Már több mint félmillió példánynál jár a Nissan Leaf
A OnePoll az interneten keresztül 7000 embert kérdezett meg Európa több országában, köztük belsőégésű és villanymotorral szerelt autók tulajdonosait egyaránt, hogyan viszonyulnak a villanyautózáshoz. Mint minden felmérést, természetesen ezt is fenntartásokkal kell kezelni, de a kutatók igyekeztek reprezentatív mintával dolgozni, hogy ebből következtethessenek az európai lakosság véleményére. Az egyik legfőbb eredmény, hogy a megkérdezettek 70%-a következő autóvásárlásakor nem tartja kizártnak, hogy elektromosra vált.
Ebben bizonyára nagyban közrejátszanak a már villanyautóval rendelkezőktől hallott pozitív tapasztalatok, ők ugyanis (a felmérés szerint) pozitívan csalódtak zéró emissziós autójukban, 97%-uk szerint az elképzeléseik szerint, vagy még könnyebben is ment az átállás. 89%-uk megerősítette, hogy utólag is jó döntésnek tartják a váltást. A villanyautó-tulajdonosok kb. háromnegyede pihentetőbbnek és simábbnak tartja a vezetési és utazási élményt, mint például a skót Neil Swanson, akinek egyik meghatározó élménye a kórházból hazafelé vezető út, mely során hallhatta újszülött gyermekének szuszogását, a Nissan Leaf halk suhanásának köszönhetően. Összességében az elektromos autókat használók jelentős többsége elégedett járművével, sőt, 78%-uk még kellemesen is csalódott az élményben.
A csendesség, az alacsony fenntartási költségek és a környezetbarátság a fő érvek a villanyautók mellett
A sofőrök többsége hosszabb hatótávot kap autójától, mint amire előzetesen számított, ami fontos üzenet a hagyományos autókat vezetők azon 58%-ának, akik a
hatótáv-para miatt óvakodnak a villanyautóktól. Azok közül viszont, akik fontolják a váltást, harmaduk az új beltéri technológiáknak köszönhetően érdeklődnek a villanyautók iránt, sőt, a zéró emissziós kocsikat vezetőknek is nagyjából ugyanekkora hányada jelölte meg a technológiát, mint fontos tényezőt a váltás eldöntésében. Ugyanilyen részarány gondolkodik elektromosban az alacsonyabb fenntartási költségek miatt, amik a már villanyautósok többsége szerint még alacsonyabbak is a vártnál. A legjelentősebb vonzerő mégis a környezetbarátságban rejlik, legtöbben a nulla károsanyag-kibocsátás miatt voksolnának villanyautóra.
Nyugat-Európa bezárt lignitbányái eközben dörzsölik a tenyerüket.
Lesz itt olyan környezetbarátság, hogy csak na.
És vajon mit tudnak csinálni a tenyér dörzsölésén kívül? Kinyitnak újra és megeszik a lignitet?
Németországban már falut is bontottak el tavaly, hogy növelni tudják egy újranyitott lignitbánya kitermelését, ugyanis már most nem tudják fedezni a szükséges villamosenergiát, miután leépítették az atomerőműveket.
Ezt a Füles magazinban olvastad? Németországban 1990 óta majdnem felére esett a lignit részesedése az energiatermelésben, 2038-ig pedig az összes szénerőművet bezárják.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c9/Energiemix_Deutschland.svg/800px-Energiemix_Deutschland.svg.png?1619433104499
„már most nem tudják fedezni a szükséges villamosenergiát”
Ehhez képest Németország nettó villamosenergia exportőr, Vipo, tavaly 18,6 TWh-t exportált.
https://makronom.mandiner.hu/cikk/20190405_ismet_oriasit_esett_nemetorszag_a_zoldenergia_rangsorban
Az energiamixen kívül további égető kérdés, hogy tudják majd kezelni az elektromos energia termelése során és a hálózati ellátás biztonsága miatt hirtelen megnövekedett energiaigényt (lásd több napos amerikai blackout, éjjeli tömeges töltés stb.)
„éjjeli tömeges töltés”
Az mit jelent? Benzinnel ma Magyarországon kb. napi 25 km-es átlagfutás jön ki, az villanyautóval nagyjából 4,5 kWh. Azt mekkora kihívás egy éjszaka alatt visszatölteni?
„Benzinnel ma Magyarországon kb. napi 25 km-es átlagfutás jön ki”
Honnan ez az adat? Hogyan és ki átlagolta ezt, mi alapján? És kit érdekel az átlagfutás, ha éppen másfél órát araszolsz a dugóban, akár csak 5-6 km-t megtéve nyáron klímával, télen fűtéssel? Ugyanis akkor is van fogyasztás, még ha ezt nem is veszed figyelembe.
De ha ezt vesszük, akkor sem kell azért sem orákulumnak, sem diplomás villamosmérnöknek lenni, hogy felérd aggyal, hogy ha nem egy villanyautó lesz éjszaka hálózatra kötve, hanem 2-300 ezer, az már szabad szemmel is látható többletfogyasztást fog okozni.
És akkor el lehet gondolkodni, mit fognak kezdeni ezek az országok:
https://www.elobolygonk.hu/Klimahirek/Energia/2021_02_16/aramhiany_van_svedorszagban_
„Honnan ez az adat?”
Vipo, van interneted? Tavaly 1,8 milliárd liter benzin fogyott Magyarországon (NAV jövedéki stat.), 3,9 millió személyautó van forgalomban, 69%-ban benzinmotorral (KSH), a benzines autók átlagfogyasztása 7,86 liter (spritmonitor), a villanyautóké 17 kWh, többi egyszerű matek.
Az átlagfogyasztásokban a dugóban araszolás is benne van.
„De ha ezt vesszük, akkor sem kell azért sem orákulumnak, sem diplomás villamosmérnöknek lenni, hogy felérd aggyal, hogy ha nem egy villanyautó lesz éjszaka hálózatra kötve, hanem 2-300 ezer, az már szabad szemmel is látható többletfogyasztást fog okozni.”
Azzal a hatalmas agyaddal felérhetted volna azt is, hogy éjszaka jelentősen kisebb a rendszerterhelés, a napi minimum és maximum között majdnem 30% különbség van.
Ha 300 ezer autó szeretné visszatölteni 10 óra alatt a napi 30 kilométerének fogyasztását, az 560 W teljesítményt igényel autónként, vagyis összesen 168 MW-ot. Hajszárítót be mered dugni a konnektorba?
Fingom sincs, hogy mikor lehet Svédországban porszívózni, de figyelmedbe ajánlom, hogy az ország nettó villamosenergia exportőr :
https://e-a.hu/franciaorszagot-megelozve-norvegia-lett-europa-legnagyobb-energiaexportore