Az ünnepelt és az ünnepelendő – egy újabb japán-koreai meccs

Összehasonlító teszt: Hyundai Elantra 1.6 CRDi és Toyota Corolla 1.6 VVT-i automataváltóval

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egységesen a legmagasabb felszereltséggel és automataváltóval mérkőztettük az idén frissült Hyundai Elantrát és Toyota Corollát.


Egy stílus, két megközelítés. Átfedéssel járt nálunk az idén 50 éves Toyota Corolla 11. generációja, egészen pontosan annak idén frissített kiadása és az ugyancsak idén ráncfelvarrott Hyundai Elantra. Mindkettő kompakt szedán, mondhatni nagypapautók, pláne automataváltóval, amivel szintén mindketten büszkélkedhettek. De valójában mindkét modell több volt annál. Az Elantra meglepően kecses, igazi uniszex forma, a Corollában pedig némi macsósság is felismerhető, legalábbis a megjelenésében.
Hirdetés

Egy kicsi többlet itt, egy kicsi ott. Már a külső méretek is elárulják, hogy a két autó közül melyik miben nagy. A Corolla 5 centivel hosszabb, ez meg is jelenik hátsó lábterénél, az Elantra szélesebb (kemény 2,5 centivel), ez pedig látszik belterében is. A Corolla továbbá 1,5 centivel magasabb, így üléseit is magasabbra szerelhették, ami javít a ki-beszállási kényelmen. A tengelytávok és lényegében a csomagterek is egyező méretűek, bő 450 literesek, minimális előnye itt az Elantrának van.
Hyundai Elantra vs. Toyota Corolla - méretek
Hyundai Elantra Toyota Corolla
Hosszúság (mm) 4570 4620
Szélesség (mm) 1800 1775
Magasság (mm) 1450 1465
Tengelytáv (mm) 2700 2700
Csomagtér (l) 458 452
Menetkész tömeg (kg) 1345 1325
Megengedett össztömeg (kg) 1900 1795

Sok múlik a rendelésen. A bézs belsejű Elantra mellett a fekete belterű Corolla sokkal komorabbnak, ridegebbnek mutatkozott, pedig az is kérhető barátságosabb, melegebb árnyalatú belsővel. Az anyagminőség egy hajszálnyit a japán márka, amúgy török gyártású limuzinjában a jobb, de nem nagyon érheti kritika koreai vetélytársát sem. De hiába az anyagminőség, az Elantra annyival légiesebb belül, hogy mégis jobb a hangulat ott. Nem csak a világos kárpit miatt, a Corolla műszerfala zavaróan a sofőrre és az elülső utasra nő. Bezzeg hátul, ott egyértelműen a Corolla nyer, ott már feleslegesen tágas az amúgy teljesen sík padlójú, akár három felnőttnek is elegendő üléssor előtti lábtér. Az Elantrában már van padlódudor, de a kardánboxban légbefúvó is. Mindkét - egységesen csúcsfelszerelt, azaz Executive - autóban volt pohártartós hátsó könyöklő, elöl-hátul palacktartósak az ajtózsebek, egész mély az első ülések közötti könyöklő rekesze, a Corollában fedeles a váltó előtti tároló.
Hyundai Elantra vs. Toyota Corolla - belső méretek
Hyundai Elantra Toyota Corolla
Belső szélesség elöl (mm) 1500 1495
Belső szélesség hátul (mm) 1480 1470
Belmagasság elöl (mm) 900-970 910-990
Belmagasság hátul (mm) 900 915
Hátsó lábtér 180 cm-es sofőr mögött (mm) 250 265
Ülőlap hossza elöl (mm) 520 520
Ülőlap hossza hátul (mm) 470 495
Csomagtér maximális szélessége (mm) 1400 1540
Csomagtér szélessége a kerékdobok között (mm) 1070 970
Csomagtér magassága (mm) 450-570 420-540
Csomagtér hossza (mm) 1030 1070
Csomagtér hossza üléshajtással (mm) 1850 1900
Raktérnyílás szélessége (mm) 1040 1020
Raktérnyílás magassága (mm) 430 460

