Noha fogyasztásával a legtöbb dízelautó behozza újkori felárát, a benzinesekhez mérten magasabb szervizköltségeik miatt a mai rendszerek nem biztos, hogy gazdaságosabbak a hagyományos benzineseknél
Épp bámultunk monitorunkba, amikor ránk rontott fejlesztési vezetőnk: „Kinéztem egy alig több, mint 10 ezer kilométert futott 1,6-os turbódízelt! Mondjatok rá valamit!”
Kiss Ferivel egyszerre kántáltuk: „Felejtsd el!”. Elsőre megrökönyödött, de korábbi autója alapján már maga is tudta, a gázolajossal bizony komoly szervizszámlák adódhatnak, 60 000 kilométernél a részecskeszűrő regeneráló folyadékkal való feltöltéséért csaknem 50 000 forintot kértek tőle és a 120 ezres vizitre már kilátásba helyezték a koromszűrő cseréjét is, uszkve 300 000 forintért. Más modelleknél léteznek folyadékmentes részecskeszűrők is, melyekbe nem kell az aranyáron (literenként 20-30 ezer forintért) mért regeneráló löttyöt tölteni, de élettartamuk azoknak sem végtelen, 150 ezer kilométeres futásig a legtöbb esetben becsúszik egy csere. Utóbbi még a tervezhető költségek kategóriájába esik, és akkor még ott vannak a mai, közös nyomócsöves turbódízelek egyéb rákfenéi, a soklyukú, ezred milliméteres átmérőjű injektorok érzékenysége és a nem kevésbé kényes nagy nyomású szivattyú. Mindegyik erőteljesen finnyás a gázolaj minőségére. Ha a rendszerben hiba lép fel, könnyedén gallyra mehet az egész. A befecskendezők ára gyári forrásból hengerenként százezres tétel, a nagynyomású szivattyúké már félmilliót közelítő. Ezek persze fel is újíthatók, de egy komplett rendszer-generál végösszege is félmilliós tételnek vehető. Megkérdeztünk egy ilyen rendszerek felújításával foglalkozó szakembert, hogy tapasztalatai szerint meddig bírják a rendszerek. Kapaszkodjanak meg, 100 ezer kilométeres futás felett nem ritka a meghibásodás, az átlagos élettartam talán 150 ezer kilométer környékére tehető, vannak ugyanis szerencsés esetek, melyeknél akár 300-400 ezer kilométert is bír a rendszer.
Négy injektor cseréje gond nélkül félmilliós tétel és akkor még nem beszéltünk a nagy nyomású üzemanyag-szivattyúról vagy a vezérlő elektronikáról
A borzalmas összegek repkedése hallatán persze nem kell leírni a dízeleket, nézzük inkább, hogy mivel érhető el a hosszú élettartam. Kulcskérdés a törődés, a gyári 25-30 ezer kilométeres szervizperiódusokat jobb elfelejteni és érdemes inkább 10-15 ezer kilométeres ciklusokat tartani. A motorokra biggyesztett piciny olajszűrők ugyanis ennyi idő után könnyedén telítődhetnek és ekkortól már nem tudják teljes mértékben megkötni a szennyeződéseket. Nem csak olajszűrőt, hanem üzemanyagszűrőt is érdemes a gyári előírásnál gyakrabban cserélni, a mai dízelek legkényesebb pontja ugyanis az üzemanyag befecskendező-rendszer, ide pedig csakis gázolaj jut. A néhány ezer forintos filter sűrű cseréjével százezres javítások előzhetők meg. Kulcskérdés továbbá a tankolt üzemanyag, annak kenőképessége és tisztasága is tökéletes kell legyen, különben hamar hiba adódhat.
Mikronnyi lyukon 1600-2000 bar csúcsnyomással lövik az üzemanyagot a tökéletes égés érdekében a mai befecskendezők
A dízelekkel szembeni ellenérvként említhető még, hogy a gázolajos motorok ma már kivétel nélkül turbósak, azaz ez egy újabb hibaforrás. Persze pont emiatt az átlagos benzineseknél sokkal nyomatékosabbak, dinamikusabbak a dízelmotorok. Autóvásárlás előtt azonban érdemes egy rövid kalkulációt végezni, hogy megéri-e gázolajosat vásárolni, érdemes-e bevállalni a garanciaidőben még ingyen, utána csak komoly összegekért orvosolható esetleges hibákat vagy jobb a kevésbé rizikós benzinest választani. Természetesen döntő lehet a használati mód, városban, rövid távokra autózva mindenképp a benzines a javalltabb, hiszen rövid távokon jóval nagyobb terhelést kap és adott kilométer teljesítmény alatt több üzemórát fut a motor, mintha autópályán nagyobb és egyenletesebb tempóval futna, így pedig nagyobb eséllyel is hibásodik meg. Megfelelő törődéssel, hosszú távra jó befektetés lehet egy dízel, de 100 000 kilométeres futás alatt a legtöbb modellnél nem éri meg. Kollégánk például egy 1,6-os, alsó-középkategóriás modellt nézett ki, 100 000 kilométeres futásig egyértelműen a benzinessel járna jobban, 150 000 kilométernél már bő 300, 200 000-nél 700 ezer forint előnyt termelne számára az újonnan drágább gázolajos, amennyiben még a részecskeszűrőre fordítandó összegeket sem vesszük bele a kalkulációba. Utóbbival számolva még kevesebb lenne az az előny, amit egy nem tervezett, például befecskendező-rendszeri hiba bármikor felemészthet.
Hosszú szervizperiódusuk ellenére a mai autók is igénylik a gyakoribb törődést. Az olajszintet akár ezer kilométerenként illik ellenőrizni. Hosszú távon hálás lehet a gyári előírásnál gyakoribb csere
Természetesen modellenként más-más számok adódhatnak, a lényeg, hogy minden autóvásárláskor ki kell kalkulálni, hogy melyik autó, milyen árért, milyen rizikókat rejt magában. A dízeleknél különös kockázat a használt példány vásárlása, szakemberünk szerint a 150 000 kilométernél többet futottak pedig egyenesen lutrik.
