Az új roncstörvény sem fogja vissza a fekete bontókat
Pontos nyilvántartást követel meg a roncstörvény, ellehetetlenülnek a bontók
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Januártól törvény írja elő, hogy dokumentálni kell az autókból kibontott alkatrészeket. A legális bontóknak teher, a feketézők kacagnak.
A magára adó, legálisan működő bontókban eddig is "rend" volt. A faluszéli sufniműhely ezután is kimarad majd a szigorból
Egészen tavalyig az autóbontóknak csak az addigi tulajdonostól átvett, hulladékká vált autókat kellett nyilvántartásban vezetniük. Ami bekerült a bontóba, azt pontosan feljegyezték, és onnantól a még használható alkatrészeket nem követte nyomon semmi. Például ha egy kocsi eleje ment tropára, a sérülésmentes hátsó lökhárító, vagy a csomagtérfedél még évekig pihenhetett a roncson, amire egy másik kocsihoz kellettek. Erről senki nem vezetett katalógust, csak saját célra, olyan szinten, hogy a bontó tudja, hogy mondjuk az 1993 és 1995 közötti Mercedes E-osztályhoz éppen van 5 darab bontásból származó csomagtérfedél készleten.
Mik ezek és honnan vannak? Mindennel el kell számolni az év elejétől
Az idén év elejétől érvénybe lépett, módosult roncstörvény ehhez képest azt is előírja, hogy a bontó kell garantálja, hogy a beépítésre kínált alkatrész alkalmas a használatra. Ehhez a bontási átvételi igazolás számával naprakészen kell feljegyezni, hogy miből származik az adott alkotóelem és a kibontott alkatrész sorsát az eladásig nyomon kell követni. Mindezek a bontókra az eddigiekhez képest drasztikusan megnövekedő adminisztratív terheket rónak. És ha még ez nem lenne elég, az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség felé történő adatszolgáltatás megkövetelné, hogy a bontásra ítélt autót a lehető leghamarabb feldolgozzák.
Sokszor évekig áll a telepen egy roncs, mire valamelyik része kell valakinek, és ettől értékké, eladhatóvá válik
Iparági forrásaink szerint ebből is az látszik, hogy a törvény megalkotásakor nem vették figyelembe a legálisan évtizedek óta üzemelő bontók és érdekvédelmi szövetségeik által javasolt feltételeket. A minél gyorsabb feldolgozás elve ellent mond a napi gyakorlatnak, hiszen sok esetben egy átvett roncsot akkor kezdenek csak szétbontani, ha konkrétan kell belőle valami. Gondoljunk valami régebbi, olcsó autóra, amivel a legtöbbünk jár. Ha viszont egy alig páréves, kvázi újszerű, többmilliós autót árul valaki alkatrészenként, de kompletten, akkor illene elgondolkodni, hogy honnan is származik az a kocsi! A mostani törvénymódosítás egyértelműen felesleges terheket ró a legális bontókra, ugyanakkor semmit sem kezd az illegálisan működőekkel. A legjelentősebb bontós érdekvédelmi szervezet szerint utóbbiak ma a teljes piac háromnegyedét teszik ki, míg a ma még működő jó hatvan engedéllyel rendelkező bontó adót fizet és szigorú környezetvédelmi előírásoknak is meg kell feleljen.
Ez egy rohadt szemét dolog.
El akarják lehetetleníteni a bontott olcsó alkatrészek kereskedelmét.
Ne tudja már az átlagember üzemben tartani 15-20 éves autóját, kis ráfordítással!
Mindenki vegyen 2008. utáni eleve gazdasági totálkárra ítélt fosokat vagy még szarabb új autókat