Egyhatosok, de nagyon másként. Bár mindkét versenyzőnk 1.6-os és automataváltós volt, ráadásul egészen hasonló, (Elantra, Corolla sorrendben) 136 és 132 lóerővel. Hajtásláncukban mégis teljes mértékben különböztek. És itt jön a kemény felütése a párbajnak: a Hyundai közös nyomócsöves dízellel és hétfokozatú duplakuplungos automatával is szinte pont annyiba kerül (igazából hajszálnyit olcsóbb), mint a Corolla 1.6-os szívó benzinessel és CVT, azaz fokozatmentes automatával. Legalábbis akciós áron. A Hyundai esetén viszont nagyjából állandó az árkedvezmény, míg a friss Corollánál egyelőre nincs olyan.
Nagyon mást adnak. Menetdinamika és vezethetőség szempontjából - érzésre - nem lehet egy lapon említeni a két autót. A katalógusadatok alapján viszont alig van különbség, az Elantra 11, a Corolla 11,1 másodperc alatt ér álló helyzetből 100 km/órára. Viszont menet közben azt érezzük, hogy 300 Nm nyomatékával a Hyundai elképesztően nagyot tud lépni, míg a Corollában gázadásra elsősorban a motor egyáltalán nem halk felpörgését kapjuk, gyorsítást sokkalta kevésbé. A CVT váltó bizony megszokást igénylő, szokatlanul magas fordulaton dolgoztatja a motort, amúgy benzines mércével egészen takarékosan. Az összevetés eco körén a Toyotánál kereken 6, a Hyundai esetén viszont mindössze 4,7 literes átlag adódott, a valóságban pedig még ennél is nagyobb különbségre kell számítani. Az alacsonyabb fordulaton dolgozó Elantra minden helyzetben csendesebb is, mint a Corolla, aminek viszont hajszálnyit élénkebb a kormányzása. Meglepő, mert amúgy pont a Corolla valóbb a higgadt andalgásra, pontosabban a Corollával nem kellemes más, míg az Elantrával akár lehet élménydúsabban, dinamikusabban is autózni - jó érzéssel. Viszont mutatkozott előny a Corollánál is: gázreakciója azonnali és amúgy a CVT-vel túlérzékenynek is tűnik. Az elindulási hajlam tehát az első métereken jobb a Corollánál, utána érzésre viszont lelépi a Hyundai.
Hyundai Elantra vs. Toyota Corolla - műszaki adatok, árak
Hyundai Elantra 1.6 CRDi Toyota Corolla 1.6 Valvematic
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom (cm3) 1582 1598
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltó DCT/7 CVT/7
Teljesítmény [LE (1/min)] 136 (4000) 132 (6400)
Nyomaték [Nm (1/min)] 300 (1750-2500) 160 (4400)
Végsebesség (km/h) 195 190
Gyorsulás 0-100 km/h 11 11,1
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] 4,7/3,8/4,1 7,8/5,2/6,1
Tesztfogyasztás - eco kör (l/100 km) 4,7 6,0
CO2-kibocsátás (g/km) 109 142
Menetzaj 50 km/h-nál [dB(A)] 57 61
Menetzaj 90 km/h-nál [dB(A)] 63 67
Menetzaj 130 km/h-nál [dB(A)] 68 72
Alapár (Ft) 6 999 000 7 180 000
Tesztautó ára (Ft) 7 209 000 7 380 000

Mit tudnak éles helyzetben? Összevetésünket a mogyoródi Groupama Tanpályán[/url], illetve annak eco körén készítettük Kőrös András vezető instruktor segítségével. A helyszín adta, hogy megnézzük élesebb helyzetben is a tesztautókat. Fékezhetőség szempontjából is keményebbnek, direktebbnek bizonyult a Corolla, míg az Elantra fékpedálját jobban kellett taposni. Bár az Elantra sokkalta jobban tud menni, a Corolla bolondbiztosabbnak tűnt. Ennek oka az is, hogy száraz úton például nemigen lehetett úgy meghajtani, hogy az ESP-re szükség legyen, de nedves útfelületen is szinte előrelátó módon, egy hajszálnyit ügyesebben avatkozott be a menetstabilizálója, mint az Elantráé, ami az átlagot hozta. Melyik a nyerőbb? Ha a két autó közül választani kellene, nyilvánvaló, hogy a személyes preferencia, a használati mód dönthetne: városba még CVT-vel is sokkalta inkább a benzines való, míg hosszabb távokra egyértelműen a dízel a nyerő. Igaz, a Hyundai csendes és finom járású gázolajosa még 10 kilométer alatti, hidegindításos úton is tudott 6 literes átlagot hozni, tehát városban is abszolút jó partner. Ha az azonos árú és egységesen Executive tesztautókat nézzük, a Corolla hajszálnyit magasabb felszereltséget ad. Fényszórója automata reflektoros és LED-es (szemben a csúcs Elantra) xenonjával, van ráfutásos balesetveszélyre és sávelhagyásra figyelmeztetés, valamint táblafelismerő is benne. Utóbbiak az Elantrához felárért sem kaphatók. Kényelmi extrákból nagyjából azonosan gazdag csomagot adnak, igaz, az Elantrában például csak a sofőr ablaka automata vezérlésű, a Corollában mind. Garancia szempontjából a Hyundai a nyerő, 5 év kilométerkorlát nélküli ajánlata sokkalta jobb, mint a Toyota 3 év/100 ezer kilométerese. Ha a hajtásláncoktól eltekintünk, a két autó között gyakorlatilag csak ízlésbeli különbségeket láthatunk. Az Elantra tágasabb elöl, a Corolla hátul. Reálértékben a Corolla a drágább, hiszen benzines és automata Elantrát Executive szinten is kaphatunk 6,35 millióért. Ezért aztán hiába az 50 éves Corolla az ünnepelt, a Hyundai Elantra legalább annyira ünnepelendő, hiszen remek ajánlatnak számít, vetélytársához hasonlóan olyan kompakt (~4,6 méteres) szedán, ami már-már egy kategóriával nagyobbnak is eladja magát.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