Nem jelenthető ki, hogy a benzinesek mind tuti biztosak lennének a gázolajosokhoz mérten. Példaképp a mai, imádott, turbós, közvetlen befecskendezésű blokkok legalább annyira rizikósak, mint a közös nyomócsöves turbódízelek, de a hagyományos, szívócső befecskendezéses, feltöltő nélküli motorokkal felépítésükből adódóan jóval kevesebb hiba adódhat, mint a modern gázolajosokkal. Lehetőségek így is bőven vannak. Így ezeknél sem maradhat el a törődés, mely nem csak gyakoribb érdemes legyen a gyári előírásnál, a mai gépkönyvek által nem javallott, de szakértelemmel igenis ajánlott motormosást is érdemes tartalmazza, így ugyanis a motortérben található elektromos csatlakozókat nem fogja ellepni az oda bejutó szennyeződés, jelentősen csökkenhet a kifürkészhetetlen hibák száma.
„Hálistennek” a downsizing miatt a benzinmotorok is nagyon kényesek lettek. Kis turbós „g*cik” 🙂
Szóval sajnos egyre inkább eljön az idő (szerintem már nagyon közel van), hogy egyszerű motor NINCS. És ha még ezt megfeleljük a jövő hibridjeivel, ember legyen a talpán, akik könnyen fogják javítani a hibákat…
Biztos hogy nem, mert már azok nem felelnek meg a legújabb EURO normáknak…
Gyártanak még valamelyik márkánál hagyományos dieselt?
A 95-ös benzin fűtőértéke: 43,8 MJ/kg
Az E85 fűtőértéke: 29,3 MJ/kg
Az autógáz fűtőértéke: 46,1 MJ/kg
Sűrűségük:
95 benzin: 0,75g/cm3
E85: 0,77g/cm3
LPG: 0,53g/cm3
Az E85nél ez messze van a 15%-tól! Még ha 25-30%os növekménnyel számolnánk is E85-nél árban már egyáltalán nem olcsóbb mint a benzin üzem! Ráadásul egy drágább átalakító 60-80e forintba is kerül, ami meg már szinte nincs túl messze az autógáz beépítési költségtől.
Valamint az E85 előállításánál a szántóföldet legalább 3x géppel meg kell művelni. Szántás, vetés, aratás + szállítás + feldolgozás + észtertelenítés + megint szállítás. Így nem hiszem el hogy ez olyan környezetbarát megoldás…
Ha az én kocsimat vesszük alapul fentebb megírtam hogy
LPG üzemben:
8L LPG + 0,5 L benzin kell neki 100/Km-enként. Ez most kb 18 Huf / Km. Azt vegyük figyelembe hogy az LPG-t porlasztani nem kell mert gáz halmazállapotban kerül a hengerbe így nagyobb hatékonysággal ég.
Benzinnel 7 liternél biztos nem enne kevesebbet ami 25 Huf / Km
Etanollal még a bizonyítottan sokkal kisebb fűtőérték miatt ha csak 25%-al számolok többet is (~270Ft 1 liter E85) ~24 Ft / Km
ez semmivel sem olcsóbb mint a benzin üzem….
A bioetanol valóban megköti a vizet. Vagyis a benzinben lévő víz a benzintartály aljára kerül, felül úszik a benzin. Etanolnál elvegyül vele, és kihozza a tankból. Ha valaki tisztán etanollal közlekedik, nem marad víz a tankjában. Nem beszélve arról, hogy semmilyen adalék nem kell az üzemanyagellátó rendszerhez. Az adalékok nagy aránya etanol, ami tisztán tartja az üzemanyagrendszert. Mivel folyékony üzemanyag, és tartalmaz 15% benzint, elég kenést kap, ezt tudományos kísérletekkel állapították meg, így került forgalomba. Szóval vannak hiedelmek és tévhitek, de ez egy kiváló prémium üzemanyag, olcsóbb áron. Mivel több kell belőle mint benzinből, a motor belső hűtése is jobb. Sok az előnye, de ezt csak az tudja, aki ismeri és használja, és a megfelelő beállítások után, és a megfelelő átalakítóval. A bioetanol használatával már megkötött szán-dioxidot bocsát ki az autó, a fosziliseknél meg pluszban eregetünk a légkörbe. Gondolok nem mindegy, milyen bolygón fogunk élni, már ha egyáltalán lesz jövő. Érdemes megnézni az Otthonunk a Föld, Kellemetlen igazság, A hülyeség kora, Az utolsó óra című filmet. Mellesleg ha nem lenne jó a bioetanol, Talmácsi sem használná.
Az, meg hogy a bioetanol előállítása környezetszennyező, az egy marha nagy hülyeség, amit a fosszilis lobbi híresztelget, mert tart a konkurenciától. A sok tájékozatlan meg beveszi a dumát! Éppen hogy az eddig parlagon hevert óriási földterületeken éri meg újra mezőgazdasági termelést végezni, munkahelyeket teremtve. Magyar előállítás, így a pénz itthon m,arad! Kevesebb export, kisebb olajfüggőség! Nem erdőket kell kiirtani, vagy az élelmezéshez szükségesből alkoholt csinálni! Nem erről van szó! De aki véleményt ír, legalább venné a fáradtságot, és utána járna, nem pedig mástól hallott dumát szajkózzon. Aki nem ért hozzá, annak ne legyen róla véleménye!
E85 bioetanol! Már felesben is megéri, de átalakítva ugyan annyiba kerül, mit egy ugyan olyan erős diesel üzemanyag költsége, de mivel benzines, nincs drága szervíz és alkatrész díj. Sokkal tisztább környezetvédelmi szempontból mint a gáz. Ezen kívül sokkal jobban is megy az autó mint gázzal, vagy benzinnel. A többletfogyasztás 20% körüli, de hosszútávon 15%. Nyilván nem a kegegyszerűbb átalakítókat kell venni, amikeel gond van. Vagy Bioetun 4, vagy a teljesen automata E85 Power, aminek eco és sport funkciója is van. Nagyon sokan használják, én is meg vagyok vele elégedve. Mindenkinek csak ajánlani tudom, tényleg nagyon bevált. Már soha többé nem mennék se benzinnel, se gázzal, pláne diesellel. Sokkal hamarabb visszajön az átalakítás ára mint gázasoknál, és mivel kisebb hő terhelés éri a motort mint benzinnél, pláne gázashoz képest, kíméli a motort. Nől az élettartama. Mivel nem metil alkohol, hanem etil alkohol, egyáltalán nem eszi a műanyagot, vagy gumit. Nincs kompromisszum, gázbiztonsági stb. van teljes méretű csomagtartó, pótkerék. Magas fordulatszámon sem kell tartani a magasabb hő miatt károsodástól. Elgondolkodtató, hogy a versenysportban benzinesek és nem dieselesek vannak. A Rallysok is nem gázt vagy versenybenzint használnak, hanem a sokkal jobb tulajdonsággal rendelkező bioetanolra álltak át egyre többen! Turbós és nagy cm3-es autóknál különösen hasznos a ebioetanolos átalakítás!
