Az olcsó nem feltétlen rossz! Dacia Lodgy TCe 130 teszt

Családi Dacia Mercedes motorral? Dacia Lodgy TCe 130 15th Celebration teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már tavaly ősszel megkapta a Renault-Daimler 1,33 literes turbómotorját a Dacia Lodgy. Meglepően jót tett neki.

Hirdetés
A Lodgy nem friss modell, immár 8 éve van piacon, mégis van egy olyan ütőkártyája, amivel nem csak szegmensének, a hazai piacnak is a jelenlegi legnépszerűbb modellje, ismétlem, a hazainak. Ehhez persze kell a 7-9 üléses autók nagycsaládos szerzési támogatása, amivel

2,5 millió forinttal dotálva, szinte féláron kapható meg.

Kínálatából tavaly kifutott az 1,6 literes szívó benzinmotor, az 1.5 dCi mellé pedig megérkezett a Dusterbe már korábban bekerült 1,33 literes Renault-Daimler benzines turbómotor. Egy ideig 100 és 130 lóerővel is lehetett rendelni, most viszont épp csak raktárról és csak a tesztautóban is szereplő erősebbik erőszinttel érhető el, ám állítólag nem kell aggódni, vissza fog térni, csak most épp úgy tekergeti az emissziós kvóta a konszernt, hogy gyártásból csakis az alacsonyabb CO2 emissziójú dízel Lodgy kérhető. Kár érte, mert a benzines Lodgy nagyon-nagyon jól viselkedik. Hamar bemelegszik és stop-startja is szokatlanul gyors. Még mielőtt az egekig magasztalnám a modellt, az alapmotoros Dusterből átülve az idei évre is egy újabb gazdag, a márka 15 éves jubileumát ünneplő 15th Celebration szériával frissített Lodgyban azért azonnal érezhető, hogy ez egy korosabb autó. Viszont tényleg nagyon jól felszerelt, és persze tágas. A fontosabb tételeket mindenképp adó Arctic alapverzióhoz mérten 300 ezer forintos felár a másik opciót jelentő "fullextrás" Lodgy, és bár sokszor alapgép-pártoló vagyok, ennél az autónál inkább ezt, vagyis a jobb verziót javaslom, ugyanis itt nagyon sok mindent kapunk az említett 300 ezer forintért. Egyebek mellett 15-ös helyett 16 colos kerekeket (ráadásul minőségi Continental abroncsokkal!), alufelni hatású dísztárcsával, bőrözött kormányt és váltógombot, tolatóradart, hátsó elektromos ablakokat, kalaptartót és 7 colos, Apple CarPlay/Android Auto funkciós érintőképernyőt, ami további 50 ezer forintért kaphat tolatókamerát is. Amióta megjelent, a Lodgy ütőkártyája, hogy 4,5 méteres hosszához mérten meglepően tágas, valódi hétüléses. Bár hátsó ülései tologathatóságot vagy támladöntés-szabályzást nem kínálnak, egy jó alapbeállítást igen. A középső sor olyannyira valósan háromszemélyes, hogy ott mindhárom ülőhely isofix-csatlakozós. A harmadik sor egyik ütőkártyája, hogy független, azokat összehajtva sem túl sok helyet foglaló, akár ki is vehető ülésekkel ad felnőtteknek is elegendő helyet és kényelmet. Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy

a Lodgy elképesztően ügyesen adja a még éppen elegendőt.

A hátsó ülések lapjai meglepően vékonyak, de tulajdonképp megteszik. Plusz pontot ér az is, hogy még hét ülés mögött is értelmezhető méretű, 207 literes csomagteret kapunk, s a kalaptartó, ami igazából csak egy filigrán fedőroló, szintén elfér az ülések mögött. Már a harmadik sor két ülését összehajtva is egészen korrekt csomagteret kapunk, azokat kiemelve pláne. A második sort le- és előrebillentve már szinte furgonnyi, 2617 literes teret tölthetünk meg.
Hirdetés
A tágas utastérben leginkább kemény plasztik kárpitokkal találkozhatunk, de az ülések borítása itt már díszes, Stepway-hímzéses, a kialakítás pedig mindenhol praktikus. Ajtózsebeket, ha keskenyeket is, de elöl-hátul kapunk, 12 V-os csatlakozó mindhárom üléssorba került, ahogyan kapaszkodó is, néhány pakolórekesz a leghátsó utasoknak is jár, ami pedig a legfontosabb: a leghátsó ablakok is nyithatók, kibillenthetők, az ajtók ablakai elöl-hátul teljesen leengedhetők.