20 thoughts on “Az ünnepelt és az ünnepelendő – egy újabb japán-koreai meccs

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Nevetséges a Totoya váltó-boxa…nagyon kispórolták a Hyundaihoz képest.Az meg végképpen nevetséges, hogy olcsóbb a dízel mint a benzines, no és ez az űrkorszakos Honda beütéses orr része a Totoyának…Egyébként elképzelem a „nagypapákat” ezzel a sportos Toyota kocsiba beszállva…ilyen felvágós felnivel, nem igazán nagypapás, nem értem mire céloz a cikkíró…hacsak nem a toyota múlt századi Daihatsu design műszarfalára…

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Korrekt meglátások. Te egy jóval igényesebb autós lehetsz, mint én – írhatnám úgy is, hogy „ínyenc”. Nekem ilyen „hiányosságok” valószínűleg nem tűnnének fel. A 323-as remek autó volt, szerintem az mindenképpen egy üdvözlendő dolog, hogy jó alapra építkeztek a Kiánál – de még mindig azt mondom, hogy a 323-asnak a Sephiához, az Mk1-es Rióhoz, esetleg a Shumához van köze. Szerintem a Ceratóhoz nincs – ettől függetlenül emlékeztethet a Mazdára sok ponton, és a békalámpásra is – ezt nem vitatom.

    Igen, a Ceratóhoz úgy tudom, csak 1.5-ös dízelt kínáltak(szerintem ez volt a Hyundai Accentben is) – a motorpalettát bővíteni kellett, hogy versenyképesek legyenek Európában. Az 1.4 CRDi valószínűleg Rio-örökség, az 1.6 pedig új fejlesztés. De a lényeg: Európának semmi köze a technikához. Chung Mong-Koo-ék annak a fejlesztését nem adták ki a kezeik közül, és milyen jól tették:)

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Jól érzem a kommentedet olvasva, hogy éltél/dolgoztál korábban az Államokban vagy Kanadában? Bár mintha ezt korábban már írtad volna, úgy rémlik.

    Ilyen volt, ugye?

    [url]https://www.google.hu/search?q=hyundai+excel+1984&client=opera&hs=CL7&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiTwriTj6rPAhVCPxoKHaiKAkwQ_AUICCgB&biw=931&bih=611[/url]

    Szerintem idehaza is fut néhány ebből a fajtából. Ezt váltotta a Pony, amit már hivatalosan is forgalmaztak és mi is jól ismerjük.

    Veterán Hyundai… Még kimondani is furcsa:)

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Én nem tudom ki mit gondol a koreai autókról, de konkrét tapasztalat még a 90-es évek közepéről:
    Hyundai Excel több mint 300 ezer mérföld motor megbontás nélkül, 4. váltó ez idő alatt de már a 2. váltó is bontóból került bele ki tudja mennyit futottak, kívülről lemattolt autó de rohadás sehol a 11 éves autón, igaz az alját nem néztem az akár porrá is rohadhatott, a motorjának egyenletes szelep és kopogás nélküli hangja volt.
    Azért egy 84-es autótól ez nem rossz szerintem.