Arra ugyan kitér a cikk,hogy fontos a gázolaj tisztasága,de azt nem említi,hogy mi,autósok ezzel nem tudunk sok mindent kezdeni,hiszen azt tankoljuk,ami van.A diesel hibák éppen azért gyakoriak nálunk,mert nem megfelelő az üzemanyag minősége.Nyilván nem megy az ember szupermarketes benzinkutakra,vagy vesz traktorosoktól gázolajat,mint régen,de sok mindent nem tudunk csinálni a minőséggel.Olvastam egy cikket ugyan egy cégről,akik külön erre kitalált szűrőt építenek be,de eléggé sűrűn kell azt is cserélni,és sajnos nem volt túlzottan hihető a hatása.És nagyon igaza van az egyik hozzászóló úrnak,a legtöbben azt sem tudják,hogyan kell egy turbós autót használni,sem hidegen,sem nagy fordulat után.
Hali!
Igazán nincs mit, örülök a beszélgetésnek! 🙂
A Grandtour esetén nem is az újkori árára gondoltam, hanem az eladáskorira. Kb. annyi lehet, mint a megtakarítás az élettartam alatt az üzemanyagon. De a motorgenerál áránál egészen biztosan nagyobb volt a megtakarítás. 🙂
Valóban rossz irány az az autóiparban, ha egyre alacsonyabb futásteljesítményű, ugyanakkor egyre szervízköltségesebb járműveket gyártanak, de szerintem koránt sincs így. Mint tudjuk idehaza a km. órák sokszor fele annyit mutatnak, mint a valós km., ez az egyik ok. A másik pedig az, hogy mindig feltűnőbb, ha egy sokmilliós autó pár tízezer km. után meghibásodik, az kevésbé, ha gond nélkül futkározik több százezret.
Valóban többet mentek el a régi dieselek, mint a maiak, de azért azok többet is fogyasztottak, lényegesen rosszabb menetdinamika mellett.
Abban egészen biztosan igazad van, hogy egy modern diesel általában(!) szerviz igényesebb, mint egy modern benzines, de némi odafigyeléssel (ami az átlag autósra azért szerintem nem jellemző), jelentősen csökkenthető ez a rizikó faktor, így szűkíthető a pénzügyi rés a benzines és diesel között s ha ez sikerül, úgy a gazdaságossági mérleg nyelve szépen át is billen az olajos felé. Az üzemanyag vásárlásnál nem sok alternatíva van. Beállok az olcsó kútra és a fogyasztásomnak ill. a felhasznált típusú üzemanyag árának megfelelő összeget kicsengetem a benzines rovására úgy +20-40%. Ha valami kipurcan, ott némi utána járással akár százezres nagyságrend is megtakarítható. Ezért is kedvelem jobban a dieselt. 🙂
Szia Pjotr!
Köszönöm szépen a válaszodat!
Igazad van, sokkal alaposabban is megírhatták volna a cikket.
Biztos, hogy ha nagyon sokat használja valaki az autót, akkor átlagban olcsóbb az üzemeltetése egy dízelmotornak.
Azt kötve hiszem, hogy a Grandtour a 300ezer alatt kitermelte volna a maga 6-7 milliós árát.
Engem nagyon zavar, hogy a borsos árú, szupermodern autókkal ilyen sok gond van!
Véleményem szerint 300ezer km nem sok, pláne egy dízelnél nem.
Írtam már ehhez hozzászólást ennél a cikknél, amikor a 30ezret futott Passat porlasztócsúcs-cseréjéről, meg lendkerék-töréséről meséltem. Én legalábbis nem ezt várom egy 9-10 milliós autótól.
A régi dízelek különösebb belenyúlás nélkül elmentek akár 5-700ezer km-t is. Ezért mondom, hogy a 300ezer nem sok.
Egyébként a feleségemnek van egy fapados 55-ös Puntója,(1,1-es benzinmotorral) ami már a 272 ezredik km-ét is megtette, a motorjához való bármilyen hozzányúlás nélkül. Ez a kocsi 5,5-6 liter benzint fogyaszt átlagban.
Jómagam pedig egy 1,0 literes 9 éves Swiftet nyúzok, aminek elég 4,8-5,5 liter benzin, a használattól függően. Egyik sem nagy autó, de nekünk megfelelnek.
Ha nagyobb autót vennék, akkor is inkább gázüzeműt választanék, mert többek között környezetbarátabb is ,mint a dízel.
Ne érts félre, szeretem a dízelmotorokat, de inkább a hagyományos, hosszabb életűeket részesítem előnyben.
Jó utat és minden jót kívánok!
Gábor
Hello Gábor!
Lehet, hogy félre értettél. Nem azt akartam hangsúlyozni, hogy mindenképp jobban jár az ember a diesel üzemmel.
Abban gondolom azért egyet értünk, hogy a 300K km azért nem kevés, jóval több, mint a 200K, amivel én számoltam. Vagyis megerősítetted ezzel, hogy a cikk írója által írt 100-150K km-en modern dieseleknél gyakran előforduló nagy költségű javítások talán nem állják meg a helyüket. Azon a 300K km-en a Grandtour egy hasonló méretű benzineshez képes talán még a saját árát is „kitermelte”, hiszen nem kellett a motorjára sokat költeni. 🙂
A 20Ft/l különbséget átlagosan írtam, volt azért olyan időszak – nem is rövid – amikor 30Ft/l volt a különbség és nem 350-es bázison! Amúgy az elmélet szempontjából tökmindegy, hogy 10 v. 20 Ft. a különbség, a nagy eltérés nem ebből lesz, viszont számolni kell!
Mind a benzin, mind a diesel üzem esetén belefuthatunk szélsőségekbe, de azt nem szabad elfelejteni, hogy az élettartamot nagyban a „használat minősége” határozza meg. Nyilván azt az „F” Astrát sem ütötték-vágták, hogy annyit elment.
Gazdaságosság szempontjából az autó választás sokkal szofisztikáltabb dolog, minthogy egy-egy kommentben, vagy akár egy terjedelmesebb cikkben minden pontjára rá lehessen világítani. A lényeg viszont az, hogy minél pongyolábban gondolja át az alternatívákat valaki, annál könnyebben érheti negatív meglepetés. Csak ugye nem sokan vannak, akik 10-20 évnyi benzines autózás után feltennék maguknak a kérdést: mi lett volna, ha ennyi időn át diesel-el jártam volna? És ez fordítva is igaz, autózás tekintetében nem gondolkodik az átlag autós 5-10 éves távlatban.