Nem kérdés, hogy a Lodgy futóműve kényelmes, ez alap Dacia jellemző.

Tulajdonképp a kanyarodási oldaldőlés sem vészes, pedig a karosszéria nem alacsony, 1,7 centi híján 1,7 méteres. A magasság jót tesz a helykínálatnak, de oldalszél-érzékennyé is teszi a fullextrásan is csupán 1243 kilogrammos autót. A vezethetőség kettős: a teljesen szintetikus kormányzás és a jelentős szélzaj távol tart a magasabb tempótól, míg a Mercedes (például A és CLA), Nissan (Qashqai, X-Trail), valamint Renault (Clio, Megane, Scenic, Grand Scenic, Kadjar) modellekbe egyaránt szerelt 1,33 literes turbómotor meglepően jó dinamikát ad a hozzá társított hibátlan 6 fokozatú váltóval. A 130 km/órás utazótempó 2800, a 120-as azonban csupán 2400/perc fordulattal futható. Én a zajszint és a fogyasztás miatt is inkább utóbbira voksoltam, így lett a csaknem 400 kilométeres, zömében városon kívüli teszt átlaga tankolás szerint is 5,9 l/100 km. Ez szerintem elég jó egy 100 km/órára 9,2, (16"-os kerekekkel) 9,3 másodperces 100-as sprintet és 190 km/óra feletti végsebességet tudó hétülésessel, nem mellesleg a WLTP értéknél is kedvezőbb. A menetdinamikából igazából egy a lényeg: alacsony (1600-as) fordulattól megvan a 240 Nm-es csúcsnyomaték, mindez egy olyan motorból, aminek érezhetetlenül finom az alapjárata. Többször meg kellett néznem, jár-e e motor. Persze ennek van ára: a TCe 130 motor jelenleg 200 ezer forinttal drágább, mint a dCi 115, ami ráadásul simán hoz 1 literrel, azaz kb 20 százalékkal kedvezőbb fogyasztást. Ennek ellenére csakis azoknak ajánlom a gázolajost, akik egy-egy indítással alsó hangon 20-30 kilométert mennek, hiszen télen annyi a dízel bemelegedési távja. Persze a "nagycsaládosan szinte féláron" szlogen ma már csak az alap, dízel Lodgyra igaz, hiszen az is 5 149 000 forintba kerül már, a 130 lovas benzines felára 200 ezer forint, a 15th Celebration széria már említetten 300 ezer forint, így a tesztautó alapból is 5 649 000 forint lenne, de metálfényezéssel (135 ezer forint), ülésfűtéssel és tolatókamerával (plusz 50-50 ezer forint) már 5,884 millió. Így már a 2,5 millió forintos nagycsaládos támogatással is 3,384 millió, de még mindig vastagon olcsóbb, mint konkurensei. Ráadásul egy igen tisztességes négyhengeres motorral és még némi felárért 3 helyett 5 év/200 000 km garanciával és előre megvehető szervizszolgáltatással. Így lesz jó ajánlat, előre tervezhető költségű autó. Utóbbi biztonság, ami jól is jön a csupán 3 csillagos Euro NCAP minősítés és a ma már szerénynek számító 4 légzsák mellé.
Hirdetés

A Lodgy mindenképp árához mérten értékelendő.

