Harmadik éve a Toyota volt a magyar vevők kedvenc márkája, a legnagyobb példányszámban eladott modelljük a Corolla
Az elsődleges probléma nem az a hazai autópiaccal, hogy hogy tavaly 4,8%-kal kevesebb autó fogyott, mint a már szintén visszaesést mutató 2020-as esztendőben (lásd bővebben
itt), hanem az, hogy ennek több mint negyede fél éven belül kivonásra került. Nyilván van ebben néhány olyan autó is, ami sajnálatos módon totálkárosra tört, a zömük azonban külföldre vándorol, ami nem is olyan meglepő, a 27%-os áfa miatt az európai árharmonizáció eredményeként az autók nettó ára itthon kedvezőbb (a fél évnél fiatalabb autókat külföldre víve az áfa ugyebár visszajár és a fogadó országban fizetendő).
Hibrid modelljeivel egyértelműen megnyerte a vevőket a Toyota, az idei évben a Corolla Cross immár az ötödik generációs hibrid hajtásláncot hozza
Sokkoló az adat, hogy bár a tavalyi, mínuszos évben is 144 901 vadonatúj személyautó és kishaszonjármű kapott magyar rendszámot, ezekből csupán 106 577 példány maradt több mint fél évnél tovább a magyar utakon. Ez az előző évi mennyiségnél 5,1% százalékkal több, azaz bár a hazai eladások csökkentek, a nálunk megejtett külföldi vásárlások nőttek. Ha nem a regisztrációkat, hanem a kivonásokkal tisztított piacot nézzük, akkor a márkák sorrendje is megváltozik: a teljes - csökkenő - piacon a 0,2 százalékpontos növekedést mutató és a személyautóknál második, a személyautó-kishaszon összesítésben harmadik Toyota a kivonásokkal tisztított piacon 13,1 százalékos piacrésszel őrizte vezető pozícióját. Immár harmadik éve bizonyult tehát a hazai autóvásárlók kedvencének a Toyota. Nem csupán a hazai autóparkot legjelentősebben fiatalító autómárka, hanem a legjelentősebb, 73%-os hibridarányt mutató is. A hibridek piacrésze egyébként új rekordot döntött hazánkban, immár az eladások 14%-át adják az "öntöltő" hibridek, ugyanakkor ugyanilyen értékre, 14%-ra esett le az elektromos rásegítés nélküli dízelek eladása.
A hibridek piacát vezeti, lassan a villanyautók között is feltűnik a Tooyta, az év második felében, nyáron lép piacra a dedikált villanyautójuk, a BZ4X
A Toyota tavalyi értékesítési sikere még a regisztrációs adatoknál is sokkalta komolyabb: történelmi rekord született tavaly hazánkban, ugyanis több mint 22 ezer ügyfél szerződött új Toyota és 1200 új Lexus vásárlására. Úgy tűnik, a piac mostanra lett kellően nyitott a hibrid modellekre, amelyek a hagyományos, csak belső égésű motoros autóknál már érezhetően olcsóbban üzemeltethetők és szerényebb emissziójúak, feláruk azonban még messze nem olyan vészes, mint a teljesen elektromosoknak, s használatuk sem kíván kompromisszumokat. A hibridek terén a Toyota nem csak a legjelentősebb eladással, a legszélesebb kínálattal is rendelkezik (11 Toyota és 8 Lexus modell), a kínálat és az eladások elsősége nyilván összefügg persze. A hibridek tavaly a Toyota eladásainak már 73%-át adták, a Lexusénak pedig 99%-át.
Tavaly kategóriája kedvence volt az Aygo, idén már az új Aygo X hódíthat, árairól itt írtunk
Nem csak a magánvásárlók, a flották is egyre inkább nyitnak a hibridek felé, így a flottapiacon a Toyota immár 11,8%-os piacrésszel rendelkezik. Jól látható: a szerényebb számú magánvásárló körében átlag feletti a márka népszerűsége, ugyanakkor már a Toyotánál is igaz az, ami az egész piacon: több a céges vevő, mint a magán.
Friss modelljeivel (élen az Év Autója díjas Yarisszal) a Toyota a legtöbb szegmensben az élmezőnyben végzett, a Yaris, a Corolla, a RAV4, a C-HR és a Highlander egyaránt kategóriája második legnépszerűbb modellje a kivonásokkal tisztított piacon, az Aygo, a Hilux és a Proace City Verso pedig szegmensvezető. Újdonságok az idei évben is csőstül érkeznek, már előrendelhető az Aygo X, a második negyedévben érkezik a márka új belépő sportautója, a GR86 (ami még a GR Yarisnál is olcsóbb lesz!), majd a harmadik negyedévben a teljesen elektromos, méretben a RAV4-et közelítő BZ4X, melynek nevében a BZ a beyond zero, azaz a zéró kibocsátás alatti teljes lábnyomot jelenti, a Toyota ugyanis már a gyártásnál és természetesen az újrahasznosításnál is a klímasemlegességet célozza. Utóbbi kapcsán a BZ4X az első modell, de 2035-ra a Toyota teljes működésével is ezt tűzte célul. Ősszel lép majd piacra a C-HR és a RAV4 közé érkező, immár a márka ötödik generációs hibrid hajtásláncát hozó
Corolla Cross, azaz bőven lesz puskapor az újabb rekordokhoz.
Az UX 300e és a NX 450h által már tisztán elektromos és plug-in hybrid modell is van az előző évi eladásainak csaknem másfélszeresével záró Lexus kínálatában, nyáron tőlük is érkezik egy dedikált villanyautó
Ha százalékos bővülést nézünk, a Lexus első ízben ezer példány feletti, rögtön 1226 példányos eladása a megelőző évi eredmény csaknem másfélszeresét jelenti. Igaz, a prémium piac eleve válságálló volt, s összességében is 17,%-kal nőtt, ráadásul ott 12% volt csupán a kivonás, a személyre szabott és az ügyfélélményt hangsúlyozó autókat kisebb számban vették külföldről. Újdonságokat természetesen a Lexus is bőséggel ígér az idei évre: az NX már a piacon van, hamarosan érkeznek első példányai, ugyanez igaz első elektromos autójukról, az UX 300e-ről, az év folyamán pedig RZ néven a Lexus is elhozza első dedikált villanyautóját. Utóbbit is SUV-nak mondják, az év során pedig még egy "most még meg nem nevezett modelljének" frissítését és egy új generációs modell érkezését is ígéri a márka, tehát náluk is lesz újdonság bőven. A piac egészének alakulását persze nem is az újdonságok sora, hanem a márkák szállítási kapacitása fogja meghatározni. Jó hír, hogy a Toyota és a Lexus e téren is jobb a piac átlagánál.
„dedikált villanyautó”
Aláírt?
Alapjaitól és kizárólag villanyautónak fejlesztett modell.