10-20 évvel ezelőtt sokkal egyszerűbbek voltak az autók, egyszerűbb volt azokat úgy használni, hogy sokáig szolgálják az embert. Az emberek nem igen tudnak szerintem lépést tartani a technikai fejlődéssel a tekintetben, hogy hogyan kell egy modern autót úgy üzemeltetni, hogy a lehető legkisebb legyen a meghibásodások száma és ez különösen igaz a diesel-ekre. Gondoljunk csak arra, vajon hányan járatják alapjáraton 1-2 percig a turbós dieselt, egy-egy autópálya menet után a parkolóban megálláskor?
Egy szó, mint száz, nem lehet egyértelmű és objektív kinyilatkozást tenni szerintem egyik üzem kapcsán sem, se pro, se kontra. Viszont pont ezért tartom rossznak a cikket, túl kevés szempontot vizsgál, már-már bulváros jelleggel.
Na bocsi, hogy hosszú voltam! 🙂
Gazdaságos autózást mindenkinek! Kívánom, hogy mindenki találja meg a számítását, bármilyen technológiát választ is!
Én maradok a diesel-nél. 🙂
Kedves Pjotr!
Nem azért, hogy kötekedjek, de azért szerintem nincs minden úgy ,ahogy írod!
A francia dízelek tényleg jók, de akkor hogy lehet, hogy egy ismerősöm 1,9dci Renault Megane Grandtour-ját 300ezer km-nél motorgenerálozni kellett? Ezen kívül a turbójával is akadt probléma. Csak szakszervízbe hordta és rendszeresen karban tartották. A feleségének van egy ugyancsak common rail dízel Citroen C3-j a, ami 70ezer km futás után szelepgarnitúra cserére szorult.
Én valahogy nem ezt várnám el, ilyen drága autóktól.
Egy akármilyen régi szívó, vagy turbodízel sokkal többet bír, legalábbis az említett autóknál biztos!
Az általad írt 20ft/l-es üzemanyagár különbséget nem értem, mivel tudtommal mindenhol 10-15 Ft-al olcsóbb a gázolaj a benzinnél.
Egyébként egy barátom 1,6l-es benzines F Astrája elment 430ezer km-t minden motorikus probléma nélkül. Utána is csak hydrotőkéket kellett volna cserélni, fúrni nem kellett volna! Erre inkább nem költött, hanem kicserélte a motort.
Nem hiszem, hogy a benzinesekkel annyi probléma lenne, mint a common rail dízelekkel. Biztos vannak szerencsés kivételek, de nem ez az általános.
Lehet ezzel vitatkozni, de a 15-20 évvel ezelőtt gyártott autókat nem 5-10 évre csinálták, a maiakat viszont igen.
Üdv:
Gábor
Tisztelt Opelfan!Az Omegám a régi A Omega,’92-es évjárat,a jó kis c20ne motorral.Nem egy pörgős olasz motor,de erős,nyomatékos,és tartós.Én egy igazi v6 alfát veszek ezután,nem 159,az nem Alfa motor.Én nem akarom nagyon hangoztatni azt a közhelyet,hogy az Alfa egy vírus,ami megfertőz és nem gyógyul az ember soha,de tényleg ez van:-).És ha a szívére hallgat,és talál is megfelelő v6 Kappát,akkor miért ne?És a többiek kommentjére a válaszom,hogy a Common Rail nem autógyár függő,hogy szar Opel,vagy szar Renault,ezeket nem az autógyár készíti.Egyébként az én szutykos Opel dízelemben (1.7 cdti)japán Isuzu motor van,ami tudomásom szerint messze jobb a francia motoroknál.Nem dti,cdti.Attól nem is félek,hogy a motor károsodna,én a magasnyomású rendszertől tartok kicsit.
Pjotr-nál a pont! Maximálisan osztom! A 406 HDI is „csak” 6-700.000-nél rosszalkodott!
Sziasztok!
Szerintem meg gyenge a cikk. Legkevésbé sem törekszik az objektivitásra, az érmének csak az egyik oldalára koncentrál.
Először is. Az a diesel, amelyiken 100-150K km-nél már drága cuccokat kell cserélni a motor környékén, az szar. Ha az Opel ilyen (elnézést az Opel pártiaktól) akkor az Opel szar. Nekem Renault-om van/volt. Tudom, az csak egy „szar francia”, de 250K alatt nem nagyon kell a dci-hez nyúlni. És ez nem csak az én autóimnál van így, ismeretségi körben több ilyen is futott 250-400K km között.
Másrészről pedig hasonlítgatás esetén illene kiszámolni mekkora megtakarítást jelenthet a diesel üzem a benzinhez képest. Eleve átlag 20 Ft/l különbség egy átlagos 1.3-1.6l-es diesel esetén 4,5l-es fogyasztásnál 200K km-en 180.000 Ft. Ehhez jön még az uszkve 2l-es megtakarítás 100km-enként, az ugye 1.440.000 Ft. 360 Ft-os benzinár esetén. Összesen tehát kb. 1.6 millió forint megtakarítás az üzemanyagon. Ehhez adjuk még hozzá azt a pénzt, amit egy benzinesre illik költeni 200K km-en, vonjuk ki belőle a diesel vételi felárát, és nézzük meg, hogy a 200K km-en vajon rá kell-e költeni ennyi pénzt egy dieselre. Saját tapasztalatomból kiindulva aligha. Persze én is maximálisan szubjektív vagyok, de legalább próbáltam a hasonlítást objektív alapokra helyezni.
Még valami. Aki panaszkodik, hogy drága az alkatrész, az guglizzon rá néha. Nem kötelezi senki, hogy a márkaszervízbe hordja. Meg lehet venni azokat a kütyüket jó minőségben féláron alkatrész kereskedőtől és be lehet szereltetni becsületes korrekt, nem lehúzós szerelővel számlára. Persze ha ragaszkodik valaki a szervízkönyvhez, akkor mérlegelje, hogy vajon visszakapja-e a plusz kiadást az eladásnál! Nyilván fentiek csak gari időn túlra vonatkoznak és ugyanúgy igazak a benzinesekre is. Én inkább veszek alaposan megvizsgált, gari időn túli autót, mintsem újat. Sokkal kifizetődőbb.
Sziasztok!
Teljesen jó a cikk.Én például taxizok egy BENZINES merci vitoval.Nem véletlenül kerestem benzines vitot mert a cdi-ről nem sok jót hallottam.