Van annyira elfogadható, hogy újonnan is vonzó legyen a piac legolcsóbb hétüléseseként, nagycsaládosként pedig nem kérdés, hogy inkább ezt kell venni, mint egy hasonló értékű, ~3 milliós használtat. A kemény kárpitozással együtt lehet élni, a műszaki hibákkal nem, márpedig azokra az új autóval jó ideig nem kell számítani. Hogy a nagycsaládos autóvásárlási támogatás mennyire jó dolog, azt épp a Lodgy mutatja meg: számtalan olyan család juthatott így autóhoz, akik máskülönben nem is álmodhattak volna róla. Az persze az ország szomorúsága, hogy az idei évben épp ők, a legolcsóbb hétülésessel pumpálják a hazai autópiacot; ennél többet a dotálással sem tudnak maguknak megengedni. Így lett a Lodgy az új népautó, legalábbis az idei évben - kár, hogy a hírek szerint már nem sokáig szerepel a kínálatban, így érdemes lehet mihamarabb indulni érte.
Értékelés
Pozitív
Erős és egészen takarékos motor, helykínálat, ár/érték arány, kényelmes futómű
Negatív
Érzéketlen kormány, kemény műanyagok az utastérben, egyszerű kidolgozás, biztonság
Árak
Tesztmodell alapára
5 649 000 Ft (2020.06.05.)
Tesztautó ára
5 884 000 Ft (2020.06.05.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1333 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
240 Nm 1600 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,3 s
Végsebesség:
193 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,4-6,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4498 mm
Szélesség:
1751 mm
Magasság:
1680 mm
Saját tömeg:
1243 kg
Össztömeg:
1878 kg
Tengelytáv:
2810 mm
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Csomagtér:
207-827 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
1040-1080 mm
Belmagasság hátul:
1020 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1360 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1120 mm
Csomagtér hossza:
1150 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1680 mm
Raktérnyílás szélessége:
1020 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
1333 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
240 Nm 1600 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
193 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,3 s
CO2-kibocsátás:
146-155 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,4-6,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
72 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

23 thoughts on “Az olcsó nem feltétlen rossz! Dacia Lodgy TCe 130 teszt

  • 2020.06.06. at 12:01
    Permalink

    Mindeközben a Lada meg bejelentette, hogy kivonul Magyarországról…. Na Rómeó na akkor most legyen nagy a szád! Itt ugattál nekem éveken keresztül. Ennyi. Pont került a vita végére. Sehol sem vagy öreg. Sehol.

    • 2020.06.06. at 12:06
      Permalink

      Jól kicsesztél azokkal is akiket rábeszéltél, most futhatnak az alkatrészek után. Persze megígérték, hogy minden lesz meg így meg úgy, de ahogy hallottam eddig sem volt zökkenőmentes az alkatrészellátás. Szép munka volt!

    • 2020.06.07. at 22:34
      Permalink

      Mi van, elgurult a gyógyszered, Tucatka? 😀 Senkit nem beszéltem rá a Ladákra, ez az egyik, a másik meg az, hogy több típus és márka itt fogja hagyni Európát az idióta szabályozások miatt, amiket a kis kedvenc brüsszeli bürokratáid hoznak. Mert ugye mindenhez bólogatni kell, ami ezen a nyomorult földrészen történik, mint egy idióta báb. Na, ez az, aki marhára nem én vagyok. Amúgy a kis Renault-cskád is eléggé megszenvedte az utóbbi időszakot, és még nem biztos, hogy vége a bulinak 😀

      • 2020.06.08. at 00:41
        Permalink

        Európa a világ egyik legnagyobb és legnyitottabb piaca, pont azért mert számos nemzet közös piaca (rémlik még a korábbi név nem?).

        Tehát nem csinálhatnak olyan stikliket mint a japánok alibi intézkedésekkel (pl rendőrségi razziákkal, adóhivatali vegzálással) szívatják a külföldi márkák importőreit (ismerős a Ghosn sztori, ezek mindennaposak voltak 20 éve). Ha valaki ilyesmivel próbálkozik az EU-ban azt a gyártók felnyomják az Európai Bíróságon (vagyis pontosabban, az ország bíróságán, és a nemzeti bíró kérheti az Európai Bíróság bevonását, ha szükségesnek látja), az adott EU-tagállam pedig kénytelen lesz abba hagyni az importőr vagy gyártó csuklóztatását, míg Japánban ennek beszüntetését mondjuk elég nehéz lenne elérni a kerpoltikai nyomásgyakorláláson kívül (lásd a 90-es évek, Mickey Kantor nevét javaslom guglizni).

