Változik a szmogriadókor érvénybelépő forgalmi korlátozás Budapesten
Október elsejétől lép életbe a módosított rendelet, amely kimondja, hogy az eddigieken túl a 12-es, a 13-as és a 14-es környezetvédelmi osztályú (ezek mind Euro 5-ös besorolásúak) dízelüzemű gépjárműveket is korlátozás alá vonják, amikor magas a légszennyezettség.
A változtatást egyhangúlag támogatták a képviselők
A rendeletben persze kivételek is szerepelnek. Például a budapesti droszthasználati engedéllyel rendelkező, személytaxi szolgáltatást végző gépjárművek is, valamint a közforgalmú, menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatás végző gépjárművek tartoznak a kivételi körbe a szmogriadó riasztási fokozatának idején. Magyarán az Euro 5-ös dízel taxik továbbra is mehetnek majd szmogriadókor, ahogyan a BKV buszai is.
Október elsejétől lép életbe a korlátozás
Az új korlátozás egyébként a Budapesten és a 74 agglomerációs településen üzemben tartott gépjárművek 52 százalékát érinti, ugyanakkor az 5-ös környezetvédelmi osztályú (vegyes hibrid, csak gázüzemű, csak elektromos meghajtású) gépjárművek, a 6-os (Euro 3 benzines), a 9-es (Euro 4 benzines), a 14-es benzines (Euro 5 benzines), valamint a 15-ös és 16-os osztályú járművek (mind Euro 6-os) tulajdonosainak nem kell forgalomkorlátozásra számítaniuk.
Legutóbb 2017-ben módosult a rendelet
E6.2-s dieselautó tulajdonosként is támogatom, de szerintem benzines autókból is ki lehetne tiltani az E5 alattiakat, akkor tényleg üres lenne a város, szeretném, ha minden nap szmogriadó lenne.
Ezzel együtt szeretném, ha a szilárd tüzelésű kazánok/kályhák kéményeire füstgázmosót, de minimum egy részecskeszűrőt szereltetnénk fel a tulajdonosok költségére. Akinél ez nem kivitelezhető anyagi okokból, ott a szmogriadó idejére megtiltanám a használatot. Ha mégis használja, büntetni.
Illetve aki nem száraz fával tüzel, hanem szeméttel/ronggyal/műanyag palackkal vagy építési hulladékkal, szintén büntetni.
És most döntsenek el, mennyire gondoltam magam komolyan.
“benzines autókból is ki lehetne tiltani az E5 alattiakat”
Azoknál inkább az Euro4 szabvány a vízválasztó, szvsz.
https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Hasznos a hivatkozás.
Ebböl az látszik, hogy korrektebb lett volna EURO5 dízel és EURO4 benzin alatt meghúzni a határt…
Én a hétköznapok 95%-ban az EURO5-ös DPF-es autóm otthon hagyva oldom meg a budapesti napi munkába járást. Igen, van még bérletem is.
Tehát (közlekedési szempontból) nem én vagyok aki adott esetben okozza azt a helyzetet, ami a szmogriadóhoz vezet.
És akkor ha szükséges éppen én ne mehessek riadó idején valamiért autóval? 🙂
Hanem mondjuk az, aki előtte ha kellett, ha nem folyamatosan üldögélt akár 18 éves benzinesében, vagy a fiatal diesel autójában?
Szokott olyan lenni, hogy riadó idején forgalmival lehet a közösségi közlekedést használni.
Na ennek a fordítottja az lenne, hogy bérlettel meg lehessen autózni. 😀
És most a bölcs előttem szólóhoz hasonlóan, mindenki döntse el, hogy igazságos-e az élet. 🙂
u.i, szerintem is vegyes tüzelésű kazánokban kéne a festékes fa, vizes papír, ruha, szemét égetését nézegetni…
Én is tömegközelkedek hétköznap, mert ez a legegyszerűbb megoldás, pedig ha autóval járnék sem kerülne sokkal többe a gázolaj, mint a 9500 forintos bérlet, cserébe napi 60 percet megtakarítanék.
Ha autóval teszem meg a 13km-t az otthonom és a munkahelyem között (télen be sem melegszik a HDi, ami azért kellemetlen, mert indulás után alig ezer méteren belül ott az M0), de a klímás VT busz megállója 100 méteren belül van, a maradék másfél kilométert vagy gyalog vagy rollerrel abszolválom.