Igazából én azzal nem értek egyet teljesen hogy a motort le kell mosni. Szerintem NEM kell lemosni!!!! Én ezzel szívok még most is. Ugyanis a „szerelők” a kartergáz csövemet megtörve rakták vissza és ezért rákényszerültem hogy kb. 5 liter olajat le keljen mosni a motorról. Ennek az lett a következménye hogy valahol a kábelkötegbe (Ami azért nem egy új tehát itt -ott ragasztott,megkeményedett szigetelés)valahol zárlat vagy szakadás lett így most szedhetjük ki az egész kábelezést és méregethetjük végig hogy hol van a baj!
Tehát szerintem idősebb autónál NEM kell mosatni a motort.
Persze ez csak az én véleményem!
Üdv mindenkinek!
A 405-ös jó kis autó.És a régi Peogeot dízelek tényleg jók voltak,nem divatdízelek,mint a maiak.Kár,hogy már kevés ilyen van.
Tisztelt Opelfan!Ezek szerint egyetértünk.Az a baj,hogy én nem vagyok épeszű,ezért kevés a 80 ló:-).Viccet félretéve ezelőtt egy 155-ös Alfám volt,150 lovas benzines,ahhoz képest ez a teljesítmény,hááát…Ha jól sejtem,önnek egy Kappája van,2 literes 5 hengeres,min 155,de lehet,hogy 205 lóerő,ehhez képest és a tömegéhez képest jó az átlagfogyasztás,ha belegondolunk,egy kb 160 lovas dízel 1600kilóval(csak saccolok,kb a Kappa súlya)sem enne lényegesen kevesebbet.De nekem az Alfám sem evett,csak 9 litert a német pályán,pedig ott nincs korlátozás,180-200-at lehetett menni,így volt ennyi.Szóval szerintem egy nagyobb teljesítményű benzines egyáltalán nem horror fogyasztású,a közhiedelemmel ellentétben,hiszen egyáltalán nem erőlködik a motor.Én nem akarok komolyabban belemerülni a dízel kontra benzin témába,úgysem ért mindenki egyet,ki ezt,ki azt szereti,én a benzinre szavazok.De akit komolyabban érdekel,az Auto Bild sok tesztet csinált ebben a témában,átlag autóknál(Polo,Clio stb)a benzin jött ki nekik kedvezőbbre,pedig a javítás nem volt a tesztben.
Olvasva a cikket vegyes érzelmek jöttek elő….
Volt egy 406-osom 2000 HDI (110LE) amit nagyon imádtam, csak hát ott volt az a fránya szivattyú….
316000km-el vettem ami eleve nem kevés, de erre volt pénz anno! Volt már vagy 30 autóm mire Ő jött, és vissza is sírom a dinamikáját, kényelmét, fogyasztását stb! Aztán egy reggel azt vettem észre hogy turbónyitás előtt gyengusz az imádott vas! Turbónyitás után szokásos teljesítményt nyújtott, és mivel arra jártam beugrottam a szervízbe! Rádugtak töröltek hibát vagy 7x és mindíg ua.: központi szivattyú nyomás csökkenés!!! Majd a frissen cserélt üa. szűrőnél meg is mutatták a „bronzport” ami a nagynyomású szivattyú bronzperselye volt valamikor! A javítás 200.000 lett volna csak a szivattyúnak, és akkor hol van a többi „bronzporral” telt alkatrész??? Így kénytelen voltam megválni tőle amíg ment! Mondjuk a nyomozgatás alatt kiderült a kereskedő által „visszatekert” 300.000km (igen jól látjátok össz 6-700.000 volt addigra benne)
Mondjuk összeroppantam amikor az eladást követően odadugtak nekem egy ugyan olyan (évjárat-ccm-felszereltség-szín) csak jobb kormányost potom 200.000-ért!!!
100 szónak is 1 a vége most van a lancer benzin mellett egy 405 szívó diesel ami mindenhova mindíg elvisz 5-6L-el, kényelmes, stb-stb pedig 20 éves! Helyben és olaszba is azzal járunk, olajcserét szűröcserét 10.000-ként kap, és ha ütném vágnám (nem teszem) akkor is vinne A-ból B-be! Nem kapkodó idegbeteg és nem izomverda (most adónál jó is jött), de én soha többet cdpdhdxd…..dieselt nem veszek! Csak a hagyományos!!! Az viszont tuti hogy több is lesz még!!! A vásárlásnál megnézem ne legyen agyonkopva a moci, mert akármit mond az eladó szijakat, olajat, szűrőket amúgy is cserélek!
Tehát Diesel üzem marad, csak a régi iskola…………
Helo László !
Olvastam a cikkedet.Nekem is Peugeot -om van 307 2.0 HDI SW.
Lécci add már meg a szervized vagy szerelőd címét , hátha nincs messze hozzám.
E-mail: [email protected].
Köszi előre is. Nagyon várom.
Üdv:hegizoli
Tudok egy korrekt beszerelőműhelyt tőlük biztos jó árajánlatot kapnál, csak szerintem neked Tass nagyon nem esik útba…
Ha jól látom 145e körül szerelnek központi injektoros kocsiba…
Nekem 178e van a kocsiban én eddig 70e-t tekertem bele, nagyon nem bántam meg. Azóta már sikerült pár embert rábeszélnem az autógázra és ők is elégedettek.
Szia Pitta!
Köszönöm a hozzászólásodat!
A Suzukim biztos, hogy központi injektoros, amihez tudtommal gyártanak többféle gáz-átalakító rendszert is. Én biztos, hogy a legegyszerűbb, kézi kapcsolású szerkezetet választanám. Egyébként az autó 75ezer km-nél tart, de ez szerintem nem biztos hogy annyit számít. A csomagtartót tudnám nélkülözni, mivel legtöbbször egyedül megyek a kocsival munkába. A napi 110 km az alap, amihez jön még egy kevés városi forgalom hétvégén, és 2-3 havonta egy oda-vissza 600 km-es út.
Csak a munkába járásnál, havonta min. 9000 Ft-ot takarítanék meg az üzemanyagon. Ha Szlovákiába mennék át gázért,(a határ mellett dolgozom) lehet, hogy még ennél is olcsóbban autózhatnék.
Egy barátom az elmúlt tavasszal szereltette be a gázt az 1,3-as Swift-jébe, ami már jócskán túl volt a 200000. kilométerénél. Azóta elhagyta a 300ezret, szépen megy és 7,5 liternél nem fogyaszt többet.
Átgondolom a dolgot még párszor, hiszen van időm rá, mert eltart egy kis ideig, mire összejön a pénz az átalakításra.