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    A Mazda után a Kia az egyik kedvenc márkám, de a Cerato nagyon távol van a Ceed-től. Nekem nagy csalódás volt a Cerato a Ceed után, mikor kipróbáltam. Ez egész autó olyan,mint egy faceliftes Mazda 323 F (98-tól), belül meg, mint egy békalámpás Corolla. Vetetni sem volt olyan jó, esetlen kormányzás és futómű, béna váltó, ezzel szemben a Ceed-et élvezetesen lehet terelgetni. Egy kicsit, olyan, mintha az F Astra után, egyből a H vagy J jött volna. A második generációs Ceed már nem ekkora ugrás az elődjéhez képest, nyomokban Ceedet tartalmaz, és javítottak rajta egy kicsit, de az ára sem olyan már.
    Egyébként a padlólemez, néhány motor (talán az 1,6-os benzines) jöhetett át nagyobb átalakítás nélkül a Ceratóból, mert én úgy tudom, hogy az 1,4-es a Rióból jött, az 1,6 Crdi pedig tök új fejlesztés, de javíts ki kérlek, ha tévedek.

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Te a korrekt hozzászólásaiddal hívtad fel eddig magadra a figyelmet, most viszont porszem csúszhatott a gépezetbe:)

    Amit írtam, köztudott dolog. A technika úgy, ahogy van, a Ceratóból öröklődött. Nem csak 1-2 alkatrész, hanem szinte az összes. A CRDi-motor úgy, ahogy van, ment át a Cee’d-be, csak jobban ügyeltek a zajszigetelésre. Ehhez nem kell kipróbálni egyiket sem, elég egy hiteles forrásban utánaolvasni a neten. A vételi tanácsadó is leírja:

    [url]https://www.autonavigator.hu/kia_cerato-484[/url]

    A 323-as Mazda klónja a Kia Sephia volt(műszakilag)+az első gen. Rio, szerintem ezekkel kevered össze.

    A hajam égnek áll az ilyen megnyilvánulásoktól(ez most nem neked szól), hogy „Ceratót még nem mernék venni, mert nem bízom benne, viszont Cee’d-et bármikor”. Brrr… A Cerato egy nagyon jó, megbízható technikájú autó volt, csak Európának nem kellett. Ezért a technikát átmentették az utódba – mert az már bizonyított -, de kellett európaiak közreműködése – beltér, formaterv, igényesség, marketing stb. terén – ahhoz, hogy végre Európában is komoly mennyiséget lehessen eladni belőle. Így született meg a Cee’d. Örülök, hogy megelégedéssel használjátok.

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Szeretem a Kia márkát, a családban is van egy Ceed, 280 ezer km után is problémamentes, de ki kéne próbálnod mindkét modellt, mielőtt ilyeneket állítasz: „[i]pl. a Cerato, aminek a technikáját szinte változtatás nélkül vitte tovább a Cee’d.”[/i]. Lehet, hogy pár apró alkatrészt átmentettek, de a két autó ég és föld. A Cerato nem tudja beérni klónját, a Mazda 323-ast, sőt szerintem minőségben alul is múlja, de a Ceed már kategóriatársaival minden szempontból fel tudja venni a versenyt, ezért is fordított a Kia hatalmas energiát a fejlesztésére, marketingjére és igen, innen kezdődik a Kia új időszámítása, s indult el új modellek inváziója. Néha ki kéne próbálni néhány modellt, hogy igazán véleményt alkothassunk.

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Hozta úgy, köszi.
    [url]http://autossagok.blog.hu/2015/06/12/egy_igazan_rossz_auto[/url]

    Amúgy egy olyasmi autóval kezdtem mint a tied (15 éves Escort), semmi garancia arra, hogy egy fapados autó megbízhatóbb.

    A 90-es években a japánok épp azzal taglózták le a piacot és építették fel a MÍNUSZBÓL a renoméjukat, hogy szinte felfaló árazással jobb autót kínáltak. És jobb alatt nem azt értettem, hogy elkezdeik mantrázni, hogy az majd ők megbízhatóak lesznek. Kihoztak olyan autókat amik jobbak voltak objektív paraméterekben. Modern 16v-k miközben a VW 1.4es 60 lóerős motorokkal égette magát. Alapáron 4 elektromos ablaktörlő és szervókormány, miközben egy Mercedes 190E alapáron 4 sebességes kéziváltót kapott, az Audi 80-asban pedig kézileg állítottad a tükröt (aki még emlékszik rá, ez egy macerás dolog). A belső anyagminősége jó volt, és a formák nagyon előremutatóak (ezt utólag nehezebb belátni, de egy Xedos 6 vagy egy 94es Camry mellett az európai modellek jó része elég szegényesnek hatott).

    Az a Corolla nem ez a Corolla volt. Két külön szellemiség.

