyan esetet jegyzett fel, amikor Teslák ütköztek megkülönböztető jelzésű járművekkel. Ezek összesen 17 sérülthöz és egy elhunythoz vezettek, írja a
Carscoops. Ezek nyomán az NHTSA a 2014 és 2021 között készült Tesla Model 3-ak, S-ek, X-ek és Y-ok fedélzeti rendszerét szeretnék felülvizsgálni, a Reuters szerint ez 765.000 autóra vonatkozhat.
"Az érintett járművekről mind bebizonyosodott, hogy az Autopilot vagy a forgalomfigyelő adaptív tempomat üzembe volt helyezve a balesethez vezető pillanatokban" - nyilatkozta az NHTSA. Az említett 11 eset közül a legtöbb éjszaka történt, amikor a megkülönböztető jelzésű járművek éles fényei közvetlenül, vagy más tereptárgyakról, útjelzésekről visszaverődve megzavarhatták a Teslák érzékelőit. A vizsgálat célja az, hogy a szervezet megállapítsa, pontosan mi okozhatta a baleseteket, ezért az Autopilot teljes technológiáját kielemzik. A vizsgálat eredménye egyrészt hasznos lehet majd az önvezető funkciók továbbfejlesztésében, másrészt alapul szolgálhat későbbi bírósági ügyekben is, amikor az önvezető autók további hasonló baleseteket szenvednek.