Jó utat kívánok!
Üdvözlettel:
Gábor
Üdv Gábor!
Gázt inkább a nagyobb köbcentis fiatal autókba ajánlott inkább főleg 100e km alatt. A Te swifted ráadásul szerintem még központi injektoros amibe számomra kérdéses hogy a hengerenkénti injektoros gázszettet bele lehet-e kötni (a többi szett nagyobb fogyasztást eredményezhet), valamint az 1 literes swift fogasztása így sem nagy + kicsi a csomagtere szóval így a kocsi eléggé „futár” jellegűvé válna. Nekem 100 lovas 1.4es kombi Fabiám van (Landi Renzo Omegas rendszerrel) a pótkerék helyén van a tartály és szereztem egy mankókereket ami csak kis helyet foglal el az egyébként tekintélyes csomagtartóból. Fogyasztásom városban jelenleg 8,5 liter gáz / 100Km + 1 liter benzin (benzinnel indít mindig és így télen lassabban melegszik). Így most kb 20 ft / Km az üzemanyag költségem.
Sziasztok!
Peugeot 206 SW 14HDI. 2004-es, 180e km. Semmi baja, semmi komolyat nem kellett cserélni kuplungon kívül. -20°C-ban 5-7 mp-es izzítás után pöccre indul.
Nagyon jó cimborám dolgozik Peugeot szervizben (neki is Peugeot-ja van, ez azért sokat mond) és ő mondta, hogy azt csinálok vele amit akarok, de ha 500-600e km-t el akarok menni gond nélkül a motorjával komoly belenyúlás nélkül, akkor mindössze három dolgot kell betartanom:
1.: Tankolj mindig benzinkúton, és olyanon, ahol tudod, hogy nem paraffint kapsz, hanem rendes, tiszta gázolajat.
2.: Cserélj mindig időben olajat és szűrőket. Olaj, gázolaj, levegő
3.: Ha valami sípol, vinnyog, vagy valami furcsa hangot hallasz, akkor inkább hozd be hozzám, és megnézzük. És ez neked 3 ezer forintnál nem fog többe fájni (már ha nincs semmi baja, vagy nem ott rögtön akarod, hogy kész legyen).
Ebből én az első 3-at betartottam. A 3-dikhoz, csak annyi komment, hogy egyik nap elszállt a turbóm. Nyomott, de a kocsi nem ment. Bevittem egy helyi szakihoz, mert nem volt időm szervizbe menni. A szaki kiolvasta a kütyüjével, hogy a légtömegmérő rossz. „ki kell cserélni”, jött a válasz 30 ezerért. Mondtam jó, de tegyük bele, és ha minden oké kifizetem. Naná, hogy nem lett jó, a hiba ugyanaz volt az újjal is.
Már 100 ezer forintnyi alkatrésznél jártunk, mikor mondtam, hogy elég, ennyit én nem fizetek. Soha többé kontár munka. Beírattam a szervizbe, 3 nap múlva elvittem, és láss csodát egy db biztosítékot kellett cserélni, amire nem hazudok 3 perc alatt rájöttek. És nem csak azt mondták meg, hogy a bizti eldurrant, hanem azt is, hogy azért durrant el, mert utángyártott gázolajszűrőt vettem egy hete, ami egyébként jó, csak van benne egy gázolaj „előmelegítő” vagy mi a bánat, amivel sok baj van, de főleg az, hogy egy körön van a légtömeg mérőmmel, és ez vágta le. Kicserélték a biztosítékot, közben az összes konzol izzót is, meg átnézték a teljes elektromos és szoftverrendszert, meg ha már ott volt a futóművet padon, és a téli gumikat is felrakták, és ezért elkértek egy szemérmetlenül pofátlan 8 ezer forintot. Hozzáteszem, hogy egy órát volt a szervizben, és legtöbb időt és pénzt a gumicsere tette ki.
Szóval én esküszöm a diesel Peugeot-omra. Nagyon szeretem, kiváló kis kocsi, 4-5 liter között fogyaszt, azért megy is, noha nem egy Ferrari F430-as. És nincs semmilyen érdekeltségem egyik cégnél sem :)) Végfelhasználó vagyok. Sokat megyek vele (évi 30-35 ezer km), főleg országúton, három szabályt betartom. Nem vagyok egyébként francia autó párti. A Renaultot nem szeretem. Feleségemnek van egy Thalia (kaptam is érte hideget-meleget, de Ő választotta…), és nagyon nem tetszik. Kényelmetlen, fapados, zörög benne minden, és az 1.5DCi is rendetlenkedik. Főleg a gázolajszűrő körül vannak gondok, ugyanis folyton lelevegősödik a rendszer. Noha az enyémnél is előfordul, de max 2-3 pumpálás a kézi pumpával a szűrő előtt is, és már indul (évente egyszer). A Thalia 3 hónapja van meg, de már egy tucatszor „fel kellett húzni” ugyanígy a kézi pumpával, és párszor így sem indult el, csak gázadással, meg egyéb trükkökkel. Most már az asszony is bánja, bár az igaz, hogy már nagyon ügyesen légteleníti, és ezen kívül nincs gondja az autónak :))
Bocs, hogy ilyen hosszú kommentet írtam, de a sok megtett km miatt rengeteg tapasztalatom van a Peugeot dieselekről, és a barátom révén elég mélyen bele is látok a háttérbe. Szándékosan nem írom ide, melyik kereskedésben dolgozik, mert nincs szándékom reklámot csinálni, de meg akartam osztani másokkal is, hogy nagyon szimpatikus, hogy borzasztó jól fejlődik a szervizük annak ellenére, hogy a válság ezt az iparágat sújtotta talán a legmélyebben. És ami még fontosabb, hogy amellett, hogy Ő maga kiváló szakember, imádja is azt amit csinál, ezért aki egyszer bízott rá autót, és megfogatta a tanácsait az már többet nem bízza másra. És azért ez nagyon nagy dolog a mai világban, ahol ezeket kevesen értékelik. Nekem meg jól esik büszkélkedni, hogy jó autóm van, és kiváló szervizt találtam hozzá. :))
Kössz a türelmet.
Kedves Opelfan!
Én is a gyakoribb olajcsere híve vagyok. A 30ezret én is soknak találom bármilyen benzin, vagy dízelmotorról legyen szó is.
A teherautóknál viszont tényleg van olyan, hogy 100ezrenként cserélik az olajat. Ezt a Nagybátyámtól tudom, aki (nemzetközi) kamionsofőr. Konkrétan Shell Helix olajról mondta ezt a csereperiódust.