        Nem az a baj hogy bólogatsz (vagy sem), hanem hogy ritkán érdekelnek a tények, azokat igen nagy ívben el szoktad kerülni csak nehogy sérüljenek az ideológiáid.

        • 2020.06.08. at 08:53
          Permalink

          Nem tudom, milyen anyagot tolsz, de folyamatosan magadon kívül, össze-vissza hordod a baromságokat. Magyarázd el az amerikaiaknak meg a japánoknak, hogy ez az egyik legnagyobb, mert valamiért nem akarják tudomásul venni – ja, és mit írtál még? A legnyitottabb? Muhahaha… Tárt karokkal várnak ide minden „külsős” gyártót, igen, Európa tényleg erről híres 😀 Lehet, hogy érdemes lenne egy kicsit elgondolkodni akkor, amikor egyre több európai gyártó „játszik” külsős piacokra, elsősorban Kínára, de van, aki Brazíliára, hogy mekkora súllyal bír manapság a hőn imádott kis Európácskád a világ autógyártásában. Amikor a BMW-vezér azt nyilatkozza, hogy „semmi baj a gigavesékkel, majd mindenki megszokja”, vagy amikor BMW X6-stílusú autót kínál a Fiat a braziloknál, ideát meg lassan már semmit. És még sorolhatnám. Zöldike, tudod, az a baj, hogy ha a butaság fájna, ordítanál fájdalmadban…

          • 2020.06.08. at 11:22
            Permalink

            Miért kellene bármit is elmagyarázni? Ott vannak a számok, az nem elegendő? Mit nem lehet ezen megérteni? 15 millió autó kelt el az EU-ban tavaly, ez a világ második legnagyobb piaca (összefüggő, harmonizált szabványokkal és a korlátokat lebontó előírásokkal). Viszonyítás-képpen az USA piaca 13 milliós, a hatalmas India asszem 3 milliós, csak az átlag autó nem a 3er BMW vagy a Golf. Szerencsére mi is ennek vagyunk a része, így a többiekhez képest lényegesen komolyabb környezetvédelmi és biztonsági szabályokat követő autók kerülnek forgalomba újonnan vagy épp hatósági szívatások nélkül lehet behozni használt autót erről a tekintélyes méretű piacról.

          • 2020.06.08. at 11:44
            Permalink

            Ami pedig a tárt karokkal várást jelenti, a Nissan eladásainak 10%-át realizálja az EU-ban, de sokkal fontosabb hogy az oda fejlesztett modellek máshol is sokáig aktuálisak (sőt, pl a Honda és a Toyota amerikai prémiummodelljeit gyakran európai piacra fejlesztett modellekből konvertálta (pl EU Accord Acura, EU Auris – Scion), a Qasqai meg remekül fogyott az USÁ-ban is).
            Az egyetlen bibi az EU piaccal, hogy igazi húsdaráló ahol rengeteg versenyképes gyártó küzd a vevők kegyeiért, szinte mindenféle rétegben van piaci kereslet miközben a minimális elávárások magasok és persze változnak is.
            Amit viszont nem értek, hogy mi a bajod azzal hogy az európai gyártók nettó exportőrök? Japántól okés, a hazai márkáktól meg nem? Próbáld meg kicsit elkülöníteni azt hogy egy régió erős és versenyképes autóiparral bír és azt hogy megpróbálja nem fair módon kicsinálni az export márkákat. Az EU-ban erre azért nincs lehetőség, mert a szabályok megakadályozzák, hogy egy EU tagállam kicsinálja egy másikat, ezért a japánhoz hasonló intézkedéseket nem fogsz találni, max olyan adórendszert ami jobban kedvez a saját iparnak esetleg kissé nacionalista hazai szaksajtót, de abból sem a japán szinten.