Ekkora orbitális fasságot, évekig ezrével hordták be a nyugaton levetett dízeleket, közben a kormány hülyére kereste magát a honosítsaikon, most meg betiltják a használatukat. Egy Euro 5-ös diesel abszolút nem régi és sok magyar örülne ha egyáltalán egy ilyen pár éves autót megengedhetne magának… Ezeknek már aktív részecskeszűrője van, de nem használhatod mer’ pár újgazdag, ingyen/adókból élő szarkupac aki évente cserélgeti az autóját (vagy épp nem is sajáttal jár, hanem cégessel) úgy döntött hogy szopjon csak a polgár… Őt nem érinti, hiszen az 1-2 éves autók sosem lesznek kitiltva, te – aki az ő autóját majd megveszed használtan – meg már le vagy szarva.
Az meg külön nevetséges hogy tizen-sok éves benzinesekkel, amikben ha valaha volt is katalizátor már rég kirohadt belőlük és 2x annyit fogyasztanak alap hangon is, azokkal meg lehet menni. Persze, mert nem a levegő minőség javítása a cél, hanem a kibaszott hype-train hogy most mindenkinek utálni kell a dízeleket, meg a dízel gonosz meg megöl. Igaz hogy a közlekedésnél számtalan egyéb dolog sokkal jobban szennyezi a levegőt, de kereszteshadjárat kell a mumus ellen.
Én vidéki vagyok, nekem Euro 5-ös dízel autóm van, örültem hogy ki tudtam fizetni a vételárát, nekem az is sok pénz volt, és ha munkaügyben valamiért BP-re kell mennem telibe fogom szarni a szmogriadójukat. Semmilyen téren nem vagyok felelősségre vonható a kialakult helyzetért, szivassák a környezetvédelmi szabályozásokat hozó hatóságokat a korábbi múlasztásaikért, és szivassák az autógyártókat a csalásaikért, ne az átlag parasztot.
Nem a kormány, hanem Budapest Fővárosi Önkormányzata tíltja be szmogriadó esetén az idősebb dieselautók használatát. A fő probléma ott van, hogy kár volt beengedni ennyi roncsot az országba, inkább az új autókra kellett volna adni mondjuk jelentős adókedvezményt. (szerintem szánalmas, hogy ha az adózott jövedelmemből veszek új autót, akkor röhejesen magas 27% ÁFA mellett még ott van egy vagyonszerzési illeték is. )
Tavaly nem volt szmogriadó – pedig többször is indokolt lett volna bevezetni -, de amikor tavaly előtt volt, érezhetően arra a pár napra üres volt a Váci út. Persze a levegő nem lesz tisztább, mert fűteni ugye muszáj volt, de legalább közlekedni lehetett.
Most hogy lesz dugódíj sem fog megoldódni semmi sem, mert mindenki ki fogja tudni fizetni az évi 5000 forintot, hogy be tudjon jönni Budapestre, én is simán kifizetném, ha megint az agglóban laknék. De legalább ha minden bejövő úton ott lesz a kamera, könnyebben lehet bírságolni a szmogriadó esetében a szabálytalankodókat. És fogadni mernék rá egy kisebb összegben, ahogy lesz behajtást ellenőrző rendszer, onnantól sűrűbben lesznek szmogriadók is.
“kár volt beengedni ennyi roncsot az országba”
De az EURO5 nem roncs…
Az enyém még nincs 4 éves és szoktam kíváncsiságból nyúlkálni a kipufogójába korom után matatva – és semmi.
A korábbi benzines EURO4-es benzinesem kipufogója az mondjuk kormos volt…
De most néztem, hogy legutóbb 2015-ben egy szép vasárnapi napon volt riadó, napközben.
Hajnalban és éjszaka még azon a vasárnapon is lehetett közlekedni.
Úgyhogy igazából mindegy is…
Megértem az elkeseredettségedet, nem is elsősorban a pár éves E5 dieselekre gondolok, mert többségében azért az elmúlt években nem a pár éves, akár E5 kategóriás autókat hoztak be kintről.
Az, hogy a dieselhiszti miatt most te autód is bekerült a listába, sajnos járulékos veszteség, de mivel te is tudod, hogy túl sűrűn nem leszel kitiltva, ki lehet bírni évente 2-5 napot autó nélkül. Ez most tiszta politika, Puzsér Sétáló Budapest programját akarják feleslegessét tenni (miközben tudják, hogy elsősorban a szeméttel való fűtés miatt van szmog a városban, de nem szeretném ismételni önmagam)
Tyrel
Jól összefoglaltad a lényeget…