Ha a Fiat Duna 4,5-5 litert fogyaszt országúton, hogy lehet, hogy földúton csökken a fogyasztása? A földúton ugyanis 2., 3. fokozatban szokás menni, ami olyan fordulatszámot jelent, amivel 70-80 km-t is meg lehet tenni óránként (4.) 5. fokozatban.
Az F, a G és a H Astrákat illtően pedig az a helyzet, hogy ez alatt a majdnem 20 év alatt, amíg eljutottak a H szériág, legalább 3 féle motort fejlesztettek ki. Az F Astrákat csinálták OHC és Ecotec motorral, a G Astrákat Ecotec és Twinport-tal. a H-t pedig szintén Ecotec és Twinport motorokkal. A fejlesztés nem merült ki a 16 szelepben és a befecskendező-rendszerek újításában.
Az olaj minőségét előírja a gyár, amit érdemes betartani. Ez a csereperiódusról már nem mondható el, legalábbis szerény véleményem szerint.
Üdv:
Erdész Gábor
Kedves Tamás!
Bátorítani szeretném, hogy cserélje le a dízel Astráját benzinesre!
A főnökömnek van egy 1,4 Twinport motoros H Astrája, ami 5,7-6,5 liter benzint fogyaszt és elég jól megy!
A régi dízelek tényleg jók voltak, de a common rail motorok cca. fele annyit sem mennek el.
Nem is beszélve arról, hogy a benzines autók átalakíthatók LPG üzemre, ami még a hengerenkénti befecskendezéses motoroknál is kb. 30ezer km után behozza a ráfordítást!
Jó utat kíván:
Erdész Gábor
Kedves Pitta!
Igazad van, egyetértek veled!
Szerintem is a legolcsóbb üzem a gázüzem. 15000 km után szinte minden központi befecskendezéses, vagy karburátoros autónál visszahozza az árát, jelenleg.
A kérdés csak az, hogy vajon meddig lesz ilyen olcsó az ára a gáznak?
Azt hallottam, hogy Németországban ígéretet tett a kormány, hogy kb. 5 évig nem emelik az LPG árát. Úgy tudom, hogy jelenleg Szlovákiában 0,71 Euró a gáz ára, ami 200 Ft alatti összeg.
Én is erősen gondolkodom rajta, hogy az 1,0 literes Swiftemet átalakíttatom gáz üzeműre. Jelenleg kb. 18 Ft egy km vele, gázzal viszont 14 sem lenne.
Ez napi 110 km-nél már nem kevés megtakarítással járna.
Jó utat mindenkinek! Vezessenek óvatosan!
Ez nem a reklám helye, de javaslom az átalakító nélkül autózó bioetanol használat mellé SPURI benzinadalékot használjatok, amely alapból megköti a vizet. Az etanolból kicsapódó vízpára gyakran okoz gondot és fogyasztásnövekedést is. Nekem egy litylóval eszik többet a vén Escortom, mint tiszta benzinből, köszönhetően az adaléknak.
A régi autókkal kapcsolatban; kicsit ironikus, hogy vannak olyan típusok, amelyek szinte elpusztíthatatlanok. Nem véletlen, hogy nem gyártják már őket, nem lehetne az új kütyükkel agyontömött szervízigényes csodamasinákat eladni. Na ja, az üzlet mindenek felett.
Jaga! Erőssen hirdetésszagú a postod, de nem csak ez. Nem a tapasztalat, hanem a kereskedő beszél belőled, szerintem. De ne vedd sértésnek. 🙂
E85-ről, kipróbáltam felesben…
Az eddigi 5,5-6,5L közti fogyasztás 7,4L-re ugrott. Hidegben legalább 3-4-szer tovább kellett köszörülni, hogy beinduljon. A 65LE-ből jelentősen és igencsak érezhetően levett. Ezekután ne mondja senki, hogy tisztán E85-tel jól járnék. 6L tiszta benzin vagy 7L benzin/etanol ugyanannyiba kerül, tehát semmit sem spórolok, sőt. A benzines rendszert meg nem E85-re találták ki.
Egy ismerős beszereltette, kb. 60e-ért és annyival többet fogyasztott, hogy visszaállt a benzinre.
Környezetszenyezésről meg annyit, hogy bár a motor működtetése közben valóban csökken a károsanyagkibocsájtás, viszont, az előállítása sokkal könyezetszennyezőbb.
Nem kötekedni akarok, de mivel minimum 25-30%-al többet fogyaszt tőle az autó így nem látom ez miért érné meg? Most 250ft / liter ha erre rászámolom a 30%ot máris 325nél vagyok ez már 10%-ra sincs a mostani 360-as benzinárhoz képest…. A gáznál pedig max 2/3-ba kerül a benzineshez képest.
Nos nekem egy 24 éves Toyota Corolla 1.8 D kocsim van. Én még ilyen kényelmesen és biztonságosan nem utaztam kocsiban, mint ezzel, 45 éves vezetésem alatt.
Ez nem agyonfejlesztett, kényes, mikroprocesszorokkal (feleslegesen) agyonvezérelt szerkezet, hanem egy kezdetleges,de szuper járgány.
Mindegy mennyit megyek egy évben, (egyébként 6-12 ezer km) ősszel gázolaj és olajszűrő csere van a téli gumi cserével (komplett kerekekkel) együtt.
A fogyasztásom: 4,3- 5,5!! Azt gondolom ezt egy benzines nem igen tudja űberolni 1.8 literesen! Igaz nem hajszolom, hiszen abból már kinőttem, de ilyen hűséges társat kívánok minden vezetőnek!!! Gondolom a korommal magyarázható, hogy irtózom a légkondicionálótól, mert csak a baj van vele és a felesleges pénzkidobás a karbantartásra és a szűrőcserékre. Hát ott van az ablak, nem? Ha kiszállsz a benti klíma után, akkora tüdőgyulladást kapsz, mint ide Lacháza. Na nem!!!
Télen sincs semmi gondom, mert vagy a SPURI nevű magyar, de hatásos szerből adagolok neki, vagy időnként néhány liter benzint is tankolok, ha nagyon hideg van(-20 körül). Nos én nem cserélném el az ÖREG Alfrédot semmiféle mai, kényes és drága agyonmütyürözött csodajárgánnyal! Ezt már magam is meg tudom javítani, ha esetleg valami közbejön.
Minden jót minden vezetőnek!!
Biopapó.
