Remek extra, ha egy autó látja, amit a sofőr még nem: a keresztirányú forgalmat figyelő rendszerek komoly segítséget nyújthatnak a városokban
A világ egyik legtapasztaltabb autópiaci fogyasztóvédelmi szervezete, a J. D. Power a legváltozatosabb nézőpontokból elemzi az autógyártók, illetve azok termékeinek a teljesítményét, így kínálva átfogó képet a piacon elérhető opciókról. Legutóbbi vizsgálatuk során azt térképezték fel, hogy az észak-amerikai autóvásárlók milyen mértékben elégedettek új járművük technológiai szolgáltatásaival. Több mint 84 ezer tulajdonos és felhasználó súlyozott véleménye alapján egy átfogó körkép alakult ki arról, hogy az új autók funkcionalitása mennyire felel meg az ügyfelek elvárásainak, illetve igényeinek. A felmérés kulcsfontosságú részeként az egyes új technológiai szolgáltatásokat is minősítik, megvizsgálva, hogy azt melyik autógyártó oldotta meg a leghatékonyabban, legügyesebben, leginnovatívabban. Itt az egyik leginkább elvont szolgáltatási kategóriában: az automatizálás terén aratott meggyőző győzelmet a Lexus IS elülső keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszere.
A felhasználók ezen a téren leginkább a Lexus IS modell teljesítményével elégedettek
Az autóipar és a szakértők nagy egyetértéssel vallják, hogy a közlekedés automatizálása – azaz az egyre magasabb szintű autonómiára alkalmas járművek széles körű elterjedése – nagyságrendekkel csökkentheti nem csak a balesetek arányát, de a torlódásokét is, ami közvetve a mobilitás környezetkárosító hatásait, tehát a zaj- és légszennyezést is jelentősen mérsékelheti. Ahhoz persze, hogy a járművek önállóan, egymással és környezetükkel kommunikálva tudjanak közlekedni, egy sor támogató technológiára is szükség van. Itt jut kulcsszerephez a Lexus innovatív szenzorrendszere, amely a hasonló koncepciójú rendszereknél nagyságrendekkel távolabbról, ezáltal hamarabb figyelmeztetheti a vezetőt a fenyegető veszélyre.
Radar figyeli az akár 50 méteres távolságból érkező járműveket, akkor is, amikor te még nem látod azokat
A Lexus IS, és mellette természetesen számos más, felsőbb kategóriás Lexus modell felszereltségét gazdagító elülső keresztirányú forgalomfelügyeleti funkció egy radar segítségével figyeli a gépkocsi előtti és melletti területet. Az oldalirányban elhelyezkedő szenzorok akár 50 méteres távolságból képesek észlelni a közeledő akadályt – nem csak a gépjárműveket, de a jóval kisebb keresztmetszetű kerékpárosokat is. Ez a világelső technológia nem csak a veszély tényére figyelmezteti a vezetőt a head-up kijelzőn keresztül, de annak irányára is felhívja a figyelmét, így készítve elő a hatékony elkerülést. A korai riasztásnak köszönhetően a vezetőnek jellemzően 2-4 másodperce marad reagálni – ez jóval meghaladja a hasonló rendszerek „türelmi idejét,” így lehetővé teszi, hogy a sofőr higgadtan, biztonságosan hajtsa végre a szükséges manővert, elkerülve a pánikreakciókat. Amennyiben a figyelmeztetés első fázisa nem jár sikerrel, a technológia hangjelzéssel nyomatékosítja a vezető számára az immár közvetlen ütközésveszélyt. A rendszer érzékenysége három fokozatban állítható, így az adott vezetési stílushoz, illetve forgalmi környezethez szabható.
Így jelez a szélvédőre vetített kijelzőn a rendszer
A J. D. Power értékelése szerint a technológia jóvoltából a megszokottnál magabiztosabban és pontosabban haladhatunk át akár nagy forgalmú kereszteződéseken is. Ez különösen fontos a bevezetőben említett, lendületes forgalom támogatása érdekében: a Lexus technológiája ugyanis hatékonyan és megbízhatóan csökkenti annak szükségességét, hogy a kereszteződés előtt indokolatlanul lelassítsunk, ezzel óhatatlanul is akadályozva a forgalmat. A technológia nappal is komoly segítséget jelent, kedvezőtlen látási viszonyok mellett – sötétben, illetve ködös vagy csapadékos időjárás esetén – pedig nagyságrendekkel javítja az észlelést.