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    A 44 milliós összealadásai kapcsán biztosan. Próbálhatod ezt elvitatni tőle, de egy csöppet hiteltelen lennél európai autó-b*ziként:)

    A nyugalom szigetére léptem, nem vitatkozom egy óvodással. Elegem van belőled. NEKED A FAPADOSSÁG DEROGÁL, MÁRKÁTÓL FÜGGETLENÜL. Csak egyszer nehogy az élet úgy hozza, hogy ilyenbe kelljen ülnöd…

    Dilettáns fafej.

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Szedjél be valami króniikus fanboyság ellen. 🙂

    Legendás vazze. Egy olcsó vacak volt évtizedekig. Valamikor a 80-as években indult meg a modell színvonala (a 90-es évek elején bemutatott széria volt az ergyetlen korában igazán kiemelkedő darab).

    Nyugaton ugyan úgy néztek a 80-as években., hogy mi a fene az, mint nálunk pár év múlva. Vicces módon a fő ellenérv a 90-es években épp a korábbi szériák nem túl jó megbízhatósága volt.

    A 90-es évek magazinjaiban még azzal próbálták védeni az európai márkákat, hogy bár a Corolla jobb volt felszereltségben (pl e ablakok ABS alapáron) és technikában (16v motorok, de nézd meg mit tudott a Galant 92-ben) és olcsóbb is, és az ADAC statisztikáiban megbízhatóbb (ezt a Toyota marketingesei hathatósan tudatosították is), ez majd három év múlva megfordul és szétesik (pedig ez nem volt igaz, mindössze 3 évvel korábban volt egy modellváltás ami minőségi váltás is egyben).

    A Kia egy gagyi licencgyár volt, ahogy a Daewoo is. A CEED volt az első normális modelljük ami említhető volt egy napon európai/japán konkurensekkel.

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Tudvalévő, hogy a Kia Mazda-gyökerekkel rendelkezik. Nálunk pl. nem forgalmazták az Avellát vagy a Capitalt, de a Sephia, Shuma, Pride, Clarus, Rio stb. mind Mazda-technikát használt, de emellett önálló formatervet(kiv. a Pride=Mazda 121) és még ki tudja, mi mindent. Valamiért nálunk a Cee’d érkezésével kezdődik a Kia „története”, amit nagyon nem értek, mert nagyon korrekt autókat gyártott már előtte is – pl. a Cerato, aminek a technikáját szinte változtatás nélkül vitte tovább a Cee’d.

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    „Vagy tényleg csak felesleges pénzkidobás az 50 éves név kifizetése?”

    Azt azért ne felejtsük el, hogy ez az 50 éves név nekünk, magyaroknak nem sokat jelent. Kb. a ’90-es évek elejétől kezdtünk el a Corollával – és en bloc a Toyotával, ill. a japán autókkal megismerkedni – egyrészt a rendszerváltás utáni szürkeimport kapcsán, majd szépen sorban nyíltak meg a hivatalos márkakereskedések. Emiatt nem tudjuk a Corollához társítani a legendás múltat – ellenben pl. a VW Golfhoz igen, mert az kezdettől fogva „velünk volt” és meg lehetett vásárolni. Ugyanez igaz a Kadett-Astra vagy a Ford Escort-Focus vonalra, de a franciákra, olaszokra is.

    Ez olyan dolog, mint hogy a Kia kb. ’94-’95 óta van jelen hivatalosan Magyarországon, és itthon biztos sokan azt hiszik, hogy a cég is akkor alakult meg:) Pedig csak akkor léptek be a magyar piacra – de komolyabb autógyártási múlt már ekkor is volt mögöttük.

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Ajánlom az utolsó bekezdést. Benzinmotorral mintegy 0,7 millió forint az Elantra árelőnye. A cikk felütése, hogy kb azonos árú volt a két – eltérő hajtásláncú, de azonos méretű – modell.

  • 2017.10.28. at 02:05
    Permalink

    Értem, hogy ilyen autókat kaptatok tesztre, de ez akkor is alma-körte összehasonlítás.
    Persze, hogy egy turbómotoros autó jobban ugrik, mint egy szívó, és azonos köbcentisből a dízel fogyaszt kevesebbet.

    De ez a teszt semmit nem mond annak (vagy esetleg még rossz következtetést is von le belőle), aki évente max. 10.000 km-t, azt is városban, rövid szakaszokon tesz meg.
    Ha már választani lehetne, én azt néztem volna meg, megéri-e a Corolla felára a benzines-automata-Executive Elantrához képest? Vagy tényleg csak felesleges pénzkidobás az 50 éves név kifizetése?

Vélemény, hozzászólás?