E85 bioetanol! Ez a legpraktikusabb, és legkörnyezetkímélőbb autózás! Nem mindegy, milyen minőségű átalakítóval! http://www.e85power.hu Az olajlobbi le akarja járatni, hogy erdőket irtunk ki érte, meg élelmiszerek helyett termeljük! Magyarország tényleges mezőgazdasági lehetőségeinek kis részét használja ki, mert nem éri meg rajta termelni, mincs rá fizetrőképes kereslet , igény az E.U.-ban. Sok a parlagon lévő föld. Ezeknek felvevőpiacot jelentene a hazai bioetanol gyártás. Csökkenne hazánk exportja és energiafüggősége, légszennyezettsége, kevesebb lenne a megbetegedés. Munkahelyeket teremtene, az országban maradna sok pénz! Nyilván nem ész nélkül kell, nem ad mindenre megoldást, de még messze nem használta ki az ország ebben rejlő lehetőségeit! Ez az ország 30 millió embert lenne képes ellátni élelemmel! Drágább, mint az lpg, de még környezetkímélőbb. Ha jól van beállítva, jót tesz a motornak, kíméli azt! Olcsóbb a beszerelése a gáznál, megmarad a csomagtartó és a pótkerék is, dinanamikusabb lesz tőle az autó!
Először is a tömegközlekedésben kellene változtatni! Euro 6-os motor, biodiesel, gáz és bioetanol! A Svédeknél már mindegyik bevált dolog, Szegeden is van mindegyikre példa! Kisebb fenntartási költség, kevesebb légszennyezettség!
Autógáz, Autógáz, Autógáz!
Miért kell ezt agyonhallgatni? Jelenleg ez a legolcsóbb üzem.
Ebben a citroenbe soha nem lesz 300ezer! :-))))
http://www.selejt.hu
Hasznos információk valóban. Tökéletes ellenpélda: Citroen Berlingo 2.0 HDi. Céges autóként használtam, jelenleg kb 300000km van benne, motorikusan komolyabb beavatkozást nem igényelt eddig. Váltó, kuplung szokásos, de motorikusan hibátlan, télen is (jó akksival) simán indul.
Erre kérek szépen értelmes reakciót
Tisztelt Opelfan!A lerobbanásaim oka egyszer egy generátor diódahíd hibája volt,elektromos szervókormány persze nem működött:-)-A második lerohadás oka,hogy teljesen megszorult a bal első fék,mire teláltem olyan helyet,ahol biztonsággal meg tudtam állni,addigra már füstölt a fék.A harmadik lerobbanás a főtengely jeladó hiba miatt volt,egxszerűen leállt út közben.A motorral konkrétan még eddig nem volt baj(lekopogom),de 2200-as fordulat után eléggé kormol,mondtam ezt a szervíznek is,de nem hiszem,hogy megnézték volna az okát,kicsit sumákolásnak érzem ezt.Vagy nem tudom,a számítógép nem mutatott hibát,lehet nem is keresték.Egyébként a fogyasztása nagyon jó,egyáltalán nem művészet 1000 km egy tankkal.Nem egy sportkocsi a 80 lóval,de átlagnak nagyon jó.De az új common rail alkatrészek sajnos ennyibe kerülnek,amennyit írtam,a használtak jóval olcsóbbak,de az lutri.Egyébként a másik hozzászóló szerint a benzines kétszer annyit fogyaszt,ez szerintem messze nem igaz,ugyanakkora teljesítményű dieselt és benzinest nézünk,talán 2-3 literrel eszik többet a benzines.Mondjuk az én 80 lovas cdtimhez az 1.4 benzines áll legközelebb taljesítményben,az enyém átlag 5 litert eszik,nem hiszem,hogy az 1.4-es tízet enne,inkább 6,5-7 litert.A 2 literes omegám elmegy 8 literrel bőven,még az sem a duplája.
Mindenképpen dízel párti vagyok, bár volt, van benzines autó is a családban. Nem utolsó szempont a takarékosság mellett a dizel kevésbé tűzveszélyes mivoltja, és a hosszabb élettartam. Kevés olyan benzines autó létezik mellyel egy tank üzemanyaggal ezer km-t lehet autózni. A gázolajból 6 l-t fogyasztó akármilyen kocsi benzines változata….kb a dupláját eszi a dizelnek. Viszont a téli üzemeltetés kopott dizelmotor esetében gondot okozhat. (mondjuk esetleg be se indul) Szóval télen, mikor röpködnek a minuszok….inkább a benzinesel közlekedek. Szóval az egyik ilyen a másik olyan……mikor, kinek, mit és hogyan éri meg, + érzelmi alapon is.
Hogy ritkábban, több km után kell olajat cserélni, ugyebár rengeteg dologból adódik, nem lehet ilyen egyszerűen elintézni, hogy a blokk pedig ugyanaz…
Folyamatos fejleszések, mind motor oldalról (s nemcsak blokk!! olajkör, hengerfej, csapágyazások stb) ill. ugye a kenőanyagokat is folyamatosan optimalizálják.
S hogy ritkábbak legyenek a garanciaidős olajcserék, ugyebár egy normális vevői követelmény is melyeknek eleget kell tenni.
Tényleg jó cikk.Én egyébként a cdti motoros Astrámmal(1.7)Már rettegek az injektor és magasnyomású szívattyú cserétől.Az injektorok darabja 220ezer,a szívattyú 540ezer plusz munkadíj persze,akkor még ott az egr szelep,a turbo hajaj….Most van benne 110000 km,de egyáltalán nem vagyok biztos abban,hogy megtartom,hiába fogyaszt átlag kb 5 litert.De én sem 30 ezrenként cserélek olajat,az felezve van 15 ezrenként.Egyébként alap a rendszeres olajcsere,ne ezen múljon egy autó sorsa.Ja meg persze az olaj minősége sem utolsó.Volt egy cikk ,hogy a 30ezer km-es periódus is „AKÁR” 30 EZER,vagyis valójában sok köze nincs az igazsághoz,de reklámnak jó.És igaza van Opelfannak,a régi dízelek is keveset ettek,jó,nem mentek annyira mint a maiak,de sokáig futottak,és a porlasztócsúcsok cseréje sem volt horror,az adagoló sem volt túl érzékeny.Vagyis a régi autóknál az üzemeltetési költség a dízelnél olcsóbb volt,nem is kevéssel,főleg akkor,amikor sokkal olcsóbb volt a gázolaj,mint a benzin.Ma már hasonló a két üzemanyag ára,csak a dízelmotorok sokkal problémásabbak lettek,meg jóval drágább a vételáruk is,szerintem már mindegy,melyiket veszi valaki,benzin vagy dízel.