Az Eurotax szerint szerencsés helyzetben van a hazai autópiac
Eurotax elemzés: a COVID-19 hatása a magyar és nemzetközi járműpiacra
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Eurotax elemzése szerint a magyar autópiac pont a legutóbbi, 2008-as válságnak köszönhetően az európai átlagnál jobban vészelte át a COVID-19 keltette válságot.
Hazánkban a jelenlegi válság egy szerencséje, hogy volt egy válság 12 évvel ezelőtt. Igaz az más jellegű volt, sokkal drasztikusabban érintette a járműpiacot és az a válság a járműkereskedők összetételében is jelentős változásokat generált. Rengeteg kereskedés megszűnt, így jellemzően a tőkeerős vállalkozások maradtak életben. A cégek tanultak az akkori eseményekből és emiatt sokkal hatékonyabban kezelik a jelenlegi válságot a károk minimalizálására való törekvésükkel. A legfontosabb, hogy egyik piaci szereplő részéről sincs pánik!
Viszont nemzetközi szinten vannak eltérések. A vírustól legjobban szenvedő országoknál (Olaszország (IT), Franciaország (FR), Spanyolország(ES)) várható jelentősebb visszaesés, illetve a helyi kormányzati lépések függvényében egy viszonylag lassabb stabilizáció várható.
A teljes hazai újautó piac idén áprilisban közel 50%-os (47,7%), míg ebből a személygépkocsi piac 50,3%-os visszaesést könyvelhetett el az eladásokban a tavaly áprilishoz képest. Az eddigi éves változás (január-április) az előző év hasonló időszakához képest -17,6%, illetve -16,7% volt.
Az európai piacon hasonlóan drasztikus trendek figyelhetőek meg. A koronavírus által jobban érintett Nyugat-Európai országokban rendre nagyobb visszaeséseket könyvelhettek el. Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban 80% fölötti csökkenést tapasztalhattak meg a kereskedők. Franciaországban 88,8%, Spanyolországban 96,5% és Olaszországban 97,6%-os volt a visszaesés áprilisban!
Új járművek árának változása
Az új autók esetében áremelés hatása már tapasztalható. Ez egyrészt a forint mélyrepülése miatt, másrészt a szigorú környezetvédelmi normákat teljesítendő új fejlesztések költségének áthárítása miatt tapasztalható. Az átlagos új ár változás 2020 március-május eleje között ott, ahol volt áremelés, 4,1% volt a személygépkocsiknál, míg 4,4% a kishaszonjárműveknél. A legmagasabb átlagos emelés 9,5% volt. Ez negatív hatással van az új autó vásárlásra. A flottapiac hasonlóan szerepelt az elmúlt hónapban az eladásokat tekintve, mint a magán szektor. Úgy tűnik, hogy a kilábalás kezdeti szakaszában az előző válsághoz hasonlatosan a flottapiac erősödése lesz majd tapasztalható, míg a magánszemélyek kivárhatnak a vásárlással.
Használtautók árára gyakorolt hatása a jövőben
Mivel jelentősen visszaesett az érdeklődés a használt járművek iránt, emiatt az az általános vélekedés, hogy a keresletcsökkenés szignifikánsan árcsökkenéshez is fog vezetni. Azonban az új árak emelkedése ezzel ellentétes irányú hatást generál másrészt a kereskedések kivárnak, sokat tanultak a 12 évvel ezelőtti válságból. Továbbá az ügyfelek a kezdetekben a fiatal használt autók felé fordulhatnak, amíg azok elérhetőek lesznek pl. az autókölcsönzők flottái révén, addig amíg lesz elegendő mennyiségű és minőségű utánpótlás a piacon. Ennek okán egyáltalán nem várható a használt árak drasztikus csökkenése. Nyilván nem minden márka/modell, szegmens viselkedik majd hasonlóan.
Meghajtás szerinti kereslet alakulása
A Diesel motorral szerelt modellek folyamatosan tért vesztettek a Diesel-gate botrány óta és a benzinmotoros, illetve benzines hibrid meghajtású gépjárművek kerültek előtérbe. Azonban ez már megállt. Részarányában tekintve már stabilizálódott. A tisztán benzinmotoros járművek esetében napjainkban a ’full’ illetve ’mild-hibrid’ megoldások jelentik az igazi versenytársat. Az elektromos autók eladása évről-évre két számjegyű százalékos növekedést produkál, azonban a teljes piachoz képest még nagyon alacsony szinten mozog. Hazánkban jelenleg szünetel az állami ösztönző a vásárlásukra, ráadásul az eddig ingyenes közterületi tölthetőség is megszűnt az elmúlt hetekben, ami további gátat tud szabni a nagyobb volumenű elterjedésnek.
Válság utáni kilátások az alternatív hajtás területén
Az elektromos modellek eladását némileg visszavetheti a jelenlegi gazdasági környezet, illetve válság, de az az autógyártók nyilatkozataiból és fejlesztési terveiből is jól látszik, hogy elkötelezettek az elektromos autók jövőjét illetően. Természetesen az árszint még mindig korlátot jelent a gyors elterjedésben.
A hibrid autók mellé pedig egyre kevésbé kell majd odabiggyeszteni az “alternatív” előtagot, hiszen a szigorodó környezetvédelmi normák miatt már nem sokáig láthatunk nagy számban eladott tisztán benzines, illetve dízeles gépkocsikat a katalógusok és konfigurátorok oldalain. Itt inkább a hibridizáció foka az, ami a vásárló preferenciák között előtérbe fog kerülni: Plug-in Hybrid, Full Hybrid, Mild-Hybrid, Micro-Hybrid.
A válság önmagában egy jelentős keresletcsökkenéssel járt, azonban a válságkezelő intézkedések enyhítése illetve eltörlése után a legnagyobb kérdés a közösségi közlekedés kontra autóhasználat kérdése lesz az egészségbiztonság tükrében. Amíg nem lesz nagy mennyiségben elérhető hatásos vakcina a vírus ellen, addig az egyéni közlekedést sokan előnyben fogják részesíteni a tömegközlekedéshez képest. Az autóhasználat emiatt várhatóan emelkedni fog, ami egyfajta keresletnövekedést is okozhat, aminek áremelő hatása van. Ez ellen hathat a home office nagyobb arányú beépülése a mindennapokba.
Összességében:
Úgy tűnik, hogy hazánk azon országok közé tartozik, ahol a járműpiacot kisebb mértékben érintette a vírus illetve az ezzel összefüggő gazdasági intézkedések.
Nagyon pozitív, hogy a piacon nincs pánik. A kereskedések kivárnak.
A kínálati árak nem szálltak fel a hullámvasútra és várhatóan nem is fognak. Bár a piaci kereslet egyelőre csökkenést mutat, azonban a kínálat oldaláról ezt nem követi drasztikus árcsökkenés. Az új autók piacát jelenleg elsősorban az Euro árfolyam ingadozása irányítja. Az erős Euro árfolyam itt csökkenést eredményezhet. A használt piacon szegmens és értékesítési csatornától függően az árszint enyhe csökkenést követően viszonylag rövid időn belül visszaállhat a válságot megelőző szintre.Forrás: Autovista Magyarország Kft. (Eurotax)