          • 2020.06.08. at 12:37
            Permalink

            Ez beárazott téged is meg a Ladát is…..

      • 2020.06.08. at 12:49
        Permalink

        Pontosan azok az okok miatt állt bele a földbe amiket felsoroltam neked akkor. Itt pofáztál nekem heteken keresztül jöttél nekem az ostoba hülyeségeiddel meg fikcióiddal. A személyeskedésig jutva álltál bele emberekbe, osztottad a hülyeségedet mindenkinek. Ne is fáradj a válasszal, a témát a történelem lezárta, vesztettél. Most már megvan minden okom arra, hogy kimondjam te egy bazári majom vagy!

          • 2020.06.08. at 17:43
            Permalink

            Leszerepeltél, ne kapálózz, csak mélyebbre süllyedsz abban a bizonyosban.

  • 2020.06.07. at 16:28
    Permalink

    Sziasztok. Azért a Grantából nem igen kapsz 1.3-1.5 között 5db van a használtautón az 1.4-millest fényezni kell inkább 1.8mill (nem mintha számitana csak ne csuztass mondjuk az új árához képest szart se kapsz érte) De szerintem aki Ladát vett nem tervezi 3 évesen eladni marad kb 20-évig garázsban és mennek vele kb 50000-km (20-év alatt) ugyhogy ku…ra nem számit az értékvesztése.(SZERINTEM!!! )

  • 2020.06.08. at 22:29
    Permalink

    Zöldike: fejtsd már ki, légy oly’ szíves, miért jó, hogy pofátlanul, gátlástalanul hazudozol össze-vissza? Az USÁ-ban 17, azaz tizenhetes millió db autó kelt el tavaly:

    https://www.cnbc.com/2020/01/06/us-auto-sales-down-in-2019-but-still-top-17-million.html

    Nincs véletlenül egy pár éves kisfiad? Legközelebb engedd már a gép elé, tuti, hogy értelmesebben eldumálok vele a kocsikról, mint veled valaha fogok. És a legfontosabb: ő legalább nem fog hantázni…

    • 2020.06.08. at 23:27
      Permalink

      Itt az első guglizott cikkre támaszkodtam ami 15 millióval számolt (https://countryeconomy.com/business/car-registrations/usa), lehet érdemes lett volna tovább keresni.
      De a lényegen ez nem változtat amit te le akarsz húzni, az (amellett hogy pont a sajátod) egyike a világ három nagy piacának, amihez nincs hasonló (tehát ha összeadod a japán, az indiai a brazil és az orosz piacot, azok együtt sem éri el a méretét).

      Valóban van egy kisiskolás gyerekem de sokkal érettebb és jobban tud bánni a számokkal mint te. De szerintem előbb elfogyna a türelme veled mint nekem…

      Viszont komolyan elgondolkodtatott az ajánlatod, hogy idehívjam, tényleg kíváncsi lennék hogy milyen az amikor értelmesen lebeszélgetsz valakivel 😛

      • 2020.06.09. at 08:40
        Permalink

        „Lehet érdemes lett volna tovább keresni.”

        Muhaha 😀 Lehet, érdemes lett volna nem kamuzni, a valóságot bemutatni. Már sok ilyen húzásod volt – és nem csak nekem tűnt fel. Mit gondolsz, a másik totál h*lye, hogy nem veszi észre? Ehhez kelj fel egy kicsit korábban. A lokálpatriotizmusodat meg tartsd meg magadnak, az nálad a tények alapos eltorzítását eredményezi… Én nem vagyok se német, se francia, se olasz, se angol – magyar vagyok, nekünk pedig nincs autóiparunk. Nem értem, mi a faxért kéne lélekben azonosulnom az említett nemzetekkel. Még megbízható autót se tudnak gyártani…

        Tessék, a megérdemelt díjad:

        https://hu.wikipedia.org/wiki/Sánta_Kutya_díj

Vélemény, hozzászólás?